Kereskedelem
Tipográfia

Az elmúlt évben az eladó nélküli élelmiszerüzletek ­száma világszerte mintegy 1000-re emelkedett. 

A kereskedelmi vállalatok elsősorban Ázsiában kísérleteznek ezzel az új formátummal. Jelenleg ezek az üzletek még túl kevés forgalmat bonyolítanak.

A pénztárak nélküli üzletek száma ­egyre nő, pedig rendszerük még nem érte el a piaci érettséget.

Ezen a területen Ázsia, elsősorban Kína az éllovas. A digitalizációnak köszönhetően minden folyamat gyorsabban, zökkenő­mentesebben és költséghatékonyabban zajlik.

A Planet Retail aktuális, globális statisztikájának elkészítése során arra jutott, hogy mintegy 1000 üzlet működik minimális személyzettel vagy teljes mértékben nélkülözi azt. A legtöbb ilyen üzlet az elmúlt 12 hónapban nyílt. Jelenleg 20 vállalat teszteli ezeket. Az ázsiai fogyasztó előszeretettel használja a digitális médiát és az okostelefonon gyakorlatilag éjjel-nappal online. Ezenkívül habozás nélkül rendelkezésre bocsátja személyes adatait.

eladonelkul

Többféle modell


Éllovasok az Alibaba, a JD.com, az Amazon, valamint az Auchan az RT Marttal. Az egyes modellek ugyanarra törekednek, de különböző alapokkal rendelkeznek. Egyrészt van egyfajta bejáratott eladóautomata, miközben más vállalatok üzleteikben automatizált check-out eljárásokat installálnak.

Az eladó nélküli boltok – legalábbis elméletileg – egész évben, a nap 24 órájában üzemelhetnek. Erre a leginkább az olyan üzletek alkalmasak, amelyek 500–1000 árucikket tartalmazó convenience-árukészlettel rendelkeznek, alapterületük pedig mintegy 100 m2.

Ezek az üzletek elsősorban akkor lesznek költséghatékonyak, ha a vállalat a munkaerőn spórol. E célra tökéletesen alkalmas a mesterséges intelligencia bevetése az alkalmazott algoritmusokkal. Természetesen feltétel, hogy a vásárlóknál legyen okostelefon, amely egy applikáción keresztül rendelkezésre bocsátja a vevő személyazonosságát, a bankkapcsolatát és az eddigi vásárlásait.

3 év múlva 100 000 üzlet

A tesztek folytatódnak és az eladó nélküli üzletek száma jelentősen növekedni fog. A Planet Retail becslése szerint az elkövetkező 3 évben mintegy 100 000 ilyen üzlet fog működni.

Eddig az ilyen tesztüzletek napi bevételei 150 és 300 USA dollár között mozogtak. Ezeknek az üzleteknek jelentős többletbevételre van szükségük ahhoz, hogy jövedelmezővé váljanak. Mielőtt ez megvalósul, ezek az üzletek inkább piaci rést kitöltő szolgáltatóként működnek különleges helyszíneken vagy alkalmakkor. Ezeknek a boltoknak a további terjeszkedése előre látható és feltartóztathatatlan.

A dél-koreai kereskedelmi vállalat, a Shinsegae jelenleg olyan üzleteket tesztel, amelyek napközben eladóval, éjjel pedig anélkül működnek. Olyan országokban, amelyekben szigorúan ­tilos a vasárnapi nyitvatartás, valószínű­leg engedélyeznék az automatizált árusítóhelyek üzemeltetését.

A „Csak sétálj ki” technológia („just walk out”) hamarosan a hagyományos szupermarketekben is lehetővé válhat. 

Mivel az első tesztüzletek inkább kisebb convenience-üzletek, jó esély van arra, hogy általuk lehetővé válik a gyors globális elterjedésük.

 

(LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek