A koronavírus-járvány a gazdaság minden ágára hatással van, beleértve ­természetesen az élelmiszerkereskedelmet is. Az 1500 településen közel 2300 bolttal rendelkező COOP üzletlánc a veszélyhelyzet és a hatósági korlátozások ellenére zavartalanul kiszolgálja vásárlóit és biztosítja az élelmiszerellátását a legkisebb településen is. Sőt, a hálózatnak a jövőre nézve is vannak már tervei.

Pozitív hatása is lehet a járványnak
Magyarország ellátására jellemző a regionális termelés és fogyasztás, ami a fenntarthatóság és a környezetvédelem fokozását is támogatja. A világjárvány többek között ­arra is rávilágít, hogy ez a trend eredményekhez is vezethet.
A finn Aalto Egyetem és a német Göttingeni Egyetem nemzetközi kutatócsoportjának elemzése szerint a járvány terjedésekor az áruszállítás és a kereskedelemi szolgáltatások korlátozásokkal járó nehézségekkel szembesültek, amik arra késztették az érintett területeken élő embereket, hogy a megszokottól eltérő fogyasztói és vásárlási szokásokat vegyenek fel. A kutatás elemzői szerint ez elsősorban a helyi beszállítóknak és a gyártóknak, valamint a nemzeti üzlethálózatoknak kedvez. Példaként említették, hogy Németországban a pandémia miatt bekövetkezett korlátozások kezdete után márciusban a Mainz közeli Bodenheimben a helyi bortermékek iránti kereslet mintegy 9,5 százalékkal megnőtt az előző év azonos hónapjához képest.

A legkisebb hely sem maradt és marad ellátatlanul
Tekintettel a jelenlegi helyzetre, a kiskereskedők azzal a ki­hívással szembesülnek, hogy egyszerű és érthető módon kommu­nikáljanak a vásárlókkal a betartandó szabályokról, például, hogy ki, mikor léphet be egy üzletbe, illetve egyszerre hányan tartózkodhatnak bent. Különböző szolgáltatók olyan technológiai megoldásokat mutatnak be, amelyekkel az emberek számíthatók, vagy az ügyfelek emlékeztethetők a távolságszabályozásra.
A rendkívüli helyzet a Coop gazdálkodása számára is kihívást jelent. A március második felében tapasztalt ­vásárlási láz mostanra alábbhagyott, sőt, a húsvét előtti felkészülés forgalma már elmaradt a szokásostól, ami azóta is ­jellemzően a bázishoz közelít. Ugyan nagyobb kosárértékkel, de kevesebb a vásárlás és a vásárlóerőben is csökkenés prognosztizálható, ebből is látszik, hogy a jövőre vonatkozó előjelek nem túl biztatóak.
„A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy működési területünkön, ebben a helyzetben a legkisebb hely sem maradt és marad ellátatlanul, annak ellenére, hogy ezeken a kistelepüléseken a boltok fenntartása eredményesség tekintetében sok helyen elérte a kritikus, illetve veszteséges szintet” – fogalmazott Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke.
A Coop üzletek boltkategória szerinti kínálatában nem történt jelentős változás. Mint megtudtuk, a járványhelyzet kezdetén, a március 2–3. hetében tapasztalható vásárlázi láz folyamán főként vegyi áruk-tisztító fertőtlenítő szerek, egészségügyi papírtermékek, alapvető élelmiszerek (pl. liszt, cukor, rizs stb.), konzerváruk, valamint frissáru tekintetében a tőke- és baromfi hús, mirelittermékek forgalma ugrás­szerűen megnőtt. Azóta a helyzet normalizálódik, kiegyenlített vissza­rendeződés látszik a termékkörök forgalmában.
„Egyébként a vásárlázi láz két hetében 30-70%-os forgalombővülés volt tapasztalható az üzletekben, de volt, ahol ez a szám a 100%-ot is elérte. Azóta folyamatos mérséklődés figyelhető meg. A turisztikai/idegenforgalmi szempontból jelentős városokban drasztikus a csökkenés” – ismertette az elnök.

Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke

 

Továbbra is erős a magyar termékek aránya
Pekó László elmondta, hogy a Coop hat régiós logisztikai központjába az áruszállítás az elmúlt időszakban folyamatos volt és az üzletek ellátása is biztosított volt. Noha a járvány kezdetén, jellemzően a megnövekedett igények miatt olyan alapvető élelmiszereknél, mint például a liszt, élesztő, búza­dara, olaj, valamint a fertőtlenítő szereknél előfordultak átmeneti áruhiányok, ám jelentős hiánnyal nem kellett szembe­nézni, 1–2 napos átfutással ezek megoldódtak. A húsvéti ünnepekig visszaállt a rend, így az ünnepi termékekből sehol nem volt hiány, sőt most pl. élesztőből több is van a kelleténél.
Az elnök szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy az országos és régiós beszállítók eredményesen kezelték a helyzetet, ennek köszönhető, hogy csak ideig-óráig voltak áruhiányok. „Méretükből és kapacitásaikból adódóan a kisebb helyi, akár üzletszintű beszállítók, partnerek esetében tapasztaltunk tartósabb problémákat, akik a drasztikusan megnövekedett keresletet nem tudták lekövetni” – ismertette.
A Coop ebben a helyzetben is fontosnak tartja, hogy termékeit elsősorban magyar forrásból szerezze be. A Coop-hálózat élelmiszer-kereskedelmére mindig is jellemző volt az, hogy a kereskedelmi márkák esetében több mint 80%-ot, a Coop saját márkás családjánál 90%-ot meghaladóan itthon előállított termékeket találhatnak a vevők a polcokon.
„Csoportunk törekszik arra, hogy a hústermékeket is csak magyar termelőktől szerezze be. A helyi termelőtől ­származó zöldségek-gyümölcsök forgalmazásának pedig van egy ­további előnye is: a vásárlók tartanak a csomagolás nélkül forgalmazott terméktől, ezért a megbízható forrás szerepe most felértékelődött” – fűzte hozzá Pekó László.
Mint megtudtuk, a fejlesztések dinamikáját mérsékelte a kialakult helyzet, az látszik, hogy a franchise partnerek még értékelik a jelenlegi helyzetet, azonban lehetőségeikhez mérten folytatják üzleteik eszközbeszerzését, felújítását, fejlesztését. Az új, nagyobb beruházásokról általánosságban a veszélyhelyzet után születhetnek döntések. A már folyamatban levő felújítási programok jórészt folytatódnak, március, április, május hónapban is átadásra kerültek vagy kerülnek felújított boltok – például Székesfehérváron, Városföldön, Putnokon, Ózdon, Miskolcon, Tibolddarócon –, illetve most fejeződik be egy frissáru logisztikai fejlesztés is. Emellett vannak olyan beruházások, amelyek – bár a szakemberhiány miatt bizonytalan ütemezéssel – folytatódnak, például Egerben, Szolnokon, Pest, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tervben van teljes üzletfelújítás vagy új bolt építése.

Védekezés és támogatás
A munkaerő szempontjából a márciusban lezajlott erős vásárlási láz nagy kihívást jelentett az ágazat minden szereplőjének. A Coop bolti dolgozói kollektívájával kezelni tudta a helyzetet, szükség esetén a munkavállalók áthelyezésével, átcsoportosításával. Jellemzően nem volt szükség új munkaerő bevonására. Elhivatottsággal és lojalitással a bolti dolgozók erőn, valamint munkaidőn felül álltak helyt a vásárlási rohamban. Természetesen ezért munkaidő-arányosan plusz juttatásban részesültek. Azóta a vásárlói forgalom normalizálódott, visszaállt a megszokott rend.
„Bátran állíthatom, hogy COOP üzletlánc húszezer főt meghaladó dolgozói hősként álltak és állnak helyt ebben a rendkívüli helyzetben, s a veszélyeztetés ellenére is érzik felelősségüket a vásárlók ellátásáért, amit magam és a COOP Igazgatósági Testülete nevében ez alkalommal is szeretnék megköszönni. De köszönet illeti a vásárlóinkat is empatikus, együttműködő magatartásukért” – fogalmazott a ­CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke. Ígéretet tett arra is, hogy hosszabb távon igyekeznek minden munkahelyet megtartani. „Ehhez természetesen szükség van munkatársaink megértésére, lojalitására, de ezzel eddig sem volt probléma” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, az üzletekben kialakult járványügyi protokoll működik, kiadott cégvezetői utasítás szerint, folyamatos tájékoztatás és szabályokra történő figyelemfelhívás mellett. A cégcsoport sok ezer alkalmazottja szájmaszkkal és kesztyűvel minden esetben rendelkezik, ez utóbbit több régióban helyi vállalkozásoktól szerzik be, ezzel is segítve azok működését. Emellett a napi többszöri kézfertőtlenítéshez rendelkezésre állnak kézfertőtlenítő folyadékok, krémek. Ezen túlmenően az üzletek egy részében arcvédő pajzsok, illetve plexiüveg védőfalak kerültek a pénztárakra, amely megoldás egyben a vásárlók védelmét is szolgálja. Csakúgy, mint az üzletterek fokozott többszöri higiéniás kezelése, a rakodó felületek, bevásárló kocsik, kosarak napi többszöri fertőtlenítése. Több üzletben korlátozott a benntartózkodó vásárlók száma. A vásárlók ezen felül a járványhelyzetben betartandó szabályok felhívó plakátjaival, illetve a megfelelő távolságot jelző padlómatricákkal találkozhatnak az üzletekben. A boltok többségében kihelyezett kézfertőtlenítő is rendelkezésükre áll, sok helyen helyben gyártott szájmaszkot is vásárolhatnak a vevők az üzletekben.
„A COOP veszélyhelyzet nélkül is támogatásaival része a helyi közösségeknek, ilyen esetben természetes, hogy azonnal segítünk” – mondta el Pekó László. Régiónként különbözően, de a Coop tagvállalkozásai segítettek kórházakat, egészségügyi intézményeket, illetve nehéz helyzetbe került családokat élelmiszer- és pénzadománnyal, tisztítószerekkel is támogattak.
„Az ország 1500 településén működő 2300 üzlet vezetői egyéb módon is igyekeznek, hogy kivegyék a részüket a leginkább rászorulók és veszélyeztetettek támogatásából” – ­tette hozzá a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke. Mint mondta, az egyes tagvállalatok a helyi sajátosságokhoz igazodva nyújtanak segítséget: van, ahol a nagy tételben vásárló önkormányzatokat az engedményes áron túl a termékek kiszállításában, akár optimális logisztikai megoldásokkal segítik, a mások számára bevásárló önkénteseknek, civil szervezeteknek pedig a leadott rendelést összeállítják és a pénz­táraknál ­soron kívül ­fizethetnek, de például az egri kutyamenhelyet pedig 3,6 tonna száraz kutyaeledellel segítette a Coop ­helyi ­vállalata. Országos felelősségvállalási tevékenységük keretében pedig június ­hónapban immár ötödik alkalommal a COOP Segély Alapítvány kamionja látogat el minden megyébe, s mintegy 25 millió forint értékben szállít 78 tonna alapélelmiszert az állami gondozásban élő 8268 különleges ellátás igénylő gyermek részére. Az adományokat a Coop vezetői személyesen viszik el az ellátó intézmények részére.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)