Polc
Tipográfia

Az élelmiszerek ipari tartósítása ugyan folyamatosan tökéletesedett az évszázadok folyamán, mégis sokan arra esküsznek: a házilag tartósított élelem az igazi. A fogyasztói trendekhez igazodva a polcokon sorakoznak a gyártók hagyományos és innovatív termékei.

Vannak, akiket a hazai ízek utáni vágyakozás, másokat pedig a kertben termő felesleges gyümölcs, zöldség vesz rá a házi befőzésre, savanyúság eltevésére. Aki maga termeli a gyümölcsöt, zöldséget, rákényszerül a házi tartósításra, hiszen így óvhatja meg terményét a vitaminban szegényebb téli időszakra.
A régi magyar konyhák nagy gondot fordítottak a befőzésre, a gyümölcs és a zöldségek eltevésére. 1672-ből van adatunk arra, hogy „a szinyeri kastélyban olasz káposzta volt eltéve télire”. Már akkor is aszalták a zöldségfélék egy részét, ezenkívül sós vízben tettek el télire egrest, uborkát, céklát, köményt, sőt tárkonyt is. Jókai Az arany ember című regényében télire eltett sulyom az egyik fő táplálék a senki szigetén. Noha az üzletek polcain számos ízletes, a modern konzerválási eljárásokkal készített befőtt és savanyúság sorakozik, a nagy választék ellenére a jól elkészített házi befőtt mit sem veszített népszerűségéből. Nemcsak a régi, hanem a mai házi­asszonyok büszkesége is a házilag készített befőttel teli kamra.

Keverékek és hagyományos termékek a konyhában

A zöldségszárítmányok, fűszerek, fűszerkeverékek és fűszerpaprika-őrlemények feldolgozása, csomagolása és forgalmazása mellett a tartósításhoz szükséges ételízesítők, keverékek is szerepelnek a Házi Piros Paprika Kft. termékkínálatában. A vállalat igyekszik egyszerűbbé tenni a házi befőzés és tartósítás előkészületeit. „Savanyúságtartósító keverék, illetve a hagyományosan használt citromsav és Na-benzoát teszi ki a palettánkat” – említette Julis Zsanett, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi munkatársa.

A cég felmérései szerint savanyúságtartósításban a hagyományos ízek a jellemzőek, míg befőzésben bátrabban kísérleteznek a vásárlók.
„A Házi Arany savanyúságtartósító kaporral 200 grammos termékünk 2x5 liter savanyúság elkészítéséhez elegendő. Felhasználható uborka, paprika, karfiol, zöld paradicsom, hagyma és káposzta tartósításához” – ismertette a kereskedelmi munkatárs.
Julis Zsanett tapasztalatai szerint a fogyasztók nyitottak az új alapanyagokra és ízekre, az új kombinációkra. Mint mondta: egészen meghökkentő variációk látnak napvilágot a lekvárok, chutney-k, dzsemek, befőttek és szörpök terén.
A magyar háztartások hagyományosan szeretnek befőzni, eltenni télire. Julis Zsanett szerint teljesen szezonfüggő a házi befőzés, hiszen a frissen érett, bőségesen termő gyümölcsöket tesszük el azokra az időszakokra, amikor annak hiánya lesz. Az idény általában tavasszal kezdődik és tart a nyáron át, belenyúlva az őszbe.

„A lekvárfőzés időszaka is hagyományosan a nyárhoz kötődik. Ilyenkor megjelennek szemünk előtt a hatalmas befőző üstök, a rengeteg, magozásra váró gyümölcs, előkerülnek a kamra mélyéről a féltve őrzött befőttes üvegek” – említette Julis Zsanett.

A Házi Piros Paprika kereskedelmi munkatársa szerint vannak, akik minden évben lelkesen készülnek, és vannak, akiket ez a tevékenység hidegen hagy.
„A házi befőzés családi hagyományokon is alapul, ki mit látott, szokott meg otthon, de természetesen előfordul, hogy olyan is nekilát a munkának, akinek korábban nem volt a kezében fakanál, mert látott egy olyan új ízt/technikát, amelyet szívesen kipróbálna” – fogalmazott Julis Zsanett.

Egyediség üvegbe zárva

A saját készítésű lekvárnál nincs finomabb és szinte bármilyen gyümölcsből elkészíthető. Az adott szezon gyümölcstermésének mennyisége, minősége, illetve a gyümölcs ára inkább csak az elkészített lekvár mennyiségét befolyásolja. A szezon már májusban elkezdődik, és nyár végéig eltart, de az igazán erős lekvárkészítési kedv az eper, a sárgabarack, valamint a szilva érésének idején érezhető.
„Ezen időszakokban növekszik meg a Befőzőcukor iránti kereslet is, de megfigyeltük azt is, hogy sokan megvásárolják a szezonkezdő akciók idején az egész nyárra szánt cukormennyiséget” – fogalmazott Simon-Nagy Henriette, a Magyar Cukor Zrt. marketing koordinátora és kereskedelmi képviselője.

A vállalat a lekvárkészítéshez idén is a Koronás Befőzőcukor 2:1, valamint 3:1 termékeinket ajánlja, változatlanul 500 grammos kiszerelésben. Mint megtudtuk, az értékesítési tapasztalatok alapján ez a két termékvariáció az, amelyet a fogyasztók leginkább kedvelnek felhasználhatóság, valamint ár-értékarányban.

A Koronás Befőzőcukor termékek bármely gyümölcsfajtához használhatóak, a 2:1 arányú termék esetén 1 kg, míg a 3:1-es arányú 1,5 kg gyümölcsből készíthető pár perc alatt lekvár.

Simon-Nagy Henriette szerint továbbra is érezhető, hogy trendi a lekvárkészítés. Nemcsak az idősebb, a fiatal korosztály is nagyon nyitott rá, ráadásul ez a generáció kreatív, szívesen próbál ki új ízeket, gyümölcskombinációkat, különleges fűszereket, és ha tehetik, társaságban készítik el egyedi lekvárjukat.
„Minden évben különleges figyelmet fordítunk arra, hogy a fogyasztóink lekvárkészítési kedvét új receptekkel, videókkal, tippekkel és természetesen nyereményjátékkal növeljük” – ismertette Simon-Nagy Henriette, hozzátéve, hogy az azenlekvarom.hu weboldal mellett a cég a közösségi oldalán is nagyon aktív, gyümölcsöző lekvárszezonra készül.

Befőzni hívják az új generációt

A házi befőzés szezonja május-júniusban a gyümölcsök eltevésével indul és augusztus-szeptemberben a nehézhordós savanyúságok elkészítésével ér véget. S bár annak ellenére, hogy a magyar konyha kifejezetten szereti a házi savanyúságokat, és hazánk természeti adottságai és éghajlati viszonyai kedveznek is a kiskerti zöldség- és gyümölcstermesztésnek, míg a házi befőzés reneszánszát éli, a savanyúság eltevése némi visszaesést mutat. A gyártók éppen emiatt a fogyasztói érdeklődéskiesés miatt is igyekeznek olyan innovatív termékeket kínálni, amelyek nem csak finom végeredményt garantálnak, de a használatuk is egyszerűbb.

A Kotányi Hungária Kft. a Horváth Rozi márkán keresztül van jelen a befőzés-tartósítási termékszegmensben.Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a külső tényezők közül az időjárás és a helyettesítő termékek, azaz a kész befőttek árának alakulása, a generációváltás és a városiasodás nagyban hat a keresletre. Például kedvezőtlenebb időjárási körülmények esetén szükséges lehet piaci forrásból beszerezni a szükséges alapanyagot, ebben az esetben pedig az alapanyag árszínvonala befolyásolja a befőzési szerek iránti keresletet.
„Úgy tapasztalom, hogy a tradicionális befőzési szokások is változnak, sőt inkább elfelejtődnek a generációváltás következtében. Sok helyen inkább díszkertek váltják fel a klasszikus veteményeskerteket” – jegyezte meg Galácz Márta.

A klasszikus termékkínálat részeként zselatin, zselésítők befőtt- és savanyúságtartósítók egyaránt megtalálhatóak a Horváth Rozi márka kínálatában. A Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Horváth Rozi termékek, és így a befőzési termékek is megújultak csomagolásukban. Mint megtudtuk, a megújult, fiatalosabb külső és a megújult receptek együtt szolgálják a csomagolás és a márka frissességét.
„A tradicionális ízek kedvelőinek is újdonságot nyújtunk új receptjeinkkel, amelyek feldobják a régi, megszokott ízvilágot” – fűzte hozzá Galácz Márta, megjegyezve, hogy a Kotányi idén a „Csináld magad” szellemiség jegyében készül meglepetésekkel és új termékekkel a fogyasztók számára.

Bár a fiatalok körében, főleg a fővárosban, megjelent egy trend, a saját lekvár és dzsem elkészítésére való igény, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója szerint a teljes forgalomra vetítve ennek a keresletnek a mértéke egyelőre alacsony.

„A Horváth Rozi márkánkkal a trendek aktív alakítói kívánunk lenni, ezért a májusban induló új Horváth Rozi honlapon folyamatosan bloggerek segítségével adunk majd új ötleteket, irányokat és praktikus javaslatokat a márka követői részére a hagyományos gasztronómia mellett a befőzés és a savanyítás területén is” – ismertette Galácz Márta.

 

(TERMÉKMIX - 2018 májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek