Az áruházlánc az alapítása óta aktívan segíti a hazai termékek piacra jutását. A vállalat mindig is fontosnak tartotta, hogy a termékkínálata kialakításában kiemelt szerephez jussanak a magyar termelők, gyártók és feldolgozók: a SPAR hazai beszállítóinak aránya az élelmiszer területen meghaladja a 92%-ot, egyes termékcsoportok esetében pedig kizárólag Magyarországon előállított árukat forgalmaznak. Egyedülálló módon a hazai kereskedelemben a SPAR a hazai termékinnovációkat segítő kezdeményezést indított el két évvel ezelőtt. Maczelka Márkot, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetőjét kérdeztük arról, hogy mennyire fontos a SPAR számára, hogy a hazai agráriumot és élelmiszeripari feldolgozókat – a családi vállalkozásokat és a magyar gazdákat – piachoz segítse.

» Milyen indíttatásból született meg a Hungaricool by SPAR termékverseny?
A Hungaricool by SPAR versenyt először még 2019-ben írtuk ki. A célunk az volt, hogy felmérjük, a piacon milyen az a kisvállalkozói réteg, akinek a termékeit akár forgalmazhatjuk is. Azt akartuk látni, hogy milyen érettséggel bír a hazai kistermelői, akár élelmiszer start-up piac. Kíváncsiak voltunk arra, hogy jó úton járunk-e a víziónkkal: évek alatt olyan kistermelői bázis létrehozása, amiből egy bevásárlókosarat megtölthet a vásárló. Méghozzá úgy, hogy a termékek életképesek a kategóriájukban. Ez jelenti a fogyasztói keresletet és ezzel együtt a versenyképességet a kategóriában.

» Mennyire sikeresek a tavalyi verseny során a hálózat polcaira került termékek?
A Hungaricool by SPAR 2. kifejezetten sikeres program volt a termékeket tekintve. Olyan kategóriákba érkeztek pályázatok, ahol kifejezett fogyasztói kereslet alakulhat ki olyan jól érthető termékek iránt, amit a fogyasztó szívesen ­vásárol. A nyertes partnereink a szállítási szerződés meg­kötéséig olyan programban vettek részt, amivel az elmondásuk szerint kivétel nélkül 3–5 évet spóroltak meg maguknak. Ez ­óriási lendületet ad a Hungaricool programnak, mert azonnal láthatóvá válik az eredmény. Az élelmiszer kategóriában a polcokon nincs helye hibázási lehetőségnek, ezért a ki­került termékek mindegyike a legmagasabb minőségi kritériumoknak is megfelel. Ezzel mind a szállító, mind a SPAR értéket és így folytonosságot teremt.

» Kiket keresnek a következő, immár 3. termékversenyen?
Olyan vállalkozókat keresünk most a Hungaricool by SPAR 3-ba, akik kész termékkel rendelkeznek és a termék valóban életképes lehet egy élelmiszer áruházlánc polcán. Lehet a termék innováció vagy egyszerűen csak egy újragondolása egy már meglévő terméknek. Néha az egészen ­egyszerű termékek a nyerők. Azok, amiket egyszerűen csak „ért” a vásárlónk. Fontosnak tartjuk a környezetvédelmi szempontokat is a gyártás teljes folyamatánál és fontos az újrahasznosíthatóság is a csomagolások esetében.

» A pandémia mennyire nehezítette meg a kisvállalkozók és az Önök munkáját?
A pandémia nem feltétlenül segít azon kisvállalkozóknak, akik a termékeiket azon szektorokba is értékesítették, amiket a pandémia negatívan érintett.
Fontos megállapítani, hogy a Hungaricool by SPAR 2. során a termékek olyan módon kerültek a a pandémia miatt elbírálásra, hogy sok esetben nem találkoztunk személyesen a szállítókkal. Ezért a közös beszélgetéseinkre kifejezetten készültünk és figyeltünk, mert a termékek mögött egy olyan ember, család áll, aki sokszor a teljes jövőjét a termékébe fekteti. Számunkra a termék mellett nagyon fontos az, hogy miért, miként és ki készíti el azt, mi a filozófiája, a hozzáállása a munkájához. Ugyanis nem csak a leendő szállítónk akar meggyőzni minket, nekünk is ez a feladatunk feléje.

» Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy esélyes terméknek, vállalkozónak?
Nem fő tulajdonságok vannak, hanem részek egésze, amiből egy sikeres termék, markáns szállító partner és később egy jól működő, hosszú távú együttműködés lehetséges. Azt erősítjük, hogy lehetőség szerint folyamatosan tartsuk fent a kommunikációt. Ha tudunk egymásról, akkor tudunk azonnal cselekedni, ha arra van szükség. Egymás elismerését fontosnak tartjuk. A közös munkánkba fektetett energiá­kat pedig nagyra értékeljük. Mi akkor vagyunk sikeresek, ha a partnereink is azok. Ezt tartjuk az egyik emberi alapértéknek. A termék pedig legyen megfelelő a fogyasztóink számára. Ez szintén sok összetevőből áll, mint például az egyenletes minőségből és elérhetőségből, fogyasztói igények és szükségletek kiszolgálásáról és az azokra történő azonnali reagálásról. A termék sajnos a polcokon egyedül van, nincs mellette a gyártó elmagyarázni, hogy mi is az. Ezért a termék első alkalommal önmagát kell, hogy eladja. Így fontos, hogy a vásárló észlelje, az felkeltse a kíváncsiságát, méghozzá annyira, hogy a ­kosarába tegye. Innentől viszont kiegészül a klasszikus fogyasztási kör, mert a kipróbáláskor igenis kitűnhet a gyártó személyisége. Nincs nagy csoda: ha a termék jó, akkor sikeres lesz.

» A nyertes vállalkozók egy több hónapos szakmai mentorprogramon is részt vesznek. Mi a legfontosabb tudás, amit igyekeznek átadni számukra?
Azt a tudást adjuk át a szállítóinknak, hogy hogyan kell egy nemzetközi lánc beszállítóivá válni a gyakorlatban. Ez több lépcsős és több dimenzióban zajló folyamat. Kiemelem a ­minőségügyi mentorprogramunkat, ahol a szakma legjobbjai segítik az üzemek auditálását és a termékek minőségügyi felzárkóztatását. A SPAR Beszállítói Akadémia egy évek óta csiszolt gyakorlati tapasztalatokat oktató program, ahol a teljes üzleti vertikumban segítjük és képezzük a partnereket. A végcél az, hogy egy olyan beszállítóval dolgozzunk, aki érti, tudja és csinálja azokat a folyamatokat, amik az ­üzletét építik és természetesen a beszállítást segítik. A teljesség igénye nélkül, de fontosnak tartjuk a beszerzési, a logisztikai, a jogi, a marketing és az értékesítési gyakorlati ismereteket.

» Mennyire nehéz bekerülni ma egy hálózatba (pl. a SPAR-ba), hol buknak el általában a vállalkozók?
A vállalkozók nem minden esetben vannak felkészülve egy országos élelmiszerlánc jelentette kihívásokra. A folyamat és minőségirányítási ismeretek kritikusak a megfelelő beszállításokhoz.

» Min múlik egy újonnan bevezetett termék sikere?
Azon, hogy kiszolgál-e valamilyen fogyasztói igényt. Lehet persze, hogy a siker pont abban az egyszerűségben rejlik, hogy a fogyasztó érti a terméket. Ha a fogyasztó ­számára vonzó és elérhető a termék, akkor sikeres lesz. De bevált termék­recept nincs. Mi kifejezetten kérjük a folyamatos kommunikációt a szállítóinkkal, mert bizton állítjuk, hogy ez a ­siker egyik része.

» S végül, hogy milyen érzés nyerni és ott lenni a termékkel az INTERSPAR hipermarketek polcain?
A ma már az INTERSPAR hipermarketekbe is rendszeresen szállító gyártó, Bálint Áron, a Spájz Szörp Kft. tulajdonosa azt hangsúlyozta, hogy az életük alapjaiban változott meg, köszönhetően a kezdeményezésünknek. „A Hungaricool by SPAR egy hiánypótló, innovatív program a kiskereskedelmi láncok gyakorlatában. Egyedülálló lehetőség az olyan márkák számára, mint mi. Az erőfeszítésért hatalmas köszönettel tartozunk. Másrészt a megtapasztalt rugalmasság, türelem, nyitottság, az üzleti folyamatok mögötti okok mély megértése azok a képességek egy nagyvállalati kultúrában, melyek közvetve a SPAR szélesebb piaci versenyképességét is nagyban befolyásolhatják”.
Az egyik tavalyi nyertes, a Funky Forest gyümölcsleveket gyártó Házikó Farm Kft. kereskedelmi vezetője, László Judit pedig azt mondta: „A Hungaricool by SPAR program egy nagy lehetőséget jelentett csapatunk számára. Már az elején sejtettük, hogy komoly szakmai lépéseket kell majd megugranunk, ám az oktatás színvonala messze ­felülmúlta a várakozásainkat. Egy professzionális, jól felépített képzést, felkészítést kaptunk, amely számos ponton segített a szervezetünk gyermekbetegségeit kiküszöbölni és a belső folyamatainkat fejleszteni.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)

BELELAPOZOK