A Covid-19-pandémia világszerte fellendítette a convenience üzletek forgalmát. Az Edge by Ascential tanulmánya szerint a convenience üzletek fejlődése magas forgalom­növekedést generál a jövőben is, amely országonként azonban eltérő mértékű lehet.

Hogyan érintette a Covid-19-pandémia a convenience szektort? Az Edge by Ascential piackutató intézet adatai szerint a convenience üzletek a jövőben is kiemelkedő sikerekre számíthatnak. A szakemberek a krízis előtt 2020-ra 5,4%-os forgalomnövekedést jósoltak, amit a Covid-19 előreláthatólag 7,4%-kal növelhet.
Az Edge by Ascentials az online kereskedelemben minden eddigi értéket túlszárnyaló, 34,2%-os növekedést vár, a skála másik végén pedig olyan üzleteket találunk, amelyeknek a szakértők 10,9%-os forgalomvisszaesést jósolnak. Az otthonmaradást szorgalmazó szlogen gyakorlatilag arra szólít fel, hogy a mindennapi szükségleteinket kielégítő termékeket online rendeljük meg, és ezzel egyidejűleg halmozzunk fel tartalékokat, amennyiben rosszabbra fordulna a helyzet. Ezzel szemben mérsékeltebb prioritást élveznek azok a javak, amelyek nem létfontosságúak, így beszerzésük későbbre halasztható.
A mindennapi elektronikai cikkek kivételével alacsonyabb forgalom várható a lakhatás, a bútorok, a szabadidő, a szórakozás, divat, ruházat és gasztronómia területén.

Országonként eltérő növekedés
A convenience üzletek forgalma idén előreláthatólag világ­szerte 8,6 milliárd USA dollárral emelkedhet. A forgalom­növekedésnek többek között olyan trendek kedveznek, amelyek a krízis előtt is népszerűek voltak, de most még ­jelentősebb szerephez jutnak. Ide tartozik az otthonfőzés, ­valamint a ­regionális, helyi termékek és szolgáltatások előnyben részesítése.
A convenience üzletek forgalomnövekedése azonban nem lesz ugyanolyan minden országban, a legmagasabb érték Oroszországban várható, itt 20,3%-kal nőhet a forgalom. A legalacsonyabb érték Japánban várható, mindössze mintegy 4,2%. Ennek oka abban keresendő, hogy itt a convenience üzletek tradicionálisan mindig is jelentős szerepet játszottak. A tanulmány szerint a német és a francia üzletek forgalma egyaránt 4,6%-kal növekedhet. Kína különleges szerephez jutott: itt a prognosztizált forgalomnövekedés a járvány utáni időszakban alacsonyabb (+6,5%) lehet, mint a járvány előtt (+9,6%).

A Seven & I továbbra is piacvezető
A convenience üzletek világszerte legjelentősebb ­üzemeltetője továbbra is a Seven & I Holding. A vállalat forgalma ebben az évben előreláthatólag elérheti a 100,3 milliárd USA dollárt. Őt követi a 2. és 3. helyen a FamilyMart japán szolgáltató (33,3 milliárd USA dollár) és a Lawson (24,9 milliárd USA dollár). Németország a nemzetközi statisztika szerint a BP és a Shell számaiban is szerepel.
A benzinkutas shopok globálisan az 5. és a 6. helyen ­állnak. Ha megvizsgáljuk a Top 10 eredményeit, a Covid-19 előtti és utáni időszakban nem találunk számottevő ­különbséget. Az egyetlen kivétel a mexikói vállalat, az Oxxo ­(a Femsa italgyártó vállalat leányvállalata). Latin-Amerikában több, mint 18 000 convenience üzlet található, ebből 13 000 Mexikóban, sőt, az aktuális tanulmány ebben a térségben 20 500 convenience üzletet említ. A Tesco visszaesése ­azzal magyarázható, hogy a britek kivonultak Thaiföldről és Malajziából (több, mint 1000 Lotus üzlet).

Innovációs nagyhatalmak
A piackutatók abból indulnak ki, hogy a szakmai rangsorban szereplő 10 nagyvállalat a jövőben is meg fogja határozni a szektor fejlődését. Ez azt jelenti, hogy a növekedés a japán, amerikai és brit piacokról indulhat. A világszerte megfigyelhető fejlődéshez az Oxxo (Mexiko) és a Carrefour is hozzájárulhat.
A vezető convenience üzletek régóta jelentős szerepet játszanak az e-kereskedelem területén, ennek érdekében a vállalatok más piacvezetőkkel (pl. Amazon) léptek szövetségre. Ha ezt osztályoznunk kellene, a Seven & I és a FamilyMart kapná a legjobb értékelést. Nincs olyan jövőbeli terület, ahol ne találkoznánk a 7-Eleven-nel a személyzet nélküli üzletektől a mobil Checkout-okon át az intelligens árusító auto­matákig. Ilyen megoldásokat a FamilyMartnál is találunk. A vállalat a Panasonic-kal karöltve a „next genaration” elnevezésű convenience üzletek fejlesztésébe kezdett.
Nagy-Britanniában a Co-op-nál és a Carrefournál is számtalan új technológiát és modellt találhatunk olyan területeken, mint pl. az e-kereskedelem, a szállítói hálózatok, a vásárlói hűség vagy a szállítókkal és a szolgáltatókkal való együttműködés.
A piackutatók érdekes módon 2020-tól 2025-ig a Top 10 soraiból a Carrefour convenience üzleteitől várják az éves legmagasabb átlagos forgalomnövekedést (+7,1%).
Nagy-Britanniában a Co-operative Group megoldása egy új típusú‚ „ultra-convenience store” az olyan ingázók ellátására, akik a pályaudvarokon gyorsan és kényelmesen, várakozási idő nélkül szeretnének reggelihez, ebédhez vagy vacsorához jutni. Az igényeknek megfelelően az árukészlet a „food for now” és a „food for later” elnevezések alatt fut. Itt az egészséges életmódra törekvő fogyasztó is megtalálhatja az igényeinek megfelelő étkeket.
A Carrefour központja közelében személyzet nélküli önkiszolgáló üzletet tesztel, amely az express formátum továbbfejlesztett változata.
A Tesco szintén további innováció­kat alkalmaz az express formátumnál, amelyben fontos szerepet játszik a készpénz nélküli gyors fizetés különböző variációinak továbbfejlesztése, emellett egyre több convenience üzlet számára játszik szerepet a házhozszállítás.
Az amerikai, városi 7-Eleven üzletekből partnerük, a Postmates szállítja házhoz az online megrendeléseket. A Carrefour Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, illetve Argentinában is hasonló együttműködésbe kezdett a Glovoval. A nagyvárosokban a megrendelések minden nap 30 percen belül kiszállításra kerülnek.
A FamilyMart Taiwanban 1000 árusító helyével a Foodpanda elnevezésű szállítóval kooperál. A Co-op Nagy-Britanniában Milton Keynes-ben (a legtöbb körforgalommal rendelkező, tehát jelzőlámpa nélküli városban) CO2-kibocsátásmentes, elektromos szállítórobotok bevetését teszteli. Emellett a vállalat a Deliveroo-val való együttműködést 770 convenience üzletre bővítette. A 7-Eleven a '7NOW' applikáció segítségével amerikai parkokba, stadionokba, strandokra és rendezvényhelyszínekre is szállít, amelyet egy személyre szabott 7NOW PIN tesz lehetővé. Ráadásul a 7NOW árukészlet a Google Home vagy az Amazon Echo-n keresztül is megrendelhető.
Bár a Couche-Tard (az USA-ban Circle K) convenience üzletek kanadai üzemeltetője a vállalatok aktuális rangsorában a 10. helyen áll, a vásárlói hűséget egy vonzó jutalmazási programmal és az Easy Pay bevezetésével jelentősen meg tudta erősíteni, ami több vásárlót és magasabb forgalmat biztosít.