A fogyasztók az egész világon a természetes alapanyagú kozmetikai termékek jelölésének nagyobb átláthatóságát szeretnék. Véleményük szerint sok márka nem ad a csomagoláson kielégítő információt az összetevőkről – derül ki a „Clean Beauty 2020” jelentésből.

Az Influenster platform és a Bazaarvoice Network az egész világra kiterjedően 24 ezer nő körében végezett közvéleménykutatást arra vonatkozóan, hogy mit keresnek a natúrkozmetikumokban. A kérdőívek kitöltése 2020. március 13-tól április 27-ig tartott. A válaszokból kiderül, hogy a nők kétharmada nagyobb átláthatóságot kíván, ha a természetes alapanyagú kozmetikai termékek címkézéséről van szó.

Információforrások a natúrkozmetikumokról
A kutatás kimutatta, hogy az állatkísérlet-mentesség olyan jelzés, amelyre a nők többsége (62%) odafigyel, és ezt követi a hipoallergén jelleg (36%), ugyanakkor a nők 61 ­százaléka úgy véli, a „natúr” jelzővel ellátott termékek nem nyújtanak elegendő információt.
A fogyasztók „egyéb forrásokból” szerezték a természetes alapanyagú kozmetikumokra vonatkozó információkat, ennek során a leggyakrabban más fogyasztók termékminősítését használták (33%), ezt követték a közösségi médiában (26%) és a Google-ban (25%) szerzett információk. Csak a vásárlók 19%-a hivatkozott a márkák weboldalára, mint a natúrkozmetikumok összetételének információforrására.
Susin Wold, a Bazaarvoice marketing osztályának vezető­helyettese azt nyilatkozta, hogy bár a natúrkozmetikumok ­iránti igény magas – a kutatásban részt vevő nők 93%-a állította, hogy hajlamosabb ilyen jelölésű terméket vásárolni - jelenleg mégis az elégedetlenség jellemző.
„Nő az elvárás a márkákkal szemben a több tájékoztatás és nagyobb átláthatóság iránt, hogy adjanak információt, milyen módon, mely termék és miért használja a „natúr” jelölést. Világos tehát, hogy a márkáknak bizalmat kell kiépíteniük, és szakértőkként kell közreműködniük az átláthatóságban” – mondta el Susin Wold.

Mit jelent a „tiszta szépség”?
A natúr kozmetikai termékek iránti bizalom növelése jelentős változtatásokat kíván az ágazatban, különösen a „tiszta szépséget meghatározó sztenderdek” kidolgozása fontos. A ­„tiszta”, „természetes” és „zöld” szavakat a kozmetikai termékek fogyasztói „felváltva” használták, míg annak meghatározása különböző volt, hogy mit is jelent a „tiszta” termék.
A megkérdezettek fele a „tiszta” szépséget úgy határozta meg, mint nem toxikus összetételű termékeket, legyen akár természetes, akár szintetikus; 16% úgy véli, a biotermékekre illik a tiszta szépség fogalma; míg 15% úgy definiálta a termékeket, mint amelyek természetes eredetű alapanyagokat használnak. 
„Az egész iparágnak világosabban kell megfogalmaznia a ­tiszta szépség definícióját, hogy a fogyasztók valóban értsék és bízzanak a „tiszta” termék és a „sztenderd” termék közötti különbségben” - hangsúlyozta a szakértő. 

A fogyasztók igénylik a természetes alapanyagú termékeket
A természetes, „tiszta” termékek definiálási nehézségei ellenére ennek a kategóriának továbbra is jelentős a potenciálja. A kutatási eredmények azt mutatták, hogy a nők 68%-a még a világjárvány idején is kötelességének érezte, hogy elolvassa vásárlás előtt az összetevők címkéjét, és 43% előnyben részesítette a natúr termékeket bizonyos vásárlásoknál.
„Továbbra is kifejezett igény van a természetes alapanyagú termékekre, és a márkáknak kötelességük megosztani az erre vonatkozó információkat, hogy a fogyasztók tudatosan vásárolhassanak. Ha a márkák információt nyújtanak arról, hogy a termékeik környezetbarátok, lojális vásárlókat szerezhetnek, nem csak a pandémia idején, hanem azon túl is, és belépést nyerhetnek a „tiszta szépséggel” foglalkozó vásárlók közösségébe, akik megosztják a termékekre vonatkozó információkat” - mondta a szakértő.
Véleménye szerint az egészség és a környezetvédelem terén megnövekedett tudatosság „a tiszta szépség mozgalmának nagy hajtóereje” lehet, mert utóbbi lényegében az rejlik, hogy a fogyasztók tudatosabbak lesznek abban, mit használnak a bőrükre, és a termék milyen hatást gyakorol a környezetre, de ez vezet a teljesen átlátható márkák iránti kereslet növekedéséhez is.