A fogyasztói elvárások a konzerveket illetően is a minél egészségesebb, minőségibb termékek irányába mennek. A szakemberek szerint azonban még mindig szükség van az emberek edukálására, a sztereotípiák lerombolására, hogy a fogyasztók
megismerjék ennek a termékcsoportnak a sokszínű felhasználhatóságát és felismerjék, hogy az őszi-téli időszakban a konzerv lehet az egészséges, tudatos táplálkozás egyik alappillére.
„Igyekszünk megfelelni a trendeknek”
Dankó Áron, a Globus Konzervipari Zrt. regionális márkamenedzsere azt tapasztalta, hogy az első hullámot követő vásárlási hullám miatti megnövekedett kereslet kb. 5-10%-kal magasabb szintre normalizálódott vissza. „Ennek oka az lehet, hogy rengeteg új vásárló lépett be a piacra és próbálta ki a termékeinket, ami egy nagy lehetőség a zöldségkonzervek számára, mivel alapvetően nem egy trendi kategóriáról beszélünk. A márkakommunikációnkat is adaptáltuk az új helyzethez és próbálunk új ötleteteket adni, hogy milyen módon lehet felhasználni a konzerveinket. Emellett szeretnénk edukálni az embereket, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem tartalmaznak a zöldségkonzervek tartósítószert, vagy felesleges adalékanyagot, így teljes mértékben beillenek az egészséges táplálkozásba” – fogalmazott.
A menedzser elsősorban azok számára ajánlja a Globus zöldségkonzerveket, akik szeretnének gyorsan és egyszerűen egészségesen táplálkozni, vagy csak több zöldséget enni. „A Globus zöldségkonzervek szigorú minőségbiztosítás mellett készülnek. Ennek segítségével a termőföldtől a vásárló tányérjáig tudjuk biztosítani a magas minőségű zöldségeket. A kíméletes feldolgozásnak köszönhetően a lehető legtöbb tápanyagot zárjuk a zöldségekkel a konzervekbe és a vákuumtechnológiának köszönhetően 70%-kal kevesebb vizet teszünk a dobozba, így a zöldségek megpárolódnak a sterilizálás során, és azonnal fogyaszthatóak lesznek, legyen szó borsóról, vagy quinoáról. A zöldségek GMO mentesek, a dobozok pedig BPA mentesek. A termékeink gyakorlatilag bármilyen diétába beilleszthetőek” – tájékoztatott Dankó Áron, majd hozzátette: „Mindenképp növekvő szerepe van az egészségtudatosságnak és a vegetáriánus, vagy vegán életmód terjedésének. Ez is magyarázhatja a kategória növekedését, amit évről évre tapasztalunk. Az emberek számára egyre fontosabb a fenntarthatóság, illetve a kíméletes feldolgozási módok. A Globusnál pedig igyekszünk megfelelni ezeknek a trendeknek, mind a termékeinkkel, mind a gyártási folyamatok fejlesztésével.
A menedzser elmondta, hogy novembertől már elérhető az üzletláncokban a Globus legújabb termékcsaládja, a Globus Vital. „A termékek különlegessége, hogy a zöldségen és egy kicsi vízen kívül semmit nem teszünk a konzervekbe. Így a vásárlók a kiváló minőségű, nagy szakértelemmel és kíméletesen feldolgozott zöldségek eredeti ízét élvezhetik. A legnépszerűbb termékek mellett – mint a csemegekukorica, borsó és bab – olyan különlegességek is fogyasztásra készen megtalálhatóak, mint a quinoa és a tönkölybúza” – ismertette a termékek előnyeit.
A jelen gazdasági helyzetet illetően Dankó Áron elmondta, hogy nagy fejfájást okoz számukra a konzervdobozhoz használt fémek rendkívüli áremelkedése. „Ez végső soron 50%-os áremelkedést jelent számunkra a dobozok tekintetében és ez csak az egyik faktor. Beszélhetnénk még az üzemanyag- vagy az energiaárak emelkedéséről is, de ezek persze mindenkit érintenek” – vélekedett.
A Bio csak kereslet és piac kérdése
Bíró Alexandra, az Agricolae Kft. logisztikai vezetője szerint az előző évben bekövetkezett pandémia sajnálatos módon még mai napig érezteti a hatását. Számos konzervgyárnál a tavalyi évben legyártott konzervek jelentős része még a raktárakban várakozik a potenciális vásárlókra. Vevői igények ugyan folyamatosan érkeznek, viszont ez az intenzitás jóval elmarad az előző években tapasztaltaktól. A vállalatok a jelenlegi kis mértékű megrendelésekkel is kibékülnek, tudva, hogy a raktáraikban tárolt árunak, még ha lassan is, de elindult az értékesítése.
„A pandémia mellett igen nagy nehézséget jelent az infláció, az alapanyagár-emelkedés, és az energiaár-emelkedés is. Gyártóként és szállítóként is többszörösen érintenek minket ezek a nehézségek. A cégcsoport ezen nem várt kihívásoknak eleget téve próbál meg több lábon állni, ezzel is bebiztosítani magát a piacon” – tudtuk meg Bíró Alexandrától.
A logisztikai vezető elmondta, hogy a vásárlók egyre nagyobb számban keresik az egészségesnél egészségesebb késztermékeket, mely köszönhető többek között a médiában is megjelenő tudatos étkezésre és egészségesebb életmódra felszólító felhívásoknak. Egyre többen keresik a bio, csökkentett cukortartalmú termékeket. „A cégcsoport is hajlandó alkalmazkodni ezekhez a vásárlói igényekhez, és készít csökkentett cukortartalmú, és cukrot mellőző késztermékeket is. Kis kiszerelésű termékeink, a befőttek és a lekvárok mindenki számára elérhetőek és ajánlottak, míg a nagy kiszerelésű termékeink elsősorban a Horeca szektornak készülnek” – fogalmazott.
Az Agricolae Kft. igen nagy hangsúlyt helyez az egészséges és friss alapanyagok beszerzésre. Az egészséges alapanyagok mellett fontosnak tartja az ökológia lábnyom méretének csökkentését, azaz elsősorban a helybeli termelőktől vásárol friss alapanyagot – ezzel is támogatva a helyi termelőket. A fejlesztések következő lépcsőfoka a bio alapanyagokból készített késztermékek széles köre. Korábban már történt bio alapanyagokból gyártás, de csak igen kis tételben. Piac és kereslet kérdése, mivel minden rendelkezésre áll az Agricolae Kft.-nél az ilyen jellegű igények kiszolgálására.
„A meglévő termékcsalád mellett egy új termékcsalád fejlesztésén dolgozunk, kis vödrös kiszerelésű, részben sütésálló lekvárok vonatkozásában. A vödrös termékek mellett egy új ízű lekvár fejlesztését is tervezzük” – tudtuk meg a vezetőtől.
Bíró Alexandra szerint a fogyasztói elvárások tekintetében tapasztalható némi változás. Egyre több igény merül fel a mixekre, amik a különböző gyümölcsből készített befőtteket és vegyes gyümölcsös lekvárokat jelentik. Fontos továbbá, hogy a fogyasztók kifejezetten igénylik a természetes színezékmentes késztermékek előállítását. Ez az igény nem jelent problémát, mivel sok esetben tervezett a mesterséges ízfokozók csökkentése, hanyagolása.
„Az őszi időszakban jellemző almakészítményekkel, (befőttek, lekvárok) próbálunk eleget tenni a friss őszi termék igényeknek. A téli időszakra egy új almafahéjas lekvárral tervez a cégcsoport” – tette hozzá a vezető.
A konzerv szektort kevésbé viselte meg a leállás Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke ismertetése szerint a konzervipart némileg kisebb veszteség érte a koronavírus-járvány következtében, mint a mirelit szektort. A különbség a lezárások miatt kialakult új fogyasztási szokásokkal magyarázható. |
A megújulás a trend
Gurdon András, az Import-Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy mostanra kissé átalakulva, de visszaállt a korábbi rend és a forgalom a konzervpiacon.
A cég konzerveinek egy része bébiétel, ahol a vásárlói kör – ami az életkort illeti – változatlan, viszont dinamikus, mivel a babák kinőnek belőle, de a születésekkel szerencsére mindig van utánpótlás. A szortiment másik része a tasakos kész levesek, melyek sikeréhez nagyban hozzájárult a home office. Ez egy abszolút kényelmi kategória, amely amellett, hogy finom, még bio és vegán is.
Gurdon András úgy látja, hogy a megújulás a trend, mind a csomagolást, a beltartalmat és a minőséget illetően. A tasak (pouch), mint csomagolástípus folytatja a térhódítását. Az új ízek és alapanyagok a változatosságot hozzák. Az acai, a quinoa, a guava és a papaya, mint alapanyagok egyre gyakoribbak. A bio termékek térnyerése is egyre jellemzőbb, mert az áruk a konvencionálishoz képest már nem annyival drágább, mint korábban.
„A minőség iránti elvárás továbbra is jellemző. Emellett a veganizmus, mint trend egyre jobban teret nyer a konzerveknél is. Az intolerancia pedig egy olyan kényszer szülte vásárlói igény, amire a konzervgyárak is választ adnak. Fontos, hogy sokszor csupán egy alkotórész lecserélésével már gluténmentessé tehető egy-egy termék, vagy a cukor helyett édesebb alma alkalmazásával máris hozzáadott cukor nélkülivé vált a cikk” – tudtuk meg az igazgatótól, aki a gazdasági kilátásokat illetően így vélekedett: „Sajnos az elkövetkező hónapok egyértelműen az áremelkedésekről fognak szólni. Az alapanyagok, a csomagolóanyagok (elsősorban a műanyag), az energia és a szállítás is drágul. Ezt kénytelenek vagyunk továbbvinni az átadói árainkban, ami pedig a fogyasztói árakban is meg fog jelenni. Ez egy makrogazdasági folyamat, aminek mi is és a fogyasztóink is szenvedő alanyai vagyunk. Bízom benne, hogy tavaszra lecsendesedik a piac, beállnak az új árak, és újra a kereskedelemre koncentrálhatunk az áremelések adminisztrálása helyett.”
(TERMÉKMIX magazin – 2021. novemberi szám)