Sok tekintetben változóban van a világ. A pandémia felerősítette bennünk az egészség fontosságának érzését, amiért sokan hajlandóak vagyunk változtatni az életmódunkon és az étrendünkön, ezzel odafigyelve Földünk egészségére is. Szerencsére nagyon sok gyártó felismerte az ebben rejlő potenciált és mentesebbnél mentesebb növényi alapanyagokból készült termékekkel kényeztetnek el minket. Sok esetben már kompromisszumot sem kell kötnünk, nem kell lemondanunk az igazi ízekről sem, hiszen egy kókuszolaj alapú vaj vagy egy növényi habdesszert is lehet nagyon finom.

NEMCSAK EGÉSZSÉGES, MÉG FINOM IS
Kajtár Nóra, a Danone brand managere elmondta, hogy a termék­fejlesztések során folyamatosan figyelemmel kísérik az aktuá­lis trendeket, fogyasztóik visszajelzéseit, és igyekeznek is ezekre reflektálni. „Három jelentős trendet látunk most a piacon. Az első az, hogy egyre nagyobb az igény a szója mellett más növényi alapanyagból készült termékinnovációra is. Emiatt döntöttünk például a kókuszgurt és a mandulagurt termékcsaládok bevezetése mellett az elmúlt év során. A második új irány a cukortartalommal kapcsolható össze. Egyre több fogyasztó keresi azokat a termékeket, amelyek cukormentesek, vagy nem tartalmaznak hozzáadott cukrot – így ezt is igyekszünk figyelembe venni a fejlesztések során. A harmadik trend pedig magára az ízvilágra vonatkozik. A piacon jelenleg is él az a percepció, hogy amennyiben valaki növényi alapú termékeket fogyaszt, annak kompromisszumot kell kötnie az ízvilág terén. Szerencsére az Alpro esetében ez egyáltalán nincs így, a fogyasztóink szerint is minden termékünk nagyon finom” – tudtuk meg Kajtár Nórától.
A fogyasztók olyan kényeztető édességeket keres­nek, amelyek nemcsak ínycsiklandók, de növényi ­alapúak is. „Mivel látjuk, hogy milyen nagy potenciál van a kategóriában, a legújabb fejlesztésünk ezen a területen az Alpro habdesszert” – árulta el a manager, majd hozzá­tette: „A növényi alapú kategóriába történő ­belépés is már az egészségtudatos táplálkozásra mutat, hiszen ezek a termékek hasznos részét képezhetik az egészséges étrendnek, illetve az előállításuk is ­fenntartható. Mi a Danone-nál úgy gondoljuk, hogy ha étrendünkben növényi alapú termékeket is választunk, már tettünk egy lépést az egészséges életmód és a bolygó megóvása felé.”
A manager úgy véli, hogy az a legfontosabb, hogy lefedjék a teljes fogyasztói utat: az első pont a kommunikáció és edukáció – azaz el kell juttatni a fogyasztókhoz a márka legfontosabb üzeneteit, hogy miért lehet előnyös számukra, ha növényi alapú termékeket is fogyasztanak, ún. flexitáriánus étrendet követnek.
Másodsorban elérhetővé kell tenni a termékeket a lehető legtöbb partnernél, hogy ha a fogyasztó bemegy a boltba, ne kelljen úgy kijönnie, hogy nem találkozott a termékünkkel. A harmadik lépcsőfok az árazás, hiszen végső soron a polc előtt dől el, hogy melyik terméket választja a fogyasztó. Emiatt nagyon fontos, hogy az ­ár-érték arány megfeleljen a fogyasztó által elvárt szintnek.

NATURALE VEGÁN – A VAJ ALTEREGÓJA
A fogyasztók egyre tudatosabban étkeznek, megnézik, hogy a vásárolni kívánt termék összetétele milyen minőségű. Ennek hátterében állhat egészségügyi megfontolás vagy valamilyen értékrend is. Az ételérzékenység (glutén érzékenység, laktózintolerancia, tejfehérje-allergia) egyre több embert érint, ezekben az esetekben elengedhetetlen a megfelelő étrend kialakítása. A veganizmust, mint tudatos táplálkozással párosuló szemléletmódot, életstílust is egyre többen választják.
A König-Units Kft. szem előtt tartja ezeket a ­piaci változásokat. „Habár mi nem gyártók vagyunk, tehát nem a mi kezünkben van a termékfejlesztés, igyekszünk a meglévő beszállítóink ilyen irányú fejlesztéseit bemutatni a magyar élelmiszerpiac szereplőinek, döntéshozóinak, ­beszerzőknek, továbbá újabb gyártó partnereket keresünk annak érdekében, hogy ezt a növekvő szegmenst ki tudjuk szolgálni, és alternatívákat kínáljunk a felmerülő igényekre” – fogalmazta meg Káposztás István,König-Units Kft. ­értékesítési igazgatója.
„Legújabb termékünk a Naturale Vegán kenhető vajhelyettesítő készítmény, amelynek kókuszolaj az alapja. Érzékszervi jellemzőit tekintve nagyon közel áll a vajhoz, változatos vegán diétát/étrendet biztosít. Tökéletesen kenhető, tökéletes sütéshez, tészta- és süteménykészítéshez, krémekhez, tehát abszolút alternatívája a vajnak. Háromféle íz közül választhatnak vevőink: dió-, vaj-, ­avokádó íz” – tudtuk meg Káposztás Istvántól.
Amikor egészséges alternatívát keresett egy terméknek a vásárló, a korábbi években sajnos azzal szembesült, hogy a helyettesítő termék íze, állaga elmarad az addig megszokottól, emiatt fanyalogva voltak kénytelenek elfogadni a ­piac kínálta termékeket.
„Ma már a gyártók – köztük a mi beszállítóink is – kifeje­zetten odafigyelnek a termékfejlesztés során, hogy ­minél szélesebb fogyasztói kör ízlését megtalálják, ­érzékszervi, technológiai jellemzőket tekintve szinte megegyezzen a helyettesíteni kívánt termékkel. A Naturale Vegán a legközelebb áll a valódi vajhoz. Gyártó partnerünk a környezetvédelmet is szem előtt tartotta a fejlesztésnél, ennek eredményeképpen a Naturale Vegán csomagolása 100%-ban újrahasznosított. A termék Innovációs díjat nyert a 2021-es Gulfood Élelmiszeripari Kiállításon, Egészséges Termékek kategóriájában” – tájékoztatott az igazgató, végezetül hozzá­tette: „Mint minden termék esetében, a megfelelő elérhetőség a legfontosabb a fogyasztók szempontjából, ezért a König-Units Kft.-nél törekszünk arra, hogy ennek az egészséges termékcsaládnak minél szélesebb disztribúciós hálózatot építsünk fel, annak érdekében, hogy a leendő fogyasztóink könnyen megtalálják azt.”

EGYRE EGÉSZSÉGTUDATOSABB A FIATAL NEMZEDÉK
Imre Ervin, a VitalPlus Trade Kft. tulajdonosa szerint ­manapság a fogyasztók egyre tudatosabbak. A gazdag beltartalmú termékeket keresik, mely elvárás kiválóan meglátszik az Ecomil főzőtejszíneik forgalmán. A ­vásárlók egyrészről ragaszkodnak a hagyományos és egészséges alapízekhez (pl. az Alce Nero paradicsomszószok), de fogékonyak az új generációs termékekre is (pl. Rapunzel datolya-kókusz krém, Biona kókusz szósz).
„A fejlesztések a minél kevesebb cukor, minél inkább mentes és a vegán irányába történnek” – árulta el Imre Ervin. Egész Európában új trendként hódít a nyírfavíz fogyasztása. „Mi igazán a SipSap-ban hiszünk, ami igazolt ­ökológiai erdőből származó nyírfavíz. Az alap SipSap nyírfavíz nem tartalmaz hozzáadott cukrot, sem mesterséges ­tartósítószert, viszont kiváló vitamin- és ásványianyag-forrás. Többek között tartalmaz kalciumot, káliumot, magnéziumot, C-vitamint, vasat, cinket és aminosavakat” – tudtuk meg Imre Ervintől.
A tulajdonos elmondta, hogy a közösségi média hétköznapi történetekkel segít bemutatni a hagyományos ételkombinációkat modern bio termékekkel.
Az így készült ételek nem hogy veszítenének bel­tar­tal­mukból és ízvilágukból, hanem a gyökerekhez vezetnek ­vissza, ahol nem is ismerték még a tartósítószereket.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. szeptemberi szám)

BELELEPOZOK