Kapszula és shake-alap: évi kétmilliárd forinttal küzdünk a túlsúly ellen

 Két számjeggyel ugrik meg a fogyókúrás készítmények forgalma januárban: 2018 decemberéről 2019 januárjára értékben közel 50, mennyiségben pedig 30+ százalékkal fogyott több, derült ki a Nielsen modern kereskedelmi láncok szkennelt adatait regisztráló adatbázisából. Emellett a kategória éves értékbeli forgalma 2018. december-2019. november között mintegy kétmilliárd forintot tett ki, ami csaknem félmillió csomag készítményt jelent. Ezek közel kétharmada kapszula.

 A januári hónap nagy nyertesei a fogyókúrás készítmények: az ünnepi szezon után másfélszer több fogy belőlük értékben, mennyiségben pedig mintegy harmadával többet vásárolnak belőle a magyarok. Éves szinten 2018. december-2019. november között  az értékbeli forgalom közel harmadával nőtt az előző év azonos időszakához képest, így 1,8 milliárd forint értékben vásároltunk a kategóriából. Mennyiségben egytizedével több testsúlykontroll-készítmény fogyott a vizsgált időszakban. A január ad löketet a kategóriának, amely aztán jellemzően áprilisban és májusban jár csúcsra.

 Lázasan szabadulnánk az ünnepeket alatt felszedett kilóktól, és ezt leginkább a súlykontrollt elősegítő kapszulák segítségével turbózzuk fel: az értékbeli eladás több mint fele ilyen. Szorosan a nyomukban járnak, ám némileg mégis vesztettek részesedésükből a porok, köznyelven shake-alapok (kb. 40%). A tabletták, folyadékok, pezsgőtabletták vagy éppen rágótabletták piaci részesedése jóval karcsúbb, alig 6 százalék.

 A Nielsen adataiból az is kiderül, hogy az értékesítések több mint kilenctizede a drogériákban történik, a csatorna jelentősége folyamatosan növekszik.

 Ami a kiszerelést illeti, a nagyobb csomagok felé húz a piac: az értékesített kapszulák több mint fele 50+ darabos, a shake-alapoknál pedig az 500 grammnál nagyobb kiszerelés tarol.
Nem bízzuk akárkire a súlykontrollt: a gyártókba vetett hit megingathatatlan, az összértékesítés 90+ százaléka márkás súlykontroll termék. A sajátmárkás „fogyis” készítmények részesedése stagnál.

 „Az OECD jelentése szerint  a legkövérebb nemzet vagyunk Európában, a felnőtt lakosság közel kétharmada túlsúlyos. Ezzel szemben a Nielsen egyik globális kutatása szerint a magyarok csupán fele érzi úgy, hogy gondja lenne a testsúlyával” – mondta Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója. „A januári súlyvesztést illető felbuzdulás láthatóan megjelenik a szkennelt kiskereskedelmi adatokban, amit a következő hónapokban a közelítő nyár is pörget”.

 A globális felmérésből az is kiderül, hogy a fogyás érdekében az étrend tudatos átalakítására voksol a magyarok 81 százaléka. A fogyókúrás készítmények, úgymint shake-ek, tabletták, porok, a válaszadók 10 százaléka szerint jelentenek reális súlykontrollopciót.