Polc
Tipográfia

Coco Chanel szerint „a nő keze a névjegykártyája”. A szép, ápolt kézről korábban lehetett következtetni a nő társadalmi helyzetére is, ma a jólápoltság része a rendszeresen karbantartott kéz, és a pontot az i-re a legtöbb esetben a körömlakk teszi fel.

A körömfestésről elmondható, hogy „már az ókorban is” ismert volt. Kínában, illetve Egyiptomban a körömfesték színe egyértelmű társadalmi besorolást is jelentett, az előkelőbbek inkább sötét színeket használtak, az alacsonyabb rendűek világosabbakat. Ha ma bemegyünk egy drogériába, vagy fellapozunk egy szépségápolási katalógust, a körömlakk-kínálat szinte már zavarbaejtően pazar, akár a textúra-, akár a színválasztékot nézve. Végh-Kósa Anita, az Avon PR-menedzsere úgy tapasztalja, hogy „az utóbbi években a nők szépségápolási rutinjának egyre fontosabb részévé vált a körömlakk, és a piac is igyekszik ezeket az igényeket kielégíteni.

Mára már szinte minden szín és minden lakktípus kapható a piacon: a mágneses lakktól kezdve a holografikus lakkokon át egészen a metálos fényt adó körömporokig. Ez a hatalmas választék is bizonyítja, hogy a nőknek mekkora lehetőségük van megmutatni egyediségüket a manikűrökün keresztül. A trendi, szépen elkészített manikűr már nemcsak egy kötelesség számukra, amit elvár a társadalom tőlük, hanem a stílusuk egy igen jelentős részét képviseli.”

 

Piaci részesedés és hazai jellegzetességek

A fentiekből következik, hogy a körömlakkok jelentős szeletet jelentenek a sminktermékek szegmensén belül. Kanyó Roland, a dm Kft. marketing- és PR-menedzsere szerint a dekorkozmetikumok eladási statisztikáiban a körömlakkoknak 20% körüli részesedésük van. Mindig az aktuális trend határozza meg a keresletet. Nyugat-Európában a piac hasonló a magyarországihoz. „Érdekesség, hogy az amerikai piachoz képest nálunk inkább a kisebb kiszerelések a kedveltek” – tette hozzá Kanyó Roland. Mint megtudtuk, az Avonnál is hasonlóak a tapasztalatok: Magyarországon kb. minden ötödik forintot körömlakkra költenek a fogyasztók a sminkkategórián belül, ami megegyezik más közép-európai országok statisztikáival. Nyugat-Európában ennél alacsonyabb a körömlakkok részesedése, mindössze 10% körül volt például az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban.

Hazánkban a nők átlagosan kicsivel több mint 1000 Ft-ot költenek körömlakkokra évente. Össze­hasonlítva a haza fogyasztási adatokat a külföldiekével, elmondható, hogy a prémiumkörömlakkok sokkal kisebb részt hasítanak ki a piacból Magyarországon. Míg nálunk 10% alatti a prémium részaránya, addig Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban közelebb van a 30%-hoz. „Ami közös, hogy a magyar vásárlók is nyitottak az újdonságokra, például a gélhatású lakkok hamar népszerűvé váltak nálunk is” – említi Végh-Kósa Anita. – Ezenkívül ebben a termékkategóriában rendkívül fontos a színárnyalatok összehasonlíthatósága, ezért a vásárlók jellemzően drogériában, parfümériákban, direkt értékesítési csatornákon keresztül vásárolnak, ugyanúgy, ahogy Nyugat-Európában, vagy épp Amerikában.”

 

Ma már komoly elvárásokat támasztanak a vásárlók

„Az egyik legalapvetőbb és legfontosabb szempont, hogy hosszan tartó legyen a lakk. Ezenfelül persze más tényezők is fontosak, mint például az, hogy gyorsan száradjon, sokáig fényes maradjon a lakk, illetve intenzív fedést biztosítson, tehát elég legyen egy, maximum két réteg a teljes színhatás érdekében” – sorolja a minimumkövetelményeket Végh-Kósa Anita, az Avon PR-menedzsere. Juhász Annamária, az Oriflame szépségszakértője szerint is sorrendben az első a tartósság, majd a fedés (pl. egyenletesség, pigmentáltság), fontos az alkalmazás egyszerűsége, gyorsasága, az ápoló összetevők. Végül a divatos színek mellett az is elvárás, hogy plusz tippeket, ötleteket kapjanak a vásárlók a különböző körömlakkok kombinálására (segédeszközök, szivacs, ecset használata stb.). Ugyanakkor megjegyzi, hogy „mivel a tartósság az elsődleges szempont, a körömlakkozás kezd egy picit háttérbe szorulni (a géllakk, műköröm mögött)”.

 

lakk86691854 l

 

Csak trendek vannak, szezonok nincsenek

A körömlakkoknak nincs szezonja, hiszen minden évszakra kínálnak az évszaknak megfelelő színeket, így az eladási adatokban sem mutatkoznak nagy zuhanások vagy emelkedések. Természetesen a karácsonyi időszak kivételt képez ez alól, de ez igaz a legtöbb termék esetében is. Az eladásokban nincs visszaesés, ugyanakkor itt is, mint a ruházat (vagy akár a többi dekorkozmetikum) esetében „ősszel ismét előtérbe kerülnek az olyan sötét tónusú lakkok, mint a bordó, a padlizsánlila, az indigókék, a szürke vagy akár a fekete. Ezeket a gazdag alapszíneket viszont ősszel kifejezetten izgalmas ötvözni egy kis csillogással. A csillámló fedőlakkok, a metálos végeredményt kölcsönző körömlakkok és porok mind-mind nagyon trendi elemei lesznek az őszi/téli körömdivatnak” – avat be a legújabb trendekbe Végh-Kósa Anita. A dm-nél külön kiemelik idei újdonságként a különféle glitteres lakkokat és lehúzható körömlakkot (ez egyébként a gyermektermékek körében már évek óta elérhető) az őszi trendszínek mellett. A trendeket illetően itt is megfigyelhető egyfajta „generációs különbség”. Kanyó Roland elsősorban a szín- és árérzékenységben látja az alapvető különbséget. Ezt a tézist árnyalja tovább az Avon PR-menedzserének tapasztalata is: „a fiatalabb korosztály szereti az extravagáns, sokszor rikító színeket, amelyeket szívesen díszítenek fel apró matricákkal, körömnyomdamintákkal vagy strasszokkal. Ehhez képest a 30 év feletti nők már a visszafogott megjelenésre törekszenek. Azonban ma már nem kell csak a nude vagy a piros körömlakk közül választaniuk, hiszen például rózsaszín körömlakkból is annyi színvariáció létezik, hogy biztosan talál magának mindenki olyan árnyalatot, amely számára a legideálisabb.

 

Merre fejlődhet még tovább a körömlakkok piaca?

Kanyó Roland szerint „az elmúlt egy-két évben jelentek meg az UV-shine lakkok, amelyekhez nem kell lámpa, de a végeredmény ugyanaz, mintha egy géllakk lenne a hölgy kezén. Ugyanakkor egyre nagyobb az igény a vásárlók részéről, hogy a lakk ápoljon is, ne „csak” szín legyen a kézen. „Vannak ilyen irányú fejlesztések, például az egyik márka oil therapy termékei már kimondottan erre az igényre adnak választ.” „A tartósság és a fényesség maximalizálásának fejlesztése folyamatos, ezenkívül pedig az újabb és újabb textúrák, végeredmények elérése az, amit a legtöbb piaci szereplő el szeretne érni. A holografikus hatású körömlakkok az utóbbi pár évben lettek csak igazán népszerűek, emellett az olyan lakkok is igen nagy trendnek örvendenek, amelyek mélységet, egy újabb dimenziót adnak a körömlakkoknak. Ilyenek a mágneseslakkok, amik a bennük lévő mágneses részecskéknek és egy mágnes lapnak köszönhetően tigris­szem­hatású végeredményt kölcsönöznek a körmöknek.

Akadtak viszont olyan megoldások is, amelyek radikálisan felforgatták a lakkozás hagyományos menetét. Ilyen például a spraykiszerelésű körömlakk, a lehúzható körömlakk vagy a filctoll-kialakítású körömlakk” – mondja Végh-Kósa Anita, aki szintén az ápolóbb hatású körömlakkokban látja a fejlesztés egyik legfontosabb irányát. Az Avon PR-menedzsere szerint ma már a körmök ápoló hatása alapvető részét képezi a körömlakkok fejlesztésének, „hiszen a vásárlóink is egyre jobban odafigyelnek a körmeikre, így az igényük is egyre jobban nő az ápoló hatású körömlakkok iránt. Ezt mi sem hagyjuk figyelmen kívül, így két évvel ezelőtt például megújítottuk a díjnyertes és közönségkedvenc Gélhatású körömlakkunk formuláját, amit omega-olajokkal fejlesztettünk tovább, így nem csak a lakkok színei lettek még fényesebbek és intenzívebbek, de a körmök fokozott ápoltságát is biztosíthattuk, hogy azok ne száradjanak ki a lakk alatt.” Juhász Annamária, az Oriflame szakértője szerint a lakkok helyett „inkább a körömápolókra jellemző, hogy valamilyen plusz ápoló összetevővel gazdagítják (argánolaj, uborkavíz, vitaminok, ásványi anyagok, gyümölcsök, zöldségek kivonata, pl. kivi, uborka).”

 

Az ápolt kéz további kellékei

„A szép manikűrt alapvetően határozza meg az, hogy mennyire ápolt a viselőjének keze, így ennek az ápoltságnak a megőrzésére a lehető legjobban kímélő termékek beszerzését javasolnám. Az acetonmentes körömlakklemosó gyengéden távolítja el a körömlakkot, ezért érdemes ezt a változatot választani elsősorban. Ezt követően a körömágybőr ápolására szolgáló krémek/olajok használatát is javasolnám, amivel fel tudjuk a felesleges bőrt puhítani, ezzel együtt pedig el is tudjuk távolítani. Az ápoló alaplakkok is nagyon hasznosak tudnak lenni, amennyiben erősíteni szeretnénk a körmeinket és elősegíteni azok egészséges növekedését. Végül, de nem utolsósorban egy hidratáló kézkrém elengedhetetlen, hiszen a gyakori kézmosás ki tudja szárítani nem csak a kéz, de a köröm bőrét is” – avat be a teljes körű manikűr lépéseibe az Avon szakértője.

Juhász Annamária szerint a rendszeres, klasszikus mani­kűrözésen kívül bizonyos étrend-kiegészítők alkalmazása is jót tehet a körmök állapotának, valamint nem szabad elfelejteni a rendszeres kézkrémhasználatot. A dm marketing- és PR-menedzsere az ápoló olajok és krémek használata mellett kiemeli a lakkeltávolítást is, ahol szempont, hogy a lehető legkörömkímélőbb termékeket találják meg a vásárlók. „Eddig mind az aceton, mind az acetonmentes készítmények, még ha illatosítottak voltak is, egy jellegzetes szúró szaggal telítették a lakást, idén ősszel viszont megjelenik a tIU-márkánkban az illatmentes körömlakklemosó, ami valószínűleg nagyon kedvelt lesz a vásárlók körében” – fűzte hozzá Kanyó Roland.

 

(TERMÉKMIX – 2018 októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek