A fogyasztói elvárások a konzerveket illetően is a minél egészségesebb, minőségibb termékek irányába mennek. A szakemberek szerint azonban még mindig szükség van az emberek edukálására, a sztereotípiák lerombolására, hogy a fogyasztók
megismerjék ennek a termékcsoportnak a sokszínű felhasználhatóságát és felismerjék, hogy az őszi-téli időszakban a konzerv lehet az egészséges, tudatos táplálkozás egyik alappillére.

„Igyekszünk megfelelni a trendeknek”
Dankó Áron, a Globus Konzerv­ipari Zrt. regionális márkamenedzsere azt tapasztalta, hogy az első hullámot követő vásárlási hullám miatti megnövekedett kereslet kb. 5-10%-kal magasabb szintre normalizálódott vissza. „Ennek oka az lehet, hogy rengeteg új vásárló lépett be a piacra és próbálta ki a termékeinket, ami egy nagy lehetőség a zöldségkonzervek számára, mivel alapvetően nem egy ­trendi kategóriáról beszélünk. A márkakommunikációnkat is adaptáltuk az új helyzethez és próbálunk új ötleteteket adni, hogy milyen módon lehet felhasználni a konzerveinket. Emellett szeretnénk edukálni az embereket, hogy a köz­hiedelemmel ellentétben nem tartalmaznak a zöldségkonzervek tartósító­szert, vagy felesleges adalékanyagot, így teljes mértékben beillenek az egészséges táplálkozásba” – fogalmazott.
A menedzser elsősorban azok számára ajánlja a Globus zöldségkonzerveket, akik szeretnének gyorsan és egyszerűen egészségesen táplálkozni, vagy csak több zöldséget enni. „A Globus zöldségkonzervek szigorú minőségbiztosítás mellett készülnek. Ennek segítségével a termőföldtől a vásárló tányérjáig tudjuk biztosítani a magas minőségű zöldségeket. A kíméletes feldolgozásnak köszönhetően a ­lehető legtöbb tápanyagot zárjuk a zöldségekkel a konzervekbe és a vákuumtechnológiának köszönhetően 70%-kal kevesebb vizet teszünk a dobozba, így a zöldségek megpárolódnak a sterilizálás során, és azonnal fogyaszthatóak lesznek, ­legyen szó borsóról, vagy quinoáról. A zöldségek GMO mentesek, a dobozok pedig BPA mentesek. A termékeink gyakorlatilag bármilyen diétába beilleszthetőek” – tájékoztatott Dankó Áron, majd hozzátette: „Mindenképp ­növekvő szerepe van az egészségtudatosságnak és a vegetáriánus, vagy vegán életmód terjedésének. Ez is magyarázhatja a kategória növekedését, amit évről évre tapasztalunk. Az emberek számára egyre fontosabb a fenntarthatóság, illetve a kíméletes feldolgozási módok. A Globusnál pedig igyekszünk megfelelni ezeknek a trendeknek, mind a termékeinkkel, mind a gyártási folyamatok fejlesztésével.
A menedzser elmondta, hogy novembertől már ­elérhető az üzletláncokban a Globus legújabb termékcsaládja, a Globus Vital. „A termékek különlegessége, hogy a zöldségen és egy kicsi vízen kívül semmit nem teszünk a konzervekbe. Így a vásárlók a kiváló minőségű, nagy szakértelemmel és kíméletesen feldolgozott zöldségek eredeti ízét élvezhetik. A legnépszerűbb termékek mellett – mint a csemegekukorica, borsó és bab – olyan különlegességek is fogyasztásra készen megtalál­hatóak, mint a quinoa és a tönkölybúza” – ismertette a termékek előnyeit.
A jelen gazdasági helyzetet illetően Dankó Áron ­elmondta, hogy nagy fejfájást okoz számukra a konzervdobozhoz használt fémek rendkívüli áremelkedése. „Ez végső soron ­50%-os áremelkedést jelent számunkra a dobozok tekintetében és ez csak az egyik faktor. Beszélhetnénk még az üzemanyag- vagy az energiaárak emelkedéséről is, de ezek persze mindenkit érintenek” – vélekedett.



A Bio csak kereslet és piac kérdése
Bíró Alexandra, az Agricolae Kft. logisztikai vezetője ­szerint az előző évben bekövetkezett pandémia sajnálatos módon még mai napig érezteti a hatását. Számos konzervgyárnál a tavalyi évben legyártott konzervek jelentős része még a raktárakban várakozik a potenciális vásárlókra. Vevői igények ugyan folyamatosan érkeznek, viszont ez az intenzitás jóval elmarad az előző években tapasztaltaktól. A vállalatok a jelenlegi kis mértékű megrendelésekkel is kibékülnek, tudva, hogy a raktáraikban tárolt árunak, még ha lassan is, de elindult az értékesítése.
„A pandémia mellett igen nagy nehézséget jelent az infláció, az alapanyagár-emelkedés, és az energiaár-emelkedés is. Gyártóként és szállítóként is többszörösen érintenek minket ezek a nehézségek. A cégcsoport ezen nem várt kihívásoknak eleget téve próbál meg több lábon állni, ezzel is bebiztosítani magát a piacon” – tudtuk meg Bíró Alexandrától.
A logisztikai vezető elmondta, hogy a vásárlók egyre nagyobb számban keresik az egészségesnél egészségesebb késztermékeket, mely köszönhető többek között a médiában is megjelenő tudatos étkezésre és egészségesebb életmódra felszólító felhívásoknak. Egyre többen keresik a bio, csökkentett cukortartalmú termékeket. „A cégcsoport is ­hajlandó alkalmazkodni ezekhez a vásárlói igényekhez, és készít csökkentett cukortartalmú, és cukrot mellőző késztermékeket is. Kis kiszerelésű termékeink, a befőttek és a lekvárok mindenki számára elérhetőek és ajánlottak, míg a nagy kiszerelésű termékeink elsősorban a Horeca szektornak készülnek” – fogalmazott.
Az Agricolae Kft. igen nagy hangsúlyt helyez az egészséges és friss alapanyagok beszerzésre. Az egészséges alapanyagok mellett fontosnak tartja az ökológia lábnyom méretének csökkentését, azaz elsősorban a helybeli termelőktől vásárol friss alapanyagot – ezzel is támogatva a helyi termelő­ket. A fejlesztések következő lépcsőfoka a bio alapanyagokból készített késztermékek széles köre. Korábban már történt bio alapanyagokból gyártás, de csak igen kis tételben. Piac és kereslet kérdése, mivel minden rendelkezésre áll az Agricolae Kft.-nél az ilyen jellegű igények kiszolgálására.
„A meglévő termékcsalád mellett egy új termékcsalád fejlesztésén dolgozunk, kis vödrös kiszerelésű, részben sütésálló lekvárok vonatkozásában. A vödrös termékek mellett egy új ízű lekvár fejlesztését is tervezzük” – tudtuk meg a vezetőtől.
Bíró Alexandra szerint a fogyasztói elvárások tekintetében tapasztalható némi változás. Egyre több igény merül fel a mixekre, amik a különböző gyümölcsből készített befőtteket és vegyes gyümölcsös lekvárokat jelentik. Fontos továbbá, hogy a fogyasztók kifejezetten igénylik a természetes színezékmentes késztermékek előállítását. Ez az igény nem jelent problémát, mivel sok esetben tervezett a mester­séges ízfokozók csökkentése, hanyagolása.
„Az őszi időszakban jellemző almakészítményekkel, (befőttek, lekvárok) próbálunk eleget tenni a friss őszi termék igényeknek. A téli időszakra egy új almafahéjas lekvárral tervez a cégcsoport” – tette hozzá a vezető.

A konzerv szektort kevésbé viselte meg a leállás

Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke ismertetése szerint a konzervipart némileg kisebb veszteség érte a koronavírus-járvány következtében, mint a mirelit szektort. A különbség a lezárások miatt kialakult új fogyasztási szokásokkal magyarázható.
Sebesta Péter lapunknak elmondta, hogy idén a zöldborsó- és a kukoricatermés is 20-25 százalékkal volt kisebb a korábbiaknál az időjárási viszonyok miatt. Ez viszont mind a mirelit, mind a konzervipart súlyosan érinti, mivel ez a két fő hazai zöldségtermék. Mégis, a konzervszektort némileg kevésbé befolyásolja a kiesés, mivel annak nagyobb a piaci ereje.
„A konzerv szektor bő 50–70 százalékkal több nyersanyagot vásárol fel, mint a hűtőipar. Emiatt egy picit jobb tárgyalási pozíciói vannak” – magyarázta.
Majd jövő májusban lehet látni, hogyan alakul a ­profit a gyártóknál a beszámolók lezárásakor, de hangsúlyozta, nagyon nehéz helyzetben van a hazai feldolgozóipar. A tavasszal megindult nyitásoknak köszönhetően ­elkezdett ugyan magához térni a piac, de az előtte lévő károk nagyon súlyosak.
„A fogyasztás a Horeca szektorból átirányult a kiskereskedelembe, ott pedig a vásárlók előtérbe helyezik a konzervvásárlást. Vagyis más az a fogyasztói árukosár, amit az egyén vásárol otthonra, mint amit intézményszerű kiszolgálással fogyaszt. Ebből fakad az, hogy a mirelit szektor jobban megszenvedte a leállást, mint a konzerv” – fejtette ki.
A magyar csemegekukorica jelentős mértékben az Egyesült Királyságba kerül, ezért a brit piac több mint féléves leállása nagy érvágás volt a magyar üzemeknek. Egészen más piaci helyzetet teremtett, mint ami volt korábban. A túl­kínálati helyzet miatt erős árnyomással szerződtek a gyártók idén az új szezonban, ezt tovább súlyosbította, hogy az étkezési borsó és kukorica termelői nyersanyagára évek óta folyamatosan emelkedik. Európa-szerte volt ­túlkínálat, és egy jelentős versenyhelyzetben kellett eladni a kulcs­termékünket, a csemegekukoricát.
Sebesta Péter úgy látja, hogy a konzervipar, főleg a kiskereskedelmi termékek elég jó piaci pozíciókkal bírnak, ­hiány van belőlük. Ezért reméli, hogy ők olyan áremeléseket tudtak realizálni, amire szükségük volt. Az elnök álláspontja szerint ugyanis olyan mértékű költségváltozás történt az elmúlt hónapokban, amely nagyon komoly veszteségeket okozott az ágazatoknak. Emiatt a gyártók jövőre ­várhatóan törekedni fognak az áremelésre.

A megújulás a trend
Gurdon András, az Import-Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy mostanra kissé átalakulva, de visszaállt a korábbi rend és a forgalom a konzervpiacon.
A cég konzerveinek egy része bébiétel, ahol a vásárlói kör – ami az életkort illeti – változatlan, viszont dinamikus, mivel a babák kinőnek belőle, de a születésekkel szerencsére mindig van utánpótlás. A szortiment másik része a tasakos kész levesek, melyek sikeréhez nagyban hozzájárult a home office. Ez egy abszolút kényelmi kategória, amely amellett, hogy finom, még bio és vegán is.
Gurdon András úgy látja, hogy a megújulás a trend, mind a csomagolást, a beltartalmat és a minőséget ­illetően. A tasak (pouch), mint csomagolástípus folytatja a térhódítását. Az új ízek és alapanyagok a változatosságot hozzák. Az acai, a quinoa, a guava és a papaya, mint alapanyagok egyre gyakoribbak. A bio termékek térnyerése is egyre jellemzőbb, mert az áruk a konvencionálishoz képest már nem annyival drágább, mint korábban.
„A minőség iránti elvárás továbbra is jellemző. Emellett a veganizmus, mint trend egyre jobban teret nyer a konzerveknél is. Az intolerancia pedig egy olyan kényszer szülte vásárlói igény, amire a konzervgyárak is választ adnak. Fontos, hogy sokszor csupán egy alkotórész lecserélésével már gluténmentessé tehető egy-egy termék, vagy a cukor helyett édesebb alma alkalmazásával máris hozzá­adott cukor nélkülivé vált a cikk” – tudtuk meg az igazgatótól, aki a gazdasági kilátásokat illetően így vélekedett: „Sajnos az elkövetkező hónapok egyértelműen az áremelkedésekről fognak szólni. Az alapanyagok, a csomagolóanyagok (elsősorban a műanyag), az energia és a szállítás is drágul. Ezt kénytelenek vagyunk továbbvinni az átadói árainkban, ami pedig a fogyasztói árakban is meg fog jelenni. Ez egy makrogazdasági folyamat, aminek mi is és a fogyasztóink is szenvedő alanyai vagyunk. Bízom ­benne, hogy tavaszra lecsendesedik a piac, beállnak az új árak, és újra a kereskedelemre koncentrálhatunk az áremelések ­adminisztrálása helyett.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. novemberi szám)

aktuális lapszám digitális verziója elérhető itt