A Brexit okozta bizonytalanság kontinensszerte éreztette hatását a kiskereskedelemben is, ennek dacára Európában 3,4%-kal bővült a kiskereskedelem forgalma 2019 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest.
Magyarországon ennek több mint kétszerese volt a bővülés mértéke: 7,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma ezüstérmes a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: 19,2%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatja, mely a gyenge gazdasági kilátásokból és a Brexit körüli bizonytalanságból ered, és a következő félévre várhatóan tartós trendnek bizonyul. Ennek dacára a második negyedévben nominálisan 3,4 százalékkal bővült a kontinens, Magyarország pedig kifejezetten lendületben van 7,7%-os bővüléssel. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos árszínvonal-növekedés hatása a vizsgált időszakban 5,6 százalékon állt, míg Európában ez az érték 2,9% volt. A Nielsen által mért kiskereskedelem Európában regisztrált 0,5%-os mennyiségi növekedése (Magyarországon ez a mutató 2,1%) a húsvéti szezonnak tulajdonítható, átmeneti bővülés, éves szinten volumenben stagnál a piac.
A hazai élelmiszerpiac, tovább gyorsulva az előző év végi 5% alatti teljesítmény után, értékben 8,1 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca, alulmúlva a korábbi stabil trendet, 5,8%-os növekedési ütemet tudhatott magáénak a második negyedévben.
„Továbbra is kitart a napi fogyasztási cikkek piacának erős dinamikája, a szektor kiemelkedően teljesít. Ha nem számítjuk a kiugró infláció miatt magas török adatot, listavezetők vagyunk európai összevetésben.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A növekvő áraktól való félelem szignifikánsan erőteljesebb a vásárlók körében, mint akárcsak egy évvel ezelőtt, a piaci trendekben ugyanakkor ennek nem érződik a hatása. Az első féléves FMCG-növekedés szinte megegyezik a 2018-as adattal, a különbség az idei kisebb volumen- és nagyobb árszínvonalnövekedés-hatásban látható. ”
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, az utolsó negyedévben ismét Törökországban mérték (+19,4%), őt követi Magyarország (+7,7%) és Lengyelország (+7,1%). A lista további alakulása: Csehország (+6,6%), Szlovákia (+4,6%) és Portugália (+4,2%). A lista végén sereghajtókként Finnország (0,3%), Svájc (0,7%), Egyesült Királyság (0,7%) és Belgium (1,0%) áll.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2019 második negyedéve 2018 második negyedévéhez viszonyítva, százalékban
Értékbeli változás |
Árszínvonal változás |
Mennyiségi változás |
|
Európai átlag |
3,4 |
2,9 |
0,5 |
Finnország |
0,3 |
0,4 |
-0,1 |
Svájc |
0,7 |
0,5 |
0,2 |
Egyesült Királyság |
0,7 |
1,2 |
-0,4 |
Norvégia |
1,0 |
1,4 |
-0,5 |
Belgium |
1,0 |
0,8 |
0,2 |
Írország |
1,1 |
1,4 |
-0,3 |
Franciaország |
1,3 |
2,0 |
-0,7 |
Dánia |
1,5 |
1,3 |
0,3 |
Spanyolország |
2,3 |
1,8 |
0,5 |
Németország |
2,4 |
1,4 |
1,0 |
Görögország |
2,8 |
-0,2 |
3,0 |
Svédország |
3,2 |
2,1 |
1,1 |
Hollandia |
3,3 |
3,6 |
-0,2 |
Ausztria |
3,6 |
2,2 |
1,4 |
Olaszország |
4,0 |
0,7 |
3,3 |
Portugália |
4,2 |
2,2 |
2,0 |
Szlovákia |
4,6 |
3,0 |
1,6 |
Csehország |
6,6 |
3,0 |
3,6 |
Lengyelország |
7,1 |
2,5 |
4,6 |
Magyarország |
7,7 |
5,6 |
2,1 |
Törökország |
19,4 |
24,9 |
-5,4 |