A pandémia alatt mintegy felével nőtt azoknak a száma, akik főbevásárlásaikat hosszútávon is online tervezik elvégezni, és negyedével csökkent azoké, akik továbbra is elsősorban üzletekben vásárolnának – derül ki a világ vezető logisztikai vállalata, a UPS 2021-es Smart E-commerce Report című jelentéséből.

A kutatásban Európa-szerte 10 000 fogyasztót kérdeztek meg, arra keresve a választ, hogy a közelmúltban lezajlott világjárvány milyen hatással bírhat az e-kereskedelem fogyasztói keresletére az elkövetkező évek során.

Nőtt az online vásárlást tervezők száma
A kutatás eredményei szerint mintegy felével nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik a jövőben is nagyrészt vagy teljes egészében online szándékoznak megoldani vásárlásaikat (az ő számuk 10%-ról 15%-ra emelkedett). Ugyanakkor a megkérdezettek csak mintegy 40%-a állítja, hogy a korlátozások feloldása után is kifejezetten csak üzletben kíván vásárolni, ami összességében 26%-os csökkenést jelent a járvány előtti időszakhoz képest. Minden árukategóriában nőtt azoknak a száma, akik nagyobb valószínűséggel próbálják ki az online vásárlást, mint korábban.
Az üzletben történő vásárlás élménye (41%-nak fontos) és a személyesebb élmény (38%) továbbra is a személyes vásárlás mellett szól, míg a kényelmesebb vásárlás (48%) és az olcsóbb árak (38%) az online vásárlás fő mozgatórugói.
A fogyasztók többsége minden termékkategóriában a nagyobb kereskedőket részesíti előnyben a kisebb, független cégekkel és online piacterekkel szemben. Ezzel együtt a fogyasztók 50%-a szeretné valamilyen formában ­segíteni kisvállalkozásokat is. A kisebb online kereskedőknél az élelmiszerek (25%) és a ruházati cikkek, valamint lábbelik (24%) voltak a legnépszerűbb árucikkek.

A vásárláson túl
A fogyasztók 85%-a számára a kis­kereskedő által választott házhoz szállító partner a legfontosabb tényező a döntésük meghozása során, 41%-uk pedig azt állította, hogy ez a jövőbeni vásárlás melletti elhatározásukban is kulcsfontosságú lehet. A válaszadók 75%-a ­számára már a fenntarthatóság a következő legfontosabb tényező.
A fogyasztók azt szeretnék, ha a kiskereskedők fenntartható csomagolást használnának, közel azonos mértékben 54, illetve 50%-uk várja el ezt a nagy és kisebb márkáktól. A megkérdezettek 48%-a szeretné, ha a kereskedők csökkentenék szén-dioxid-kibocsátásukat.

A generációk és az online vásárlás
Nem meglepő, hogy a 25–34 évesek, akiket gyakran az ­első „digitális bennszülött” generációnak tekintenek, nagyobb való­színűséggel folytatják az online főbevásárlást a korlátozások feloldása után is (22%), mint az 55 év felettiek (10%). Az 55 év felettiek (56%) sokkal nagyobb valószínűséggel vásárolnak ruhát és/vagy lábbelit a boltban, mint a 18–24 évesek (34%). Az 55 év feletti fogyasztók nagyobb valószínűséggel várják el az ingye­nes visszaküldést, ha nagyobb kereskedőktől vásárolnak (62%), szemben a 18–24 évesek 54%-os értékével. Ez az elvárás 36, illetve 39%-ra csökkent a független és helyi vállalkozások esetében.

Új lehetőségek
A jelenlegi helyzet bizonytalansága ellenére a felmérés adatai azt mutatják, hogy az online vásárlással kapcsolatos szokások továbbra is összhangban maradnak a bezárásokat megelőző trendekkel, sőt még növekedés jeleit is mutatják. Mérettől függetlenül minden online kiskereskedő számára új lehető­ségek kínálkoznak 2021-ben az új vásárlók megnyerésére.