Ahogyan a kiskereskedelem alkalmassá teszi üzleteit a digitális világ kihívásaihoz, úgy csökkentik a választékot a kereskedelmi hálózatok a kínálat egyszerűsítésével
és a vásárlás könnyítésével. Az eladótereket is szűkítik, hogy csökkentsék a költségeket. Ezek az intézkedések jelentik a legnagyobb kihívást az FMCG gyártói számára – derül ki a Planet Retail RNG jelentéséből.

A Carrefour a kezdeti 10 százalékról 2020 végéig 15 százalékra emelte a választékcsökkentés mértékét. A Tesco 2019-ben új választékracionalizálási programba kezdett, csökkentve a különböző súlyú csomagolások számát, és megszüntetve a duplán előforduló termékeket az egyes kategóriákban, amelyeket hagyományosan 250 g, 500 g, 750 g és 1 kg-os csomagolásban kínáltak. Más kiskereskedelmi üzletláncok is (például a Walmart), választékegyszerűsítő programot folytatnak.
A kereskedelmi üzlethálózatokban zajló másik fontos folyamat az eladótér csökkentése a hipermarketekben, a feleslegessé váló helyek bérbeadása harmadik félnek, vagy az online megrendelések kiszolgálásának igényeire történő átalakítás.
Franciaországban a Carrefour ún. kompakt hipermarketekkel kísérletezik, az Argentínában működő Maxi nevű saját üzletformájából merítve inspirációt.
A brit Tesco szintén a kisebb üzletek felé fordul, és a választékban bekövetkező változások jól láthatók az Edge by Ascential cég adataiból, amelyekből kiderül, hogy a kiskereskedelmi cég 12 hónap alatt 18,2 százalékkal csökkentette a szószok, 10,5 százalékkal a reggeli gabonapelyhek, és 13,6 százalékkal a papírzsebkendők és kéztörlők választékát.
A választékcsökkentési programok célja a vásárlás megkönnyítése és a nagy alapterületű áruházak működési teljesítményének javítása. Ha kisebb a kínálat, a vásárlók könnyebben mozognak az áruházban, és megtalálják a legjobban értékesíthető termékeket. A szállítási lánc is egyszerűbbé válik, és csökken a munkateher például az akciós termékek árazása és a polcok árufeltöltése során.
A kiskereskedelem számára további előny az árcsökkentés lehetősége, amelyet a kulcsfontosságú beszállítók kisebb csoportjától nagyobb tételben vásárolt áruk alacsonyabb áraival szereznek. Ha a választékban tervezett megszorításokat a fogyasztási adatok elemzése alapján végzik, akkor könnyebbé tehetik a fogyasztók számára a vásárlást, miközben mérhető megtakarítást eredményeznek.


A gyártók természetesen nyomást gyakorolnak arra, hogy áruik a polcokon maradjanak, a vezető márkák nagyobb beszállítói pedig kiskereskedelmi partnereiknek köszönhetően nagyobb eladási számot generálhatnak. Tehát az áruválaszték csökkentési folyamata kedvezően hathat a kiskereskedelmi üzletek és legfontosabb beszállítóik hosszú távú stratégiai partnerségének fejlődésére. A beszállítóknak segíteniük kell kiskereskedelmi partnereiket a kevésbé népszerű márkákról való lemondással, a termékek fajtáinak vagy kiszerelési változatainak számszerű csökkentésével, a kínálat racionalizálásával. Ennek köszönhetően akár növelhetik termékkategóriáik jelenlétét az áruházak polcain.
A választék csökkentése nem jelent minden szegmensben azonos megszorítást. A kiskereskedelmi üzletek olyan választékot szeretnének, amely megkülönbözteti őket a konkurenciá­tól, és vonzó a vásárlók számára. Ez esélyt jelent a termékújdonságok és a márkák fejlődése számára. Például a Tesco legutóbb a Brewdog brit sörfőzde termékeit vette fel kizárólagos kínálatába. A francia kiskereskedők viszont a bioélelmiszerek új értékesítési céljait hirdették meg – a Carrefour esetében 2022-ig 5 milliárd euró, a Casino esetében 2021-ig 1,5 milliárd euró elérése a cél.
A kiskereskedelmi áruházak hasznot várnak a gyártóktól a fogyasztási cikkek újfajta csomagolásával, a csomagolások méreteivel és módjával. A beszállítók új termékeket hozhatnak forgalomba és újabb helyeket szerezhetnek az áruházak polcain, ha érdekes termékinnovációt kínálnak.
A választék csökkenése az eladótér növekedését is jelenti, és olyan megoldások bevezetésének lehetőségét, amelyek növelik a fogyasztók vásárlási élményét annak érdekében, hogy újra visszatérjenek az áruházba, meghosszabbítsák az ottlétük idejét és növeljék a prémiumtermékek vásárlását.

  

(TERMÉKMIX magazin – 2019 decemberi szám)