A francia élelmiszer-kiskereskedő konszern, a Carrefour új vezetőjének, Alexandre Bompard-nak az irányítása alatt igyekszik megfelelni az aktuális követelményeknek. A vállalat mindenekelőtt az e-kereskedelem fejlesztésére, a kisebb formátumokra és tevékenységeinek nemzetköziesítésére összpontosít.

Omnichannel-stratégia

A Carrefour megújul, mégpedig az omni­channel-stra­té­giának köszönhetően. A vállalat ezt a célt 2022-ig szeretné elérni.

A Carrefour céljai nem csupán az e-kereskedelem területét érintik, a cég arra törekszik, hogy online élelmiszerforgalma 2022-re elérje az 5 milliárd eurót. A Carrefour már meglévő át­vételi pontjaihoz (drives) további 170-et létesít. Az online rendelések átvétele a 6000 francia árusítóhely mintegy felé­ben már jövőre lehetővé válik, ami a Carrefourtól és a beszállítóktól egyaránt jelentős erőfeszítéseket követel.

Jelenleg a Carrefour online élelmiszer-forgalma mintegy 1 milliárd euró. Tehát még jócskán van teendő, ha a vállalat 2022-ben 5 milliárdos forgalmat szeretne bonyolítani. Ennek érdekében a Carrefour az elkövetkező 5 évre 2,8 milliárdos befektetést tervez. Ezáltal sor kerülhet többek között az eddigi élelmiszer online shopok helyettesítésére az egységes carrefour.fr portállal.

A Carrefour Európa legnagyobb kereskedelmi vállalata, és a franciák 113,4 milliárd eurós forgalmukkal a Walmart (461,5 milliárd euró) és a Costco (113,6 milliárd euró) mögött világviszonylatban a harmadik helyen állnak. 2022-re 136,6 milliárdos bevételt jósolnak.

A hiperek aránya csökkenhet

Nem csupán a Carrefour sínyli meg azt, hogy forgalma, valamint a nagy alapterületű üzleteinek látogatottsága csökken. Ezek az üzletek legtöbbször a városon kívül találhatóak, és gyakran csak autóval közelíthetőek meg. Ezért az online megrendelések átvételi pontjait nem véletlenül létesítették a hipermarketek mellett, ezáltal ezek az üzletek profitálhatnak ezekből a megrendelőkből.

Ennek ellenére a Carrefour teljes forgalmában a hipermarketek 2017-es 55%-os forgalomrészesedése 2022-re 49%-ra csökkenhet. Ennek oka nem csupán az online forgalom, hiszen ezzel egy időben a cash & carry és a convenience-üzletek forgalmának jelentősége is nő.

A Carrefour számára Franciaország jelentősége is csökkenni fog, az anyaországban jelenleg a teljes forgalom 48,4%-a folyik be. A maradék Brazília (15%), Spanyolország (10,5%), Argentína (6,8%), Belgium (6%) és Olaszország (5,7%) között oszlik meg. Ezeket az országokat követi Kína (4,5%), Lengyelország (2,6%), az Arab Emirátusok (2,1%) és Románia (2%).

Mintegy 1 milliárdos online élelmiszer-kereskedelmi forgalmával a Carrefour Franciaországban a versenytársakkal szemben korántsem tölt be vezető szerepet, mivel a Leclerc (2,86 milliárd euró) és az Auchan (1,47 milliárd euró) ezen a területen sokkal erősebbek. A nemzetközi online kereskedelemben a Carrefour a top 10 élelmiszer-kereskedő között a 10. helyet birtokolja.

carrefour tabla2

 

Tovább bővülnek a con­venience üzletek

A convenience-üzleteket tekintve a Carrefour 2022-ig mintegy 2000 új üzlet létesítését tervezi, új hipermarketekről azonban szinte nem is esik szó. A központi üzletekben jelentősen csökkenteni fogják a foglalkoztatottak számát és bővítik a digitalizációt. Ezáltal a vállalat az egyéb takarékossági intézkedésekkel együtt 2 milliárd eurót szabadíthat fel. Ide tartozik a 273 átvett, de nem jövedelmező egykori Dia-üzlet.

További teendőkre lesz szükség, hogy a tervezett 1 millió új vásárlót a vonzóbb friss árukészlet segítségével az üzletbe csábítsák. A biotermékek forgalma az ötéves időszakban mintegy 5 milliárd euróra emelkedhet. Jelenleg a biotermékek forgalma 1,3 milliárd euró­ra rúg, melynek 2/3-a a saját márkás termékekből folyik be.

Fejlődő online

A Carrefour online üzlete jelenleg – első­sorban Franciaországban – nagyon széttöredezett. Néhány tevékenység esetében a vásárló nem is tudja, hogy a Carrefour áll mögötte, hiszen a portálok gyakran nincsenek összekapcsolva egymással. Az élelmiszerek online kereskedelme Franciaországon kívül Brazíliában és Argentínában is elérhető.
A vállalat ebben a szektorban az elmúlt években számtalan akvizíciót foganatosított (Rue du Commerce, Grands Vins, Greenweezs, Mydesign, Croquetteland), és tovább folyik a kutatás új akvizíciók után, például a Quiquote irányába. A Quiqoute 2014 óta van a piacon és egészséges termékeket szállít megrendelőinek, amelyek rendszerint megfelelnek a biotermékek standardjainak. A vállalat számára különösen fontos a magas minőség, a frissesség, az íz és a franciaországi származás. A vállalatnak 2017-ben 60 alkalmazottja volt, és egész Franciaországban 3 millió főződobozt szállított ki.

carrefour tabla

 

A Carrefour Kínában szövetségre lépett a Tencenttel, mivel ott együttműködik az Auchan az Alibabával a Walmart pedig a JD.com-mal. Francia­országban a kereskedelmi konszern a Publicis Sapienttel lépett szövetségre, az online vásárlók a Carrefour Pay segítségével tudják kifizetni megrendelt termékeiket.

2016-ban a Carrefour együttműködést írt alá a Post leányvállalattal, a Stuarttal, ezáltal az online megrendelések házhoz szállítása egyszerűbbé és gyorsabbá válhat.
A Stuart olyan szolgáltatást is bizto­sít, amely a megrendeléseket átveszi az egyik drive-állomáson és a vásárló otthonába szállítja.

Növekvő fogyasztói elvárások

Úgy tűnik, hogy a kereskedelem központosítása még messze nem ért véget. Nemrégiben az a hír röppent fel, hogy a Carrefour háztartartási és elektromos árucikkeinek beszerzését a szakkereskedő Fnac Darty-vel csoportosítja. Hasonló szövetség jött létre a Conforama és a Casino között is.

A szállítói lánc értékelése során a Supply Chaint, a gyártás minden körülményét (pl. az állatok etetése), a csomagolást, a szállítást és a hulladékkezelést egészként kell értékelni. Ez elsősorban a szárnyasokra, a tojásra, a húsra, a zöldségekre, a sajtokra, a tejre, a paradicsomra és a lazacra érvényes.

A vállalat tudatában van, hogy sok fogyasztó elvárja ezt, de a valóságban nem érdekli őket minden részlet. Ahogyan a legtöbb kereskedelmi vállalat, a Carrefour sem vonhatja ki magát ez alól, mivel az olyan fogalmak, mint az állatok jólléte, a helyi és a szezonális termékek vagy a tartósság egyre fontosabb szerepet játszanak az átláthatóság és a biztonság tekintetében.

 

(forrás: LP International)