A click & collect rendszer modellje – vagyis online vásárolni, rendelni, majd a vásárolt termékekért elmenni az üzletbe – egyre kedveltebb a kereskedők és a fogyasztók körében.

A felvevő pontok száma az elmúlt két évben világszerte 40%-kal emelkedett. Az Edge by Ascential tanulmánya szerint a gyors terjeszkedés új kihívások elé állítja a kereskedőket.
Click & Collect modell révén a kereskedők megszabadulnak az ún. utolsó mérföld költséges logisztikai kihívásától, hiszen a vásárló maga megy el a megrendelt termékekért. A fogyasztónak emellett nem kell szállítási költséget fizetnie, a felvevő pontok átvételi időpontjai pedig rugalmasak.
Az Edge by Ascential 2018-ra vonat­kozó benchmarking tanulmánya a világ 25 vezető omnichannel kereskedőjét vette górcső alá. A megkérdezett vállalatok 80%-ának palettáján szerepel a Click & Collect szolgáltatás és legtöbbjük esetében a fogyasztó már a megrendelés napján átveheti a vásárolt árucikkeket. 2018-ban jelentősen nőtt azon üzletek száma is, amelyek a Click & Collect szolgáltatást biztosítják. Az Edge by Ascential ebből azt a következtetést vonta le, hogy ez az üzleti modell óriási lehetőség a kereskedők számára, és ezért a modell elfogadásának és további terjeszkedésének előkészítését ajánlja, mivel ezen szolgáltatás megoldást nyújthat az e-kereskedelem számtalan kihívására.

A Click & Collect előnyei
A Click & Collect kiváló lehetőség azon kiskereskedők számára, akik omnichannel tevékenységeiket bővítenék az anyagi szempontból kihívást jelentő utolsó mérföld gazdasági aspektu­sainak megoldására, üzleti modelljük alapvető megváltoztatása nélkül.
Mivel az árrések egyre kedvezőtlenebbé válnak a kereskedők számára és a Click & Collect kevesebb ­erőforrást és befektetést kíván (mint pl. a házhoz­szállítás), plusz költségek nélkül teljesülhet a fogyasztók kényelmes megrendelés iránti igénye.
Az előnyök az e-kereskedelmet is meghaladják. Egy nemrégiben meg­jelent jelentésben megállapításra került, hogy az akív online vásárlók a megrendelt termékek felvétele során további, nem tervezett vásárlásokat bonyolítanak. Ez ahhoz vezetett, hogy a nyereséget ígérő Click & Collect formátumot gyorsan kiépítették.
A vezető omnichannel kereskedők 2018-ban világszerte több, mint 5000 új felvevő pontot nyitottak meg, ezután ezek a cégek különböző modellekkel kísérleteztek.
Néhány kiskereskedő „Drive through” szolgáltatást kínál, néhányuk pedig auto­matizált felvevő pontokat létesített, amelyek faliszekrényekhez hasonlítanak.
Az Amazon csomagmegőrző szekrényeket biztosít, Franciaországban, a nagyvárosok központjaiban pedig a „Drive Piéton”, a járókelők számára létesített felvevő pontok hódítanak. Ezért is valószínűsíthető a további innovatív formátumok fejlesztése.
Az USA-ban, ahol az e-kereskedelem részesedése 2013 óta a kis­kereskedelem forgalmát illetően 12-ről 17%-ra emelkedett, egyre több vezető élelmiszerkereskedő palettáján szerepel a Click & Collect szolgáltatás. Ennek köszönhetően a Walmart 2018-ban meg­duplázta azon üzletek számát, amelyek felvevő pontokkal biztosítják az online élelmiszerrendelést és azt tervezi, hogy 2019-ben további 1000 átvevő­helyet létesít a meglévő 900 auto­matizált csomagmegőrző mellé.
A Kroger 2018 októbere óta a Wal­greens gyógyszertárhálózattal működik együtt abból a célból, hogy a Walgreens hálózatába integrálja élelmiszer felvevő pontjait. Emellett a Target 2019-ben bejelentette, hogy „Drive Up” szolgáltatását további államokra terjeszti ki az USA-ban.


A Click & Collect jövője

Míg kezdetben a Click & Collect az első kereskedők innovatív egyedi ismertetőjegyének számított, gyors terjeszkedése újfajta kihívást jelent azon kiskereskedők számára, akik ki akarnak emelkedni közvetlen versenytársaik közül.
Az Edge by Ascential 4 kulcsterület fejlődésére számít, amelyek mentén a kiskereskedők a jövőben differenciálódásra törekednek:

1. Lefedettség
A kiskereskedők egyre több üzletben fogják bevezetni a szolgáltatást, hogy képesek legyenek érvényesülni az online élelmiszerkereskedelemben.

2. Gyorsaság
Egyre inkább el fog terjedni azon szolgáltatás, melynek keretein belül a vásálók még aznap felvehetik a megrendelt termékeket. Az is várható, hogy a nagy e-kereskedelmi vállalatok, mint például az Amazon, a jövőben egy olyan rendszer kiépítésén dolgoznak majd, hogy a fogyasztók számára lehetővé váljon a megrendelések 1 vagy 2 órán belüli házhozszállítása.

3. Innováció
Folyamatban van a Click & Collect modellek fejlesztése, ennek köszönhetően ezek egyre innovatívabbá válnak, amennyiben a kiskereskedők különböző felvételi pontok modelljeivel kísérleteznek. Erre a fejlődésre példát szolgáltatnak a Walmart automatizált pickup-tornyai.

4. Tapasztalat
A kiskereskedőknek még számtalan lehetőségük van arra, hogy Click & Collect szolgáltatásuk élményaspektusait hatékonyabbá tegyék. Azon kezdeményezések, amelyek lehetővé teszik a vezeték nélküli bevásárlást, az in-store környezet integrációja (pl. a felvevő pontokon szervezett kóstolások), valamint az olyan akciók, amelyek az ügyfeleknek meglepetést szereznek, értékesek lesznek a kiskereskedők jövő­beli Click & Collect ajánlatainak sorában.

A folyamat következményei
Mivel a Click & Collect folyamatosan fejlődik, a szállítóknak, akik részesedni szeretnének ebből a modellből, szem előtt kell tartaniuk a következő javaslatokat:

1. Store of the future
Kreatív merchandising-technikák fejlesztése abból a célból, hogy a Click & Collect pontok közelében impulzus­vásárlásokat generáljanak.

2. E-kereskedelem és digitális ökoszisztéma-menedzsment
Fontos annak biztosítása, hogy az e-kereskedelmi erőforrások kielégítőek legyenek az online márkák jelenlétének támogatása szempontjából, ezért kiemelt jelentőségű ezek elősegítése optimalizált képekkel, feliratokkal és leírásokkal. Emellett szükséges az e-kereskedelem és a helyhez kötött üzletek marketing csapatának teljes körű ellátása az árukészletet illetően – offline és online – hogy a vállalat átfogó márkakínálatot hozhasson létre.

3. Supply Chain & Fulfillment
A szállítói hálózatok funkcióinak felül­vizsgálata az árukészlet valós időben történő tervezéséhez, hogy már az üzletből való kikerülést is segít­sék, emellett biztosítsák, hogy a termé­kek az újonnan fejlesztett felvevő modellek (csomagmegőrzők vagy automatizált tornyok) számára alkalmasak.

4. Ügyfélhűség
Több interaktív Click & Collect ajánlat a kiskereskedelmi együttműködéseknek köszönhetően. Szóba jöhetnek például kóstolások, vagy a helyhez kötött üzletek integrációja, valamint online akciókat felvonultató rendezvények.
Ha a vállalatok követik az Edge by Ascential javaslatait, a Click & Collect modell anyagi szempontból nyereséges lehet az élelmiszerkereskedők, a gyártók, valamint a vásárlók számára egyaránt és minden résztvevő nyereséget könyvelhet el a win-win klasszikus szituációban.
Különösen a helyhez kötött élelmiszerkereskedelemben, amely ki van téve az e-kereskedelmi vállalatok egyre intenzívebb térhódításának.

 

(Forrás: LP International)