Az üzletek kisebb szupermarketekké, vagy convenience és to-go üzletekké való ­átalakulása folytatódik. ­Elsősorban a belvárosokban egyre több kiskereskedő nyit kis méretű üzleteket.

Több országban megfigyelhető, hogy egyre több kisformátumú üzlet nyílik. A Jones Lang LaSalle (JLL) szerint például az USA-ban 2018-ban 30%-kal növekedett az újonnan megnyílt szupermarketek száma. Ezt a növekedést nagyrészt a kisformátumú koncepciók és a regionális hálózatok segítették elő.
Például a Target az USA-ban jelentős összegeket fektet be ezekbe a formátumokba. A hálózat csaknem 100 kis formátumú üzletet működtet az egész országban. A Chain Store Age jelentései szerint a vállalat elkövetkező évekre vonatkozó terveiben az áll, hogy évente 30 új üzletet nyit meg.
Erre a mintára egy másik példa a Whole Foods. A kereskedelmi vállalat ez év márciusában New York City-ben megnyitotta első Whole Foods Market Daily Shop-ját. Ez egy kis üzlet, amely elsősorban helyi péksüteményeket, helyben készült ételeket, és néhány bioterméket kínál. Az üzlet berendezése teljes mértékben a grab-and-go koncepcióra épül. Emellett természetesen egyre nagyobb figyelem övezi az Amazont és az Amazon-Go üzlethálózat bővítését. A Food Dive nemrégiben arról számolt be, hogy a vállalat az elkövetkező években 3000 üzlet megnyitását tervezi és a Go üzletek az USA néhány nagy repülőterén létesülnek.
A Kroger szintén az új, kisebb formátumú üzleteket teszteli. A kereskedő egy – tavaly októberben indított – próbaprojekt keretein belül a Walgreens drogériáiban ­Express üzleteket nyitott. A vállalat ezt a projektet további 35 Walgreens üzletre terjeszti ki.

Nemzetközi trenddé vált
Ez a trend több nemzetközi piacon is megfigyelhető. Hollan­diában a biológiai és fenntartható termékekre specializálódott szupermarket hálózat, a Marqt figyelme teljes mértékben a kis üzletek felé fordult. Holland sajtójelentések szerint a vállalat nem üzemelteti tovább azokat a nagy alapterületű üzleteit, amelyek nem voltak jövedelmezőek.
A Carrefour Belgiumban 60 új Express üzlet nyitását tervezi. A Tesco Lengyelországban egy kisebb formátumra áll át. A kereskedő nyilatkozatai alapján ezzel a döntéssel a lengyel fogyasztók megváltozott elvárásaira és a kiskereskedelemben megjelenő új trendekre reagál.
A GPA kereskedelmi konszern Brazíliában, különböző irodaépületekben Minuto Pão de Açúcar elnevezéssel maximum 150 nm nagyságú kis üzleteket szándékozik megnyitni.

A fiatal, városi vásárlókra építenek
A kis formátumú üzletek bővítésének okai szinte minden piacon hasonlóak. Egyrészt változnak a fogyasztók szükségletei és vásárlási szokásai, másrészt növekednek a belvárosban található üzletek költségei. Ezért népszerűek a kis formátumú üzletek a fiatal, mobilis, városi célcsoportok köreiben.
Ennek megfelelően a vállalatok árukészleteiket erre a vásárlóközönségre szabják, amelyek általában 2000 friss, fagyasztott és tartós terméket foglalnak magukban, amelyet a kereskedők saját márkás termékei egészítenek ki.
A gyors vásárlás és a vásárlói élmény épp olyan fontos, mint a kínált termékek minősége, és a fogyasztók készek arra, hogy ezen feltételek teljesülése esetén nagyobb összegeket fizessenek. A kis háztartások is kedvelik azokat a kisebb üzleteket, amelyek a közelben találhatóak vagy útba esnek.
Már régóta él a trend, miszerint a vásárlók hetente többször vásárolnak kisebb mennyiséget, és ebből a változásból az útba eső kis szupermarketek húzhatnak hasznot. Ezzel szemben a nagy hétvégi bevásárlás veszített népszerűségéből.
A convenience, to-go és express formátumok előnyben részesített üzletei ezért a frekventált helyeken nyíltak meg, például a pályaudvarokon, repülőtereken, benzinkutakon, az irodaépületekben, kórházakban, egyetemeken, sőt, non food kereskedelmi hálózatok üzleteiben. Másrészt az élelmiszer kiskereskedelmi hálózatok a kis üzletekbe fektetnek be, mivel a belvárosban az egyre növekvő bérleti díjakkal számolhatnak. Emiatt egy nagy élelmiszerüzlet üzemeltetése költségesebb és az árnyomás tovább növekszik. A nagyobb formátumú üzletekhez képest a kis alapterületű üzletek négyzetméterenként legtöbbször nagyobb forgalmat bonyolítanak.
Várható, hogy ez a fejlődés a következő években is folytatódni fog. Az a cél, hogy olyan koncepciók szülessenek, amelyek a vevőközelséget, a vásárlói élményt, a szolgáltatásokat valamint az online- és az offline kereskedelmet összekapcsolják egymással.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)