A dobozos, előrecsomagolt készételek jövője biztosnak tűnik: a fogyasztók A dobozos, előrecsomagolt készételek jövője biztosnak tűnik: a fogyasztók egyre bátrabban fordulnak a termékfejlesztéseknek és innovatív megoldásoknak köszönhetően mára egészségesnek mondható készételek felé, amelyek megkönnyíthetik az otthoni vagy munkahelyi étkezési gondokat.

A nemzetközi trenddel együtt haladva a magyarok is az egészségesebb életmódot követik, ami tükröződik az étkezési szokások változásában is. Annak ellenére, hogy a hagyományos konyha mit sem veszített népszerűségéből, egyre nagyobb réteg kíván egészséges és természetes táplálékot fogyasztani, csökkenteni az egészségtelen zsírokat vagy cukrot. Ugyanakkor a modern fogyasztók értékelik a termékek könnyű hozzáférhetőségét és a vásárlás kényelmét. 

A nemzetközi trenddel együtt haladva a magyarok is az egészségesebb életmódot követik, ami tükröződik az étkezési szokások változásában is. Annak ellenére, hogy a hagyományos konyha mit sem veszített népszerűségéből, egyre nagyobb réteg kíván egészséges és természetes táplálékot fogyasztani, csökkenteni az egészségtelen zsírokat vagy cukrot. Ugyanakkor a modern fogyasztók értékelik a termékek könnyű hozzáférhetőségét és a vásárlás kényelmét. 

A készételek iránti növekvő igény azt jelenti, hogy az élelmiszer-gyártók folyamatosan bővítik kínálatukat, és a boltok polcain már szinte korlátlan választékot találni a kényelmi szegmensből. Ez mind a nagy hálózatokra, mind a kisebb értékesítési pontokra, valamint a benzinkutakra is vonatkozik.

A készételek piaci erősödését elősegítették olyan tényezők, mint pl. a kényelem, a gyorsaság és a vásárlások egyszerűsége, a megvásárolt termékek egészségtudatos életmódnak megfelelő összetevői és az úgynevezett intelligens vásárlás – alacsonyabb ár vagy jobb minőség-, ár-arány értékelés a vásárlás során.

A készételek nem tipikusan szezonális termékek, de bizonyos évszakok hatással vannak a fogyasztói választásokra. Míg nyáron elsősorban a könnyedebb ízű termékek fogynak jobban, télen a készételek közül a halászlé, a hal- és káposztás ételek, valamint a kocsonya a legnépszerűbbek.

Gyorsan elkészíthetők és finomak is

A mindennapok rutinja, a munka és az iskola hektikusan hajszolt világában egyre kevesebb idő marad bevásárlásra és főzésre. Sokan már csak az utolsó pillanatban veszik észre, hogy gyorsan kellene enni vala­mit, de alig maradt rá idő. A mára megszokottnak tekinthető fast food kínálat azonban a legtöbb esetben nem mentes, és nem azt az ízélményt nyújtja, amit elvár az ember. Ezért egyre nagyobb a népszerűsége az előrecsomagolt, mentes és persze finom „készételeknek”.Kertész Éva és Tóth Gábor, az Adalékmentesen Kft. tulajdonosai elmondták, hogy a dobozos, csomagolt készételek a kényelmi funkciójuk miatt egyre népszerűbbek. A termékek nagy előnye, hogy a vásárlóknak csak meg kell melegíteniük és ehetik is. 

„Tapasztalataink szerint a trend azt mutatja, hogy a dobozos készételek azok számára különösen megfelelnek, akiknek kevés idejük és energiájuk van az otthoni főzésre. Illetve az éttermekből futárral hozatott ételek árához képest ezek a termékek egy kedvezőbb árú alternatívát jelentenek, és csak a polcról vagy a fiókból kell elővenni.”

A tulajdonosok elárulták, hogy a finom, házias ízek miatt nagyon sok a visszatérő vásárló, és azok, akik tovább ajánlják ismerőseiknek a POLCZ-os ételeket. Nagy előnyük, hogy hűtés nélkül tárolhatók a polcon, az irodai fiókban vagy akár a válltáskába is bedobhatók és bárhová elvihetők. A házias és finom ízek mellett adalék, tartósítószer, tejtermék, tojás és hozzáadott cukor nélkül készülnek, így a speciális étrendeket követők számára is jó megoldást jelentenek. Mint megtudtuk, habár a tízféle étel szinte mindegyike más-más ízvilágot képvisel, az eladások szerint a húsos, hagyományos magyaros ízvilág a nyerő. Állandó favorit a POLCZ – Zöldborsós csirke.

A tej, tojás, adalékanyag, tartósítószer és hozzáadott cukor mentessége miatt sokak speciális diétájába beilleszthetők a cég termékei. Mint megtudtuk, a felmérések szerint a termékeket elsősorban egészségtudatos, irodában dolgozó nők és férfiak vásárolják, valamint kismamák, akik kerülik az élelmiszeripari adalékanyagokat. 

„A vásárlóink között gyakoriak a laktózérzékenyek, inzulin rezisztensek és ételallergiások, akik a rohanó mindennapok során nem ehetnek meg bárhol, bármit. Számukra mindig jól jön, ha van kéznél egy adag POLCZ étel, amit 2 perc melegítés után azonnal fogyaszthatnak. Sőt, a termék kényelmi funkciója miatt egyre több a nyugdíjas megrendelőnk is” – ismertette a két tulajdonos. Kertész Éva és Tóth Gábor szerint nem véletlen, hogy ekkora az érdeklődés a POLCZ készételek iránt. „Úgy látjuk, a készétel gyártóknak ma még csak egy szűk szegmense törekszik arra, hogy minél jobb minőségű alapanyagokból minél ízletesebb és széles körben elérhető készételeket forgalmazzon. Ráadásul mindezt úgy, hogy speciális igényekre szabott diétákba is beilleszthető legyen” – fogalmaztak a tulajdonosok. 
Ahogy nőnek az eladások, egyre több fejlesztési igény és ötlet érkezik a vásárlóktól. Az Adalékmentesen csapata az igényeknek megfelelően szeretné növelni a vegán és a körettel készült egytálétel kínálatot is. A közeljövő tervei között szerepel egy olyan paletta, ami különböző nemzetek konyhájára jellemző fogásokat tartalmaz.

készétel97944056 m

 

A csomagolt készételek mindenkinek szólnak

„A ma fogyasztója már nemcsak a hazai vendáglátóhelyeken fordul meg, hanem külföldön is. A ma fogyasztója látja és tapasztalja az új trendeket és ő az, aki most jelentős vásárlóerőt képvisel a kiskereskedelemben. Neki már nem elég a konzervbe zárt székelykáposzta, vagy a mirelit pizza. Elvárás lett, hogy a csomagolt készétel legyen modern, esztétikus és korszerű csomagolásban, az legyen tartósítószermentes, ízletes, friss és minőségi, valamint a kínálókörnyezet rendezett, tiszta és modern” – fogalmazott Maczelka Márk. A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője véleménye szerint ezen elvárásoknak kívánnak ma már megfelelni a kiskereskedelmi láncok is, ezért egyre nagyobb teret adnak a csomagolt készételeknek. 

„Tehát bátran kijelenthetjük, hogy ami az elmúlt húsz évben megtörtént a vendéglátóiparban, az most elkezdődött a csomagolt készételek piacán” – fűzte hozzá Maczelka Márk.
A kommunikációs vezető szerint a dobozolt, előre­csomagolt készételek piacán három irány kezd kibontakozni: az egyik a szelektált készételek, a másik a kompakt megoldás az azonnali fogyasztásra, a harmadik pedig a hűtési technológia. Véleménye szerint a hűtési technológia azért vált fontossá, mert rájöttek a fogyasztók és persze az élelmiszer előállítók, hogy a 60-70-es évek Amerikájában divatos tartós, hűtést nem igénylő élelmiszerek tele voltak tartósítószerekkel, ízfokozókkal, színezékekkel. Ezek az anyagok károsak lehetnek az egészségre, ezért a rövidlejáratú, hűtött készételek kezdtek elterjedni, amelyek mentesek a tartósításhoz szükséges összetevőktől. Ez alapján elmondható, hogy amennyiben készételt kívánnak venni, akkor a hűtött megoldásokat részesítik előnyben a vásárlók. Maczelka Márk szerint a szelektált készételek lényege, hogy a vásárló, szemben a kompakt ételekkel, csak feltétet, vagy csak köretet, vagy mindkettőt egyszerre vásárolja meg és azt pl. otthon fejezi be, készít hozzá köretet vagy feltétet, vagy készíti el mindkettőt. Ilyen ételek pl. raguk, pörköltek, köretek (megfőzött rizs, tészta, burgonya stb.).

Mint megtudtuk, a kompakt megoldások pedig az egytálételek, levesek, valamint köretek, feltétek egyben.Maczelka Márk hangsúlyozta, hogy a készételek első és lényeges tulajdonsága, hogy amennyiben hűtöttek, általában nem tartalmaznak tartósítószereket. A legtöbb gyártó már nemcsak a tartósítószertől mentesít, de semmilyen színezéket, ízfokozót nem használ. További előnye ezeknek az ételeknek, hogy az élelmiszergyártók szigorú élelmiszerbiztonsági előírásoknak kell, hogy megfeleljenek. Ez az élelmiszerláncok elvárása, így nemcsak az előállított készétel ellenőrzött, de az abban megtalálható alapanyag is kontroll alatt áll.„Érdekesség, hogy a magyaros ételekre még mindig nagy a kereslet. Ennek oka, hogy a szóban forgó generációk egyre kevésbé jutnak hozzá a „nagymama főztjéhez”. De vágynak rá és keresik, hiszen a magyar konyha még mindig a hagyományunk meghatározó eleme” – ismertette a SPAR kommunikációs vezetője, megjegyezve, hogy bár a magyaros ételek dominálnak, a gasztronómiai szokásokból adódóan szükség van az olasz, görög, kínai stb. ízekre. Az áruházak polcaira egyre több gyártó nemzetközi konyhák ízeit kínáló termékei kerülnek fel.A kommunikációs vezető tapasztalata szerint a célcsoport egyre szélesebb.

„Az elfoglalt anyukák, háziasszonyok és dolgozók olyan megoldásokat keresnek, amelyek egyszerűsítik életüket. Ezek lehetnek a szelektív készételek. A fiatalok és diákok kompakt megoldásokat keresnek. De az idősebb generáció sem maradhat ki, hiszen közülük sokan ketten vannak, vagy egyedülállók, ők csak ritkán, vagy nem fognak főzni magukra. Elmondhatjuk, hogy a csomagolt készételek mindenkinek szólnak” – összegezte Maczelka Márk.
Mint mondta, a fogyasztói igényekre reagálva egyre több készétel-gyártó jelenik meg ezen a piacon. „Bár még kicsi a szelet a képzeletbeli tortából, mégis elmondható, hogy ez az egyik legdinamikusabban fejlődő terület. Fontos, hogy a kiskereskedelmi láncok együtt gondolkozzanak a gyártókkal” – fűzte hozzá Maczelka Márk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 márciusi szám)