Polc
Tipográfia

A kényelmi (convenience) termékek számos innováción estek át az elmúlt néhány évben. Nem csoda, hogy bár a késztermékek iránti kereslet gyakorlatilag egész évben fennáll, a nyári szezonban nagyobb forgalomra számíthatnak a gyártók.

A mindennapos bevásárlás során számos olyan élelmiszer kerül a kosárba, melyek nem az alapvető emberi szükséglet kielégítését szolgálják. Azonban nem mindegy, mekkora összeget adnak ki érte a fogyasztók, akik számára ezek a termékek kevésbé fontosak – más termékekkel könnyebben helyettesíthető termékkategóriáról van szó –, ezért színes termékkínálat, erős verseny és innovatív megjelenések jellemzik a piacot.

A kényelmi termékek legfontosabb jellemzője az, hogy azokra vonatkozóan a fogyasztóknak már a vásárlás előtt elegendő ismeretei vannak, és ezeket a termékeket a lehető legkisebb energia- és időráfordítással vásárolják. Úgy gondolják, hogy e termékek esetében az ár- és minőség-összehasonlítással járó többletráfordítás nem fizetődik ki, következésképpen hajlandók a vásárlás folyamán éppen rendelkezésre álló terméket megvenni. A kényelmi termékek egységára jellemzően alacsony, divathatásnak kevésbé kitettek, és általában gyakran vásárolják őket.

Finom és egészséges

„Sokszor hallani, hogy felgyorsult az életvitelünk és emiatt növekszik az igény az ilyen jellegű félkész, vagy teljesen kész termékekre. Nincs időnk áztatásra, vagy akár főzésre, azonnali megoldások kellenek. Azonban már nem elég a gyorsaság, az embereknek a minőség és a megbízhatóság is számít. Egyre inkább odafigyelünk arra, hogy mit eszünk, vagy mit adunk családtagjainknak” – fogalmazott a GLOBUS Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója. Vajdahunyadi Csaba hozzáfűzte, hogy a GLOBUS zöldségkonzervekkel arra törekszenek, hogy ennek minél inkább megfeleljenek, akár az alap termékeket, akár az újdonságokat nézve.

A kereskedelmi és marketing igazgató szerint a táplálkozási trendek egyre inkább az egészséges táplálkozás felé tolódnak, amibe nem férnek bele a tartósítószerek vagy adalékanyagok. A termékfejlesztések során is azt vette és veszi figyelembe a Globus, hogy tudnák ezeket a növekvő igényeket kielégíteni. Vajdahunyadi Csaba úgy vélekedett, hogy az egészségtudatosság terjedése a boltláncokat is arra sarkallja, hogy egyre nagyobb felület kapjanak az ilyen típusú termékek.

„A fogyasztók megelégedésére egyre szélesebb palettából lehet választani és a termékek terjedésével az áruk is kedvezőbb” – fűzte hozzá a kereskedelmi és marketing igazgató.

A Globus Vital termékcsaládjával nagy lépést tett előre az egészséges termékek kínálatában. Vajdahunyadi Csaba szerint a Quinoa a szuper élelmiszerek közé tartozik, alacsony szénhidráttartalma és glikémiás indexe mellett teljesértékű fehérjeforrás, és gluténérzékenyek is fogyaszthatják. Felhasználása nagyon széles körben lehetséges, tartalmasabbá tehető vele bármilyen saláta, vagy akár joghurt is, de magában, vagy köretként is fogyasztható.

„De a tönköly jótékony hatásai sem ismeretlenek manapság. A magas rosttartalma csökkenti az LDL-koleszterin (ún. rossz koleszterin) szintjét. Attól függetlenül, hogy a Tönkölybúza termékünk glutént is tartalmaz, vannak olyan allergiások és gluténérzékenyek, akik hagyományos búzát nem, de tönkölybúzát fogyaszthatnak. Szénhidráttartalma is alacsonyabb, mint a hagyományos gabonaféléké, emellett szintén kedvező glikémiás indexének köszönhetően a cukorbetegek étrendjébe is beilleszthető. Köretként salátában kiváló, de akár pörköltet is készíthetünk belőle” – ismertette a kereskedelmi és marketing igazgató. A Vital termékek között található még a Szójabab és Tönköly Mix. Mint megtudtuk, az előbbi megfelelő mennyiségben fogyasztva, szintén pozitív hatással lehet az egészségre, illetve magas fehérjetartalma miatt remekül helyettesítheti a húsokat az ételben. Az utóbbi önmagában is egy teljes értékű étkezésnek felel meg, a tönkölybúzát lencsével, borsóval és répával keverték.

„Az új termékcsalád előkészítése során a magasabb költségek inkább a megfelelő receptúra és az elegendő hőkezelés kifejlesztésekor jelentkeztek. Emellett a vákuum csomagolás teszi lehetővé, hogy a termékek ne ázzanak el, hanem roppanósak maradjanak” – ismertette Vajdahunyadi Csaba. Hozzátéve: a vákuumcsomagolás során nincs szükség nagy mennyiségű felöntőlére, így az alapanyag értékes beltartalmi elemeit is jobban meg lehet őrizni.

„Nem mellesleg több termék fér a dobozba, így a vásárlóknak is jobban megéri vákuumzárású terméket vásárolni” – tette hozzá a kereskedelmi és marketing igazgató.

Mint megtudtuk, a Globus az új és a régóta ismert és kapható termékei kapcsán is rengeteg pozitív visszajelzést kap. A gyártó nemrég elnyert egy igazán megtisztelő nemzetközi díjat, amely szerint az emberek 73%-a Globus termékeit tartja a piacon elérhető legmagasabb minőségnek.

„A Vital termékekre visszatérve, úgy néz ki, hogy egy egyre növekvő igényt sikerült kielégítenünk és ezzel időt és energiát spórolnak a fogyasztóink amellett, hogy egészségesebben is étkeznek” – fűzte hozzá Vajdahunyadi Csaba.

Gyorsan finomat

„A kényelmi termékek piaca lineáris növekedést mutat, egyre több vásárló keresi a könnyen és gyorsan elkészíthető termékeket, éppen ezért a gyártók folyamatosan szélesítik termékpalettájukat. Elősegíti a piac növekedését az egyre modernebb csomagolási és tartósítási technológiák, valamint a csökkenő főzésre szánt idő” – vélekedett az instant tésztát gyártó és forgalmazó Nissin Foods Kft. Key Account Managere. Illés Péter szerint a kényelmi termékek esetében az elkészítésre szánt idő leredukálódott 3-5 percre, és ilyen rövid idő alatt mindössze egy-két műveletet elvégzésére hajlandó a fogyasztó.

A piac erősödését mutatja, hogy kezd elmosódni az élelmiszerüzletek és gyorsétkezdék közötti határ a boltok javára. „Bár a nagyobb hipermarketek már régóta üzemeltetnek gyorsétkezdéket az eladótérben, azonban a közeljövőben a készételeknek köszönhetően már a kisebb boltok is tudnak majd hasonló szolgáltatást nyújtani. Már olyan termékeket is lehet vásárolni, amelyek a csomagolásból azonnal elfogyaszthatók, még evőeszközt is csomagolnak mellé a gyártók” – fogalmazott Illés Péter, megjegyezve, hogy mindössze a melegítéshez kell eszközt, vagy a Nissin termékei esetében forró vizet biztosítani, és már meg is valósítható az önkiszolgáló gyorsétterem bármely bolton belül, akár külön engedélyek nélkül.

A Key Account Manager szerint a rendelkezésre álló kevés információ miatt még mindig többségben vannak azok a fogyasztók, akik bizalmatlanok a késztermékekkel szemben, ezért a gyártóknak sokat kell még dolgozniuk a felvilágosításon.

„A közeljövőben a fogyasztók megfelelő tájékoztatása, bizalmuk megszerzése kardinális kérdés lesz, hiszen ezzel lehet a leghatékonyabban növelni a lehetséges vásárlók körét” – magyarázta Illés Péter, hozzátéve, hogy a már tájékozódott vevők egyre gyakrabban vásárolnak késztermékeket, mivel tudják, hogy nem feltétlenül egészségtelenek az ilyen jellegű élelmiszerek és sok tartósítószer nélküli késztermék is kapható már az áruházakban.

2017-ben megnyílt az új Nissin gyár Magyarországon, mely a teljes európai piacot ellátja. Mint megtudtuk, az európai és a magyar piacon egyaránt tapasztalható, hogy a poharas termékek forgalomnövekedése többszörös a zacskós termékekhez viszonyítva, éppen ezért már elkezdődött az újabb poharas gyártósor tervezése a tavaly átadott gyárba.

„A fogyasztók nagy része a gyorsaság oltárán nem kívánja a minőséget feláldozni, nem hajlandó kompromisszumra. Ezt szem előtt tartva termékfejlesztői csapatunk a receptúrák megalkotásakor nagy hangsúlyt fektet termékeink minőségére, ízvilágára, megfelelve a vevői elvárásoknak” – magyarázta Illés Péter.

A Nissin Soba Cup terméke elnyerte a Lebensmittel Zeitung magazin TOP BRAND innovatív csomagolási és elkészítési módszer díját. Az újításnak köszönhetően a pohár tetejét szűrőként lehet használni, így a fogyasztó a csomagolást felhasználva szinte bárhol el tudja készíteni kedvenc yakisoba szószos sült tésztáját.

Keresettek a minőségi saláták

„Óriási a kereslet a kényelmi termékek iránt – és évről évre nő – mind a kiskereskedelmi láncok vásárlói, mind az éttermek, konyhák körében” – fogalmazott az Eisberg Hungary Kft. értékesítési vezetője. Szalai Judit szerint sok üzletlánc felismerte már, hogy ez az a kategória, ami a növekedés motorja lehet, és egyre nagyobb polchelyet biztosítanak a kényelmi termékeknek, aktívan részt vesznek a termékfejlesztésben vagy folyamatosan ösztönöznek az innovációra. „Emellett egyre több az olyan étterem, szálloda, kávézó és szendvicsbár, amely belátja, hogy jelentős munkaidőt, és ez által költséget takarít meg azzal, ha tőlünk veszi a jó minőségű, konyhakész salátákat, salátamixeket, paradicsomot, paprikát, hagymát” – fűzte hozzá az Eisberg értékesítési vezetője.

Szalai Judit úgy látja, hogy az Eisberg termékeit egy szóval a minőség jellemzi. „A minőség az, ami elsősorban megkülönböztet bennünket mind a belföldi, mind a külföldi versenytársaktól. A minőség kiemelt fontosságú az Eisbergnél, amit tükröz a vállalaton belül a minőségbiztosítási csapat létszáma és megkerülhetetlensége is, legyen szó új termékfejlesztéséről, nyersanyagátvételről. A minőség nemcsak azt jelenti, hogy megfelelő hűtés mellett a szavatossági időn belül frissek maradnak a salátáink, hanem azt is, hogy nem tartalmaznak semmilyen adalékanyagot, s teljes mértékben allergénmentesek. Sem a tisztítás, sem a csomagolás során nem használunk vegyszereket: a salátát, zöldséget ivóvíz tisztaságú vízzel mossuk, s csak módosított atmoszférával (védőgázzal) tartósítjuk” – fogalmazott az értékesítési vezető.

Az Eisberg termékei több díjat is elnyertek az elmúlt években, idén már nyolcadik éve került be a Superbrands márkák közé, és az egyik nagy nemzetközi kiskereskedelmi láncnak gyártott saját márkás termékkörre elnyerte a Kiváló Magyar Élelmiszer címet. Nem véletlen, hogy az új csomagolás designjának döntése során egy olyan, a megoldásában egyszerű terv kiválasztására került sor, amelynek a zacskója maximálisan transzparens, hogy a design ne vonja el a figyelmet a benne rejlő salátáról, „hisz semmi takargatnivalónk a minőségét illetően” - hangsúlyozta Szalai Judit.

Mint megtudtuk, az idei évet nem jellemzi az eddigi években mutatkozó szezonalitás, miszerint a fogyasztók januártól április-májusig fogyasztottak konyhakész salátákat átlagon felüli mértékben, majd a hazai szabadföldi zöldségek, saláták és idénygyümölcsök beérésével az egészségtudatos vásárlók figyelme eltolódott a mosatlan termékek irányába, és a kereslet az Eisberg saláták iránt némiképp visszaesett. 2018-ban azonban mindezidáig töretlen az igény az Eisberg termékei iránt, nyáron is ugyanúgy fogyasztják saláta mixeiket és a hozzátartozó önteteket, mint tavasszal.

Az Eisberg értékesítési vezetője elárulta, hogy konyhakész zacskós salátáikkal nemcsak az időhiányban szenvedő modern fogyasztókat célozzák meg, hanem a tudatos fogyasztókat is, akiknek fontos, hogy minél kevesebb élelmiszer vesszen kárba, minél kevesebb vizet pocsékoljon. Szalai Judit megjegyezte, hogy kimutatható, hogy az a háztartás, amelyik Eisberg salátamixeket vásárol, változatosabban étkezik, kevesebb salátát dob ki és több időt takarít meg azzal szemben, amelyik az egyes összetevőket (egy fej jégsalátát, egy fej endíviát stb.) külön-külön szerzi be, mossa meg és szeleteli fel.

„A salátatálak iránt egyre nő a kereslet, ezért rövidesen egy új tállal jelentkezünk. A termékkör folyamatosan változik, izgalmas összetevőkkel újul meg. Igyekszünk minden vevői igényt kielégíteni – legyen szó receptúráról vagy kiszerelésről. Jelenleg közel tizenöt termék áll fejlesztés alatt” – említette Szalai Judit.

Szendvics készen mindenkinek

Az 1992-ben alakult Khell-Food Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatója, Kelényi Zoltán szerint a kényelmi termékek piacán a melegétel kategóriában várható fejlődés elsősorban az új csomagolástechnológiák megjelenése miatt. A Khell-Food csomagolt szendvicseket a praktikus csomagolás és a könnyű kezelhetőség is jellemzi és minden kényelmi termék kategóriában folyamatosan fejlődik.

„Az újdonságokra mindig nyitottak a fogyasztók, de a mai napig az egyik legtöbbet értékesített termékünk a kezdetek óta ugyanúgy készül” – említette Kelényi Zoltán, hozzátéve, hogy minden évben jelentkeznek új szendvicsekkel, figyelembe véve a laktózérzékeny és a „Fitt” termékekre vágyókat is.

A trendek azt mutatják, hogy hazánkban is elindult egy folyamat, miszerint a vásárlók egyre nyitottabbak a jó minőségű kényelmi termékek irányába. A tulajdonos-ügyvezető igazgató szerint Európában ez az irány már korábban elkezdődött. Mint mondta: ennek a változásnak az is a mozgatórugója, hogy a munka mellett egyre kevesebb idő marad az étkezésekre.

„A csomagolt szendvicsek kategóriájában mi időben nyitottunk. A melegételek, a dobozos saláták és a csomagolt tészta különlegességek egyre nagyobb teret nyernek nálunk is” – fogalmazott Kelényi Zoltán.

A Khell-Food két kategóriát is képvisel: vannak rövid szavatossági idejű friss szendvicseik, de grillezhető paniniket is készítenek. A vállalat védőgázos csomagolású 9 napos eltarthatóságú csomagolt szendvicsei abban különböznek a friss szendvicsektől, hogy hozzáadott tartósítószer nélkül érnek el hosszabb szavatosági időt. Mint megtudtuk, ehhez a készítés során a természetes levegőben is megtalálható széndioxidot és nitrogént használják fel. Erre azért van szükség, mert a technológiának köszönhetően a Khell-Food által csomagolt szendvicsekben szinte semmi oxigén nem marad. Így nagyon nagy mértékben megnövekszik az élelmiszerbiztonság.

Mivel a cég azonnal fogyasztható szendvicseket kínál, fontos a termékek méretezése. Például a nagy mérete miatt 1 darabos kiszerelésben csomagolják a baguette-ket.

„A háromszög szendvicseknél úgy alakítottuk ki a csomagolást, hogy külön zártuk le mindkét oldalát. Ha az egyik felét bontjuk csak ki, akkor a másik oldal még tovább friss marad” – ismertette Kelényi Zoltán. A tulajdonos-ügyvezető igazgató megjegyezte, hogy főleg az ételautomatás cégek részére szállítanak 1 darabos kiszerelésben háromszög szendvicseket, de a benzinkúthálózatoknál és egyéb értékesítési helyeken a 2 darabos kiszerelés a kedvelt.

Ízletes készételek

A 2005-ben alapított, családi hagyományokon alapuló Gazsi Hús Kft. tulajdonosa, Valek Gáspár úgy látja, hogy az elmúlt években fejlődésnek indult a kényelmi termékek piaca, de még messze van a nyugati, fejlettebb országok fogyasztásától.

„Azt tapasztalom, hogy Magyarországon kettéoszlik a piac: az egyik fogyasztói réteg a hazai fűszerezést keresi és létesíti előnyben, a másik pedig nyitottabb az újdonságok iránt és más ízvilágokat is szívesen megkóstol” – mondta Valek Gáspár.

A hazai alapanyagokat előnyben részesítő Gazsi Hús a Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegy használója, azonban mint megtudtuk, problémát jelent, hogy sajnos a termékek elkészítéséhez rengeteg olyan alapanyag szükséges, amiből nem lehet magyart vásárolni, mert a külföldi termékekkel nem tudnak versenyezni.

Termékkínálatunk kialakításakor az egyik fő szempont az volt, hogy a régi nagy Magyarország ételeit vettük figyelembe. Amellett, hogy hagyományos fűszerezéssel „magyaros” jellegű készételeket kínál a cég, a termékek nem tartalmaznak sem tartósítószert, ízfokozót, adalék- és színezőanyagokat, minőségüket mégis 21 napig megőrzik – köszönhetően speciális, kíméletes csomagolási technikánknak.

„Úgy látom, termékeink fogadtatása egyre pozitívabb, és egyre több fogyasztó kóstolja meg a termékeket, mert kezdik megszokni és elfogadni, hogy tartósítószerek és adalékok nélkül is lehet gyártani jó minőségű, finom, káros anyagoktól mentes és laktató ételeket” – fűzte hozzá Valek Gáspár.

 

(TERMÉKMIX - 2018 július-augusztusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek