2018. őszén az IRI piackutató vállalat bemutatta azt a fogyasztói tanulmányt, amely a helyi termékek vásárlását mutatja be Európában.


A tanulmány során 7 európai országból származó (Német­ország, Franciaország, Görögország, Nagy-Britannia, Olaszország, Hollandia, Spanyolország) 3334 fogyasztót kérdeztek meg, akiket 3 korcsoportra osztottak fel: 18–24 évesek (fiatal ezredfordulósok), 24–34 éves (ezredfordulósok), és a 34 év feletti kor­osztály (X generáció). 


A többség előnyben részesíti a helyi terméket

10 európai vásárlóból több mint 7 előnyben részesíti a helyben előállított termékeket. A helyi termékek vásárlásának legfontosabb tényezői közé tartozik a regionális gyártók támogatása, a minőség és a helyi termékek íze. A lokális termékek vásárlásának jelentősége egész Euró­pában nő, azonban a megkérdezettek több, mint a fele habozik, hogy a helyi vagy a biotermékekért fizetne-e többet. Az X generáció a helyi termékeket részesíti előnyben, ezzel szemben a fiatal ezredfordulósok kevesebb figyelmet fordítanak a termék származási helyére és környezetére, ehelyett előszeretettel vásárolnak nemzetközi márkákat, amelyeket innovatívabbnak ítélnek.

Helyitermek2


A helyben előállított termékek közül a friss élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt árucikkek közé tartoznak. Minden más termék közül a csomagolt élelmiszereknek van a legnagyobb esélyük arra, hogy sikereket érjenek el a regionális termékeket vásárló fogyasztók köreiben. A nagyobb vállalatok a hatósugaruk alapján határozzák meg jövőbeli vásárlási preferenciáikat. Azonban ha a „hazai” márkák arra összpontosítanak, hogy kitöltsék az árukészletben támadt hiányosságokat, versenyképes áron kínálják a termékeiket és növeljék árucikkeik hozzáférhetőségét az üzletekben, lehetőségük nyílik arra, hogy érvényesüljenek a piacon. 

Helyitermek1


Az ezredfordulósok tájékozódnak

Az ezredfordulósok 55%-a használ okostelefont abból a célból, hogy az interneten információkat gyűjtsön azokról az élelmiszerekről, amelyeket meg szeretne vásárolni, vagy az üzletekről, amelyek felkeltették az érdeklődését. A korcsoport képviselői vásárlás előtt gondosan utána­néznek az online lehetőségeknek és a kiskereskedőknek. 10 esetből 2-szer ennek ­megfelelő árucikkeket vásárolnak, elsősorban testápoló termékeket és csomagolt élelmiszereket. A közösségi média, a blogok, a gyártói- és kiskereskedői honlapok, valamint a reklámok a közösségi médiákban azok a fő források, amelyeket az információk után kutató ezredfordulósok használnak. Az ezredfordulósok és az X generáció számára az online vásárlás mellett szólnak az olyan tényezők, mint az időtakarékosság, a rugalmasság és az áru­kínálat. A helyhez kötött kereskedelemnek csökkentenie kellene a műanyag csomagolásokat és az árukészletben nagyobb kínálatot kellene biztosítania a convenience food számára, hogy magához kösse az ezredfordulósokat. Ezenkívül a vásárlók minden korosztálya elvárja, hogy az üzlet kialakítása igényes legyen, és megfeleljen a magasabb igényeknek is. 

Helyitermek3