Polc
Tipográfia

Legyen elegánsan, vagy éppen bohókásan ünnepi, egyedi értékkel bíró, mégis raktikusan felhasználható, minden korosztály igényeire szabott. A gyártók idén is széles karácsonyi ajándékcsomag-kínálattal várják a vásárlókat.

 Az ősz beköszönte azt is jelzi, hogy megkezdődik a karácsonyi szezon, amely hagyományosan a gyártók és a kiskereskedők számára a legerősebb időszak minden évben. Élelmiszerre és ajándékokra mintegy 100–100 milliárd forintot költenek a magyar vásárlók decemberben – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében. Az előre összeállított, egyre bővülő és színesedő ajándékcsomagok termékpalettája iránt évek óta folyamatosan nő a kereslet. S bár a 2017-es Nielsen-felmérések szerint a forgalom nagyobb része még mindig a nők számára összeállított ajándékcsomagokra jut, a férfiaknak vásárolt termékek iránti érdeklődés is megnőtt. Az ajándékcsomagok vásárlása során gyakran a napi fogyasztási cikkek közül választanak a fogyasztók, így olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a tea, kávé, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, pralinék előre összeállított ajándékcsomagok formájában is megnövelik a decemberi forgalmat.

 

Extra ajándékok az ajándékok mellé

A megbízható márkanév alatt kínált változatos ízeket, díszes csomagokat előnyben részesítik a fogyasztók, de Timkó-Lautner Zsófia, a Jacobs Douwe Egberts HU Zrt. márkamenedzsere szerint nyitottak az újdonságokra is, hiszen az innováció nagyon fontos a teakategóriában. „Éppen ezért számukra a két legfontosabb szempontot emelném ki: innovatív, érdekes ajándékok és a legkedveltebb ízek, amiket szem előtt tartunk a csomagok összeállításakor” – mondta a márkamenedzser. Timkó-Lautner Zsófia véleménye szerint a rengeteg ajándék beszerzésekor különösen fontos az ár, ezért a cég igyekszik úgy képezni az áraikat és úgy összeállítani a csomagokat, hogy többféle árkategóriában mindenki megtalálja a kedvére valót.

„Teák tekintetében évek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy a teafogyasztók szeretik a változatosságot, többféle szegmensből vásárolnak egyszerre mindennapjaik során, így a karácsonyi csomagokban is szükségük van a népszerű gyümölcs- vagy gyógynövényteáktól a zöld teákig többféle ízre” – ismertette Timkó-Lautner Zsófia. Mint mondta, ezen kívül, mivel alapvetően ajándékozásról beszélünk, közkedveltek az egyedi, különleges, extra ajándékok a karácsonyi csomagokban, mint a különböző formájú bögrék, poharak vagy az egyéb, hétköznapokon is használható tárgyak, mézadagolók. „Évről évre újabb kihívás, hogy vonzó, innovatív csomagokat tudjunk kínálni a teakedvelőknek, de ezzel egy időben azért fontos, hogy megtartsuk és felfrissítsük a már jól bevált ajándékokat a portfólióban” – fogalmazott Timkó-Lautner Zsófia, a Jacobs Douwe Egberts márkamenedzsere. Mint mondta, évek óta nagyon népszerű az a teaválogatás, amelybe hat ízt csomagoltak többféle típusból a gyümölcs­teától a gyógynövényteáig. Ezenkívül elmaradhatatlan elem a bögrés csomag, amit különösen kedvelnek a fogyasztók, ebből a típusú ajándékból is minden évben készülnek 1–2 összeállítással. Újdonságok és régi kedvencek

A Jacobs Douwe Egberts idén is 4-féle teacsomaggal lepi meg a fogyasztókat, amelyek országosan elérhetőek lesznek. „A tavaly egyik partnerünknél exkluzívan elérhető csomag 2018-ban, a fogyasztók nagy örömére, szélesebb körben lesz elérhető: ebben a gyümölcsalakú bögréket tartalmazó csomagban idén nem csak eperalakút kínálunk, hanem tovább bővíthetik a gyűjtők a kollekciójukat narancsos, illetve feketeszeder-formájú bögrékkel” – ismertette Timkó-Lautner Zsófia. Egyik újdonság az idén 3-féle különböző felirattal elérhető üvegbögrés csomag, ami a remények szerint elnyeri a fogyasztók tetszését, és új, izgalmas gyűjteményt állítanak össze belőle a családban. „Egyedi ajándékunk ebben az évben egy üveg mókás macialakú cukoradagoló, melyet a már jól bevált teakínáló készlet mellé csomagolunk a legkedveltebb ízekkel feltöltve” – tudtuk meg Timkó-Lautner Zsófiától, aki hozzáfűzte, hogy a Jacobs Douwe Egberts karácsonyi kínálatának idén is elmaradhatatlan tagja a már említett vidám és színes Teaválogatás, melybe hat ízt csomagoltak többféle típusból összeválogatva. A márkamenedzser tapasztalata szerint nagyon fontos a vonzó, dekoratív csomagolás, hiszen egy igényes, modern külső sokkal értékesebb a vásárlók számára. Mint mondta, ezeket a termékeket sok esetben nem saját részre, hanem ajándéknak veszik az emberek, „ezért minden évben olyan designt szeretnénk létrehozni, amire büszke lehet az ajándékozó és amivel boldog a megajándékozott teakedvelő. Magas értéket szeretnénk teremteni, mindemelett innovatív és szép külsőt sugározni.”

csomag16836681 l

Ajándékcsomagok mindenkire gondolva

A szezonális ajándékcsomagokat tekintve a NIVEA már évek óta a közép és felső árkategóriás csomagokra koncentrál, de ez nem jelenti azt, hogy az alacsony árkategóriájú szegmensben ne lennének jelen valamilyen csomaggal. „Elmondható, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a megbízható márkákat, a különleges csomagolásokat és a nagyobb összecsomagolásokat, mely jelenthet több terméket vagy valamilyen ajándékot. A konkrét folyamatot tekintve a fogyasztók nagy része egy meghatározott büdzsével érkezik a polc elé, ahol a számára legvonzóbb csomagot választja ki a magának szabott keretek közül” – foglalta össze a Beiersdorf Kft. marketingvezetője a karácsonyi ajándékcsomagok iránti fogyasztói érdeklődés jellegzetességeit. Jáger Melinda hozzátette, hogy a vásárlás során legtöbben figyelembe veszik a csomagban helyet kapó termékeket, a csomagolást, az esetleges ajándékokat, tehát a csomag által képviselt értéket. Általánosságban jellemző a fogyasztókra, hogy a karácsonyi időszakban sokan sokkal nyitottabbak az adakozás irányába, mint az év más szakaszában, „ezt bizonyítják számunkra az elmúlt évek sikerei is, amelyeket a »NIVEA törődik a családokkal« jótékonysági programunkkal értünk el” – fűzte hozzá Jáger Melinda, aki elárulta, hogy a Beiersdorf idén is minden megvásárolt NIVEA karácsonyi csomag árából egy előre meghatározott összeget adományoz az SOS Gyermekfalu ­Magyarországi Alapítványának.

A NIVEA saját forrásból kiegé­szíti az eladásokból összegyűjtött összeget, és az SOS Gyermekfalvakban élő gyerekek képességfejlesztését, tehetségek keresését és kinevelését, valamint a krízishelyzetben lévő családok megsegítésére irányuló programokat támogatja. Mint megtudtuk, idén ennek az együttműködésnek a tiszteletére a kínálatban több olyan csomag is meg fog jelenni, melyek dobozát az SOS Gyermekfalvakban élő gyermekek rajzai díszítik.

 

Kényeztető meglepetés nőknek és férfiaknak

„Termékeinket a teljes körű bőrápolás érdekében a családok már több évtizede választják. A NIVEA valódi családtaggá tudott válni az otthonokban ez idő alatt, ezért is tartjuk nagyon fontosnak a klasszikus NIVEA-csomagokat ­minden évben. A termékkínálatában mindig megtalálhatóak a márkát hűen tükröző kék és fehér csomagok” – ismertette a marketingvezető, megemlítve, hogy idén a polcokon megtalálhatóak lesznek ezekből a 2, illetve 3 klasszikus termék összecsomagolásából készült csomagok, tehát testápoló, tusfürdő, dezodor és az ikonikus NIVEA Creme párosítások. „Emellett a kínálatunkban idén is megtalálhatóak lesznek az egyszerűbb 2-3 termékes összecsomagolások, de több emelt értékű csomagot is terveztünk. Számos egyedi csomagolású ajándékcsomaggal készülünk” – mondta Jáger Melinda. Példaként említette, hogy a hölgyeknek sminktáskába, fürdőszobai rendezőbe vagy épp neszesszerbe csomagolt termékekkel, a férfiaknak pedig a már a korábbi években is nagy népszerűségnek örvendő szerszámos dobozba csomagolt termékeket ajánlják.

A NIVEA-márka alapértékeinek megfelelően idén is a törődés játssza a főszerepet a karácsonyi csomagok dizájnjában. A fogyasztói igényekben bekövetkezett változásokra reagálva igyekszik a márka még több rendhagyó csomagolást és hozzáadott értéket jelentő ajándékot felvonultatni a szortimentben. „Ilyenek például a női csomagok esetében a neszesszeres és sminkdobozos csomagolásaink, az extra papírdobozaink, a már említett SOS Gyermekfalvakban élő gyermekek rajzaival díszített csomagjaink. A férfitermékek esetében a szerszámosládák, neszesszerek, extra forma­tervezésű dobozok, vagy az olyan extra ajándékok, mint az okoskesztyű vagy a telefontartó” – sorolta a marketingvezető, aki elmondta, hogy a férfiaknál gyakori párosítás a tusfürdő és a dezodor, valamint a borotválkozás előtti és utáni termékek összecsomagolása, illetve ezek variációi.

A NIVEA- fogyasztók nagy kedvence még a NIVEA MEN krém, mely szintén több csomagban helyet kap idén is. Jáger Melinda elárulta: „a tervezésnél fontos odafigyelni az árszintre, hiszen tudjuk, hogy a vásárló egy meghatározott költségkerettel rendelkezik. Ezekből a következőket különböztetjük meg; 1–2000, 2–4000, 5–6000 forintos csomagok”. Mint megtudtuk, a csomagban szereplő termékek és ajándékok meghatározásánál az eddigi tapasztalatokra és kutatásokra hagyatkozik a cég. Emellett szintén fontos elem a megfelelő csomagolás megtervezése és kiválasztása, hiszen ez is hozzáadott értékként jelenik meg a vásárló szemében.

 

Kétszámjegyű növekedés a karácsonyi ajándékcsomagok eladásában

A vegyi árukat tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagokból több mint 4 milliárd forintért két és fél millió darabot adott el a kiskereskedelem 2017. november–decemberben. Értékben 27%-kal nőtt a bevétel az előző év hasonló időszakához képest. Mennyiség szempontjából pedig 29%-os növekedés történt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen elemzése. A vizsgált kategóriák közül a legkedveltebb évek óta a tusfürdő, utána pedig a dezodor. A megajándékozottak tíz csomag közül nyolcban találhattak tusfürdőt, hatban pedig dezodort. Legjobban az 1000–1499 forint közötti ajándékcsomagok fogynak a Nielsen kiskereskedelmi adatai alapján, amelyek elvitték a teljes forgalom 38%-át tavaly november–december során, ami 3 százalékponttal több, mint a tavalyi szezonban. Szintén emelkedett az 1500–1999 forintos csomagok aránya 14%-ról 18%-ra, ugyanakkor a 2000–2499 árú csomagok fontossága csökkent, a kategória forgalmából 6 százalékpontot 14%-ra. Értékben a tusfürdő vezeti az ajándékcsomagokban lévő árucikkek rangsorát, a dezodor előtt nem sokkal. A két termékre együttesen 57% jutott az ajándékcsomagok összes költéséből legutóbb november–decemberben. Harmadik a testápoló krém 10%-os részesedéssel. Figyelemre méltó, hogy erősen koncentrált az ajándék­csomagok forgalma. Tavaly a hipermarketek 53%-os piaci részesedést értek el az értékben mért forgalomból az utolsó két hónap alatt, míg a drogériákra 39%-os részesedés jutott.

Nielsen tabla

 

 

Nem csak egy ajándék

Nagyon széles választékkal, több tucat különböző kozmetikai termékeket tartalmazó ajándékcsomaggal készülünk az év végére, külön férfiaknak és nőknek szóló összeállításokkal – ismertette Linczmayer Attila, a Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt. marketingvezetője. Mint megtudtuk, a Florin karácsonyi csomagjaiba jellemzően két termék kerül: általában parfümök, dezodorok, after shave-ek, testápolók, tusfürdők, borotvahabok, arcápolási termékek kerülnek összecsomagolásra különböző kombinációban. Emellett az egészségtudatos vásárlókra is gondolva 0%-os, mindenféle aggodalomra okot adó vegyszer mellőzésével készült termékeket tartalmazó ajándékcsomagokat is kínálnak. A karácsonyi ajándékként szánt, előre csomagolt termékek nem csak külsőségben „mások”, hiszen vásárláskor több szempontot is figyelembe vesznek a vevők. Linczmayer Attila elárulta, hogy a kozmetikai csomagok ajándékozása esetén fontos szempont a praktikum, hogy hasznos, jól felhasználható legyen az ajándék. Emellett elengedhetetlen, hogy jó minőségű, tetszetős csomagolású ajándékokkal tudják meglepni szeretteiket.

 

Ünnepi csomagolásban

„Az ajándékcsomagok sokszor kiegészítő vagy jelképes ajándékként is funkcionálnak, ezért a vásárlók előre meghatározott költségkerettel kalkulálnak. Fontos tehát, hogy a díszdobozok kialakításakor ezt a szempontot is figyelembe vegyük” – fogalmazott a marketingvezető. A Florin a karácsonyi csomagok összeállításánál sokféle szempontot vesz figyelembe. Mint megtudtuk, alapvető, hogy olyan termékeket csomagoljanak össze, amelyek illenek egymáshoz (pl. borotvahab + after shave) és azokban az illatokban, amelyek a legkeresettebbek. Mindemellett fontos, hogy az elkészült csomag árszínvonala találkozzon a vásárlók elvárásaival, „és a megjelenése elegáns, tetszetős legyen, mert mindenki szeretne értékes és szép ajándékot szeretteinek. Idén különböző kozmetikai termékeket (parfümök, dezodorok, after shave-ek, testápolók, tusfürdők, borotvahabok, arcápolási termékek) tartalmazó több tucat ajándékcsomagot kínálunk férfiak, illetve hölgyek számára egyaránt, különböző árkategóriában” – ismertette Linczmayer Attila. Általános trend, hogy a karácsonyi szezonban egyes termékekre könnyebben adnak ki máskor magasnak tartott összeget a fogyasztók.

A Florin marketingvezetőjének tapasztalata szerint az ajándék­csomagok vásárlásánál a vevők sokszor pontosan meghatározzák, hogy milyen értékben keresnek ajándékot. „Ez persze egyénenként eltérő lehet, mégis fontos, hogy ennek az elvárásnak meg tudjunk felelni. Mivel ezek a csomagok sokszor csak kiegészítő ajándékok, érezhető az ár­érzékenység” – fűzte hozzá Linczmayer Attila, aki szerint az 1000–2500 Ft közötti ársávban lévő termékek képesen nagy volument megmozgatni. Ennek megfelelően a Florin is ebben az intervallumban kínál különböző értékű ajándékcsomagokat. Nem csak az összetétel és az ár, a csomagolás és a dizájn is
külön figyelmet érdemel a karácsonyi ajándékcsomagok esetében.


„A csomagolás kozmetikai termékek esetében ­mindig nagyon fontos, de ebben a kategóriában talán még kiemeltebb szerepet kap” – hangsúlyozta Linczmayer Attila. Mint mondta: mindenki szeretne a szeretteinek tetszetős, jó minőséget sugalló, ízléses ajándékot adni. „Ennek megfelelően a karácsonyi díszdobozaink csomagolására is nagy hangsúlyt fektetünk. Kézbe véve először a csomagolással találkozik a vásárló, ezért annak minősége, megjelenése kiemelt fontosságú, mivel erről fog asszociálni a beltartalomra is. Számos csomagolásunk megújul az idén, hogy még inkább elnyerjük a vásárlók tetszését és bizalmát” – fűzte hozzá a marketingvezető.

 

(TERMÉKMIX – 2018 októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek