Polc
Tipográfia

Az alkoholmentes üdítőitalok szegmensét nézve a szörpöket mindig kiemelten ­kedvelték a magyar fogyasztók. A téli szezon beköszöntével megnő a vitaminokkal dúsított, minőségi szörpök iránti kereslet.

Télen is édes

Az alkoholmentes üdítőitalok szegmensének egyik nyertese – az ásványvíz mellett – a kedvező áron elérhető szörp: a szénsavas üdítőitalokkal, jeges teákkal és gyümölcslevekkel szemben ez volt az egyetlen olyan kategória, amelyből többet vásároltak az emberek, mint egy évvel korábban. A szörpök szegmensét továbbra is megdönthetetlenül uralja a két alapíz, a málna és a narancs, de a fogyasztók egyre nyitottabbak arra, hogy új ízeket, ízkombinációkat is kipróbáljanak, amin felbuzdulva a gyártók bátran kísérleteznek újabb és újabb ízpárosítások megálmodásával és megvalósításával. Ahogy az őszi-téli idény megkezdődik, egyre jobban fogynak az édes szörpök az élelmiszeráruházak polcairól. Míg nyáron frissítő üdítőnek, ősszel és télen főleg a tea és sütemények ízesítéséhez vásárolják a szörpöket a fogyasztók. Néhány gyümölcsöt tekintve az idei nyári időjárás különösen kedvezett a szörpgyártásnak, hiszen például rekordmennyiségű erdei gyümölcs termett 2018-ban. A GfK felmérése szerint szörpöt egy évben átlagosan hét alkalommal vesz egy család – egyre nagyobb arányban valamely hipermarketből. A beszerzett mennyiség alkalmanként átlagosan 1,7 liter és egy évben átlagosan 12 litert tesz ki. A megvásárolt mennyiség egyharmada saját márkás termék.

 

Minőség télen-nyáron

„Azt tapasztalom, hogy a piacon egyre inkább kiszorulóban vannak a valamilyen „ízű” szörpök, az új irány az egészséges életmód és az ennek megfelelő termékösszetétel. Emellett jellemző trend a magasabb gyümölcs- és az egyre kevesebb cukortartalom. Cipeljünk kevesebb PET palackot haza, de legyen minőségi az elkészített gyümölcsital” – fogalmazott Szabó Zoltán, a Yuva Kft. tulajdonos-ügyvezetője, hozzátéve, hogy véleménye szerint a fogyasztók száma jelentősebb mértékben nem változott, de az arány a minőségi termékek fogyasztása felé billent. „Talán elsőre azt gondolnánk, hogy a kiadásaikat csökkenteni kívánók a szörpvásárlók, de ez tévedés lenne” – hangsúlyozta Szabó Zoltán. Mint mondta, egyre jobban előtérbe kerül a környezettudatosság, és a jó minőségű gyümölcslé igénye, amely magas gyümölcstartalmú szörpökből otthon, gyorsan és egyszerűen ­megoldható. A FruttaMax szörpöt egyre több vendég­látó egység is használja limonádé, illetve koktélalapnak is. A FruttaMax szörp 14-féle ízben található meg a polcokon. Mint megtudtuk, a termékek közül még mindig a legnépszerűbb a málna és az eper, de a cég idén nagy sikert ért el a bodza-lime-menta és a citrom-lime szörpjeikkel. Szabó Zoltán szerint, noha a vásárlók mindig keresik az új és érdekes ízvilágot, szükség van a „hagyományos”, meg­szokott ízekre is. A gyümölcsök áremelkedése érte­lem­­szerűen minden gyümölcsöt tartalmazó termék árára kihat, így a szörppiacot is érinti. Szabó Zoltán úgy véli, hogy mivel a szörpfogyasztás az ital­fogyasztás gazdaságosabb formája, talán hozhat egy kis forgalomnövekedést. „A téli hideg szezonban ­általában visszaesik a szörpök fogyasztása. A mi szörpjeinkből viszont nagyon finom forró ital készíthető” – árulta el a ­tulajdonos-ügyvezető. Mint megtudtuk, a közeli tervek szerint szeretnék a „hozzáadott cukrot nem tartalmazó” kategóriában a lehető legjobb termékeket kínálni, ezért jövőre két új kiszereléssel is jelentkeznek. „Az egyik különösen érdekes lesz, mert innovációs pályázaton is sikerült nyernünk vele” – fűzte hozzá Szabó Zoltán.

elder 2367034 1280

 

Gyömölcsös innovációk

Mint az élelmiszeripar más-más területén is, itt is az egészséges táplálkozás irányába tolódnak el a fejlesztések. A vásárlói igényeket figyelembevéve a cukortartalom csökkentése, a tartósító­szerek mellőzése, a gyümölcstartalom növelése inspi­rálja az új termékek kialakítását. Horváth Jenő, a HVH Gyártó, Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. ügyvezető igazgatója úgy tapasztalja, hogy a gyártó cégek új, egzotikus gyümölcsízekkel és azok keverékével igyekeznek növelni a szörp választékot. Valamint meghatározó még a termék mutatós csomagolása és címkézése. Hamarosan új kihívásként fog jelentkezni a PET palackok leváltása. „A szörpök még mindig népszerű termékek a magyar fogyasztók körében. Az igényesebb vásárlók elsősorban a minél magasabb gyümölcstartalommal és minél alacsonyabb cukortartalommal rendelkező, tartósítószermentes termékeket keresik.  A vásárlók nagy hányada viszont az olcsó, gyümölcstartalom nélküli, aromával ízesitett, édesítőszeres szörpöket vásárolja” – fogalmazott Horváth Jenő, hozzátéve, hogy a HVH által forgalmazott innovatív, díszes sleeve csomagolásban kapható szörpök beltartalmi fejlesztését a prémium minőség elérésével biztosítják. Mint megtudtuk, a HVH Szörpmester márka termékpalettájából a hagyományos ízek, mint pl. a narancs, málna, eper és meggy az évszakoktól függetlenül mindig keresettek egész évben. A nyári időszakban felkapottak lettek a savanykás ízek, többek között a citrom, citrom-lime, bodza-citrom-lime, áfonya, bodza, ribizli, gránátalma gyümölcsszörpök.

A HVH ügyvezetője elmondta, hogy a cég termékfejlesztése során idén a gyerekekre gondolva létrehozták az egyedi Picur szörpcsaládot. „Figyelembe vettük a 4–14 éves kor­osztály egészséges fejlődéséhez szükséges vitaminszükségletet, így 5-féle vízben oldódó vitamin felhasználásával, 50%-os gyümölcstartalommal kombinálva kívánjuk a gyerekek egészséges táplálkozását biztosítani. Mindezt csökkentett energiatartalommal, mesterséges anyagok felhasználása nélkül valósítottuk meg” – ismertette Horváth Jenő, hozzáfűzve, hogy a termék tetszetős kalóz mesefigurás, sleeve csomagolásban, rajta mesehallgatási lejátszást biztositó QR kóddal kapható. A Picur szörpök gyártását a hagyományos narancs, málna, alma ízek mellett bodza, citrom-lime és kóla ízekben kezdték meg. Mint megtudtuk, a Picur Cola szörp esetében kifejezetten a gyerekekre gondolva, a kólát vitaminokkal és 25% gyümölcstartalom dúsították, de kihagyták belőle a gyerekeknek nem javasolt koffeint és a csontokat károsító foszforsavat. „Így a szülők nyugodt szívvel engedhetik gyerekeiknek a kóla fogyasztását. A Picur szörpöket természetesen a szülők is fogyaszthatják egyrészt a termék élvezeti értéke, másrészt a vitaminok gyógyhatása miatt” – jegyezte meg az ügyvezető. Az idényáras gyümölcsök jelentős áremelkedése árnövelő hatással van a szörp termékek esetében is.

A gyártók igyekeznek a drágult gyümölcsök ár­növelő hatását úgy mérsékelni, hogy kevesebbet használnak fel belőlük, a hiányzó részt az olcsóbb árkategóriába eső almalével pótolják ki. „A mi esetünkben ez különösen jelentős probléma, mert a Frutta-Max néven forgalmazott 50%-os szörpünk fő jellegzetessége, hogy csak egyfajta, a nevében szereplő gyümölcsöt tartalmaz. Mivel viszonylag új, prémium minőségű termékről van szó, amelynek a bolti kereskedelmi ára ebből adódóan magasabb a többi szörp áránál, ezért nem kívánunk árat emelni, kénytelenek vagyunk megelégedni minimális árréssel” – árulta el Horváth Jenő.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2018 december)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek