Polc
Tipográfia

Magyarországon az édességfogyasztási szokások változása figyelhető meg, ami egyrészt megmutatkozik abban, hogy a mennyiségi fogyasztás egyre inkább a minőségi felé fordul, másrészt a fejlődő ágazatban nagy szerepet kap a gyártói termékfejlesztés. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetsége elnöke szerint az innováció megkerülhetetlen hatással van az édesiparra.

Bővülő kínálat

„Néhány éve a hazai édességpiac forgalma bővül, s a növekedés mellett az a számunkra örömteli tendencia is megfigyelhető, hogy a minőségi termékek iránti kereslet lépésről-lépésre növekszik” – foglalta össze kérdésünkre az édesipart jellemző trendeket Sánta Sándor. Az 1922-ben alapított, ma 24 vállalat tagságát bíró Magyar Édességgyártók Szövetsége elnöke hozzátette, hogy a saját márkás termékek aránya beállni látszik (termékkategóriánként igen változó), de e termékkörben is zajlik a minőség felé fordulás. A különféle kekszekkel, gyümölcsökkel töltött, – hozzáadott csokoládék kínálatának egyre nagyobb a választék. A táblás, szeletes, keksz, chips és desszert kategóriák közel egyformán jelentős részesedéssel bírnak, közel 30 milliárd forintos nagyságrenddel jellemzően, és így a teljes piac kétharmadát képviselve.

„Általánosságban elmondható, hogy egyre többen keresik a jó minőségű, magas kakaótartalmú csokoládékat” – jellemezte a piacot Sánta Sándor. Mint megtudtuk, a cukorkafronton a puha- és gumicukorkák felé fordul a kereslet a keménycukrok felől. A jégkrémeknél a cukormentes és a ’free-from’, ’mindenmentes’ jégrémek hasítanak ki egyre nagyobb szeletet. Müzli fronton trend a funkcionális szeletek (például fehérjével dúsított) térhódítása. A kekszeknél a búzaliszt alternatívával készített és dúsított kekszek (például zabkeksz), illetve azoknak kevesebb cukrot tartalmazó változatai iránt emelkedik az igény. Sós termékeknél folyamatos az új ízek és különlegesen sütött termékek megjelenése. A fogyasztói elvárásoknak és a hatékony ellenőrzéseknek köszönhetően a polcokról az elmúlt időszakban eltűntek a bevonómasszából készült gyengébb minőségű termékek, a kínálat pedig szélesebb lett. Sánta Sándor úgy tapasztalja, hogy a gyártói márkák mellett mára a saját márkás termékek is erősen beépültek a fogyasztói tudatba, és sokan keresik őket. „Noha évekkel ezelőtt a saját márkás termékhez sokan még alacsonyabb minőséget társítottak, ma a saját márka komoly minőséget is takarhat, amelyet a fogyasztók értékelnek” – hangsúlyozta az elnök.

 

Fogyasztói igényeket kiszolgáló innovációk

Mint megtudtuk, az édesipar minden területén érezni a munkaerőhiányt. Hiány van fizikai dolgozókból, gépkezelőkből, karbantartókból, üzemmérnökökből, sofőrökből. 2019. január elsejétől általánosan 20 százalékkal emelkedett a népegészségügyi termékadó (neta) az egészségi kockázatot jelentő ételeknél és italoknál, azaz az üdítőital, a szörp, a taurint tartalmazó és nem tartalmazó energiaital, a cukrozott kakaópor, az előrecsomagolt cukrozott készítmény, a sós snack, az ételízesítő esetében, emellett az adóköteles italok körébe tartozó gyümölcspárlat, pálinka, gyógynövényes italok, illetve az ízesített sör, az alkoholos frissítő és a gyümölcsíz esetében. Sánta Sándor szerint ez a változás annyiban lesz hatással az édesipar piacára, hogy az adóemelés beépül a fogyasztói árakba, így január elsejétől emelkedtek a polci árak. Az új, egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos piaci trendek, az innováció megkerülhetetlen hatással van az édesiparra.

„Új receptúrákkal, új termékekkel válaszolunk a változó fogyasztói igényekre. Két újítást ki is emelnék az elmúlt évből, az egyik a természetesen rubin színű, gyümölcsös ízű csokoládé megjelenése a piacon, a másik pedig az átrendezett cukormolekula, amelyben a molekulák elhelyezkedését változtatták meg úgy, hogy a cukorkristályok nagyobb felületen érintkezzenek a nyelvünk receptoraival, így harmadával kevesebb cukorral ugyanolyan édes élményt lehet adni” – ismertette a Magyar Édességgyártók Szövetsége elnöke. Sánta Sándor elmondta, hogy nincs olyan gyártó, aki elárulná előre az ez évi nagy dobásait. „Mind a tradicionális, mind az innovatív termékek tekintetében jól teljesített az édesipar 2018-ban, sok érdekes finomság jelent meg” – említette az elnök, hozzáfűzve, hogy ennek ellenére az alapkategóriák részesedése nem nagyon változik, azaz kipróbálják a fogyasztók az új termékeket, de ezt követően inkább a jól megszokott termékeket vásárolják.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 február)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek