Tudatosabban és szívesebben vásárolnak a hazai háztartások megbízható forrásból származó helyi terméket a tömeggyártott kommersz helyett a vírusjárvány óta, ha egyszerű azok beszerzése. – derül ki az Innotime Hungary Kft. legújabb, a helyi termékek fogyasztásáról szóló felméréséből. – Leginkább az élelmiszereknél figyelnek arra, hogy a környezetükben megtermelt áru kerüljön a családi asztalra; abból is a méz az, amit közvetlenül a termelőtől szeretnek megvásárolni.

Kik és mit vesznek szívesen helyből

Az 55 és 60 év közötti, elsősorban vidéki városban vagy községben élő nők részesítik leginkább tudatosan előnyben a helyi termékeket, de már a 30-as korosztály esetében is jelentősen felértékelődnek ezek az áruk. A mindennapokban elsősorban az élelmiszerek esetében figyelnek arra, hogy kistermelőtől szerezzék be az alapanyagokat, a nem élelmiszer jellegű kézműves termékek vásárlása továbbra is inkább alkalmankénti impulzus vásárlás, utazáshoz kötött és szuvenír jellegűek. – derül ki az országos online felmérésben részt vett 1400 önkéntes válaszaiból.

 

A helyi és kézműves termékek iránti – vásárlásban is mérhető – elköteleződés Somogy, Komárom-Esztergom, Békés, Veszprém és Jász-Nagykun-Szolnok megyében a legerősebb a felmérés szerint.

 

A helyi termékeket előnyben részesítő vásárlók körében a méz a legnépszerűbb kistermelői áru, amit a válaszadók csaknem háromnegyede szerez be közvetlenül az előállítótól. Népszerű helyi termékek még a zöldségfélék, a gyümölcsök, a növények (pl. palánta, virág). Sokan bíznak még termelőtől vásárolt tejtermékekben, savanyúságokban, valamint a tésztában és „házi” tojásban is.

 

Online vásárlás helyett termelői piacok

Az 1400 megkérdezett 40%-a vásárol helyi vagy kézműves terméket rendszeresen. A hajlandóság 63%-ra nőne, ha településén nyílna termelői bolt, mert véleményük szerint a termékbeszerzésen könnyíteni  kellene.

Jelenleg az online rendelések ebben a termékkörben még nem követték az általános tendenciákat. A kistermelői áruk beszerzésekor a vásárlók – a felmérés résztvevőinek válaszai alapján – inkább a személyes kontaktust részesítik előnyben, és heti vagy havi rendszerességgel keresik fel a piacokat, termelői vásárokat, valamint a termelő saját boltját.

 

 

Elköteleződés és ár dominál vásárláskor

A magas minőségük miatt már most megvan az igény a helyben termelt árukra, és a vásárlói bizalom is erősebb irányukban – szemben az export vagy tömegesen előállított nagyáruházi termékekkel –, a kereslet azonban még mindig nagyban függ az ártól és az elkötelezettségtől.

 

A tudatos vásárlásban azonban leginkább a végzettséghez tartozó átlagos bérek játszanak közre. A felsőfokú végzettségű vagy piacképes szakmával bíró kitöltők magasabb arányban igyekeznek kézműves és helyi termékeket vásárolni, mint a többi válaszadó.

 

Aki meg tudja fizetni, szívesen választ helyben előállított élelmiszert vagy kézműves terméket. A felmérésre is 70%-os többségben azok szántak időt, akik elvi döntést hoztak a kistermelői áru mellett, és rendszeres, mindennapi fogyasztói ezeknek. Ők azok, akik úgy gondolják, hogy a minőség előbbre való a mennyiségnél. Táboruk tájékoztatással és szemléletformálással jelentősen növelhető. A kitöltők több mint negyede azonban gazdasági, racionális megfontolásból vásárol helyi termékeket: egyrészt saját térségük gazdasági erősödésének érdekében, másrészt azt tapasztalták, hogy bizonyos alaptermékek esetében gyakran olcsóbban, vagy a nagybani ártól nem sokkal drágábban egy magasabb minőség megvásárlására van lehetőség, ha termelőtől vásárol a fogyasztó. A válaszadók elenyésző hányadát, alig több mint 2,3%-ukat még mindig az árak befolyásolják vásárláskor; nem számít számukra, hogy az adott termék helyben készült-e, vagy sem.

 

Ha nem az ár, akkor mi befolyásolja a döntést?

A legfontosabb tényező választáskor a termékek adalékanyag-mentessége, a természetes alapanyagokból való összetétele. A termék címkéjén ezt és az alapanyagok származási helyét ellenőrzik; és bár örömmel veszik, ha az áru valamilyen minőségi védjeggyel is bír, ezeket kevéssé ismerik. A lehetőségek közül csak a Hungarikum, a Hazai termék és a Környezetbarát termék védjegyről van tudomásuk, de örömmel vennének egy desztinációs oltalom alatt álló terméket is. Érdekesség, hogy pl. a Nemzeti Parki Termék védjegy gyakorlatilag nem ismert a fogyasztók körében.

A nem reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek utazásaik során is előszeretettel választják a helyi termékeket, hogy jobban megismerkedjenek a térség kultúrájával, hagyományaival. A fesztiválok, vásárok mellett érdemes a kézműves és helyi termékek kínálatát a turisztikai desztinációk ajándékboltjaiban és vendéglátóipari helyein is erősíteni.

Jövőkép

Azok a potenciális vásárlók, akik szívesen állnának át helyben termelt áruk vásárlására, ha azok kényelmesen elérhetők lennének, elsősorban a zöldségfélék, a tejtermékek, a hentesáru, a kézműipari termékek, valamint a feldolgozott zöldségekre és gyümölcsök színes választékát igényelnék.

Reménykeltő és a helyi erőforrások felértékelődését mutatja az az arány, miszerint 76%-a az országos felmérésben részt vett 1400 önkéntes válaszadónak hisz abban, hogy néhány év múlva a helyben előállított élelmiszerek a fogyasztásunk meghatározó elemévé válnak majd.