Polc
Tipográfia

Az év végi sütés-főzésnek nagy hagyománya van hazánkban, a karácsonyi időszak nemcsak az ajándékozásé, hanem az otthoni vendéglátásé is, aminek velejárója a sültek, aprósütemények és egyéb nyalánkságok elkészítése.

Divatba jött az otthonsütés

Nem csak a tradicionálisan bensőséges ünnepi körülmények miatt erősödik a háztartásokban a saját készítésű ételek előállítása utáni igény. A fogyasztói magatartás változásának következménye, hogy a fogyasztók egyre több időt töltenek otthon, saját maguk készítenek el bizonyos dolgokat. A magyar fogyasztók kulináris követelményei egyre nőnek, ma mindössze egy okostelefonra és a megfelelő weboldalra van szüksége egy háziasszonynak ahhoz, hogy akár egymillió szabadon felhasználható recepthez hozzáférhessen. Az internet, a blogszféra és a felkapott gasztro‑tévéműsorok nemcsak népszerűsítik, de segítik is az otthoni ünnepi ételkészítést. Az otthoni sütés-főzés főszezonja alatt a hagyományos karácsonyi sütemény-alapanyagok éves forgalmának 60–70 százaléka realizálódik.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint tavaly a 2016. decemberi ezermilliárd forintot is meghaladta a teljes kiskereskedelmi forgalom. A fogyasztók általában már december első hetében megkezdik az ünnepekre való felkészülést, és egyre többen teszik kosarukba a jobb minőségű élelmiszereket, ha kisebb kiszerelésben is. A minőségi termékválasztással együtt az egészségtudatos étrendet követők speciális táplálkozási igényeiknek megfelelő termékek iránt is növekszik a kereslet, ezért a mind a házi sütéshez szükséges alapélelmiszerek, mind a glutén- és laktózmentes, diabetikus és biotermékek álta­lában kiemelt szigeten, displayeken kapnak helyet az élelmiszerboltokban. A készülődés során az olyan fontos alapanyagok, mint a sütőpor, a cukor, a vaníliás cukor, a margarin, a tojás, az aszalványok, a magvak, a majonéz és a mustár iránti kereslet megnő, a teljes éves eladott mennyiségnek több mint egytizede koncentrálódik erre a néhány hétre. A sütéshez szükséges termékek kategóriája nagyon széles, és számos többé-kevésbé innovatív terméket tartalmaz: a legkeresettebb termékek között elöl szerepel a cukor, a hagyományos vaníliacukor és a sütőpor. A szegmens erősödő termékei a tortakrémek, az aromák és a kész, illetve félkész tészták. Karácsony előtt egyértelműen megnövekszik a fűszerek, örlemények, aszalványok iránti kereslet, és kb. 50 százalékkal több fogy a sütés-főzéshez szükséges olyan alapanyagokból, mint pl. a kakaópor, a puding és a tejszínhab.

 

Ünnepvárás megújult designnal

Az ünnepi készülődés kezdetével már november végétől érezhető a sütési kedv erősödése a megfelelő receptek keresésével, a sütemények tökéletesítésével és természetesen a cukortermékek iránti kereslet növekedésével. „A karácsonyi időszakban elsősorban a Koronás Porcukrot, a Koronás Kristálycukrot, valamint a Koronás Finomszemcséjű Kristálycukrot keresik a háziasszonyok, hiszen ezek a termékek azok, melyek a sütemények alapösszetevői közé tartoznak. Fontos szempont ilyenkor a szemcseméret, hiszen a krémek készítésénél előny a gyors oldódás, így a porcukor, illetve a finomszemcséjű kristálycukor­termékeket keresik jobban a fogyasztók” – fogalmazott Simon-Nagy Henriette, a Magyar Cukor Zrt. marketing- és horeca menedzsere. Mint mondta: sokan sütnek az ünnepek alkalmával közösen a gyerekekkel kekszeket, muffinokat, így ilyenkor a Koronás Jégcukor dekorterméküket is gyakrabban használják a konyhákban. „Nagy öröm számunkra, hogy a különleges cukortermékek iránt is nyitottak a háziasszonyok, szívesen használják süteményekbe a Koronás Aranybarna Cukor, valamint a Koronás Nád Kristálycukor termékeinket” – említette a marketing- és horeca menedzser. Mint mondta: a lágy karamellás vagy akár a malátás ízvilág egészen különleges aromát kölcsönöz a süteményeknek, krémeknek, desszerteknek, főként akkor, ha azok összetevőiben szerepel még akár a dió, a mák, a mandula vagy a kakaó is. „Kaposvári Cukorgyárunk idén 125 éves, amelyre rendkívül büszkék vagyunk” – hangsúlyozta Simon-Nagy Henriette.

A nagy múlttal rendelkező cég a folyamatos technikai, műszaki beruházásoknak, fejlesztéseknek köszönhetően magas minőségű és egyedülállóan széles termékválasztékot tud nyújtani a fogyasztóknak, kereskedőknek és ipari felhasználóknak egyaránt a cukortermékek piacán. A Koronás Kristálycukor-termék egy tradicionális termék a magyar cukorpiacon. Mint megtudtuk, az első termék legyártása óta csupán minimális változtatás történt „ruháján”, ezért itt volt az idő, hogy megújuljon a csomagolása. „A frissítés több termékünket is érint, de elsőként december­ben Kristálycukor-termékünk várja megújult külsővel a fogyasztókat a boltok polcain” – fűzte hozzá Simon-Nagy Henriette.

 

Magvakból és aszalványokból széles a termékkínálat

„A karácsony elképzelhetetlen a sütőben sült ízletes ételek, fűszeres húsételek és édes sütemények nélkül. Cégünk tradicionális sütés-főzés alapanyagainak forgalma az idén is megtartja az utóbbi évek emelkedő tendenciáját” – fogalmazott Keresztesi Ferenc, a Gilan Trading Kft. kereskedelmi igazgatója. Az egészségtudatosság hatására egyre szélesedik a klasszikus magyar konyha tárháza, egyre több aszalványt és magvat használnak a háziasszonyok a sütéshez, főzéshez. Nagy kedvenc például az aszalványok közül az aszalt szilva, a sárgabarack, a füge, a datolya és az áfonya, illetve a magvak esetében a natúr és szeletelt mandula, a natúr kesudió és a héj nélküli tökmag. Keresztesi Ferenc véleménye szerint a Kalifa széles termékkínálatának köszönhetően mindenki megtalálhatja azt az aszalványt, magvat vagy sütési alapanyagot, amivel színesebbé, ízletesebbé teheti a süteményét, édességét. „A Kalifa aszalt gyümölcsök – mint például az aszalt szilva, az aszalt sárgabarack és az aszalt áfonya – nemcsak a süteményeket, hanem a klasszikus köreteket, húsételeket is gazdagítják” – említette a kereskedelmi igazgató, hozzátéve, hogy a magvak esetében a fenyőmag, a mandula és a kesudió hozzáadásával tehetik változatossá az ételeket a kísérletezőbb kedvű háziasszonyok.

A legtöbb magyar háztartásban a kókuszreszelék, a szeletelt mandula vagy a darált dió és a darált mák az ünnepi asztalok édességeinek elengedhetetlen alapanyagai. „Széles termékpalettánkkal azonban egyfajta ösztönzést is szeretnénk adni a háziasszonyoknak, hogy bátran lépjenek el a különleges ízvilágok irányába, kísérletezzenek az alapanyagokkal, alkossák meg a család új kedvenceit” – tette hozzá Keresztesi Ferenc, aki elárulta, hogy a vásárlási döntéseket ma is nagymértékben befolyásolja az ár és a minőség. Mint mondta, napjainkban az egészséges életmód és a tudatos vásárlás egyre szélesebb körben válik az egyik fő döntési szemponttá, illetve befolyásoló tényezővé a vásárlók számára. Keresztesi Ferenc úgy látája, hogy a márka visszatérő vásárlói bíznak a Kalifa-termékek megszokott, kiváló minőségében. Az akciókkal hozzájárulnak, hogy ne csak a jól bevált és kedvelt Kalifa-termékekhez juthassanak kedvezőbb áron, hanem az eddig nem vásárolt aszalványokat, magvakat és sütési alapanyagokat megismerve még szélesebb termékkínálatból válogathassanak. Mint megtudtuk, a cég novemberben és decemberben a másodlagos kihelyezésekre fókuszál, ami kereskedelmi lánconként változó.

A hiper- és szupermarketekben a szezon ideje alatt fontos szerepet kapnak a raklapos és szigetes kihelyezések, amelyeket karácsonyi díszítéssel látnak el, tükrözve az ünnepi hangulatot. A hazai láncokban polcvégekkel és különböző displayekkel erősítik folyamatosan a láthatóságot. „Emellett törekszünk a minél látványosabb megjelenésekre, ezért évek óta egyedileg készített egységes állványokkal jelenünk meg az eladótérben, amiket az adott bolt lehetőségéhez és méreteihez igazodva készítünk el” – tette hozzá a Gilan Trading kereskedelmi igazgatója.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2018 november)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek