10 éven belül a megbízható információt nyújtó márkák lesznek sikeresek. A fogyasztók egyre alaposabban fogják ellenőrizni az összetevőket és hatékonyságot, valamint az online világból – azaz az ún. influencerektől – hozzájuk érkező infor­má­ció­kat. Leáldozóban van az internetes véleményformálók ideje – írja a Mintel jelentése, a „Kozmetikumok és szépségápolási termékek trendje a globális piacon 2030-ra”.

Az elkövetkező 10 évben alapvető változás megy végbe a márka–fogyasztó viszonylatában. Utóbbiak nem akarnak már „árucikknek” számítani a márkák és influencerek számára. Így a márkák kénytelenek lesznek visszavállalni a felelősséget azért, amit kínálnak.
A fogyasztók ugyanakkor lényegesen kritikusabbak lesznek, és meg akarják határozni, milyen termékeket és szolgáltatásokat várnak a kozmetikai ­ágazat cégeitől.
Ahhoz, hogy a cégek meg­feleljenek ezeknek az elvárásoknak, az átlátható összetételű kozmetikumoknak kell sztenderddé válniuk. Árban is gondosan át kell gondolni a termékeket, amelyek a szépségápolási szokások egyszerűsítését teszik lehetővé.
Másodszor, a látszólag egymáshoz hasonló fogyasztók csoportja megosztott lesz, míg a fogyasztói magatartást nem lehet egyértelműen osztályozni, és a demográfiára épülő kritériumok egyre kevésbé lesznek megbízhatóak. A fogyasztók a viselkedés teljes spektrumán végigmennek, mind az ismereteik, mind az érzelmeik irányítani fogják őket. Ez a polarizáció az üzleti élet számára jelentős kihívások forrása lesz.

Hogyan találják meg magukat a kozmetikai cégek ebben a jövőbeni világban? A Mintel elemzői a következőket tanácsolják: 

  • Építs az egyszerűségre!
    Az egyszerűséghez való visszatérés a kozmetikai cikkek és szépségápolási termékek minden aspektusát érinteni fogja, nem csak az összetevők listáját. A termékválaszték, az információhoz való hozzáférés és az ellátási lánc – mindezek az elemek olyan módon fognak egyszerűsödni, hogy a tudatos vásárló igényeit kielégítsék.
  • Nincs többé influencer.
    A közösségi média egy vezető követésére épülő mentalitást hozott létre, de a fogyasztók kezdenek ebből a sémából kiszakadni, mivel már elegük van abból, hogy „árucikkek” legyenek a márkák és influencerek számára. A márkák kénytelenek visszavállalni a felelősséget azért, amit kínálnak.
  • A fogyasztók kevesebbet akarnak.
    A fast beauty és a fast fashion jelensége túl sok felesleges holmi vásárlását és felhalmozását idézte elő. A fogyasztók a nagyobb minimalizmus irányába kezdenek fordulni, és jó minőségű, funkcionális termékekbe invesztálnak. Nő az anyagok újrahasznosítása iránti érdeklődés mindenütt, ahol lehetséges.

 

Ez várható a következő 10 évben
A Mintel cég kozmetikai ipart elemző kutatói a következő 10 év prognózisát felállítva azt is megfigyelték, hogy a fogyasztók már most keresik a természet és a tudomány közötti kapcsolódási pontot. Arra a következtetésre jutottak, hogy a kozmetikai szektor kénytelen lesz összekötni ezt a két ­aspektust. Ennek a kapcsolódásnak a példája lehet a vegán trend, amely a biotechnológia fejlődése irányába hat.
A jelentés szerzőinek meggyőződése, hogy amikor a piacon egyre gyakrabban jelennek meg laboratóriumban létrehozott termékek, a fogyasztók ellenállása a biotechnológiai alkalmazásokkal szemben csökkenni fog.
A „Kozmetikumok és szépségápolási termékek trendje a globális piacon 2030-ra” című jelentésben azt is prognosztizálják, hogy a fogyasztók a természet kérdéseiben nagyobb mértékben fognak a saját ösztöneikre és tudásukra hallgatni, és megkérdőjelezik a szakértők véleményét. Növekszik a bizalmatlanság a márkák által elfogadott marketingtaktikákkal szemben. A vásárlók egyre alaposabban fogják ellenőrizni a választott termékeket, és a termék teljes életciklusában átláthatóságot várnak el.
A kozmetikai cégeknek azt javasolják: Légy átlátható! 2030-ban a fogyasztók az átlátható összetételű kozmetikumokat fogják keresni. Árban is gondosan át kell gondolni a termékeket, amelyek a szépségápolási szokások egyszerűsítését teszik lehetővé.
Ugyanakkor a Mintel elemzői azt jósolják, hogy a fogyasztók hasonló gondolkodású emberek csoportjaiba fognak tömörülni, és ebben a beauty szektor és a szépségápolási termékek márkái lesznek segítségükre. Milyen módon? Sztenderddé fog válni, hogy nemcsak termékmárkát, hanem életstílust, inspiráló személyek, helyek és tárgyak megismerési lehetőségét kínálják a vásárlók­nak.
A fogyasztók érdeklődésük által irányíttatva életstílus-márkákat fognak követni. Szeretnék rugalmasan kiválasztani azt, ami illik hozzájuk. Ezért a márkák nem alapozhatnak kizárólag a demográfiai adatokra, amelyekből a felhasználói modellt és a hozzá illeszkedő tartalmat hozzák létre. Elemezniük kell a vásárlói viselkedés minden aspektusát, arra törekedve, hogy megtalálják annak érzékeny pontját.

2030-ra várható uralkodó trendek

A Mintel szerint azok a termékek és szolgáltatások, amelyek 2030-ban uralkodóvá válnak a kozmetikai cikkek piacán, a következők:

  • A „nulla hulladék” megerősített üzenete – akkor jelenik meg, amikor a termelés során keletkező ökológiai kihívásokra válaszul nagymértékben kezdődik a hulladékhasznosítás.
  • A fejlett technológiának köszönhetően elért természetes össze­tevők – azoknak a fogyasztóknak, akik hatékony biotermékeket keresnek.
  • Integrált dolgok internete – az adatok mérési, monitorozási és integ­rálási lehetősége a fogyasztói magatartás változását idézi elő a technológiát használó termékek elterjedésével együtt.
  • Túllépés a biológia határain – az életkornak egyre kisebb lesz a jelentősége, és egyre nagyobb az érzelmi és mentális egészségé, az új kozmetikai cikkeknek meg kell felelniük az öregedő ­ társadalom igényeinek, és ez alapvető szempont lesz a társadalmi feltételek melletti túlélés művészetében.