Az elöregedés trendje nem új, azonban meglepő módon egyre inkább olyan országokon ível át, amelyek fiatalosságuk és fogyasztói kedvük alapján átlagon felüli növekedési perspektívával kecsegtettek.
A gyártók és a kereskedelmi vállalatok egyaránt mindent megtesznek azért, hogy a lassan előre haladó trendváltáshoz igazodjanak, mivel sok országban megfigyelhető az elöregedés. Ha globálisan szemügyre vesszük a helyzetet, a fogyasztók egyre idősebbek lesznek, a háztartások egyre kisebbek, és az ellátás súlypontja pedig egyre erősebben a lakóhelyközeli üzletekre és a házhoz szállító szolgáltatásokra koncentrálódik. Ezzel párhuzamosan világszerte növekszik az igény a kis kiszerelésű csomagolás iránt, ami ráadásul növeli a csomagolásból származó hulladékot.
Világszerte emelkedik az idősek aránya
2000-ben az idősek aránya a világ teljes lakosságát tekintve 11% volt. 2030-ra ez az arány 18%-ra emelkedhet. Észak-Amerikában és Európában ez az arány 33,8, illetve 37,4% is lehet. A fogyasztással kapcsolatos kiadásoknak lassanként a legkedvezőbb árú termékekre kell összpontosulnia. A diszkontok és a lakóhelyközeli üzletek trendje erősödik, ennek ellenére a prémiumszektor is nyereséges. A gyártók és a kereskedelem számára ez azt jelenti, hogy a polcokért vívott küzdelmet az nyeri, aki elérhető árakon kínál elfogadható minőségű termékeket. Ez azokra a termékekre is érvényes, amelyeket az online kereskedelemben kínálnak. Az idősebbek kevésbé mobilisak, mint a fiatalok, ami egyre inkább a városi életmódot támogatja.
A városi lakosság félmilliárddal emelkedik
A Planet Retail piackutatói abból indulnak ki, hogy az elkövetkező 5 évben a világ városaiban élő lakosság mintegy félmilliárddal fog emelkedni. Ez egyet jelent a lakóhelyközelség, a convenience és az egyszerű hozzáférhetőség utáni egyre növekvő igénnyel. Az elkövetkező 5 éven belül az egyszemélyes háztartásokra a 2 milliárd háztartás 15%-a esik, tehát mintegy 300 millió háztartást érintett. A könnyen elérhető, könnyen nyitható, kis adagban előre csomagolt termékek trendje tehát kiegészítő impulzussal bír az élelmiszerek és a testápolási és háztartási termékek esetében is.
Gyakoribb vásárlás, csökkenő kosárérték
A legtöbb fogyasztó esetében a vásárlás gyakorisága növekedni fog, és egy bevásárlókosár átlagos tartalma kisebb lesz. A fogyasztók korábbi szokása, mely szerint hetente egyszer felkeresnek egy hipermarketet, hogy feltöltsék a készleteket, veszíteni fog jelentőségéből. Globális szempontból ez ahhoz vezet, hogy a hipermarketek piaci részesedése a jelenlegi 20%-ról 5 éven belül 16,6%-ra fog csökkenni.
(TERMÉKMIX – 2018 október)