Májusban megkezdődött a paradicsomszedés a Greencoop szövetkezet győri üvegházában, így mostantól Magyarországon termesztett Vidám Paradicsom is kapható a boltokban.

A márka nem új a piacon, a csallóközi termés már több éve elérhető a magyarországi üzletekben, az új üvegház pedig évi 2000 tonna magyar paradicsommal látja majd el a hazai áruházakat. A május 24-i üvegházmegnyitón részt vett Nagy István agrárminiszter, Simon Róbert Balázs győri országgyűlési képviselő, Borkai Zsolt, Győr Megyei Jogú Város polgármestere, és Széles Sándor kormánymegbízott, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal vezetője is.

 Nagy István agrárminisztertől a rendezvényen arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az új létesítmény munkahelyeket teremt és olyan kiváló minőségű magyar paradicsomot állít elő évi 2000 tonna mennyiségben, amelyet csak Magyarországon hoznak forgalomba. A tárcavezető hangsúlyozta: az üvegházak komoly erőforrást jelentenek a zöldségtermesztésben, amelyek lehetőségeit ki kell aknáznunk a következő években. Hozzátette: a GreenCoop által megvalósított győri beruházás is bizonyítja, hogy hosszú távon csak a legmagasabb színvonalon termelő üzemek maradnak versenyben.

 A 2,5 milliárd forint értékű beruházással a régió egyik legnagyobb üvegházgazdálkodása jött létre Győrben, amelyhez a Greencoop a kertészeteket támogató európai uniós pályázaton, 500 millió forint vissza nem térítendő támogatást is elnyert. Az üvegház megnyitásával 35 új munkahelyet teremtettek a régióban, a szedés időszakában (június-augusztus) pedig további 15-20 idénymunkást foglalkoztatnak.

 „Magyarországon a második legnépszerűbb zöldség a paradicsom, a fogyasztást tekintve csak a burgonya előzi meg. Örülök, hogy mi is hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy kiváló ízű, magyar paradicsom kerülhessen a vásárlók asztalára, ugyanis a hazai termesztés egyik nagy előnye az is, hogy a paradicsom a szárán érik meg, és csak akkor szedjük le, amikor megfelelő az íze és a színe. Üvegházunkkal a régió versenyképességét is javítani szeretnénk, ugyanis az itteni üvegházunkban termett paradicsomot kizárólag magyarországi üzletláncokon keresztül magyar fogyasztóknak forgalmazzuk” – mondta Balogh Imre, a Greencoop Hungary Kft. ügyvezetője.

 

A Greencoop szövetkezet már több mint egy évtizede foglalkozik hidrokultúrás paradicsomtermesztéssel, Szlovákiában piacvezetők az ország legnagyobb üvegházi gazdaságával. Összesen 20 hektáron évi 10 000 tonna paradicsomot termelnek, Magyarországon az öthektáros üvegházban évente 2000 tonna hozamra számítanak. Modern, holland technológiával működtetett üvegházukban kizárólag biológiai növényvédelmet alkalmaznak, a fűtésre geotermikus energiát használnak, valamint esővízzel öntöznek – ezáltal sikerül elérniük azt, hogy a paradicsomtermesztés során szinte egyáltalán nem terhelik a környezetet.

 „Amikor felépítettük az első üvegházunkat, az a cél vezérelt bennünket, hogy ízben és minőségben kiváló paradicsomot tegyünk az emberek asztalára. Mivel a Csallóköz és a Kisalföld klímája megegyező, és az államhatár ellenére nagyon közel fekszenek egymáshoz, ezért úgy döntöttünk, legújabb üvegházunkat Magyarországon építjük fel. Így létrehoztunk egy határon átívelő, nemzetközi termelői csoportosulást is. A paradicsomot mindkét országban ugyanazzal a technológiával termesztjük, sem ízben, sem színben nincs különbség” – mondta Bindics Zsolt, a Greencoop szövetkezet elnöke.

 

A győri üvegházban 150 000-200 000 paradicsomtő van, és négy fajta paradicsomot termesztenek: klasszikus fürtös paradicsomot, koktélparadicsomot, cherry és datolya cherry paradicsomot. A paradicsom íze a méretétől függ, minél kisebb, annál gazdagabb ízvilágú tud lenni. Bindics Zsolt elmondása szerint még mindig sokan vásárolják a nagy paradicsomokat, főként azok, akik máig sózva fogyasztják a zöldséget. A koktélparadicsom inkább a felnőttek kedvence, míg a fürtös cherry és datolya cherry paradicsomot édessége miatt a gyerekek szeretik jobban.

 

A Vidám Paradicsom termékek országszerte az Aldi, Auchan, CBA, Spar, Tisza Coop áruházakban vásárolhatók meg. Jellegzetes, könnyen felismerhető kék csomagolásuk 2016-ban a Pentawards kereskedelmi csomagolási dizájn világversenyen zöldség-gyümölcs kategóriában első helyezést ért el.