Kereskedelem
Tipográfia

Az elmúlt 5 évben a kereskedelemben annyi változás történt, mint az elmúlt 25 évben. Jelenleg az üzletek nagyobb ­nyomásnak vannak kitéve, mint valaha. Ennek oka nem csupán az internet tér­hódítása, a folyamatban szerepet játszanak demográfiai, technológiai és gazdasági tényezők. Tatjana Wolff, a Planet Retail munkatársa elemezte a helyzetet.

2014 óta a nagy élelmiszerkereskedők üzleteinek növekedési rátája világszerte csökkent, 2012 óta az üzletek területe is kisebb lett. Ez annak a jele, hogy a nagy területű üzletek üzemeltetői felismerték, hogy a jövő a lakóövezetekben létesített kisebb üzletekben keresendő.

A változások nem csupán a nagy területű üzletekre vannak hatással, amelyek a non-food termékek területén is magas részesedéssel rendelkeznek. Az élelmiszer kiskereskedelem is nagymértékben változik, és egyre több a lehetőség az élelmiszerek online beszerzésére. Az interneten történő élelmiszervásárlás még áttekinthető, azonban az új üzletkoncepcióknak nem csak az általános, az új aktuális bevásárlási mintákhoz fontos igazodniuk, hanem a közép- és hosszútávon fellépő kihívásokkal is lépést kell tartaniuk. A vásárlók a jövőben is igénybeveszik a helyhez kötött üzleteket, azonban ezeknek az árusító helyeknek újabb követelményeknek is meg kell felelniük.

A helyhez kötött üzletek hagyományosan a kínálatukkal, az áraikkal és a fekvésükkel jellemezhetők. A jövőben ezeknek az üzleteknek egyre inkább olyan irányba kell fejlődniük, hogy a vásárlóiknak élményekkel is örömet szerezzenek. Olyan üzlet létrehozása a cél, ahol a vásárlók új ötleteket kaphatnak, tanulhatnak valamit, emberek között lehetnek, sőt, co-working lehetőségekkel gazdagodhatnak, vagy egyszerűen új termékekkel kísérletezhetnek. Ezenkívül az is fontos, hogy az online és az offline világ összekapcsolása zökkenőmentesen menjen végbe. Az üzleteknek olyan élményt kell biztosítania, ami maradandó és nem a kényelmes online vásárlás következtében jön létre.

Alkalmazkodtak a megváltozott igé­nyekhez

Kevés, de szép példát találhatunk olyan üzletekre, amelyek ennek a képnek teljesen vagy részben megfelelnek.

carrefoururbanlife

A Carrefour Urban Life idén Milánóban nyitotta meg első üzletét, amely csupán 130 nm, és elsősorban az ezredfordulósok szükségleteire specializálódott. A vállalat itt konferenciatermet, co-working helyiséget, valamint egy lounge-ot alakított ki. Ezekben a helyiségekben esténként happy-hour rendezvényeket szerveznek és mindegyikben kész- és „to go” ételeket is találunk.365cedarpark

 

2016-ban megnyílt a Whole Foods „365 by Whole Foods” hálózata, amely frissen készült ételeket kínál vásárlóinak. Vásárlás közben a vevők ezeket a finomságokat digitálisan rendelhetik meg, és dolguk végeztével érte mehetnek, vagy akár a helyszínen el is fogyaszthatják.

A Hema az Alibaba helyhez kötött élelmiszerhálózata. A kínai digitális üzlethálózat üzemeltetője a friss termékekre összpontosít és számtalan különböző specialitást kínál. A vásárlók a Hema Smartphone App segítségével plusz információkhoz férhetnek hozzá a termékekről, emellett vonalkódokat szkennelhetnek. A fizetés kizárólag ezen app segítségével, az Alipay-jel lehetséges. Okos húzás, hiszen ez lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy bővítsék vevőkörüket.

Továbbá fontos megemlíteni azt, hogy az online kereskedők számára a helyhez kötött üzletek lehetővé teszik azt, hogy növeljék a profitot, ugyanis az internetes kereskedelem elsősorban a magas költségekkel járó kiszállítás miatt ritkán kifizetődő.

coop italia

A Coop Italia ’Store of the Future’ koncepciója is jó példa arra, hogy a digitális és a helyhez kötött kereskedelem a fogyasztók számára sikeresen illeszkedik egymáshoz. Egy személyre szabott app segít a vásárlóknak abban, hogy kiigazodjanak az üzletben. Ezenkívül a Store of the Future számtalan képernyővel rendelkezik, amelyek részben szenzorokkal reagálnak a vevőkre, és a legkülönfélébb termékinformációkat bocsátják a rendelkezésükre.

Egyszerű beszerzés helyett élményközpontú kiszolgálás

Végső soron az a kérdés, hogy a kereskedők és a gyártók a jövőben hogyan működhetnének még sikeresebben együtt. A gyártók szakértelmüknek és a fogyasztókról szerzett tudásuknak köszönhetően fontos partnerek a kereskedelem számára és nem csak az olyan vállalatok számára, akik nem rendelkeznek erős vevőkártya-rendszerrel.

Minden résztvevő számára világossá kell válnia, hogy egyszerű élelmiszerbeszerzés, „nice to have” helyett az élményközpontú kiszolgálás a cél, amely kielégíti a vevők szükségleteit is, ez különbözteti meg az adott üzletet az internetes kereskedelemtől, valamint a helyhez kötött kereskedelemben aktív versenytársaktól.

 

 

 

(forrás: LP International)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek