A brit piackutató, a Research Farm igazgatója, Daniel Lucht meggyőződése szerint a helyhez kötött üzlethálózatok segítségével már nem lehet meghódítani a piacot. Ily módon nem is építhető fel világméretű kereskedelmi birodalom.

Elmúltak azok az idők, amikor a kereskedelmi vállalatok a globális kereskedelem képét a nagy alapterületű árusító­helyek révén alakítani tudták. E témában a piackutató Daniel Lucht öt tézist állított fel, amelyet nemrégiben a Newsletter Retail Insider hozott nyilvánosságra:

1  - Az üzleteken alapuló terjeszkedés a múlté

Általánosságban elmondható, hogy ma az élelmiszer-kereskedelem számára nagyon költséges új piacokon megvetnie a lábát. A folyamat az üzletek és az áruelosztó központok hosszadalmas és költséges keresésével kezdődik. Ehhez jön hozzá az engedélyek megszerzése, a megfelelő dolgozók és megbízható szállítók megtalálása, a vásárlókat pedig meg kell győzni arról, hogy számukra kedvezőbb itt vásárolni, mint a versenytársaknál.

Néha több évig tart belépni a „nyereséges dimenzióba”. Ráadásul az új szereplőt a konkurencia csak akkor veszi komolyan, ha vezető piaci pozícióba kerül. Végül pedig sok kereskedelmi vállalatnak meg kell állapítania, hogy egy országban a siker nem jön olyan könnyen. Ez nem jelenti azt, hogy egy kereskedelmi vállalat tevékenységeinek az anyaországra kell korlátozódnia.

Azonban a helyhez kötött árusítóhelyek segítségével nehéz feladat új piacokat meghódítani. Online, például az Amazonnal karöltve vagy szövetségek által, például az Ocadóval együtt az ilyen stratégiának több értelme van.

2 - Európában a diszkontok lesznek a legnagyobb kereskedők

A Schwarz Gruppe a Lidllel és a Kauflanddal 96,9 milliárd brit fonttal (110 milliárd euró) már ma Európa legnagyobb kereskedelmi vállalata. Ebből az összegből 74,6 milliárd brit font (85 milliárd euró) jut a Lidlre. A Carrefour az elmúlt évben Franciaországban és a világ többi részén 88,2 milliárd brit fontos (100 milliárd euró) forgalmat bonyolított. Ezután a Tesco következett 51 milliárd brit fonttal (58 milliárd euró). Időközben az Aldi már megelőzte a Tescot, és megtörténhet, hogy néhány éven belül a Carrefour mellett is el fog húzni.

3 - Az élelmiszerkereskedelem vertikális integrációja fel fog gyorsulni

Ez azt is jelenti, hogy a termékek és saját márkák fejlesztése a kereskedelem pozícióját a márkás termékek iparával szemben fel fogja erősíteni. Ebben a tekintetben egyre nagyobb szerepet játszik a teljes ellátóhálózat követhetősége és ellenőrzése. A vertikális integrációnak köszönhetően költségeket lehet megtakarítani és kevesebb közbeiktatott közvetítőre van szükség. A nagykereskedelem bevonása, például a Tesco és a Booker esetében, vagy a saját márkás termékek közös meg­vásárlása, mint ahogy erről nemrégiben a Tesco és a Carrefour megegyezett, további tartalékokat tesz hozzáférhetővé.

4 - Folytatódnak az olyan trendek, mint a convenience, a frissesség és a foodservice

A convenience egy globális trend, de a frissesség trendjét sem szabad alábecsülni. Az online kereskedelemmel szemben a frissesség egy még rendelkezésre álló fegyver, azonban nagyon költséges, több veszteséghez vezethet és nyomában több szemét keletkezik. A foodservice hozzájárulhat ahhoz, hogy az árusítóhelyek vonzereje növekedjen az integrált fogyasztási lehetőségeknek köszönhetően. Jó példa erre az Eataly. A legújabb, Bolognában nyílt Eatalyt az élelmiszerélmények „Disneylandjének” is nevezik. Ez szöges ellentéte a visszaeső fejlődést felmutató nagy alapterületű üzleteknek a még beépítetlen területeken.

5 - A digitalizáció és az innováció az élelmiszer-kereskedelemben a fejlődés pillérei

Ehhez szorosan kapcsolódik a logisztika és a vásárlók irányításának fejlődése, valamint a vevők hűsége. Ebben az összefüggésben egyre gyakrabban hallunk a sofőr nélküli járművek, drónok, robotok és elektromos üzemeltetésű szállítóeszközök bevetéséről. Ez a házhoz szállítás során az áruelosztó központok és üzletek közötti szakaszokra és az „utolsó mérföldre” is vonatkozik. További fejlődésre számíthatunk a vásárlói hűség­programokban és a szolgáltatások területén is.

 

(LP international)