Az elmúlt évtizedekben robbanásszerűen fejlődött világszerte a fürdőszobai kellékek, valamint a többnyire a trendekhez igazodó ­kozmetikai cikkek piaca. Az állandó termékfejlesztés
és az újdonságok ­folytonos piacra dobása jellemzi a szakágazat kereskedelmét, ami a tus­fürdők piacán is megmutatkozik.

A fürdőszobák dísze is lehet
A kozmetikumok iránti növekvő elvárások az olyan alaptermékekre is kiterjednek, mint például a tusfürdők. Ma már nem elég, ha egy termék csak tisztítóhatással rendelkezik. A fogyasztók több figyelmet fordítanak az összetételre, például a bőr egyedi igényeihez igazított innovatív formulákra, az eredeti illatanyagokra, a környezetvédelemre vagy akár az érdekes, figyelemfelhívó csomagolásra. Ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítanak a gazdasági szempontokra, azaz ár-érték arányban a termék ára és kiszerelése különösen fontos.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint, ha a teljes, a vegyi árukat magába foglaló lista vezető sorrendjét nézzük, továbbra is vezetnek a mosószer, vécépapír, öblítő, pelenka, tusfürdő, dezodor, mosogatószer, fogkrém, papír zsebkendő és sampon kategóriák. A tízes toplistából kiviláglik, hogy a magyarok mind inkább szeretik kényeztetni magukat: tíz termékből 5 kényeztető funkciót tölt be.
Míg egy időben a fogyasztók számára a szappan volt a tökéletes mosakodószer, ma már a felhasználók többségét tekintve elképzelni sem lehet, hogy ne tusfürdőt használjanak. A Nielsen felmérése is rámutat arra, hogy a teljes kategóriát a gélek utalják, mind a nőknek, mind a férfiaknak szánt kozmetikumok terén, a vásárlás elsősorban az illat és a csomagolás különbsége alapján történik.
A tusfürdők ma már nem kizárólag a tisztálkodást szolgálják, többek között elvárás a bőr ápolása, valamint illatosítása is. Vásárlásukat hangulati tényezők is befolyásolják, többnyire a doboz formája vagy illata. Így elérhetővé váltak a megszokott krémes vagy virágos illatú tusfürdőkön kívül a különböző speciális plusz tartalommal bíró, vegán, illetve egzotikus illatú – pl. csokoládés, málnás, joghurtos, narancsos, citromos, epres, rumos, kakaós, kókuszos, barackos, dinnyés variációk – termékek, amelyek többnyire aromával dúsítottak.
A meg-megújuló összetételű tusfürdők, habfürdők, testradírok és folyékony szappanok új generációja a fürdőszoba színéhez és stílusához igazodó szettek, és a fogyasztói igényekhez igazodva a modern kor gyártási trendjeinek megfelelően kerülnek az áruházak polcaira.

A hagyományos illattól a különlegességekig
Az évszakok változásával a bőr igényei is jelentősen változnak. A téli hónapokra különösen a nagyon száraz bőrrel rendelkezőknek a táplálóbb textúrájú olajos tusfürdőket ajánljuk, melyek segítenek visszaállítani a bőr bársonyos állapotát. A nyári időszakban ezzel szemben inkább a könnyedebb állagú tusfürdők a kelendők, melyek frissítő hatásúak.
„A NIVEA abban a szerencsés helyzetben van, hogy ikonikus, NIVEA Creme illatára emlékeztető tusfürdőjét az év minden szakában ugyanúgy szeretik és keresik a vásárlók” – fogalmazott Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. értékesítési vezetője.
A tusfürdők piacán egyrészről látható az új, innovatív termékek megjelenése. Erre példa a NIVEA által bevezetett agyagos tusfürdő család, mely 3 illatvariánsban kapható.
„Ezek az innovációk valamilyen érdekességet igyekeznek behozni a piacra, mely az agyag esetén a mélytisztító hatás”, ismertette az értékesítési vezető. Mint mondta, másrészről megfigyelhető még a nagyobb kiszerelésű 750 ml-es termé­kek megjelenése a boltok polcain. Ez magyarázható a magyarok ártudatosságával, hiszen a nagyobb kiszerelésekkel alacsonyabb milliliter ár érhető el.
„A NIVEA minden évben igyekszik valamilyen újdonságot mutatni a tusfürdők piacán is” – hangsúlyozta Jáger Melinda. Tavaly ilyen volt a NIVEA Sunshine Love tusfürdő, mely a napozók illatát varázsolta a fürdőszobába. Mint mondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók vágynak a különlegességekre, és értékelik az ilyesfajta, merészebb innovációkat.
A termékek kiszerelésben változatosak, ami minden élethelyzetben segíti a fogyasztókat. A NIVEA portfólióján belül megtalálható az 50 ml-es utazó méret, a 200 ml-es tusfürdő hab és olaj, a 250 és 500 ml-es női és férfi tusfürdők, valamint a nagyobb, 750 ml-es habfürdők.
„A marketing kampányokat illetően jelenleg az agyagos tusfürdők támogatása zajlik mind online, mind offline, például POS felületeken” – említette Jáger Melinda.

 

Tudatosság jellemzi a kínálatot
A tusfürdők esetében is a természetesség és a többfunkciós termékek irányába mutatnak a fejlesztések. A gyártóknál már szinte alapelvárás, hogy megjelennek natúr termékcsaláddal a piacon. A termékek gyártása során már egyre gyakrabban látható, hogy az összetevőknél törekednek a gyártók, hogy mellőzzék a szintetikus anyagokat.
A hagyományos tusfürdők mellett egyre nagyobb teret nyernek a speciális termékek, mint a tusfürdőhab, vagy az olajos tusfürdők, és a natúr termékek. 
„A tusfürdőtől a vásárlók már többet várnak a bőr megtisztításánál. Egyre fontosabb, hogy ne csak tisztítson, de ápoljon is a termék – mondta a dm Kft. marketing és PR menedzsere.
Kanyó Roland hozzátette: megfigyelhető, hogy a vásárlók tudatosabban keresik a természetes összetevőket és a fenntartható termékeket.
A környezettudatos vásárlónál előnyt élveznek azok a termékek, amiknek a csomagolása fenntartható, vagy újrahasznosított anyagból készült.
„Kiemelném az alverde dm márkás tusfürdőt, aminek a csomagolása újrahasznosított műanyagból készült. Ez a trend begyűrűzik a férfi tusfürdőkhöz is. A márciusban a polcokra került SEINZ. új dm márkás férfi tusfürdő csomagolása szintén 94%-ban újrahasznosított műanyagból készült” – ismertette Kanyó Roland.
Mint megtudtuk, tavasszal és nyáron a vásárlók szívesen választanak virágos, intenzívebb illatú termékeket. Nyitottabbak az újdonságokra, a szezonális termékekre. Kiszerelésben a 251–500 ml közötti tusfürdők a kedveltek, nyáron, utazáshoz azonban szívesen választják a kisebb kiszereléseket is.
„A termékek eladását sor végi másodállványra való kihelyezéssel tudjuk ösztönözni. Így a vásárló több helyen is találkozik a termékkel az üzletben. A sorban pedig sziget­tel emeljük ki az adott terméket a polcból” – árulta el ­Kanyó Roland, megemlítve, hogy figyelemfelhívó bliszterek ki­helyezésére is van lehetőség. Amennyiben valamilyen össze­csomagolásban, vagy ár akcióban van a termék, akkor a polci helyén táblával jelölik a dm áruházakban.

 

A gyártói márkás tusfürdőket preferáljuk

A tusfürdő beletartozik a Nielsen által mért hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum között a tíz legnagyobb forgalmú kategóriába. Bolti eladása meghaladta a 21 milliárd forintot 2018-ban.
Ez 9%-os növekedést jelent az előző, azonos periódushoz képest.

Mennyiség szempontjából plusz 5%-ot regisztráltunk egyik vizsgált időszakról a másikra, ezzel 14 millió liternyi volt a tusfürdő forgalma tavaly.
A bolttípusok piaci részesedésének mutatói szerint a kategória esetében a drogériák súlya a legnagyobb, értékben 44%, ami 1,2 százalékpontos növekedést mutat 2017-hez képest.
A 2500 m2-nél nagyobb üzletek fontossága azonban 2 százalékpontot csökkent, bár még mindig ők a második legfontosabbak a kategória forgalmának szempontjából 29% részesedéssel.

Jellemző a gyártói márkák magas aránya, ami 0,4 százalékponttal nőtt, így már 88% a részesedésük 2018-ban.
Kiszerelések tekintetében pedig a forgalom több mint kétötödét a 201–250 milliliteres tusfürdők adják,
egynegyed rész jut a 301–400 milli­literes termékeknek, de a 400 milliliternél nagyobb kiszerelés is szép számban fogy: egyötöd részt hasítanak ki a forgalomból.

 

Tusfürdőválasztás az ár alapján
A tusfürdők és a folyékony szappanok a legnagyobb forgalommal bíró kozmetikai termékek – ismerte el Kiss Dániel, a háztartási vegyiáru- és papír nagykereskedelemmel foglalkozó Triton Market Kft. képviselője. Mint mondta, nem meglepő, hogy a gyártók folyamatosan új, vagy felújított összetevőkkel és illatokkal lepik meg a fogyasztókat.
„A piac fejlődik, csak az árak preferenciái nem változnak. Míg az átlagos fogyasztó többet tud költeni egy kozmetikai termékre, a tisztítószerek árkorlátja már jóval szorosabb.”
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy az online vásárlók számára a választás alapvető kritériuma az ár, így a nagyobb promóciókkal, árkedvezményekkel kínált márkák termékei mindig nagyon népszerűek.
„És bár a tusfürdők vásárlása impulzív, érzelmi döntés és gyakran szaglás szerint történik, a mi vásárlóink főként a megtakarítások alapján választanak – fogalmazott a kép­viselő. – Másrészről a vásárlók egyre több igényt támasztanak a márkák iránt, és ez alatt nemcsak a legmagasabb minőséget értem, hanem olyan újításokat is elvárnak, amelyek a mindennapi használatot teszik élvezhetővé.”
Az ár mellett a termékek illata nagyon fontos a válasz­táskor, a kosárba leggyakrabban a gyümölcs- és virágillatú tusfürdők kerülnek, tudtuk meg, azon belül is azok, amelyek illata várhatóan hosszú ideig a bőrön marad és frissítő érzést kelt.

 

Egyéni igényekre koncentrálva
A natúr tusfürdő kínálata szakértői válogatás után jött létre, mivel kizárólag a megfelelő összetételű termékek kerülhetnek az áruház listájára. Ezekben a tusfürdőkben nem található SLS (nátrium-lauril-szulfát), SLES (nátrium-laurét-szulfát), parabének és BHT (butil-hidroxi-toluol), de nem tartalmaznak mesterséges vagy káros tartósítószereket és színezékeket sem.
„A legjobb natúr és bio minőségű növényi alapanyagokból készült természetes tusfürdőink érzékeny, ekcémás vagy száraz bőrre is kiválóan alkalmasak, mivel magas az ápoló és hidratáló növényi olaj és kivonat tartalmuk” – közölte a ZöldDrogéria webáruház egyik operátora, Polákovics Balázs.
A tusfürdő, ha irritál, allergizál, akár csak kis mértékben is, akkor kipirosodhat, kiszáradhat és feszessé válhat a bőrfelület. Mint megtudtuk, a natúr-kozmetikumokat árusító webáruház kínálatában például a bio rózsakivonatot tartalmazó terméknek revitalizáló, terápiás hatása van, a bio levendulakivonat hidratáló és nyugtató hatású és amellett, hogy alkalmas az ekcémás bőr ápolására is, csökkenti a fáradtságot és az izomfájdalmakat. A bio vegán illatmentes natúr tusfürdő természetes Aloe verát tartalmaz, aminek nyugtató és hidratáló hatása van.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. májusi szám)