Hírek
Tipográfia

A Coca-Cola Company megvásárolja a Costa Coffee társaságot a Whitbread vállalattól. Mit nyerhet a világméretű italgyártó cég a főként Nagy-Britanniában működő kávézólánc átvételével? Az ottani magazin, a The Grocer véleménye szerint a konszern öt potenciális előnyre tehet szert.

A BBC tájékoztatása szerint, a Coca-Cola kb. 3.9 milliárd fontot szán a Costa Coffee kávézólánc megvásárlására, amely kb. 2 400 kávézóval rendelkezik a szigetországban, és 1 200 kávézóval más országokban, köztük Magyarországon is, valamint 8 200 árusító automatával. A The Grocer magazin áttekinti a lehetséges előnyöket, amelyeket a Coke ebből a vételből nyerhet.

1. További kockázatmegosztás a kínálatban az édesített szénsavas italok kategóriáján kívül
A konszern által az utóbbi időben végrehajtott átvételek, és a piacra kibocsátott újdonságok az egészségvédő és funkcionális termékek felé haladó fejlődési irányra mutatnak. Ennek az az oka, hogy a vásárlók egyre kevésbé szívesen vásárolnak édesített szénsavas italokat, akár cukorral, akár édesítőszerrel készülnek. A brit piacon a premier példák az alacsonykalória-tartalmú jeges tea, a Fuze Tea, vagy a tejes italok sorozata, az AdeZ nevű smoothie.
A Costa Coffee felvásárlása a meleg italok kínálatának kockázatmegosztása irányába mutat, ezt az italfajtát az amerikaiak soha korábban nem szerepeltették a kínálatukban.

2. Belépés a gyorsan növekvő piacra
A Mintel adatai szerint a kávéeladás Nagy-Britanniában 2017-ben kevesebb, mint 3,38 milliárd fontot ért el, míg ebben az évben 1,5%-kal nőhet, közel 3,43 milliárd fontig. A Costa Coffee átvételével a Coca-Cola elfogadja a Nestle részéről érkező kihívást, amely az elmúlt héten 5,5 milliárd fontos szerződést véglegesített a Starbucks hálózattal, amelynek értelmében a Starbucks-logóval ellátott termékek gyártására tartós, világméretű licencet nyert.
A kávé nem csak a leggyorsabban növekvő italkategória az alkoholmentes italok között, de nagyon sokrétű piacot is jelent – magában foglalja a kávézókat, a kávéautomatákat, a pörkölt kávét, az őrölt kávét, az instant vagy kapszulás kávét. Ez a terjeszkedés számára széles teret nyújt – hívja fel a figyelmet a The Grocer.

3. Globális hatókör
Igaz, hogy a Coca-Cola a kész kávéitalok különböző változatait kínálja, amelyek a világ számos pontján kaphatók, ugyanakkor nem rendelkezik a kínálat széles és globális portfóliójával. A Costa Coffee megvétele tökéletes mód a kávéértékesítés globális platformjának kiépítéséhez. Annál inkább, mivel maga a kávézólánc hatalmas potenciállal bír a külföldi piacokon és vezető pozíciót tölt be a brit piacon. Másfelől a Costának hasznára válik a Coca-Cola világméretű forgalmazási lánca, amelynek közvetítésével ösztönözni tudja innovatív és egyre szélesebb termékkínálatát, pl. a jeges változatok esetében.

4. Közvetlen hozzáférés a gasztronómiai piachoz
A Coke-nak jelenleg nincs saját kávézója, míg a házon kívül fogyasztott kávé forgalma csak Nagy-Britanniában kb. 6,3 milliárd fontot ér el évente, 4,3%-os éves növekedési ütemmel számolva, amelynek megtartására jók a kilátások. A The Grocer marginálisan megjegyzi, hogy azzal, hogy a Coca-Cola megvette a Costa Coffee kávézóláncát, felbőszítette a Starbucks-ot, amely eddig szorosan együttműködött a nagyvállalattal, de most a Coke bizonyára konkurens termékkínálattal fog fellépni, hogy szélesítse a kiskereskedelmi portfólióját.

5. Költségcsökkentés
Éppen elég összegbe került az amerikaiaknak a Costa Coffee, több mint 16-szorosa volt a cég 2018-ra prognosztizált éves EBITDA-mutatójának. A Coke-nak viszont hasznára válik az átvett kávézók tapasztalata és tudása az ellátási lánc területén, amely kiterjed a beszerző forrásokra, az árusításra és forgalmazásra. A Costa számára jelentős megtakarítást hozhat a globális logisztikai hálózathoz való csatlakozás, valamint a méretgazdaságosság diszkontálása, pl. a nyersanyagvásárlás és az italgyártás centralizálásával.


Forrás: thegrocer.co.uk

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek