Tovább terjeszkedik a második legnagyobb európai élelmiszerkereskedő, a Carrefour, növekedési pályái azonban elkanyarodtak a hipermarketektől az e-kereskedelem, a convenience és a cash & carry irányába.

A nemzetközi kereskedelmi kutató vállalat, az Edge by Retail „Retailer Planning Snapshot” sorozatának keretein belül górcső alá veszi a második legnagyobb európai élelmiszerkereskedő, a Carrefour növekedési esélyeit. A francia szupermarket-hálózatot 1959-ben alapították és a vállalat néhány évvel később egy új üzletkoncepciót talált fel: a hipermarketet. A kis községben, Sainte-Geneviéve-des Bois-ban nyílt meg az első Carrefour hipermarket 2500 négyzetméteren, 12 pénztárral és 400 parkolóhellyel.
Időközben a Carrefour csoport több, mint 30 országban 12 300 üzletet üzemeltet és 374 478 dolgozót foglalkoztat.


Új irányvonal 2022-ig
A vállalat világszerte 104 millió háztartást ér el és éves forgalma 88,24 milliárd euróra rúg. Januárban a vállalat „Carrefour 2022” elnevezéssel egy átalakítási tervet mutatott be növekedésének meggyorsítása céljából.

Ez a koncepció 4 pilléren nyugszik:
1. A szervezet egyszerűsítése, hogy nyitottabbá váljon az együttműködésekre, a növekedésre és az innovációkra.
2. A termelékenység és a versenyképesség további növelése a szelektivitás megerősítésével, az erőforrások elosztása során erőteljesebb anyagi fegyelem kíséretében.
3. Omnichannel-környezet létrehozása a növekvő formátumokba való befektetéssel, hogy a vállalat vezető szerephez jusson az élelmiszer e-kereskedelemben.
4. Az élelmiszerek minőségének javítása azzal a céllal, hogy a fogyasztók számára minőségi szempontból értékes élelmiszereket kínáljanak, amelyek minden­hol kedvező áron hozzáférhetőek.
A vállalatnak ezekkel az intézkedésekkel az a szándéka, hogy a vásárlók szükségleteit és elvárásait teljes mértékben kielégítse, csökkentse a költségeket, illetve hatékonyabbá tegye a befektetési politikát.

Átalakítási tervek

A Carrefour jelenleg egy átalakítási terven dolgozik, amely a Carrefour 2022 elnevezést kapta. Bár a vállalat eredetileg a hipermarketek koncepcióját fejlesztette ki, a mostani váltás az egyre gyorsabban növekvő e-kereskedelem, convenience és cash & carry csatornáira összpontosított. Európa továbbra is a Carrefour forgalmának legjelentősebb részét bonyolítja (65%), ezután következik Latin-Amerika (16%), a Közel-Kelet, Afrika (11%) és az ázsiai csendes-óceáni térség (8%).

 

Meghatározó piacok
A Carrefour 3 legfontosabb piaca jelenleg Franciaország, Brazília és Spanyol­ország. Európa bonyolítja a bruttó forgalom 65%-át, Latin-Amerika a 16%-át, ezután következik a Közel-Kelet és Afrika (11%), majd az ázsiai csendes-óceáni térség (8%).
A Carrefourral Latin-Amerikában együttműködő szállítók jó növekedési kilátásokkal és jövőbeli esélyekkel rendelkeznek. A növekedést első­sor­ban egy nagykereskedelmi piac, az Atacadão generálja, amelyet a Carrefour 2007-ben vett át és amely számára az Edge by Ascential az elkövetkező 5 évre 51 újonnan nyíló üzletet prognosztizál.
Ezenkívül a Carrefour Latin-Ame­ri­kában aktívan kutatja a lehető­sé­geket, hogy a hipermarketeket Atacadão-üzletekké alakíthassa át. Bár a növekedési kilátások Európára nézve jóval alacsonyabbak, mint Latin-Amerikában, a kontinens magas forgalmára tekintettel az elkövetkező 5 évben meghatározó régió marad. A hipermarketek (a Carrefour fáradozásai ellenére) programjukat új piacokra és formátumokra szándékoznak kiterjeszteni – a csoport meghatározó formátumára Európában.
Az Edge by Ascential előrejelzései arra engednek következtetni, hogy Franciaország és Brazília 2018 és 2023 között közösen a Carrefour forgalomnövekedésének a felét biztosíthatják, Franciaország pedig a legnagyobb piac marad.

Abszolút számokban kifejezve a Carrefour francia hipermarket-hálózata a jövőben Franciaország legjelentősebb forgalomemelkedését biztosíthatja: 2018 és 2023 között mintegy 12,8 milliárd USA dollárral (11,3 mrd. euró) emelkedhet. Azonban ez a szám az erős növekedési ráta helyett a francia hipermarketlánc nagyságára vezethető vissza.
A Carrefour többi jelentős európai pia­cának (Spanyolország, Olaszország és Belgium) sem jelentéktelen a szere­pük. Ezen országokban a vállalat tevékenységei a Carrefour forgalmának csaknem 20%-át teszik ki. A Carrefour számára Kína a Tencent-tel és a Yong­hui-val való új együttműködéseinek ellenére továbbra is meghatározó piac maradt, azonban itt az Edge by Ascential 2018–2023-ig csupán 0,4%-os forgalomnövekedést jósol. Ennek egyik oka, hogy hiányoznak a helyi partnerek.

Piacok, amelyeken a Carrefour jelen van

Argentína, Brazília, Kenya, Elefántcsontpart, ­Indonézia, Szaúd-Arábia, Egyiptom, ­Pakisztán, Kína, Irak, Irán, Törökország, Algéria, Lengyelország, Románia, Franciaország, Spanyolország

 

Csökkenni fog a hipermarketek részesedése
Bár az előrejelzés alapján a cash & carry és a convenience üzletek szerepe egyre jelentősebbé válik, a Carrefour forgalmát továbbra is a hipermarketek fogják meghatározni. A hipermarketek forgalomrészesedése azonban a jövőben vissza fog esni, mégpedig a 2018-as 57%-ról 53%-ra (2023), mivel folyamatosan emelkedik a convenience és a cash & carry üzletek forgalom­részesedése. Az előrejelzés szerint a cash & carry 2023-ban a Carrefour forgalmának 12%-át bonyolíthatja, ez az érték 2018-ban 10% volt. Ennek oka az Atacadão életre hívása Latin-Amerikában, valamint a Promocash terjeszkedése Franciaországban és a Supeco kísérletei Spanyolországban, Olaszországban és Lengyelországban.
A convenience részesedése a Carre­four forgalmában, az újabb üzletek nyitásának köszönhetően 10%-kal emelkedhet. A Carrefour eredeti célja az volt, hogy 2022-ig 2000 ilyen kis üzletet nyit, ez a szám időközben 3000-re emelkedett.

 

(forrás: LP International)