Polc
Tipográfia

A tudatos táplálkozásra való törekvés és az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény folyamatosan növekszik. Az egészséges táplálkozás terjedését tükrözi a cereáliák (gabonakészítmények) piacának bővülése.

Reggel, délben vagy akár este is ajánlott

A cereáliák (gabonakészítmények) előnyös élettani hatásának titka a nagy rost- és csekély zsírtartalomban rejlik, mondta Varga Dóra dietetikus. Mint megtudtuk, a táplálkozással foglalkozó szakemberek szinte kivétel nélkül úgy vélik, hogy a természetes tápanyagokban bővelkedő gabonapelyhek rendszeres fogyasztása növeli a szervezet ellenálló képességét, jótékonyan hat az emésztésre és az érrendszerre. Napi 10 deka gabonapehely elfogyasztása csökkenti a toxikus anyagok felszívódását a vastagbélben, és csökkenti a vér koleszterinszintjét.

A dietetikus szakember szerint a gyártók széles körű és változatos termékkínálattal igyekeznek kiszolgálni a fogyasztói igényeket, legyen szó gabonapehelyről vagy -szeletekről, a müzli- és szezámszeletről, vagy akár az újonnan felfedezett zabkásáról.

Népszerű és fitt is a Fit

Az egészséges táplálkozás manapság nagy népszerűségnek örvend, azt is lehetne mondani, hogy „divatos” lett. Egyre több a tudatos vásárló és egyre többen megnézik a termék összetételét is. „Ez régebben nem volt jellemző. Azt gondolom, a termékkör elsődleges fogyasztói a 25-45 éves nők, de a férfiak tábora is erőteljesen növekszik” – fogalmazott Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki úgy tapasztalja, hogy a növekvő cereálpiac „sztárkategóriája” a zabból készült termékek, ezen belül pedig a zabkása. 

„Cégünk, az Úsovsko Hungary Kft. Fit Reggeli Zabkásája a termék bevezetése óta töretlen sikerrel van jelen a piacon, ami főleg az ízvilágának és a praktikus csomagolásának köszönhető” – ismertette Vida Róbert, hozzátéve, hogy egy új kategória, az egyadagos Fit Reggeli Rizskása termék bevezetésével is hasonló sikereket várnak. Emellett a szelet kategóriában jelentősen emelkedett a Fit Gluténmentes, Fit BIO termékek eladása, de a legnagyobb fejlődést a Fit Fruit 40% gyümölcsöt tartalmazó müzliszelet hozta. Mint megtudtuk, ez elsősorban az erőteljes TV reklámkampánynak és a termék egyediségének, ízvilágának köszönhető.

„Úgy tapasztalom, hogy az egyadagos termékek iránti erősödő igény fő oka a „rohanó világ…”. A fogyasztók nagy többsége a reggelijét szeretné megoldani minél gyorsabban és persze egészségesen, ízletesen” – fogalmazott Vida Róbert, hozzátéve, hogy az egyadagos termékekből kevesebb pénzért több ízt és termékfajtát lehet összeválogatni. Az ügyvezető igazgató példaként említette, hogy az egyadagos Zabkása elkészítéséhez csak forró víz hozzáadása szükséges és pár perc alatt kész az egészséges reggeli. „Mi bízunk benne, hogy minél több vásárló ehhez a Fit Reggeli termékeket választja” – egészítette ki Vida Róbert. 

Egészséges és finom

Csökkentett cukortartalmú termékeivel az Úsovsko Hungary Kft. a piacon elsőként, már 2016 óta jelen van. „Az első ilyen termékünk a Fit Reggeli Zabkása Chia mag-eper volt, ahol 30%-kal csökkentettük a cukortartalmat és jelenleg is több termékünknél jelen van a csökkentett cukortartalom. A „hozzá­adott cukor nélkül” változatú termékekkel más gyártók megjelentek a polcokon, de ezt édesítőszerek használatával tudták megoldani.

„Mint megtudtuk, az Úsovsko Hungary termékei tartalmaznak cukrot, de nagymértékben csökkentették annak mennyiségét. Ellenben az édesítőszerek használatát tudatosan teljesen kizárta a gyártó. „Ezt céltudatosan tesszük.  Egészségeset és finomat szeretnénk vevőinknek kínálni, és az édesítőszerek használata ennek teljesen ellent mond. Meggyőződésünk, hogy a jövő minket igazol majd” – hangsúlyozta Vida Róbert. 

„A cukormentes termékeknek jelenleg nagy sikere van, de ahogy említettem, ezt a gyártó cégek édesítőszerek használatával oldják meg, ami véleményünk szerint azonban nem a legjobb megoldás” – mondta az ügyvezető igazgató, megjegyezve, hogy ki lehet jelenteni: a vásárlók azért még mindig szeretik a csokoládés, gyümölcsös termékeket, akár magasabb cukortartalommal is. Vida Róbert tapasztalatai szerint a magyar fogyasztó számára az elsődleges cél, hogy kedvező áron egészséges és finom terméket tudjon vásárolni.

Követve a piaci trendeket és vásárlói igényeket a jövőben is sok új termékkel készül a cég. A tervek között szerepelnek új zab és granola termékek is, tovább bővítve az „egészséges és finom” termék szortimentet. „Már a polcokon van a legfrissebb újdonságunk, a Fit Reggeli Rizskása, amely inulint tartalmaz, gluténmentes és persze nagyon finom”.

Folyamatosan újdonságokkal a piacon

Magyarországon a funkcionális élelmiszerek fogyasztása a cereáliák élelmiszer-kategóriában (a joghurtok, a marga­rinok és a teák mellett) jelentősen meghaladja az átlagot. A Cerbona termékeinek túlnyomó többségét részben funkcio­nális élelmiszerként fogyasztják a vásárlók, vagy legalábbis a motivációjuk egyik meghatározó oka a kedvező élettani hatás, valamilyen ételintolerancia, egészségügyi ok. Mészáros Tamás, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. ügy­vezető igazgatója elmondta: a cég hagyományos termékeinél (müzlik, müzliszeletek, gabonapelyhek) is megfigyelhető ez a fogyasztói attitűd, de az elmúlt években bevezetett újdonságok vásárlásnál már döntő szempont. Mészáros Tamás elárulta, hogy a gluténmentes termékekhez hasonló­an, kifejezetten funkcionális élelmiszernek számítanak a 2017 őszétől kapható Sport müzliszeletek, amelyekkel a sporttevékenységet végzők fokozott energia-, fehérje- és ásványianyag-igényét elégíti ki a Cerbona. 

Szintén a funkcionalitással összefüggő tendencia, hogy egyre több vásárló keresi a csökkentett cukortartalmú termékeket. Ezeknek az eladása is nőtt a Cerbonánál, amely 2017-ben több müzliszelete és müzlije cukortartalmát is jelentősen mérsékelte.

A Cerbona a gluténmentes termékeivel tudja felmutatni a legnagyobb forgalomnövekedést. Ez már akkora mértékű, hogy a két gluténmentes müzliszelete 2017-ben mennyiségben és értékben is a legjobban teljesítő öt terméke közé került.

A már említett müzliszelet alapú proteines Sport termék­család fokozatos jelent meg a boltokban, így ezeket több helyen is 2018-tól vásárolhatják meg a fogyasztók. Az idén ezeken felül több újdonsággal is piacra lép a Cerbona, valamennyi funkcionális élelmiszer lesz. A hozzáadott cukor nélküli zabkásán túl a gluténmentes termékcsalád bővül két müzlivel és két müzliszelettel.

Széles választék, növekvő vevőkör

„A magyar fogyasztókra jellemzően, a müzlik és müzliszeletek esetében a csokoládé a legkedveltebb íz, de előkelő helyen szerepel még mogyoró, az eper és az áfonya is” – ismertette a Cerbona ügyvezető igazgatója. Növekszik az igény a csökkentett cukortartalmú termékek iránt, és a zabtermékek is egyre népszerűbbek, különösen a zabszeletek és az instant zabkásák forgalomemelkedése látványos a Cerbonánál. A gluténmentes termékek, különösen a müzliszeletek eladásai pedig olyan mértékben emelkednek, amiből egyértelműen arra lehet következtetni, hogy ezeket nemcsak gluténérzékeny fogyasztók vásárolják, hanem a gluténkerülők is, és azok is, akiknek a gluténtartalomtól függetlenül ezek ízlenek a legjobban a müzliszeletek közül.

Újdonságok és ismert termékek

A teljes cereália piac igen sokféle termékszegmenset foglal magában, ezért a fogyasztói réteg is igen széleskörű. „Magyarországon a háztartások több mint háromnegyedében megtalálható valamilyen kapcsolódó termék” – fogalmazott Czepanecz Tamás, a Nestlé Hungária Kft. márkamenedzsere.  

A Nestlé márka esetében elsősorban a gabonapehely kategória dominál, ebben a szegmensben számos márkával képviselteti magát a gyártó, és próbálja kielégíteni a különböző fogyasztói igényeket. Ugyanakkor a gabona- és müzliszeletek piacán is jelen van a vállalat, illetve 2017 óta a Nestlé termékportfóliójában már a müzlit kedvelő vásárlók számára is van kínálat.

„Az újdonságokat nézve, idén elsősorban a 2017-ben bevezetett Granola portfóliónkra koncentrálunk, célunk, hogy ezen termékek piaci pozícióját erősítsük, de párhuzamosan már készítjük elő a 2019-es termékbevezetéseket, amelyek igen izgalmasnak ígérkeznek” – tette hozzá Czepanecz Tamás.

Kutatásokból kiderül, hogy a szeletes, egyadagos termékek iránti igény felerősödésének gyökere több régebbi és újabban tapasztalható fogyasztói trendből ered. „A teljesség igénye nélkül egyrészt azt tapasztaljuk, hogy az egészségtudatosság mára már nemcsak a magazinok oldalán van jelen, hanem ténylegesen egyre több vásárló fordul az említett termékek irányába, és ezt a kiegyensúlyozott táplálkozás, valamint a mértékletesség szem előtt tartása motiválja. Másrészt felgyorsult világunkban egyre kevesebb idő jut a nyugodt táplálkozásra, sokan választják az on the go megoldásokat, hogy időt spóroljanak ezzel is maguknak” – fogalmazott a Nestlé márkamenedzsere, hozzáfűzve, hogy a szeletes és egyadagos termékek számukra is kedvező alternatívát jelenthetnek.

Válaszok a megfelelő termékekkel 

„A magyar fogyasztók abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a gyártók összességét nézve, nagyon széleskörű termékportfólióból választhatnak, ezért mindenki megtalálhatja magának a megfelelő terméket” –  jegyezte meg Czepanecz Tamás. Mint mondta: a kutatások alapján, a gabonapelyhek tekintetében a kakaós és csokoládés íz továbbra is a legnépszerűbb, de évről évre egyre többen keresik a fahéjas termékeket is. 

Az íz- és termékvariánsok mellett a cukorcsökkentés is egyre inkább a fogyasztók fókuszába került. „A fogyasztók egyre egészségtudatosabbak, így fontos, hogy a változó fogyasztói igényekre megfelelő termékekkel tudjunk válaszolni” – említette Czepanecz Tamás, kiemelve: a Nestlé termékfejlesztéseinek eredménye, hogy az elmúlt években 23%-kal csökkentette a gyermekeknek szánt gabonapelyhek és 24%-kal a Fitness gabonapelyhek hozzáadott cukortartalmát.

Több, mint egy pehely

A kategória termékeit kifejezetten széles körben fogyasztják, a 4-5 évesnél idősebb – főként a pelyheket kedvelő – gyermekektől kezdve egészen a felnőtt korosztályig. 

„A szeletek a teljes lakosság körében népszerűek, míg a zabkásák esetében a városban élő, 20 év feletti nőket tartjuk az elsődleges fogyasztónak” – ismertette Szőke Imola, a Cornexi  key account managere, hozzátéve, hogy a piacon egyre nagyobb teret nyer a gluténmentes termékek kategóriája. „Sajnos egyre több embernél jelentkezik a gluténérzékenység – az áruházláncokban már külön polcra kerülnek a mentes termékek, és az eladásokat tekintve is kétszámjegyű a növekedés a szegmensben”.

A Cornexi zabkása és szelet szortimentjének fele hozzáadott cukor nélkül, kizárólag természetes módon előforduló cukrokat tartalmazva készül. Mint megtudtuk, a fejlesztések során is a hozzáadott cukor nélküli termékkínálat bővítését tartja szem előtt a gyártó.

2017-ben nagy erővel robbant be az instant ’zabkása’ kategória; szinte minden fő cereália piaci szereplő termékkínálatában megjelent ez a termék. A Cornexi key account managere elmondta, hogy ez főleg a zab egyre szélesebb körben elterjedő, egészséget támogató tulajdonságainak köszönhető, továbbá instant jellege révén a rohanó életmódot élők számára is különösen praktikus, gyors étkezési megoldás.

„Elsősorban a funkcionális kategóriákat tartjuk szem előtt, azon belül is a hozzáadott cukor nélkül készült termékeket, ezért a 6 féle zabkása termékünkből már 3 íz hozzáadott cukor nélküli. A tavalyi év tapasztalatai alapján úgy döntöttünk, hogy egy meglévő, – a legegészségesebb összetételű – termékünket is ebben a kategóriában visszük tovább”.

Mint megtudtuk, a körvonalazódó terveknek megfelelően pehely és szelet kategóriában is ezt az innovációs irányt képviseli majd az idei év folyamán a Cornexi. Emellett a termékfejlesztések során kiemelten fontos aspektus a természetes aromák és vitaminok használata.

A gyorsan, útközben is fogyasztható, akár fő étkezést helyettesítő energiatartalmú termékek egyre szélesebb körben jelennek meg a cereália piacon. Szőke Imola szerint ennek oka a felgyorsult életmód, az étkezési szokások megváltozása – az emberek nem érnek rá a konyhában tölteni az időt. Sok termék ráadásul olyan összetevőket tartalmaz, melyek révén egy egészségtudatosabb ember is bátran fogyaszthatja – akár munka közben, akár sportolás előtt, után vagy közben.

 

(TERMÉKMIX - 2018 áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek