Kivételes figyelmet érdemel, ha egy ital forgalma 283 százalékkal emelkedik egy év alatt. Ezt a bravúrt produkálta a White Claw az Egyesült Államokban, melyből idén nyáron a kereslet messze meghaladta a cég gyártókapacitását. Azt gondolnánk, valami különlegességről van szó, pedig a valóság sokkal prózaiabb: alkoholos ízesített szóda (hard seltzer).

Az említett cég uralja a piac e szegmensének több mint a felét, a maradékon három másik osztozik, de ők sem panaszkodnak a forgalomra. A siker titka egyrészt az összetevőkben rejlik. Az italban természetes forrásvíz keveredik a GMO- és gluténmentes gabonából erjesztett alkohollal. A gyümölcscsel ízesített fajták (cseresznye, mango, lime, stb.) alapanyaga nem árt, ha biogazdálkodásból származik. A dobozos üdítőkhöz hasonló fémhengerbe töltött White Claw alkoholtartalma 5 százalék, 100 kalóriát és 2 gramm szénhidrátot tartalmaz – a versenytársak termékei hasonló paraméterekkel rendelkeznek, bár a Four Loko Seltzer Sour alkoholtartalma eléri a 14 százalékot.
A terméket ennek megfelelően pozícionálták a piacon, megcélozva a fiatal korosztályt, és az egészségtudatos fogyasztókat, nem mellékesen az alkoholra vágyó fogyókúrázók népes táborát. A kommunikáció kulcsszavai: kevés kalória és alkohol, természetes alapanyagok.
Az árak eltérőek, de általában olcsóbbak, mint a kézműves sör vagy a közepes minőségű üveges bor. Egy tizenkét darabos csomagért átlagosan 15-16 dollár körül összeget kérnek.
A White Claw igazi sikertörténet, de a valódi áttöréshez három év piaci jelenlét kellett.
Elemzők szerint nem pillanatnyi fellángolásról van szó a fogyasztók részéről, hanem tartós trendről. Becslések szerint a jelenleg 550 millió dollár értékű kategória 2021-re elérheti a 2,5 milliárd dollárt, és az éves növekedési ráta 66 százalék körül alakulhat. Ezért nem meglepő, hogy bőven van jelentkező az alkoholos szóda piacára beszállni kívánók táborába. Egyesek az alkoholt bor, mások pezsgő formájában kevernék a vízzel, már több elképzelés látott napvilágot.
Mi ebből a számunkra leszűrhető tanulság? Változnak az alkoholfogyasztási szokások, az egészségtudatosabb fogyasztók egy markáns csoportja az alacsony alkohol­tartalmú italokat részesíti előnyben. A gyártók reagálnak az igényre, és a termékek marketingjével még tovább duzzasztják az érdeklődők körét.
Ez történt Amerikában, ahol ma már „divatos” alkoholos szódát fogyasztani. Ne legyen kétségünk, egy olyan italtrendről van szó, mely holnap már itt lesz Európában, és utána Magyarországon. Elég számos itthon kapható termék hívószavára gondolni: cukormentes, organikus, alacsony kalóriájú, egészséges, stb. A White Claw típusú italok pontosan illeszkednek a képbe.