Polc
Tipográfia

A minőségi, tudatos sörfogyasztás egyik lényegi eleme a mértékletesség. Miközben a prémium sörök nagy választéka széles körben ismert, mára már az alkoholmentes sörök is jóval szélesebb és ízesebb választékkal bírnak, mint néhány évvel ezelőtt. 

Erősödő szegmens

Egyre népszerűbbek az alkoholmentes sörmixek. A kis­kereskedelemben értékben a feldolgozott hús után a sörből fogy a legtöbb (Nielsen). És a kategórián belül egyre több alkoholmentes, ízesített alkoholmentes és különleges sör is fogy. Séra Kata, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője szerint ez hosszú távon hatással lehet a teljes üdítőital-piacra. A felmérés szerint a sörkülönlegességek, kézműves sörök, valamint az alkoholmentes ízesített sörök jelentősen népszerűbbek, mint korábban: 20 százalékot meghaladó mértékben nőtt forgalmuk. Az itthon még mindig különlegességnek számító cider forgalma értékben 15 százalékkal, mennyiségben 17 százalékkal emelkedett. Különböző ízű és erősségű sörök közül választhatunk, néhány sörkülönlegesség alkoholtartalma akár 7-8 százalék is lehet.

Az alkoholmentes sörök hazai fogyasztása 2015-2016-ban változatlan maradt, évi 90 ezer hektoliter. „Ez a nagy gyártók által lefedett piac 1,5%-a, tehát egyelőre meglehetősen kicsi” – árulta el a TermékMixnek a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója. Schillinger Attila hozzátette, hogy ugyanakkor a nemzetközi trendek egyik fő vonulata éppen a csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök egyre erősödő jelenléte. Ennek megfelelően várható hazánkban is a szegmens erősödése.

 A modern alkoholmentes sörök iránti bármilyen előítélet ma már indokolatlan. A legtöbb kiskereskedelmi forgalomban kapható termék ízben is nagyban megközelíti az alkoholos sörök ízvilágát. A Sörszövetség igazgatója szerint minőségben ezek a sörök is kiválóak és fogyasztásuk bizonyos élethelyzetekben kifejezetten elfogadott, így például járművezetés előtt. 

Ami az ízesített söröket (radlerek) illeti, az értékesített éves mennyiség 250 ezer hektoliter körül van. Az utóbbi két évben 2-3%-kal csökkent. Mint megtudtuk, a Sörszövetség nem rendelkezik olyan kutatással, amely a női-férfi preferenciákra vonatkozik. „Általánosságban elmondható, hogy nincsen olyan, hogy női vagy férfi sör. A söröknek annyi típusa, fajtája, márkája létezik, hogy szinte biztosan mindenki megtalálja a neki leginkább tetsző ízvilágot” – ismertette Schillinger Attila.


Üdítő sörmixek

„A sör alapvetően nagyon kedvelt a magyar fogyasztók körében” – hangsúlyozta Bors Kata. A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte, hogy bár a közbeszédben az él, hogy a magyar boros nemzet, a statisztikákat és az alkoholfogyasztási szokásokat megvizsgálva kiderül, hogy alapvetően sörből fogy a legtöbb, „tehát nagyon is sörös nemzet vagyunk”.

Szederkényi Zita, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője úgy véli, hogy az alkoholmentes söröket a fogyasztók sokkal természetesebb italnak tartják, mint az üdítőitalokat. Ezek az italok maláta alapúak, alacsonyabb cukor-és kalóriatartalommal rendelkeznek. „Ezen felül a D24 hozzáadott vitaminokat is tartalmaz, ami megkülönbözteti a piacon kapható többi ízesített alkoholmentes sörtől” – fűzte hozzá Szederkényi Zita.

„A különleges sörök termékkörének piaci növekedésében visszatükröződik, hogy a sörgyárak – köztük a Pécsi Sörfőzde is – e kategóriában számos márkafejlesztést hajtottak végre” – említette Vert József. A Pécsi Sörfőzde Zrt. fejlesztés és kommunikációs vezetője úgy látja, hogy az innováció eredményeként az egész országban – az élelmiszerhálózaton és a vendéglátáson keresztül – olyan sörkülönlegességekkel bővült az árukínálat, amely széles fogyasztói kör számára nyújt választható alternatívát. „Az, hogy e kategóriában a fejlődés és az innováció folyamatos, jó példa a Pécsi Sörfőzde július elején piacra kerülő Pécsi Prémium Láger szűretlen söre, amely igazán egyedinek és különlegesnek, az idei nyár sörslágerének ígérkezik” – jegyezte meg Vert József.


Tudatos sörválasztás

„Az ízesített alkoholmentes radler kategória fejlődését több tényező generálja, és teszi tartóssá e tendenciát” – vélekedett a Pécsi Sörfőzde fejlesztés és kommunikációs vezetője. Vert József ezek között említette, hogy egyre nagyobb a divatja a munka előtti és utáni, egyénileg és társaságban művelhető különböző rendszeres testmozgásnak, amikor frissítő és folyadékpótló, egy kellemes ízélményt nyújtó gyümölcsös alkoholmentes radler. A munkavégzéshez és szabadidős tevékenységhez kapcsolódó gépjárműhasználat és -vezetés során az alkoholmentes radler és alkoholmentes sör kategória egyre többször preferált választás. 

A fejlődés másik dimenziója a gasztronómia, amely tudatosan – és egyre jellemzőbben – egész évben kínálatában tartja az ízesített alkoholmentes radler kategóriát. Ezen belül számos vendéglátó üzlet „felfedezte” a radlert, mint univerzális, alkoholmentes kevertitalok készítéséhez is ideális long drink „alapanyagot”. Az élelmiszerbolti hálózat is egyre jobban „elhiszi”, hogy a radlereknek egész évben van fogyasztói bázisa, tehát fontos, és üzletileg is kifizetődő, hogy e termékkategóriát egész évben a kínálatában tartsa. „Végül, de nem utolsósorban, a termék előállítók kereskedelmi- és marketing csapatainak munkája, számos promóció és aktivitás is hozzájárult e kategória fejlődéséhez, növekedéséhez” – egészítette ki Vert József.

A fogyasztói szokások változásával az alkoholfogyasztók között is egyre több a tudatos fogyasztó. A sör általános kedveltségén túl a sikerhez az is hozzájárul, hogy az elmúlt években nagy ütemben fejlődött a sörkultúra. Sorra jelennek meg az új márkák és a fogyasztás helyszínéül szolgáló sör- és gasztrobárok. A fogyasztók nyitottak az újdonságokra, szívesen megkóstolnak új ízeket, és kalandoznak a sörkülönlegességek világában, ugyanakkor kötődnek a kedvenc márkáikhoz. 

Bors Kata a TermékMixnek elmondta: ez nagy hatással van a HEINEKEN innovációira is, ezért is vezették be 2017-ben a már most rendkívüli népszerűségnek örvendő Soproni Óvatos Duhaj IPA-t. A nyitott, sörértő fogyasztói réteg megjelenését ezen kívül az is bizonyítja, hogy a prémium szegmens bővülése 2016 után 2017-ben is tovább folytatódik, ezen belül is az import prémium sörök, a sörkülönlegességek és a cseh sörök kategóriái nőnek átlagon felül. „Utoljára ilyen fejlődést 2009-ben tapasztaltunk, amikor megjelentek az ízesített sörök és radlerek a piacon” – jegyezte meg a HEINEKEN Hungária kommunikációs vezetője, aki elmondta: az IPA-hoz hasonlóan ekkor is pioneer volt a HEINEKEN, hiszen az első radlert a Gösser márkán vezette be a gyártó.

Az elmúlt években a fogyasztók körében egyre fontosabbá vált az egészségtudatos életmód is, így a csökkentett kalóriatartalmú, vagy steviával ízesített alkoholmentes radlerek és üdítők jó teljesítménnyel zárták a tavalyi évet, tudtuk meg a HEINEKEN Hungária kommunikációs vezetőjétől. 2016-ban a Natur Zitrone kétszámjegyű növekedést könyvelt el, ekkor vezette be a HEINEKEN a piacon elsőként az első steviás termékét, valamint a visszazárható PET csomagolást. 

„Fontos kiemelni, hogy a Soproni és Natur Zitrone radlerek kizárólag természetes alapanyagokból készülnek, tehát egy rendkívül egészségtudatos választást jelentenek” – hangsúlyozta Bors Kata, hozzáfűzve, hogy a Natur Zitrone Grapefruit például 30%-kal csökkentett kalóriatartalommal került bevezetésre. 


A citromos a nyerő

Az ízesített, alkoholmentes sörök között a legnépszerűbb ízek a citrom, lime-menta, grapefruit, bodza-citrom és bodza, melyek ily módon a többi üdítőital kategóriával veszik fel a versenyt. A polcsorokat megfigyelve is megállapítható, hogy a piac több mint felét a citrom ízesítésű alkoholmentes sörök teszik ki. Több kutatás is bizonyítja, hogy a citrom lehet az az íz, amit szívesen kipróbálnak egy új termék esetén. „Erre a fogyasztói igényre válasz az új D24 Egzotikus Citrom. Emellett azt látjuk, hogy a fogyasztók szívesen választanak különleges ízeket is, mint a D24 Pomelo-Grapefruit vagy a D24 Lime-Málna” – ismertette a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.

A Pécsi Sörfőzde kereskedelmi tapasztalatai, illetve a marketing szekció piaci vizsgálatai alapján elmondható, hogy a Szalon alkoholmentes sör és a Pécsi Radler gyümölcsös alkoholmentes termékek kiemelkedően megfelelnek azoknak az elvárásoknak, amit e kategóriákkal szemben a fogyasztók támasztanak. Vert Józseftől megtudtuk, hogy az ízesített kategóriában egyértelműen az alkoholmentes változatok irányába fordult a trend, termékfejlesztésük erre időben reagálva többféle gyümölcsös ízben kínál magas minőségben alternatívát.

„Az ízesítések tekintetében a fogyasztók alapvetően a hazai ízeket és a hazai összetevőket keresik, a tudatosság tehát ezen a téren is megjelenik” – ismertette a HEINEKEN Hungária kommunikációs vezetője. „Ezért is nagy eredmény, hogy elmondhatjuk, 2016-óta Magyarország legnépszerűbb sörét a Sopronit 100% magyar árpából főzzük”. Népszerűek emellett a citrusos íz világú, vagy éppen meggyes termékek.  Ennek kapcsán a Natur Zitrone radlerek új ízekkel egészülnek ki idén nyáron, a meglévő citromos mellé, elérhető lesz a grapefruit és a bitter lemon ízesítés is. Valamint új, meggy-citrom variánssal egészül ki a Soproni Radler család is.


Józan bulizás

A nyári fesztiválok helyszínén is keresettek az alkoholmentes és az ízesített alkoholmentes sörök. „A tapasztalataink azt mutatják, hogy azok a fesztivállátogatók, akik alkoholmentes italt fogyasztanak, általuk szívesen választott alternatíva egy friss, gyöngyöző, hűsítő alkoholmentes gyümölcsös Pécsi Radler” – jegyezte meg Vert József. 

Mint megtudtuk, a fesztiválok „koktélpultjainál” is egyre gyakrabban ott találhatók az alkoholmentes kínálatban azok a látványos, pohárban összeállított long drink italok, amelyeket gyümölcsös ízű, alkoholmentes Pécsi Radler felhasználásával készítenek el.

A nyár folyamán a Dreher a D24 termékkel számos sportrendezvényen és strandon jelenik meg kóstoltatással és kitelepüléssel. Mint megtudtuk, a D24 jótékonysági akciójának keretében a SUHANJ! Alapítvánnyal közösen gyűjtik az aktív perceket azokon a rendezvényeken, ahol a D24 kitelepül. „Az aktív életmód népszerűsítése a célunk, és hogy egy olyan fitneszgépet tudjunk vásárolni az alapítvány integrált edzőtermébe, amelyet mozgásukban korlátozottak és épek egyaránt használhatnak” – említette Szederkényi Zita, hozzáfűzve, hogy ennek eléréséhez a nyár végére 24 napnyi aktív sportolással töltött időnek kell összejönnie. „Mindemellett a D24 mintegy 20 sportversenyen, strandon is megtalálható lesz a nyári szezon során” – egészítette ki Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.

A Heineken márka idei innovációja, az alkoholmentes Heineken 0.0 már most nagy sláger a sörözőkben és pubokban. A fesztiválokon is most debütál a termék, ahol szintén nagy keresletre számítunk. A HEINEKEN fesztiválos megjelenései­nek fókuszában idén a Soproni Óvatos Duhaj IPA és a ’Beers of Europe’ sörei, Krusovice, Edelweiss, Mort Subite és Affligem állnak, emellett természetesen alkoholmentes radlereik sem hiányozhatnak az itallapokról. Ez utóbbiakat általában a délelőtti órákban választják a fesztiválozók, vagy olyan esetekben, amikor valamiért nem tudnak, vagy nem szeretnének alkoholt fogyasztani, pl. strandolás közben, sportoláshoz, vagy autóvezetéshez.


Alkoholmentes sörök a polcokon

A nyári melegben a boltok polcain a sörtermékek széles választékát megtalálják a vásárlók. A Tesco-Global Áruházak Zrt. tapasztalatai szerint a sör kategórián belül a radler termékek egyre népszerűbbek, ezen belül is az alkoholmentes – egyre több ízben piacon lévő – verzió a közkedvelt, mert a vásárlók a nagy hőségben üdítő gyanánt is fogyaszthatják, illetve a vezetés lehetőségéről sem kell lemondaniuk. 

Az alkoholmentes sörök esetében az említett radler kategória népszerűsége növekszik, ami jó alternatívája lehet az üdítő italoknak is. A legtöbb termék csak természetes alapanyagból készül, illetve van olyan termék, ahol már a kalóriatartalom csökkentésére is figyel a gyártó. Az alkoholmentes sörök iránti kereslet a nyári időszakban jelentősen megnő, a termékkör éves volumenének közel fele a június – augusztusi időszakban bonyolódik le, tudtuk meg a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől. Maczelka Márk elmondta, hogy a SPAR áruházakban a natúr alkoholmentes sörök a legkeresettebbek, emellett a citromos, grapefruitos verziók a vezető ízek. A nagy sörgyártók jellemzően minden évben megjelennek egy-egy újabb ízvilágú variánssal, mint például az elmúlt években oly sikeres lime-citrom, lime-guava, bodza vagy éppen a licsi íz. „Ezek az új termékek is népszerűek a vásárlók körében” – egészítette ki Maczelka Márk.

A különleges sörök, az ún. kézműves sörök az elmúlt időszakban robbanásszerű fejlődésen mentek keresztül a korábban homogénnek mondható belföldi sörpiacon belül. Fesztiválokon, rendezvényeken is megjelennek a hazai sörfőzdék, így népszerűsítve termékeiket. A SPAR kommunikációs vezetője úgy látja, hogy ez a kreatív lendület, az innovációk és a vásárlók kíváncsisága is generálja a növekedést.

A vásárlók számára továbbra is fontosak a kedvező árak és akciók. „A szezonalitás miatt a radler termékeknél ez elsősorban a nyári időszakban fontos, amire vállalatunknál kifejezetten figyelünk” – ismertette a Tesco sajtóosztálya. A vásárlók egyre tudatosabbak ebben a kategóriában és egyre inkább értékelik a minőségi söröket, így nyitnak a prémium sörök és a különleges kézműves sörök iránt. Mint megtudtuk, a Tesco Finest sör kínálatával a különleges, prémium minőségi söröket kedvelő vásárlóknak kínál minőségi termékeket a saját márkás választékból.

 

(TERMÉKMIX - 2017. július-augusztusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek