Az egész világ issza és frissül fel tőle testileg, szellemileg egyaránt, egyre növekvőben van rá a kereslet, és szeptember 29-én, a világnapján mindenki a kávét és az egyre jobban elterjedő minőségi kávézást ünnepelte. Ez az érem egyik oldala… a másikon természeti katasztrófák sújtják a kávétermesztő régiókat és a Covid 19 hatásai továbbra is jelentős problémákat okoznak az ellátási láncban.

REKORDMAGASSÁGBAN A KÁVÉÁRAK
A kávéárak tovább emelkedtek 2021 szeptemberében, de a volatilitás jelentősen csökkent. 2021 kilencedik hónapjában a kávéárak új árcsúcsot értek el, mivel az ICO összetett indikátorár havi átlaga fontonként 170,02 amerikai centre emelkedett, ami 6,2%-os ár­növekedést jelent az előző hónaphoz képest. Jó pár éve nem volt ilyen magas a kávé ára!
A kávé árát általában a kereslet-kínálat mérlege határozza meg, most azonban rengeteg környezeti, társadalmi és gazdasági tényező is beleszól ebbe a képletbe. A Covid 19 ­okozta lezárások és az otthoni munkavégzés ­megnövelte a kávé iránti keresletet, ami az árakat is magasan tartja, de ez még egy egészséges piaci folyamat lenne. Az éghajlatváltozással kapcsolatos időjárási anomáliák azonban jelentősen sújtották a legfontosabb kávétermelő régiókat, és globális ellátásilánc-problémák is nehezítik az importőröket. A becslések szerint a szárazság és a súlyos fagy Brazília kávéültetvé­nyeinek mintegy 20 százalékát pusztította el. Brazília a világ legnagyobb kávétermelője, és a világ kínálatának mintegy felét adja. Az észak-afrikai aszályok is befolyásolták a kínálatot, míg a megnövekedett szállítási költségek tovább növelték az áremelkedést. A nehézségeket a munkaerőhiány és az in­fláció pedig tovább fokozzák. Ezen hatások eredményeképp van olyan importőr, aki a tavalyi árhoz képest már 45%-kal többet fizet a Brazíliából beszerzett különleges kávébabért.
Az elmúlt években hazánkban a kávé fogyasztói ára nagyobb kilengéseket nem mutatott, stabilnak volt mondható. A KSH adatai alapján az elmúlt években 700 Ft körül mozgott egy 200–250 grammos kiszerelésű kávé. De hogy a kávé jelenlegi világpiaci helyzete hogyan hat majd a hazai kávétermékek árára, még nem tudni, csak jósolható, hogy elkerülhetetlen, hogy beszivárogjon a késztermékek árába is.

…INKÁBB ÜNNEPELJÜNK!
Szeptember 29-én ünnepeljük a kávé világnapját és az ­ehhez kapcsolódó hagyományokat, melyek az elmúlt harminc ­évben Magyarországon is jelentős változáson mentek keresztül. Míg a rendszerváltás előtt elsősorban ­koffeintartalma ­miatt ­ittuk az italt, manapság egyre fontosabbá válik a kávé élvezeti értéke, ezzel párhuzamosan pedig nő a minőségi termékek iránti kereslet.
A magyar felnőtt lakosság átlagosan 40 ml kávét fogyaszt egy nap, a teljes napi folyadékbevitelük pedig 8%-ban ­ebből áll. A legnépszerűbbek az őrölt, pörkölt kávétípusok; felmérések szerint ezek a teljes összfogyasztás 66%-át teszik ki. A kávérajongók 65%-a espressoként issza italát, de a fogyasztók kicsivel több, mint fele a tejes változatot is kedveli. És bár felfutóban vannak a specialty kávékat kínáló kávé­házak, a legtöbben még mindig otthon, egyedül vagy partnerük társaságában fogyasztják el a napi adagjukat.

A KÁVÉ JÖVŐJÉÉRT TENNI KELL
Fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés ­nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. Az ég­hajlat­változás, a növénybetegségek és a kimerülő ­természeti erőforrások veszélybe sodorták a kávétermesztés jövőjét, ezért a kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyen a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő ­közösségek támogatásáért.
A NESCAFÉ például egészen a kezdetektől, vagyis már több mint 80 éve dolgozik folyamatainak és termékeinek fenntarthatóbbá tételén, és fejleszti kapcsolatait a kávétermelő gazdákkal. A márka a NESCAFÉ Plan keretében 2010 óta világszerte több mint 700.000 termelőt támogatott az egészségesebb, ellenállóbb és jobb minőségű termény előállításában, a fenntartható kávétermesztés érdekében eddig 235 millió ­kávécserje palántát biztosított a velük dolgozó gazdák ­részére. Ez nemcsak a kávéültetvények fiatalításához járul hozzá, de a talajegészség javítása és a karbonmegkötés révén fontos részét képezi a vállalat megújuló élelmiszerellátási ­rendszerekre történő átállását támogató kezdeményezésének is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)