A hazai kiskereskedelmi szereplők 2021 nyarán már nagyobb forgalmú szabadtéri szezonnal számolnak, mert az év közepén észrevehető fordulatot hozott a lecsendesülő járvány-helyzet. A meleg nyár pedig máris érezteti hatását a magyar sörpiacon, idén nemcsak emelkedik a sörfogyasztás, de színesedik és ízesedik is.

A hazai sörforgalomra már nemcsak az időjárás, de az elmúlt évben a pandemia is hatással volt. A piac mindeközben egyre színesebb, hiszen a magas import és a hazai gyártású márkatermékek mellett egyre több kézműves sörfőzde terméke is a polcokra került, színesítve a kínálatot. A KSH adatai szerint tavaly nagy mértékben, 13%-kal csökkent a söripar teljesítménye, melynek fő oka a tömegrendezvények elmaradása. Ezért is fennáll a kérdés: a hűvös tavaszt követő kánikula, a vendéglátószektor indulása, a ­labdarúgó Európa-bajnokság és a közelgő olimpia várhatóan befolyásolhatja-e a forgalmat?

Kedveltek a „könnyedebb” sörök is
Az ALDI tapasztalatai szerint az UEFA 2020 Európa-bajnokság, valamint a nyár elején beköszöntött és azóta is vissza­térő kánikula hatása egyértelmű forgalomnövekedést hozott az italszegmensben, így a sörök értékesítése is emelkedett. A vállalat eladási adatai alapján a vásárlók mind a magyar márkák, mind a nemzetközi márkák termékeit előszeretettel vásárolják, tudtuk meg az ALDI-tól.
A vásárlók az állandó italkínálat mellett különféle ­nyári szezontermékekből is választhatnak. A széles szortimentben megtalálhatók az alkoholos és alkoholmentes radlerek, az IPA típusú italok, a gyümölcsös sörök, a gluténmentes sör és a búzasörök is.
Az ALDI tapasztalatai szerint a nyári időszakban a ­vásár­lók előszeretettel választják a könnyebb söröket, illetve a gyümölcsös ízesítésű söröket. Közkedveltek a különféle ízesítésben kapható alkoholmentes radlerek. Mint említették, a könnyebb, gyümölcsös ízesítésű, radler típusú sörök ­népszerűsége folyamatosan nő – az ALDI üzleteiben számos ízesített sör ­közül választhatnak a vásárlók –, a szezonban ­egyre keresettebbek ezek a termékek.
„Az ízesített sörök szegmensében az innováció folyamatos, a gyártók minden évben több újdonsággal is jelentkeznek” – közölték lapunkkal. Az áruházlánc is színes kínálattal ­várja a vevőit, a jelenlegi szezonális választékában ­elérhető ízek között megtalálni a meggyet, a citromot, a bodzát, a ­málnát, a grapefruitot, illetve a szezonális kínálatban lime-mentás ízesítésű sör is található.
A nyári szezonban nemcsak a magasabb alkoholtartalmú sörök forgalma emelkedik meg, hanem az alkoholmentes söröké is. Ez utóbbiak esetében nincs kiemelt célcsoport, számos indok miatt választhatják ezt az italt a vásárlók.
„Az ALDI alkoholmentes sörválasztékában mind a márkatermékek, mind a saját márkás italok megtalálhatók, amelyek közül az alkoholmentes radlerek igen keresettek. Az alkoholmentes sörök általánosságban alacsonyabb kalóriatartalommal rendelkeznek az alkoholt is tartalmazó sörökhöz képest, ezért az egészségtudatos fogyasztók is szívesen fogyasztják” – ismertette az ALDI.
Az alkoholmentes sörök innovációjának egyik iránya jó eséllyel az új ízek, ízvariánsok létrehozása, illetve a meglévők továbbfejlesztése. Az üzletlánc tapasztalatai szerint a fogyasztók teljes mértékben nyitottak az újdonságokra és az új ízekre.
A kánikula hatására nagyobb kiszerelésben, illetve nagyobb tételben is vásárolnak söröket a vásárlók. „Bár az alumínium dobozos sörök népszerűbbek az üveges söröknél, ennek a csomagolásnak is megvan a létjogosultsága” – egészítették ki.

Jelentős változások a polcokon
Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint a 2020-as év nem kedvezett az áruterületnek. „A rendezvények (tömeg- és családi/­baráti események egyaránt), fesztiválok, a nyári sportesemények ­elmaradása nem tett jót a fogyasztásnak. Valamint a 2020-as évben az időjárás sem kedvezett a kategóriának” – fogalmazott. Bizakodásra adhat okot, hogy idén a tavalyról átjövő sportesemények, a megtartható rendezvények és az eddig tapasztalt hőmérsékleti viszonyok is ­bizakodásra adnak okot, ami a fogyasztás várható élénkülését eredményezheti.
A hazai sörpiac egyre színesedik. A SPAR áruházak polcain a nemzetközi márkatermékek és a hazai márkatermékek mellett elférnek a házi készítésű-jellegű termékek is. „Nem lehet egyértelműen kimondani, hogy a magyar ­vásárló csak a hazai, vagy csak a külföldi márkák fogyasztását részesítené előnyben. A tapasztalat azt mutatja, hogy minden ár­szegmensben megfigyelhető hazai és nemzetközi brand népszerűsége, vala­mint továbbra is átlag felett fejlődik a kisüzemi sörök iránti kereslet” – jegyezte meg Maczelka Márk.
Továbbra is az alkoholos változatok fogyasztása a meghatározó éves viszonylatban, azonban nyáron az alkoholmentes, valamint az alacsony alkoholtartalmú natúr sörök és radler sörmixek részaránya megemelkedik, a totál forgalom közel 10%-át is kitehetik a nyári időszak alatt. Maczelka Márk megjegyezte: a sörkategória az elmúlt 5–7 évben jelentős változásokon (innovációk, fogyasztói ­edukációk) ment keresztül. Az ale típusú sörök néhány évvel ezelőtti jelentős betörése a láger sörök piacára a mai napig érezhető, azonban már nem tapasztalható olyan mértékű forgalmi részarány növekedés, ami hosszabb távon veszélyeztethetné a klasszikus láger sörök fogyasztásának meghatározó szerepét. „Jelenleg 8–10% körül van az ale ­típusú sörök forgalmi részaránya és valahol 10–15% között fog megállni a részaránya a jövőben. Nem klasszikusan sör, de a sör ­kategóriában a cider mellett idén Magyarországon is megjelent az USA-ban már hihetetlen népszerűségnek ­örvendő új szénsavas alkoholos kategória, a Hard Seltzer. Ez lesz az idei év nagy ­újdonsága, amitől sokat várunk” – ismertette a kommunikációs vezető, hozzáfűzve, hogy egyre inkább vásárolják ezeket a termékeket, valamint a radlereket egyfajta üdítő-helyettesítőként.
Mint mondta, a kategória fejlődésének több indikátora is volt az elmúlt években, melyek idén és a közeljövőben is alakítani fogják az alkoholmentessör-piac helyzetét: ­zéró tolerancia, sportolás alatt fogyasztott ital, izotóniás hatás, cukros szénsavas üdítő helyetti fogyasztás, kedvező ár az üdítőkkel szemben, jelentős marketing és fogyasztói aktivitások a sörképviseletek által.
Jellemzően az alkoholmentes sörmixek forgalmának jelentős részét a citrusos, valamint piros bogyós gyümölcsök, és ezek különböző variációi teszik ki. Extrém variációk is olykor-olykor felbukkanhatnak a SPAR választékában pl. ­körte-almás vagy éppen egy áfonya-citromos ízvilág. „A gyakorlat azt mutatja, hogy korábban sokkal merevebbek, elutasítóbbak voltunk az újdonságok iránt. Az elmúlt években azonban jelentősen megváltozott a sörfogyasztás szerkezete, rengeteget innovált és edukálódott a teljes ­iparág és a fogyasztók egyaránt. Ma már keresik az emberek az újdonságokat, bátran vásárolják a különlegességeket ajándékozás gyanánt, önmaguk jutalmazására, vagy éppen egy esti baráti összejövetel során kínálják a vacsora mellé akár bor helyett is” – említette Maczelka Márk.
A SPAR választékában több márka, több árszegmensben is megtalálható, az első áras (kb. 180 Ft-tól) brandektől egészen a szuper prémium (kb. 400–500 Ft) kategóriáig. A fogyasztás zömét a hazai sörmárkák alkoholmentes változatai adják. Jellemzően 0,33 L-es és 0,5 L-es kiszereléseket választják a vásárlók. A kínálatban 0,25 L-es, 0,33 L-es, 0,44 L-es, 0,5 L-es, 2 L-es és 5 L-es változatokkal is találkozhatnak a vevők.
„Ma a kiskereskedelmi piacok volumenének kb. 95%-a dobozos termék. Nyugati trend, hogy az aludobozok egyre inkább kiszorítják a palackos változatokat, így ez nálunk is érezhető még a drága kategóriák esetében is” – említette Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy van egy-egy kivétel, ahol az adott márka fogyasztása tradicionálisan palackból történik, de ezen termékek száma elenyésző.

Szomjoltásra is népszerű
„A sörfogyasztás erősen függ a nyári időjárástól. Az idei év éppen ezért erősnek mondható, noha a koronavírus-járvány nagyban befolyásolta a vásárlási szokásokat. Miközben az év első felében jóval kevesebb alkalommal tértek be a vevők az áruházakba, a kosarakba nagyobb mennyiségű áru került. A jelenlegi kánikula­szezonban az alkoholmentes sörök, radlerek és ciderek forgalma nőtt meg, valószínűleg azért is, mert ezeket a gyümölcsös, ízletes termékeket egyfajta szomjoltóként is fogyasztjuk” – fogalmazott a Tesco sajtóosztálya, megemlítve, hogy a hőmérséklet emelkedése mellett a napsütéses órák száma is hatással van az eladásokra: a túl nagy hőségben, fülledt, de felhős időben kevesebben vásárolnak alkoholos söröket.
Észrevehető, hogy a járványra a márkák fejlesztésekkel rea­gáltak, több innovatív termék jelent meg a polcokon. A kiszámíthatatlan időkben a fogyasztók bizalmat szavaznak a már ismert márkáknak, meglendült több magas minőségű és drágább prémium sör forgalma, miközben a középkategóriás, valamint az olcsó, gazdaságos árkategóriájú sörök iránti kereslet nem csökkent. Az árérzékeny fogyasztók gyakrabban választják a jelentősen olcsóbb termékeket.
A gyümölcsös, ízesített sörök jelenleg reneszánszukat élik. Akik a karakteresebb ízeket kedvelik, szívesen választják a kisüzemi technológiával készített kellemes aromájú, ízesített ale típusú minőségi világos ízesített söröket.
A Tesco sajtóosztálya szerint a hétvégi pihenéshez köthető, hogy csütörtöktől megugrik a sör iránti kereslet. Akár sztereotípia is lehetne, de igaz, hogy a férfiak főként a magasabb alkoholtartalmú termékeket választják, a nők kedvelik az alkoholmentes söröket, és mindkét nemre igaz, hogy szívesen választanak a valamivel alacsonyabb ­alkoholtartalmú radlerek, ciderek közül.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)