A Daikin Hungary Kft., a fűtési, szellőztetési és légkondicionálási berendezéseket gyártó és forgalmazó japán Daikin márka magyarországi képviselete közzétette a 2020 áprilisától 2021 márciusáig tartó, 2020-as gazdasági évének eredményeit.

A cég a 2019-es üzleti évéhez képest közel 25%-kal növelte árbevételét, amely 11,6 milliárd forintról 14,4 milliárd forintra nőtt.
Ezzel a növekedéssel a Daikin Hungary a legnagyobb növekedést elérő leányvállalat volt a régióban a Daikin Central Europe tagvállalatai között, a forgalombővülés egyúttal az egyik legnagyobb mértékű volt a Daikin Hungary Kft. elmúlt 20 évében. A bevétel mellett mintegy 5%-kal nőtt a foglalkoztatottak száma is. A vállalat nyeresége a jelentős árbevétel-növekedés ellenére 225 millió forintos értéken gyakorlatilag stagnált, aminek egyrészt a forint-euró árfolyam változása, másrészt az építőiparban tapasztalható munkaerőköltség-növekedés volt a két fő oka. A vállalat a piaci becslések szerint lakossági klímapiacon 10%-os, a lakossági hőszivattyú piacon 25%-os, az ipari folyadékhűtőknél 20%-os, míg a változó hűtőközeg tömegáramú hűtő-fűtő berendezéseknél (VRF vagy VRV rendszerek) közel 30%-os becsült részesedést mondhat magáénak, és Magyarországon mindegyik szegmensben a három legnagyobb piaci szereplő közé tartozik.

Csökkenő bevétel a lakossági, növekvő az ipari szegmensben
A forgalombővülés elsősorban az ipari, üzleti szegmensnek volt köszönhető, míg a lakossági szegmensből érkező árbevétel némileg csökkent. A vállalat arra számított, hogy a pandémiás helyzetben a home office elterjedése miatt nőni fog az otthonukat klimatizáló vásárlók száma, ez nem történt meg, a klímák iránti lakossági kereslet inkább visszaesett. Ez annak is volt köszönhető, hogy sokan vesztették el az állásukat, megnőtt a bizonytalanság a foglalkoztatottságban, a lakosság inkább kivárt, tartalékolt, továbbá a 2020-as nyár sem volt igazán meleg, elmaradtak azok a többhetes kánikulai időszakok, amelyek a klímaértékesítést jelentősen felpörgetik. Ennek következtében a Daikin lakossági klímaértékesítése 15%-kal csökkent.

Ezzel párhuzamosan viszont jelentősen nőtt az igény a lakossági hőszivattyúk iránt, az ebből származó árbevétel közel 15%-kal emelkedett és mintegy negyedével lett magasabb, mint azt a cég tervezte. A Daikin tapasztalata szerint az új építésű ingatlanok esetében már nagyon sokan hőszivattyús megoldással tervezik az ingatlan hűtését-fűtését megoldani, amit a hamarosan életbe lépő szabályozás is támogat, hiszen ezeknél a lakóépületeknél az energiafelhasználás legalább 25%-ának megújuló forrásból kell származnia. A hőszivattyú nem csupán ennek a kritériumnak felel meg, hanem üzemeltetési költsége is akár 30-40%-kal kedvezőbb lehet, mint egy gázkazáné.

A lakossági piacon a tavalyi év folyamán visszaesett a kereslet a belépő árkategóriás klímák iránt, viszont a közép- és felső kategóriás légkondicionálók továbbra is keresettek, a prémium termékek iránti keresletet nem fogta vissza a pandémia. A hőszivattyúk esetében egyre kevésbé az ár, sokkal inkább a műszaki tartalom, az energiafelhasználás és az integráció számít: a beruházók részéről az az igény, hogy kombinálni lehessen vizes vagy levegős rendszereket a hűtés-fűtés esetében, és egy kézből, illetve rendszerből tudják vezérelni az épületgépészeti berendezéseket.
Az ipari klímák, fűtési-hűtési rendszerek értékesítésénél nem volt visszaesés, több nagyberuházás – például a Néprajzi Múzeum – tavaly fejeződött be, gyárak, ipari létesítmények készültek el. A Daikin számos megrendelést kapott az e-mobilitás területén működő ipari cégektől, például akkumulátorgyáraktól, amelyek most építik magyarországi üzemeiket. A magyar piacon végbement folyamat egyébként ellentétes a Daikin többi közép-európai leányvállalatánál tapasztalttal, mivel a legtöbb szomszédos országban az ipari, kereskedelmi szegmens visszaesett, a lakossági szegmens viszont növekedett.

200 milliós magyarországi beruházás
A vállalat legnagyobb beruházása a 200 millió forintos ráfordítással létrehozott budapesti márkabolt volt, ami Európában a bécsi után másodikként nyílt meg 2020. májusában, és ahol a Daikin teljes lakossági portfóliója – klímák, hőszivattyúk, légtisztítók – megtekinthetők működés közben, illetve telepítéssel együtt megrendelhetők. Ezzel a Daikin a lakosság számára is kulcsrakész megoldásokat értékesít egy kézből, biztosítva a telepítést, a karbantartást, a szervizelést, és egyfajta minőségi standardot is kíván teremteni a márkabolti értékesítés révén.

Tiszta, vírusmentes beltéri levegő: mindenkinek fontos
A pandémia évében a legnagyobb keresletnövekedést a tiszta beltéri levegőt biztosító készülékekre regisztrálta a Daikin. Számos intézmény, kórház, orvosi rendelő keres megoldást arra, hogy baktérium- és vírusmentes levegőt biztosítson utólagos készülékbeépítéssel az épületek meglévő légcsatornáiba. A lakosság részéről ugyancsak rendkívüli mértékben megnőtt az igény a szobai légtisztítók iránt, volt olyan hónap, amikor közel 230%-kal nőtt a kereslet, főleg miután egyetemi teszt bizonyította, hogy a légtisztítók által alkalmazott plazmaionizáló és Flash Streamer technológia az új típusú koronavírust is képes elpusztítani. Azóta bebizonyosodott, hogy a Lille-i Pasteur Intézet bevizsgálása alapján mindkét légtisztító készülék hatékonyan pusztítja el az influenza- és a koronavírust a beltéri környezetben.