Amikor háztartási papírárukról beszélünk, jellemzően száraz és nedves toalettpapírokat, papír zsebkendőket, papírtörlőket és szalvétákat értünk ez alatt, hiszen a magyar otthonokban ezeket használjuk leginkább a mindennapokban.
A gyártók folyamatosan fejlesztik termékeiket, hogy lépést tartsanak a fogyasztói igényekkel és a trendekkel, legyen szó akár a portéka tulajdonságairól, akár azok külleméről.

Mindig bővülő portfólió

Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. Ooops! márkájának marketing managere szerint a toalettpapír kifejezetten az a termék, amely kapcsán sokan azt gondolják: ezen a területen már nehéz új termékspecifikációt vagy hasznos innovációt alkotni. Az idén 20 éves vállalat munkatársa ugyanakkor kiemelte: az Ooops! toalettpapír fejlesztéseivel jó úton haladnak és jövőbe mutató inspirációknak engednek teret, hogy jó minőségű termékük egyben hasznos és praktikus is legyen.

Megtudtuk, hogy ügynökségükkel, a ti:me Agency csapatával karöltve nemzetközi designverseny nyertes, újragondolt és újrahasznosítható papírcsomagolású, felhasználóbarát megoldású Ooops! USE toalettpapír koncepciót alkottak a közelmúltban, a megvalósítás a következő lépés, hogy valóra váltsák az iránymutató közös ötletet.

Ezt megelőzve, hamarosan olyan termékfejlesztések látnak napvilágot, amelyek a fogyasztók által elvárt igényekkel összhangban szélesítik a cég jelenlegi toalettpapír portfólióját.

A szakembertől arról is tájékozódtunk, hogy egyre többen keresik papír zsebkendőből a négyrétegű termékeket, amelyek kis csomagos, illetve dobozos kiszerelésben találhatók meg a boltok polcain. A múlt évben bevezetett Ooops! Excellence Lotioned négyrétegű dobozos papír zsebkendő iránti kereslet folyamatosan nő, hiszen kellemesen krémes puhaságával és illatával, erős papírrétegeivel, visszafogottan elegáns külsejével könnyen megkedvelték a vásárlók.

„A papírszalvéta használata háztartásonként nagyon változó, azonban megfigyelhető, hogy a fiatalabb korosztály többnyire papírtörlővel helyettesíti már ezt a terméket. Tény azonban, hogy ünnepek alkalmával továbbra is használatban marad ez a stílusos asztali kiegészítő” – ismertette Varga Orsolya a szalvéták kapcsán, továbbá elmondta, hogy a Vajda-Papír Kft. számára kiemelten fontos a papírtörlők kategóriája, hiszen ebben a dinamikusan fejlődő szegmensben cégük a márkatermékek között piacvezető gyártó (Nielsen 2019APR adatok alapján: Nielsen háztartási papírpiaci adatbank, MAT2019APR időszak).

Az Ooops! Excellence Select háromrétegű papírtörlőjük a legfrissebb újdonságuk az idén, amely nem csak kiváló nedvszívó hatásával tesz eleget a vásárlói igényeknek, hanem szabadon választható a papír mérete is, amelyet egy-egy tevékenységhez leszakítunk a tekercsről.

A marketing managertől továbbá megtudtuk azt is, hogy a 2019-es év hátralévő részében újabb, egyedi funkciókat kielégítő papírtörlő termékekkel bővítik még portfóliójukat.

Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. Zewa brand managere megerősítette a fogyasztói nyitást a prémium termékek felé, hiszen egyre népszerűbbek a magasabb minőségű, hozzáadott értékkel rendelkező termékek.

Saját portfóliójukból kiemelte a Zewa Protect antibakteriális hatású és a balzsamos Zewa Soft&Sensitive papír zsebkendőt, illetve az ötrétegű Zewa Just1 toalettpapírt, melyek  nagyon jó preferenciákkal rendelkeznek, továbbá elmondta, hogy a Zewa márka minden évben vezet be új termékeket vagy valamilyen termékinnovációval jelentkezik.

„A tavalyi év végén a teljes papír zsebkendő választékunk megújult, „mosógépbiztosak” lettek, így ha véletlenül a ruha zsebében felejtünk egyet, akkor sem kell bosszankodnunk a mosás alatt képződő papírfoszlányok miatt. Emellett idén a dobozos papírzsebkendőink dizájnja is megújult, és új, rózsaillatú Aroma Collection termékkel is bővült a portfóliónk. A háztartási papírtörlő szegmensben bevezetésre került a már jól ismert Wisch&Weg almárka alatt egy új, egyedi lapadagolóval rendelkező termék, a Quick Pack. Ez hat különböző dizájnban is elérhető, hogy vásárlóink az otthonuk minden helyiségéhez megtalálják a megfelelő stílusút” – avatott be minket a Zewa újdonságaiba a specialista.

Gödri Sándor, a Metsa Tissue Hungary Kft. kereskedelmi vezetője elmondta, hogy mindig törekednek innovatív, minőségi termékekkel megjelenni a piacon.

Legfrissebb termékük a háztartási papíráruk területén egy 1 tekercses, 3 rétegű  papír­törlő. A három réteget különös odafigyelés­sel alkották: kékszínű oldala professzio­nális papír, melynek szerepe a különböző felületek alapos tisztítása, a szennyeződések eltávolítása, a második réteg nedvszívó, a harmadik pedig csiszoló funkciót lát el.

„A toalettpapír kategóriában, a háromrétegű, prémium szegmensben a nyolctekercses Tento Sensitive egy újabb termékfejlesztésnek, egy új technológiai eljárásnak köszönhetően puhább tapintású, ugyanakkor feszesebb termékké vált, ezzel kedvezve a fogyasztóknak. A kókusztejes Tento Sensitive Coconut Milk és a Panthenol krémmel gazdagon átitatott Tento Sensitive Panthenol mellett a vásárlók hamarosan egy új terméket is megtalálhatnak kínálatunkban. A „Pure” fantázianevet viselő termék azoknak a fogyasztóknak kedvez, akik az illatmentes termékeket keresik, hiszen ez a toalettpapír az érzékeny bőrűek kedvéért puha és balzsamos, ugyanakkor teljesen aromamentes” – osztotta meg velünk a szakember.

Stabilan növekednek a háztartási papíráruk

A konyhai törlőkendő, a papír zsebkendő és a toalettpapír együttes piaca a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint 2018. július és 2019. június között az előző időszakhoz viszonyítva, 8%-os emelkedéssel a 67 milliárd forintot is meghaladó forgalmat ért el értékben.

Toalettpapír: A három kategória közül értékbeli eladás szempontjá­ból a legnagyobb a toalettpapír, amelyre 38 milliárd forintot költöttünk a vizsgált időszakban. Értékben 9%-os emelkedést regisztrált a Nielsen, míg mennyi­ségben stagnált a kategória eladása. Az eladás koncentrációja továbbra is magas: a 400 m2 feletti üzletek vitték el az értékben mért forga­lom 67%-át. A drogériák piacrésze 13%, az 51–200 m2-es boltoké pedig egytizednyi. A gyártói márkák piacrésze ebben a periódusban értékben 56%-os volt, derül ki a Nielsen adataiból.

Konyhai törlőkendő: A konyhai törlőkendő 13 milliárdos forgalma 9%-os értékbeli növekedés eredménye. A mennyiségi eladása azonban csökkenő tendenciát mutat: közel 7%-kal kevesebbet adtak el, mint az előző, azonos időszakban.Ez a kategória is erősen koncentrált, hiszen a 400 m2-nél nagyobb csatornák együttes piaci részesedése értékben 69%-os. Mennyiségi eladásuk azonban 9%-kal csökkent. A legnagyobb arányban növekvő csatorna a drogéria volt, amelynél 13%-os értékbeli és 6%-os mennyiségi emelkedést regisztrált a Nielsen. A konyhai törlőkendő esetében a saját márkák nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból mint a gyártói márkás termékek, értékben mért piaci részesedésük 55%. Nagy iramban növekszik azonban a gyártói márkás termékek keresettsége: mennyiségben 15, értékben pedig 29%-os emelkedést figyelhetünk meg.

Papír zsebkendő: A tavaly július és 2019. június között regisztrált, 7%-os értékbeli növekedésével a papír zsebkendő majdnem elérte a 16 milliárd forintos forgalmat. Mennyiség szempontjából azonban 5%-kal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Itt is kulcsszerepe van a 400 m2-nél nagyobb üzleteknek: az értékbeli forgalomból kivett részarányuk 57%-os. A Nielsen felmérései szerint a drogériákra pedig ebben a kategóriában 17% jut. A gyártói márkák piaci részesedése a papír zsebkendőnél – érték szempontjából – 57% a vizsgált időszakban, amely 5%-os értékbeli növekedést jelent. A saját márkáknak 11%-kal nagyobb az étékbeli forgalma mint a 2017. július – 2018. június közötti időszakban.

Fontos az abszolút tisztaság

Varga Orsolya szerint a higiéniai háztartási papírtermékeknél alapvetően minden fogyasztó inkább a minél fehérebb, abszolút tisztaságot sugalló termékeket választja. Egy szalvétánál vagy egy asztaldíszítésre is használt papírtörlőnél már elvárás az is, hogy nyomott minta, színes prégelés is legyen a terméken vagy maga a termék készüljön színes papírból.

Forgách Réka azzal egészítette ki a gondolatsort, hogy a nedvszívás és a puhaság is mindig fontos szempont a toalett­papírok és a zsebkendők kiválasztásakor, a háztartási papírtörlőknél pedig a nedvszívó képesség és az erősség a legfontosabb kritériumok. Megtudtuk, hogy a toalettpapírok piacán a vásárlók az egyre nagyobb kiszereléseket és az egyre magasabb rétegszámot részesítik előnyben: a 4 és 5 rétegű toalettpapír szegmens növekedése két-, illetve 3 számjegyű volt az utóbbi időszakban (MAT 2019 június).

A szakemberek szerint pedig márkahűség a toalett­papíroknál és papír zsebkendőknél alakul ki legkönnyebben, hiszen ezek a termékek intim és érzékeny testfelületekkel találkoznak, így fontos a fogyasztók megszokott minőségbe vetett bizalma. A papírtörlőknél és szalvétáknál a márkák iránti lojalitás és kötődés nehezebben alakul ki, hiszen ott több a lehetőség, a funkció, a minta, a forma, a design, ami hamarabb elcsábíthatja a vásárlókat az esetlegesen megszokott termékeiktől.

A gyerekekre is gondolnak a gyártók

A gyártók természetesen kedveznek a gyermekeknek és a mesekaraktereket kedvelő örökifjúknak is: az Ooops! repertoárjában Minnie és Mickey Mouse, Frozen és StarWars tematikájú papír zsebkendők és papírtörlők is megtalálhatók. A Zewa Kids termékcsaládban játékos mintázatú 8 tekercses száraz toalettpapír, természetes tengeri ásványokat tartalmazó nedves toalettpapír, a gyermekzsebben is elférő kiscsomagos, valamint kihajtható háromdimenziós állatokat formázó dobozos papír zsebkendők is elérhetők.

A Metsa Tissue a gyerekeknek szánt toalettpapír kategóriában frissítette portfólióját, a pandamotívumú után a legújabb terméket ismert vadállatok mintázata díszíti, melyek megtalálhatók mind a termékcsomagoló fólián, mind pedig a papírárura nyomtatva. A papír zsebkendő kategóriában továbbra is a népszerű pandamaci-rajzolattal díszített termékekkel igyekeznek a gyerekek figyelmét felkelteni.

Megfigyelhető szezonalitás

„A különböző kategóriák között a legerősebb szezonhatást a papír zsebkendő termékcsoportnál figyelhetjük meg, melynek dinamikáját természetesen a jellemzően téli időszakban előforduló felső légúti megbetegedések periódusa és a tavaszi, nyári allergiás időszakok adják” – fogalmazott Varga Orsolya, és hozzáfűzte, az Ooops! portfóliójában az adott évszakokban igen kedvelt design és illatjegyeket kiválasztva szezonális nyári és téli termékekkel is gazdagítják választékukat, ezzel kielégítve a kíváncsi, újdonságokra nyitott fogyasztókat.

Forgách Réka is egyetértett az elhangzottakkal, aki úgy gondolja, a nedves toalettpapírok piacán is hullámzást figyelhetünk meg, hiszen a nyári időszakban – amikor az utazások és a meleg hatására fokozódik az igény a gyors felfrissülésre – némiképp megnő a kereslet. A háztartási papírtörlők forgalmát az ünnepek előtti sütés-főzés növeli karácsonykor, illetve húsvétkor.

Fontos a megfelelő marketing a továbblépés érdekében

A Vajda-Papír Kft. 2011-ben született Ooops! márkája mára jól ismert és keresett a magyar fogyasztók körében. Idén Ördög Nóra lett márkájuk nagykövete: az új, márkaismertség-növelő kampányukkal azt a célt tűzték ki, hogy a márka célcsoportjába tartozók - főként a bevásárlást végző háziasszonyok - még jobban, emocionálisan is kötődjenek a mindennapjaikat megkönnyítő Ooops!-hoz.

Míg korábbi reklámfilmjeikben „hagyományos” módon mutatták be a higiéniai papírtermékeiket, most a „Minden esetre!” szlogenben rejlő bújtatott lehetőségeket használták ki figyelemfelkeltő módon.

Az őszi időszakban az Ooops! vásárlókat fogyasztói nyereményjátékkal is megörvendeztetik, akik nyereményeikkel belekóstolhatnak a skandináv életérzésbe. A promóciót televíziós, online, print és in-store marketing kommunikációs kampányokkal is támogatják szeptember és október hónapokban.

A Zewa márka ismertsége szintén igen magas, a további fejlődés érdekében széleskörű ATL és BTL kampányokat terveznek, melynek része lesz TV, sajtó, online, PR és közösségi média kampány is. Ezen felül különböző in-store tevékenységekkel segítik elő az egyes termékfejlesztéseket: display- és másodlagos kihelyezésekkel, POS anyagokkal, kupon kedvezményekkel, termékminták osztásával, valamint virtuális promóciókkal.

Piacvezető márkaként a cég kötelességének érzi fontos társadalmi változások mellett is felszólalni: „A Zewa évtize­dek óta a gondoskodást segíti az otthonunkban, a márka legfőbb üzenete, hogy gondoskodni jó. Sokan még ma is úgy gondolják, a házimunka csak az édesanyák felelőssége. Mi pedig nagyra értékeljük azokat a családokat, ahol úgy gondolják, hogy az otthoni feladatok elvégzése a férfiak és nők közös ügye. A gyermekek ezt a példát követve nagyobb eséllyel teljesedhetnek ki az élet minden területén. Ezért mi is abban hiszünk, hogy gondoskodni együtt jó” – fejtette ki Forgách Réka.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. szeptemberi szám)