A Deloitte „Global Powers of Retailing Report 2020” című beszámolója a világ 250 kiskereskedelmi vállalatát vizsgálja és az ipar jövőbeli jelentős trendjeit mutatja be.

A Deloitte „Global Powers of Retailing Report 2020” című jelentése stabil növekedésről tanúskodik. A Top 250 globális kiskereskedő egy évvel korábban évben összesen 4,74 billió USA dolláros forgalmat bonyolított, ami vállalatonként átlagosan 19 milliárd USA dollárt jelent. Ez 2,8%-kal több, mint a 2019-es beszámolóban szereplő érték.
A Top 250 rangsorát továbbra is az amerikai Walmart és a Costco vezeti. A Schwarz Group a legelőkelőbb ­helyet elfoglaló német kereskedőként egy helyet javítva a 4. a rangsorban, az Aldi változatlanul a 8. helyen áll. Ezzel a Schwarz Group az Amazonhoz hasonlóan megelőzte az előző évben a 4. hely birtokosát, a Krogert, amely 2 helyet csúszott vissza. A Schwarz Group a ­2018-as üzleti évben 7,6%-kal növekedett és a 3,2%-os növekedést felmutató Aldihoz hasonlóan új üzleteket nyitott. Ezúttal is az Amazon büszkélkedhet a legnagyobb hozamnövekedéssel (18,2%), a Top 10 forgalomnövekedése pedig összesen 6,3%. „Ahogyan az előző évben, az Amazon átlagon feletti forgalomnövekedést mutatott fel. A Walgreens és a brit Tesco növekedése is két számjegyű. Ha egy pillantást vetünk a Top 250-re, a mezőnyt feltűnő stabilitás jellemzi, pedig a ­4,1%-os átlagos növekedés alacsonyabb volt, mint az előző évben” – nyilatkozta Karsten Hollasch, a Deloitte consumer business vezetője és partnere.

A Schwarz Gruppe és az Aldi új üzleteket nyit
Az elemzők szerint a Schwarz Group sikeréhez több tényező járult hozzá: a Lidl & Co. üzleteinek konzekvens modernizációja, a vállalat meglévő piacokon való jelenlétének célzott kiépítése, valamint újak feltárása Szerbiában, Észtországban és Lettországban, nem utolsósorban pedig 27 BestMarket üzlet átvétele az USA-ban.
Az Aldi új márkákkal bővítette árukínálatát, emellett több új üzletet nyitott. Fontos lépés volt a vállalat Kínában való megjelenése, ahol is a nagyvárosokban több Aldi és Flagship üzlet nyílt.

A Top 250 az alacsony növekedés ellenére stabil
A 250, világszerte legnagyobb kereskedő soraiban – a Schwarz Group és az Aldi mellett – 17 további német szolgáltatót találhatunk: Edeka (16), Rewe Combine (20), Metro (34), Ceconomy (38), Otto (85), Rossmann (95), dm (98), Tengelmann (119), Adidas (136), Globus (139), Bauhaus (161), Zalando (166), Deichmann (176), Hornbach (214), Müller (222), McKesson (232) és a Norma (240). Az előző évhez képest figyelemre méltó stabilitás mutatkozik az éves hozamnövekedés, az árrés és az internacionalizáció terén, azonban az árfolyamhatásoktól megtisztított növekedési ráta valamivel alacsonyabb, mint korábban, és több vállalat számolt be csökkenő eladásokról.
Mindazonáltal a 187 vállalat közül, amelyek nyilvánosságra hozták az eredményeiket, 162 nyereséges – a 2017-es üzleti évben ez az érték is magasabb volt (86,6% 2018-ban, 91,8% 2017-ben). Az árrések 2017-ről 2018-ra 0,7 százalék­ponttal, 3%-ra emelkedtek.

A vásárlói hűségnek köszönhető profit
A jelentés hagyományosan az 50 leggyorsabban növekvő kereskedelmi vállalatra is kitér. Az ún. 50 „leggyorsabb” kereskedő közül, amelyek nyilvánosságra hozták az eredményeiket, a 2018-as üzleti évben 2,9%-os árréssel összesen 30 vállalat volt nyereséges, ez az érték alig különbözik a Top 250 tagjainak eredményeitől.
A növekedést jelentősen elősegíti az e-kereskedelem és a megbízható és lojális vevőkör létrehozásának képessége. Az is kiderült, hogy a választék és az ár mellett a vásárlói élmény lehet döntő szempont. „A multichannel stratégia és a digitális eszközök bevetése egy egységes márkavilág érdekében, amelyben helyet kaphatnak az innovatív szolgáltatások, nem csupán a növekedésről gondoskodnak, hanem befolyásolják az egész üzletágat” – tette hozzá Hollasch.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)