A szájhigiénia a fogmosással kezdődik és az ínyvédelmet szem előtt tartva, a szájöblítéssel zárul. A fogápolási termékek palettája színes és innovatív, a kínálatban minden megtalálható, amire szükség lehet – legyen szó fogkefékről, fogsortisztítókról vagy szájöblítőkről.

Természetes úton
A pandémia hatására a megfelelő szájhigiénia fontossága megnőtt, a fogyasztók szájápolási szokásait azonban a járvány időszaka negatív irányba is befolyásolta. Hevessy Angéla, az Unilever Magyarország Kft. oral care junior brand managere elmondta, hogy a Signal márka vezetésével készült nemzetközi kutatás* rámutatott, hogyan hatott a járvány a fogyasztók szájápolási szokásaira: a családok a ­2018-as adatokhoz képest elhanyagolták azt, a felnőttek ­5%-a, a gyerekek 11%-a kevesebbszer mos napi kétszer fogat.
„A terméktulajdonságokat tekintve egyre többen keresik a természetes propozícióval rendelkező termékeket: forgalmuk folyamatosan növekszik, az elmúlt években sok kisebb, kevésbé ismert márka is bevezetett ilyen termékeket a ­piacra. Emellett megfigyelhető az is, hogy az esztétikai szempontok mellett egyre inkább prevenciós, terápiás igények is meg­jelennek a fogyasztók szájápolási termék választási szokásaiban. A fogfehérítés mint termékelőny mellett ­egyre fontosabbá válik a fogérzékenység enyhítése és az ínyvédelem” – ismertette Hevessy Angéla.
A természetes eredetű összetevőkből készült termékek egyre nagyobb teret nyernek a szájápolásban is. A Signal két termékcsaláddal is jelen van az elsődlegesen természetes propozícióval rendelkező termékek piacán: a Nature Elements almárkát viselő termékeivel a közép árpontos termékek között, a Bio termékekkel pedig a prémium árponton.
A márka 2019-es és 2020-as értékbeli növekedésében meghatározó szerepet játszott a 2018 őszén bevezetett Nature Elements termékcsalád, mely 2021-ben fogkefékkel és szájvizekkel bővült. A Nature Elements szájvizek ugyanazon „kulcs” összetevőkkel készülnek, mint a fogkrémek – ezt a termékek designja, valamint a folyadékok színe is tükrözi.
„Emellett – ezzel is válaszolva az erősödő természetes irányzatra – 2020-ban bevezettük a Signal Bio termék­családot, 2 felnőtt és 1 gyermek (3-6 éves) variánssal, melyek a COSMOS előírások alapján az ECOCERT Greenlife által COSMOS ORGANIC-ként tanúsított termékek. A fogkrémek összetevőinek 100%-a természetes eredetű (a gyermek fogkrémek esetén ez az érték 99%), és biogazdálkodásból származó összetevőket is tartalmaznak (pl. bio citrom vagy aloe vera kivonat)” – említette a junior brand manager, hozzá­téve, hogy idén egy Junior (7 év feletti gyerekeknek kifejlesztett) variánssal bővült a termékcsalád.
A szájápolási termékek piacán is egyre markánsabban megjelennek a fenntarthatósági törekvések, az Unilever is dolgozik azon, hogy termékeit és azok csomagolásait környezetbarátabbá tegye. A fogkefék esetében például 2021-ben a Signal ­márka alatt is bevezetésre került 1 felnőtt és 1 gyermek bambusz ­nyelű fogkefe. A termékek fejlesztésekor fontos szempont volt az is, hogy a csomagolás se tartalmazzon műanyagot. A már bemutatott szájvizek flakonja is 100%-ban újrahasznosított műanyagból készül (a kupak kivételével).
„Kommunikációnkban – 2019 után újra – a Nature Elements termékekre helyezzük a fókuszt 2021-ben: TV, sajtó, digitális és bolti támogatás által mutatjuk be az ­innovációinkat és építjük tovább a termékcsalád ­ismertségét, ösztönözve a kipróbálást. Az említett, szeptemberi időszakban is ilyen típusú aktivitásokkal találkozhatnak fogyasztóink” – árulta el Hevessy Angéla.

* Forrás: Signal Globális Kutatási Jelentés, 2021. A kutatás 30 perces online kérdőívek kitöltésével zajlott 2020 novemberében 8 országból (Vietnám, Indonézia, Olaszország, Franciaország, Banglades, Egyiptom, Ghána, India) 6700 résztvevő közreműködésével


Nem csak egészségügyi kérdés

„A Procter&Gamble a szájápolási termékek teljes szegmensében jelen van, az Oral B, Blend-a-med és a Blend-a-dent termékcsaládokkal, széles választékot biztosítva a legkülönbözőbb igényeknek” – ismertette Krubl Yvette, a P&G Közép-európai kommunikációs menedzsere, hozzátéve, hogy a termékkínálatban megtalálhatóak Oral B elektromos és manuális fogkefék, szájvizek, fogselymek, terápiás fogkrémek, a Blend-a-med és Blend-a-dent termékcsaládok pedig fogkrémek, műfogsorragasztók és tisztítók palettáját biztosítják.
Krubl Yvette elárulta, hogy a piac változásait tekintve a 2020-as évben és jelenleg is azt látni, hogy a szegmens ­piaci nagysága kis mértékben nő, nem hatott rá a járvány, nagyobb mértékű, kétszámjegyű növekedés a manuális és az elektromos fogkefék, illetve a prémium kategóriájú terápiás célokat szolgáló fogkrémek esetében történt.
„A vegán, organikus és bio fogkrémek kategóriája még kicsi, de itt is kétszámjegyű a növekedés, jól teljesít az Oral B Pure Active és Naturals, ezt erősíti, hogy a kereskedők dedikált polcokon kínálják ezeket a termékeket, mely minden­képpen figyelemfelkeltő, és egyre több vásárlót terel ezen termékek felé” – mondta a kommunikációs menedzser.
Krubl Yvette elmondta, hogy a tapasztalat szerint a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik a terápiás fogkrémeket, amelyek számos speciális termékjellemzővel bírnak a tisztításon túl, így ínyvédelem, fogzománcvédelem. Ez a tendencia mutatja azt, hogy a fogyasztók egy jelentős része a megelőzésre helyezi a hangsúlyt, habár a fehérítő fogkrémek még mindig a teljes fogkrém kategória egyharmadát uralják.
„A megelőzésben maximális segítséget nyújt az Oral B elektromos fogkefecsaládja, mely piacvezetőként kínálja a szájhigié­nia és tisztítás élményét. Az Oral B kínálatában a belépő­áras termékek is biztosítják a tisztítási élményt, de a legfejlettebb típusok, például amelyek bluetooth-kapcsolattal rendelkeznek, már a fogmosási szokásokat és azok eredményességét is követik az okostelefonon található applikáció segítségével” – tudtuk meg.
Ami szembetűnő az utóbbi évekkel összehasonlítva, hogy az elmúlt évek gasztronómiai boomját követve a fog­krémek piacán is megjelentek az „újszerű” ízesítések, mint pl. a kókusz­olaj, aloe vera, borsmenta, gyógynövény, fekete szén, maximálisan szem előtt tartva a felhasználói élményt.
„Minden termékcsaládunkat folyamatosan fejlesztjük, és számos innovációval várjuk vásárlóinkat (minden évben több nemzetközi innováció díjas termékkel büszkélkedhetünk), nem lesz ez másképpen 2021 második felében sem. Szeptember, mint a szájápolás hónapja, kiemelt helyet ­foglal el a vásárlás­ösztönzés terén is, partnereinkkel ­együttműködve kiemelt ajánlatokkal és több márkára kiterjedő akciókkal várjuk vásárlóinkat” – említette Krubl Yvette.

Minden igényt kielégítő kínálattal
„A szájápolási kategórián belül a fogkrém a legnagyobb szegmensünk, ezt követik a fogkefék, szájvizek, végül pedig a különböző kiegészítők (fogselyem, fogköztisztító, nyelvtisztító stb.)” – közölte Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment menedzsere, hangsúlyozva, hogy a ­2020-as év inkább a stagnálásról szólt a forgalmat tekintve, azonban a 2021-es év már sokkal szebb adatokat mutat.
Mint megtudtuk, a speciális termékeket nézve a ­fehérítő fogkrémek továbbra is vezetik a listát, ezt szorosan követik a szenzitív termékek, hiszen egyre több fogérzékenységgel ­kűzdő vásárló van. „Egyértelműen megfigyelhető, hogy az organikus, illetve mentes termékek szortimentje egyre ­nagyobb, viszont a kereslet ezen termékek irányába még mindig ­nagyon alacsonynak mondható. A dm-ben minden speciális szájápolási problémára megtalálja a vásárló a szükséges termékeket” – fogalmazott Zabán Ferenc.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fenntarthatóság, a műanyag használat csökkentése egyre fontosabb szempont. Lassan minden kapható gyártói márka esetében találhatóak bambusz fogkefék, vagy épp újrahasznosított műanyagból készült fogkefék. Egyre több termék csomagolása kapja meg a fenntartható jelzőt, illetve vannak olyan összetevők, melyek az elmúlt 2 év nagy trendjének mondhatóak, ilyen pl. a szén.
Szeptember a szájápolás hónapja, azonban a drogérialánc nem csak ebben az időszakban fordít külön figyelmet a megfelelő fogápolási termékekre. „A szájápolás kapcsán a dm mindig is élen járt az edukációban, éveken át Mosolygó fogacskák programmal segítettük az általános iskolás gyerekek fogápolását. Bár a programtól elbúcsúztunk, az edukációban továbbra is szerepet vállalunk” – említette Zabán Ferenc.
Mint mondta, a szájápolás területén sok hit és tévhit kering, amelyekre a dm weboldalán szeptembertől elérhető edukációs anyagokkal szeretne reagálni a vállalat. „Szeptemberben a szájápolás kategóriát érintően extra többszörös pont promóciókkal találkozhatnak az active beauty törzsvásárlók” – ismertette a szortiment menedzser.

Fenntartható fogmosás

A tapasztalat szerint a fogyasztók az öko szájápoló termékeket először egyszerre használják a szupermarketben is kaphatókkal, majd a pozitív tapasztalat miatt egyre gyakrabban a fenntartható, természetes összetevőket tartalmazó fogkrémeket, fogkeféket választják.
„Természetes alapanyagú fogkefékkel és a legfinomabb növényekből készült fogkrémekkel öröm a fog­mosás. A Greeny­shop online webshopban kapható termékek a mindennapokban – munkahely, utazás, szórakozás stb. – segítik a fogyasztókat. Gyakran macerás a fogkrémet mindenhova magunkkal vinni, ezért jó választás a fogtabletta, ami nemcsak ökotakarékos és környezetkímélő, de hatékony is” – fogalmazott a Greenyshop online ökodrogéria képviselője. Mint említették: a hagyományos fogkefék, fogkrémek (porok), fogselymek fenntarthatóbb alternatívái műanyag nélkül is megfelelő hatással rendelkeznek, a kapható fenntartható fogkefék nagy része bambuszból készül.

Kedveltek az újdonságok
A SPAR és INTERSPAR üzletekben a fogkrémek adják a fogápolási szegmens forgalmának több mint felét. A kozmetika kategóriák közül a szájápolás a legnagyobb forgalmi részarányú terület.
„A pandémia alatt az otthon töltött idő megnövekedése alatt vala­melyest nőtt a szájápolási termékek forgalma, és megfigyelhető egyfajta átrendeződés (a szájvizek nagyobb forgalmi súlyt kapnak, mint korábban), de hogy ez szokássá válik-e később, az majd kiderül” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Mint hangsúlyozta: a szájápolás kategóriában fontos a megbízhatóság, ami a márkaválasztásban is megmutatkozik. A gyakorlat azt mutatja, hogy a vevők az alacsonyabb árkategóriájú termékek esetében a kedvezőbb ár/akciós ár esetén könnyen váltanak, míg a prémium szegmensben vagy speciális igényeket kielégítő termékek esetében általában márkahűek. „Az adott márkán belül szívesen próbálnak ki új termékeket a vevők, ezért is mondhatjuk, hogy jellemző a márkahűség” – jegyezte meg Maczelka Márk, hozzátéve: a kevésbé ismert márkáknak több idő kell arra, hogy fel­fedezzék, és visszatérő vásárlás realizálódjon a termékeken.
Nagyon népszerűek a plusz funkciókkal bíró termékek, és egyre nagyobb az igény és a kínálat is bio, vegán és organikus termékekre is. „A kínálatunkban szerepelnek bio, glutén-, fluorid- és parabénmentes fogkrémek, illetve egyéb szájápolási termékek is. Emellett egyre tudatosabban keresik a kiegészítő termékeket, speciális igényekre való, vagy akár a vegán, bio termékeket” – ismertette Maczelka Márk.
Szeptember a szájápolás hónapja, amikor a szállítók megragadják az alkalmat különféle nyereményjátékokkal, speciális termékajánlatokkal az ilyen időszakokban. Az INTERSPAR hipermarketek esetében októberben az őszi szépséghét keretein belül támogatják a kategóriát.

Szájápolás egész évben
A TESCO áruházakban hatékony márkatermékek és a saját márkás fog- és szájápoló termékek széles áruválasztéka megtalálható az alacsony ártól kezdve a magasig. A napi legalább kétszer (reggel és este) 2 percig tartó fogmosáshoz a hipermarketláncban számos hatékony, egyedi és hagyományos fogkefe és fogkrém kapható, melyeknek év közben folyamatosan kiegyensúlyozott a forgalma, emellett egyre keresettebbek a vegán, műanyagmentes termékek is, fogalmazott a TESCO Sajtóosztálya. A vásárlók szeretik az elektromos fogkeféket is – a téli ­ünnepi szezon alatt különösen megnő az igény rájuk.
A tapasztalat szerint elmondható, hogy növekszik a speciális, ápoló hatású termékek iránti kereslet, például az ájurvédikus nyelvtisztító, amely a nyelvre tapadt baktériumok és lepedék eltávolítására alkalmas; az akkus vízfürdő, ami a vízi fogselyem, a víznyomás és a masszírozás egyedülálló kombinációját nyújtja.
A szájápolási hónap elsődleges célja a rendszeres fogászati szűrővizsgálat és a szájhigiéné fontosságának hangsúlyozása, amely hatással van a testi- és lelki egészségünkre, valamint az a pozitív törekvés, hogy az új generáció szuvas fogak nélkül nőjön fel, mindezt a TESCO is igyekszik megfelelő kommunikációs megjelenésekkel támogatni – tudtuk meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. szeptemberi szám)