Polc
Tipográfia

A fogyasztók mindennapjait kiszolgáló fagyasztott pékáru termékek alatt mára nem kizárólag a szilvásgombócot és a pogácsát lehet érteni. Nem meglepő, hogy a vásárlások során kiemelten fontos a megbízhatóság és a minőség.

A fogyasztói szokások változása az étkezésre és ezzel a modern élelmiszergyártásra is nagy hatással van. A fiatalabb korosztály már nem kíván, illetve nem tud hosszú órákat főzéssel és sütéssel tölteni a konyhában, mások pedig problémásnak tartják a főzéssel járó munkát. Erre reagálva a piac egyértelműen elmozdult a convenience termékek irányba, ami a gyorsfagyasztott élelmiszerek gyártásának kedvez.

 

 A hagyományos ízektől az újdonságokig

 

Az élelmiszerpiac egy rendkívül nehéz szegmens, amelyre ugyan komoly hatással vannak a nemzetközi trendek, mégis területenként önálló, markáns jellemzőkkel és egyedi tulajdonságokkal bír, ráadásul folyamatosan változik. „Az adott lokalizáció sajátosságainak, a fogyasztói szokásoknak az ismerete, a változások természetrajzának megértése nélkül egyetlen gyártó vagy forgalmazó sem tud eredményt felmutatni. A Fornetti ezért mindig, minden területen igyekszik pontos képet kapni az adott piacról, és nyitott szellemben, fokozott alkalmazkodóképességgel idomul az elvárásokhoz” – foglalta össze tapasztalatait Bánhidi Attila, a Fornetti Group ügyvezető igazgatója. Eszerint a magyar fogyasztói szokások átalakulása nem nevezhető gyorsnak: a finom pékáru vonatkozásban továbbra is a klasszikus ízek iránti kereslet a mérvadó, míg a kenyérjellegű pékáruk területén a fehérlisztes pékáruk piaci részesedése a jelentősebb. Mint Bánhidi Attila megjegyezte, az ízlésvilág, a táplálkozástudomány fejlődése természetesen hoz némi változást, aminek köszönhetően egyre nagyobb a kereslet a teljeskiőrlésű, a fitt, az egzotikus – a hagyományosan magyar ízlésvilágtól eltérő – termékek iránt, de a tapasztalatok szerint ezek piaci súlya még nem jelentős. A fagyasztás lehetővé teszi a tartósítószer-mentes pékárú-gyártást – ez az egyik legfőbb termékelőnyünk a vetély­társakhoz képest.

„Mi hetente közel 400 mikrobiológiai vizsgálatot végzünk az alapanyagainkon; a minőség iránti elköteleződésünk megkérdőjelezhetetlen. Ahol a termék jellege lehetővé teszi, igyekszünk mindig friss alapanyagokat használni. Jó példa erre a zöldséges kocka, vagy éppen a meggyes mini, az előbbi előállításához friss zöldséget, az utóbbihoz fagyasztott meggyet használunk” – mondta az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy mivel a Fornetti nagy és megbízható partner, lehetősége van arra, hogy csak a legkiválóbb alapanyagokat kínáló termelőkkel dolgozzanak együtt. A magyar piacon a hagyományos ízek, a sajtos, a sonkás, a pizzás, a kakaós, a baracklekváros, a túrós és a csokoládés ízvilág iránti kereslet kiszámíthatónak és állandónak tekinthető. A Fornetti Group ügyvezető igazgatója elárulta, hogy mindemellett a fogyasztók egyre markánsabb része próbál ki új ízeket is, így egyre többen fogyasztanak például BBQ-ízű, mogyorókrémes termékeket, és az ún. duóízek, a meggyes-csokis, az epres-joghurtos, a mézes-mákos termékek iránt is egyre nagyobb az érdeklődés. A fehérpékáruk vonatkozásában a fokhagymás, az olívás, a zöldséges stanglik, kockák viszik a prímet. „Hozzá kell tenni azt is, hogy évről évre nagyobb a kereslet a szezonális termékek iránt is: egyre többet adunk el karácsonykor a téli, húsvétkor pedig a sonkás-tormás ízű termékekből” – egészítette ki Bánhidi Attila.

„Azt gondolom, hogy a fagyasztott pékáruk erősödő jelenléte jelentős mértékben befolyásolja a sütőipart, és ennek legelébb a vásárlók élvezhetik az előnyeit. A volumen növekedése ugyanis magával hozza a folyamatosan magas minőségi elvárásokat, valamint a rugalmasságot is, mivel a partnerüzletek akkor kínálnak friss árut, amikor csak szeretnének” – ismertette Bánhidi Attila. Az ágazatról alkotott teljes képhez pedig az is hozzátartozik, hogy az egyre erősödő munkaerőhiány, a szakképzett munkaerő hiánya nehéz helyzetbe hozza a pékeket, forgalmazókat, ami szintén hozzájárul a fagyasztott pékáruk sikerességéhez.

„Cégünk Magyarországon kívül több országban is soha nem látott értékesítési csúcsokat döntött meg az elmúlt év végén, ami miatt optimistán és bizakodóan nézünk az újabb és újabb üzleti évek elé. Ma már azon kell gondolkodnunk, hogy hogyan tudjuk infrastrukturálisan lekövetni a kereskedelmi igényeket; az eredményeket szisztematikus, eltökélt munkával értük el, és azt gondolom, nagyon kevés olyan hazai cég van ma a piacon, mint a miénk, amely szinte minden aspektusában professzionális szinten tud teljesíteni” – említette Bánhidi Attila. A tavalyi termelőüzemi beruházások már azt is lehetővé teszik, hogy új típusú termékeket is gyártson a vállalat, amelyekkel tovább lehet szélesíteni a kínálatot. Mint megtudtuk, a cég expanziója az utóbbi időben felgyorsult: a Fornetti a kelet-közép európai régió után a dél-keleti, a dél-európai terjeszkedést is napirendre tűzte, a franchise rendszer szélesítésével, az új retailer csatornák megnyitásával pedig egyre több helyen érhetőek el a termékek. Bánhidi Attila vallja, hogy minden lépésüket ahhoz a piachoz kell igazítani, ami még „nincs”, ami még csak most alakul, formálódik.

„Vagyis ki kell találnunk, hogy az embereknek mire és hogyan lesz szükségük; aki a leggyorsabban készül fel, aki nem követi, hanem meghatározza a trendeket, csak annak lesz előnye a későbbiekben. Mi erre törekszünk, és ebben a jövő év sok szempontból mérföldkő lesz” – fogalmazott az ügyvezető igazgató. Mint megtudtuk, a Fornetti egy sor újdonsággal készül, és a vizsgák nem maradnak el. Ilyen lesz például a ­teljes kiőrlésű termékszortiment, az újdonságokkal frissített termék­paletta, az új tésztatípusok megjelenése, az új street food termékek térnyerése, az új design szerint készült üzletek és zacskók, vagy akár a belső fejlesztéseket nézve a call centeres rendelés­felvétel. „Ezek az idő- és energiaigényes fejlesztések mindenképpen kellenek ahhoz, hogy továbbra is magabiztosan vezessük a mezőnyt” – fűzte hozzá Bánhidi Attila.

115880708 m

 

Fejlesztések a növekvő kereslet mellett

A piaci tendenciák és felmérések azt mutatják, hogy dina­mikusan nő a kereslet a „darabos”, nem mini termékek iránt. A 1998 óta fagyasztott pékáru készítésével foglalkozó Pek-Snack Kft. is ebbe az irányba fókuszál a jövőben a fejlesztéseknél. A Pek-Snack széles termékkínálattal rendelkezik mind a fagyasztott pékáruk típusát, mind a termékek ízét tekintve. „A hagyományos ízek mellett fontosnak tartjuk a szezonalitáshoz is kapcsolni termék­fejlesztési folyamatainkat: pl. nyáron a gyümölcsös ízek kerülnek inkább bevezetésre. Azt tapasztaljuk azonban, hogy a hagyományos ízek a meghatározóak: édes vonalon a csokis, barackos és túrós ­viszi a prímet, míg sós kategóriában a pizzás, bolognai töltetű termékek” – ­ismertette Nock-Vető Katalin, a Pek-Snack Kft. marketingvezetője. Figyelembe véve a korunkat egyre inkább meghatározó egészségtudatosságot, a Pek-Snack tavaly kifejlesztett egy fitt termékcsaládot, Fitt Family néven. Mint megtudtuk, a termékcsalád mindhárom tagjának – Fitt szilvás táska, Fitt kakaós csiga, Fitt stangli – fontos jellemzője, hogy az átlagos termékekhez képest alacsonyabb szénhidráttartalma van, élelmi rostban viszont gazdagok.

„Cégünk egyik fő ismérve a széles termékkínálat, illetve, hogy a piaci trendeket figyelembe véve termékfejlesztőinkkel folyamatosan új ízeket, termékeket kínálunk fogyasztóink részére. A hagyományos péksütik mellett ezt a folyamatos megújulást el is várják tőlünk. Vannak sikertermékeink, melyek a bevezetést követően az állandó szortimentünk részévé válnak, és vannak olyan újdonságok, melyek nem érik el a minimumelvárást” – fogalmazott Nock-Vető Katalin, hozzá­téve, hogy a tavaly bevezetett Fitt Family termék­családról nemcsak a fogyasztói visszajelzések pozitívok, de egy szakmai megmérettetésen, a Mentes versenyen a 3 termékből 2 kategóriájának győztese lett 2018 őszén.

„Az elmúlt évekbeli folyamatos fejlődésével cégünk stabil szereplője lett a fagyasztott pékáruk piacának” – árulta el Nock-Vető Katalin, mint mondta: a növekedés olyan mértékűvé vált 2018-ban, amely már a partnerek (országosan több, mint 1700) magas minőségű kiszolgálását veszélyeztette. A termelést nehezíti, hogy a munkaerőhiány problémájának begyűrűzése az élelmiszeripart és ezen belül a sütőipart is utolérte. A pékségekben hosszú időt igénylő termékek előállítása (pl. kakaós csiga) nehezebb, így azt a fagyasztott pékárukat gyártók kínálatából könnyen beszerezhetik és ezáltal fókuszálni tudnak a friss pékárukra. A marketingvezető elárulta, hogy 2019-ben új – a magyar­országi piacon még ismeretlen – prémium termékek be­vezetését tervezi a Pek-Snack, ami lehetővé tesz majd egy új értékesítési csatornában való megjelenést is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 február)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek