Polc
Tipográfia

Az édesipar ma Magyarországon egy fejlődő és változó ágazat. Várhatóan az elmúlt évekhez hasonlóan folytatódik az a trend, hogy a magasabb minőségű termékeket keresik a vásárlók.

 

Átrendeződőben az édességpiac

A kedvező gazdasági körülmények az édesség piacán is növekedést eredményeztek, a fogyasztók többet költöttek édességekre 2018-ban, mint az előző évben. Ráadásul egyre jobb minőségű, prémium csokoládékkal kényeztették magukat. „Nem titok, hogy a vásárlások mind nagyobb része a diszkontláncokban jelenik meg, és ez az átrendeződés már évek óta tart. Viszont ott is dinamikusan tudott növekedni a prémium-csokoládémárkák értékesítése a diszkontláncok saját márkái mellett” – említette Kisfürjesi Nóra, a Nestlé Édesség üzletágának kategória menedzsere. Mint mondta, ezek a saját márkás termékek az édesség kategóriában is többségében jó minőséget képviselnek kedvező áron, így komoly kihívói a gyártói márkáknak. Jellemző viszont, hogy szezonban, főleg a karácsonyi időszakban, még mindig inkább az ismertebb, jó megítéléssel bíró csokoládé­márkák mellett döntenek a vásárlók. „Mi is ebben az időszakban hoztuk be KitKat Senses pralinéinkat, látva a KitKat egész éves megnövekedett keresletét. A csokoládék kategóriáját tekintve a legnagyobb értéket a szeletes termékek képviselik” – árulta el Kisfürjesi Nóra. A második legnagyobb kategória az értékbeli eladásokat tekintve a pralinék, ajándékba szánt desszertek a magasabb kilóáruk miatt, míg mennyiségi eladásokban a táblás csokoládék.

 

Igény lett az étcsokoládé

A magyarok ízléséről elmondható, hogy hagyományosan tejcsokit kedvelő ország, de az étcsokoládé egyre nagyobb teret hódít, sőt a fehér csokoládé is. Kisfürjesi Nóra példa­ként említette, hogy a Balaton Bumm és Bala­ton Újhullám szeletes termékek fehér változatai nagy sikernek örvendenek. Mindezek mellé 2018-ban megjelent a rubin csokoládé is, eddig egyedüliként a Nestlé csoki választékában, a KitKat Ruby csokoládé. A kategóriamenedzser elmondta, hogy „bár a termék a normál KitKat árának kétszeresébe kerül, akkora sikert aratott, hogy a gyártásban nehezen tudtuk lekövetni a megnövekedett igényeket. A KitKat Ruby csokoládé sikerén felbuzdulva idén is készülünk meglepetéssel a magyar csokifogyasztóknak”. 2019-ben tovább emelkedett a csokoládétermékek után fizetendő népegészségügyi adó (neta), viszont a Nestlé várakozása szerint ez az édességkategória eladásait nem torpantja meg. „Amit mi a Nestlé, mint a világ vezető élelmiszergyártó vállalata látunk, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak a táplálkozásban, így édességekben is keresik a gluténmentes (Nesquik gluténmentes tejkrémes szelet), könnyedebb snackingeket (Balaton Újhullám csokival mártott ostya szelet). Nekik szeretnénk 2019-ben is újdonságokkal jönni, mint pl. a gyümölcsöt és magvakat tartalmazó L’Atelier prémium táblás étcsokoládé családunk és a Balaton Szemes prémium szeletünk” – ismertette Kisfürjesi Nóra.

 

 

chocolate 968457 640

 

Erős jelenlét a pralinék piacán

Az elmúlt év eredménye 2019-re is pozitív kilátásokkal kecsegtet, mint Elek Orsolya, a Storck Hungária Kft. Marketing Mana­gere elmondta, az édességpiac 2018-ban 7%-os értékbeni növekedést mutatott. Átlag felett nő a pralinék és a szeletes csokoládék piaca, ahogy a korábbi években is tapasztalható volt. Mint megtudtuk, a Storck 2018-ban erős évet tudhatott magáénak, pozícióit tovább erősítette a pralinék és táblás csokoládék piacán. A Storck magyarországi jellegzetessége, hogy a legerősebb jelenléte a praliné szegmensben tapasztalható. „Bár értékben a praliné és táblás csokoládé piac közel azonos méretű, addig elmondható, hogy a magyarok kétszer annyi táblás csokoládét fogyasztanak volumenben, mint pralinét. Míg pralinéből az egy főre jutó fogyasztás kb. fél kiló, addig táblás csokiból több, mint 1 kilogramm jut minden egyes magyarra” – ismertette Elek Orsolya, hozzáfűzve, hogy a praliné piacon a diszkontláncok a saját márkás termékeik­nek köszönhetően növekvő részesedést tudnak felmutatni.

 

Változások pozitív tendencia mellett

„Az édesipart úgy jellemezném röviden, hogy a piac nő, az alapanyagárak drágulnak, a fogyasztói igények változnak” – foglalta össze az édesipart jellemző trendeket Réti Zsófia. A Mondelez Hungária Kft. Senior Brand Managere - Tablets CZ/SK/HU elmondta, hogy a teljes csokoládé kategória folyamatosan nőtt az elmúlt években, ahogy a legnagyobb szegmens, a táblás csokoládék is. A magyar csokoládéfogyasztásból a táblás szegmens hasítja ki a legnagyobb szeletet, így ennek növekedése katalizálja a teljes csokoládékategória bővülését is. Pozitív tendencia, hogy többek között a gazdaság stabilitása okán az elmúlt években nőtt a vásárlóerő, bár az még mindig messze elmarad az uniós átlagtól. A fogyasztók többet is költöttek élelmiszerekre, így táblás csokoládékra is, és elmondható, hogy a minőségi, márkás termékeket preferálták.

„Piacvezetőként a Milka táblás termékekkel kiemelkedő szerepünk és felelősségünk is van. A csokoládégyártásra ható negatív tényezőként az alapanyagárak növekedését említeném meg. Ez valamennyi gyártót érinti” – tette hozzá Réti Zsófia. Réti Zsófia szerint a neta változtatás célja, hogy az adóztatás révén a fogyasztás is változzon. A neta emelése minden bizonnyal tükröződni fog a fogyasztásban, de számottevő, jelentős forgalomcsökkenésre nem számítanak. Az ágazatot érintő munkaerőhiányra vonatkozó kérdésünkre a csokoládékategória vezető elmondta, hogy minden területen nehéz szakképzett munkaerőt találni, de a legnehezebb helyzetben a gyárak igazgatói vannak (nem csak hazánkban). „Mára állandósult a szakemberhiány a gyártósorokon, nemcsak a betanított munkások, hanem a gépkezelők, műszaki karbantartók frontján is” – egészítette ki Réti Zsófia.

 

Újdonságokkal a változó piacon

Réti Zsófia szerint dübörög a szezonpiac, mind választékban, mind pedig értékben hatalmas léptékben nő. A szalon­cukor továbbra is a legmeghatározóbb eleme a teljes szezon üzletnek, de az alap portfolió (pl. üreges figurák, kalendáriumok, tojások) is növekszik minden évben, válaszolva a magyar fogyasztók igényeire. Mindemellett a magyar vásárlók számára már nem elegendő a tojás vagy Mikulás forma, változatosságot, izgalmat, hozzáadott értéket keres az ünnepi időszakban is. A Mondelez csokoládé kategória vezetője úgy véli, hogy a táblás piacon a legérdekesebb trend, hogy folyamatosan növekszik az étcsokoládé, párhuzamosan egyébként az európai fogyasztói trendekkel. Mint mondta: az idősödő európai társadalom más fogyasztási szokásokat is hoz, tudjuk, hogy a kor előrehaladtával egyre vonzóbb alternatíva az étcsokoládé. A Mondelez erre a trendre építve 2019 január elsejével belépett a Dark Milk termékkel az étcsokoládé piacra. Réti Zsófia elmondta: „Külön érdekesség, hogy ezt az új platformot az elsők között vezettük be Európában”. Réti Zsófia megjegyezte, hogy a Mondelez kivételes eredményekkel zárta a 2018-as évet a csokoládékategóriában is, és további növekedést várnak 2019 mindkét félévében. A táblás szegmenst vinni fogja előre a Dark Milk bevezetés, ami nem egy új íz, hanem egy új alszegmens, melyet dedikált kommunikációval, edukációval támogat a cég.

 

Kedvelt a manufakturális csokoládé

A saját fejlesztésű, teljesen egyedi aromaprofillal és receptúrával rendelkező chocoMe étcsokoládék iránti igényt nemcsak a nemzetközi díjak sora igazolja, hanem a fogyasztói visszajelzések is. „A közeljövőben a természetes ízesítésű, leginkább gyümölcsös csokoládék előrerukkolására lehet számítani” – mondta Mészáros Gábor, a chocoMe Kft. manufaktúra alapító-tulajdonosa. A manufakturális, minőségi csokoládé termékek iránti kereslet erősödése hatással lett a piacra. Mészáros Gábor tapasztalata szerint időközben a mainstream termékeket készítő vállalatok is beálltak ebbe a sorba, azonban a termékek minősége más szintet képvisel. A népegészségügyi adó nem minden céget súlyt nagy mértékben. „A neta változása minket nem feltétlenül érint annyira kellemetlenül, mint sok hazai édesipari céget, ugyanis a netát csak a Magyarországon értékesített csokoládék után kell megfizetni” – ismertette a chocoMe tulajdonosa. A legyártott csokoládék 70%-át külföldön értékesítik, emellett sem az ét-, sem a tejcsokoládé esetében nem érinti a céget ez az adónem, mert mindkét csokoládé kakaó szárazanyag-tartalma 40% feletti.

 

Növekvő kínálat a nemzetközi fronton

A chocoMe-nél a legnagyobb arányban a táblás csokoládékat készítik, ez a teljes gyártás kb. felét adja. Mint megtudtuk, népszerűségben nagyon sokat nőtt a drazsé termékcsalád, ennek részesedése 25% feletti, a mártott gyümölcsök mindössze a teljes gyártás 3%-át adják, de ez az utóbbi időszakban egyre inkább növekvő tendenciát mutat. És bár a tavaly szeptemberben bevezetett Petit 21 termékcsalád sikere 4–5 hónap távlatából még nem mérhető, Mészáros Gábor szerint az már biztos, hogy a Raffinée termékcsalád sikeres bevezetésével vetekszik ennek a termékkategóriának az értékesítése. „Az eladott csokoládéink kb. fele étcsokoládé, ami arra utal, hogy a különlegesebb ízvilágokat keresik a vásárlóink. Egyre nyitottabbak a fogyasztók, sokkal fogékonyabbak az olyan jellegű különleges összetevőkkel készített csokoládékra, mint pár évvel ezelőtt. Illetve azt tapasztaljuk, hogy egyre jobban edukáltak a vásárlók, aminek nagyon örülünk, hogy nem feltétlenül kell mesélni már arról, hogy mi az a liofilizált gyümölcs, honnan származik a bergamot, vagy hallottak már a Voatsiperifery borsról” – fogalmazott Mészáros Gábor. Az alapító-tulajdonos elmonda, hogy a 2018-as évben amellett, hogy nagy növekedést ért el a cég, sikerült elérni, hogy a chocoMe csokoládékat már több mint 20 nemzetközi nagy repülőtéren értékesítik – miközben a bevont repterek száma folyamatosan növekszik.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 február)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek