A koronavírus-járvány miatt a háztartási papíráru termékek iránti megnövekedett kereslet 2020 elején csak egy rövid időszakban okozott készlethiányt a hazai üzletekben. A vásárlói igények azonban mit sem változtak: legyen szó száraz papírtörlőről, papír zsebkendőről vagy szalvétáról, az üzletek polcairól főként a kellemes tapintású, többrétegű, jó nedvszívó termékeket veszik le a vevők, ha lehet, nagyobb kiszerelésben és a pénztárcát kímélő áron.

Újdonságokkal a járvány alatt is
A vírus kapcsán az államilag meghozott korlátozások miatt kialakult „pánikvásárlás” nagymértékben hatással volt a háztartási papíráruk kategóriára. Emiatt a tavalyi év elején a dm drogériahálózatban komoly készlethiányt volt, de mint lapunknak Takács László, a dm Kft. szortiment menedzsere elárulta, ezt a cég szállítóival közös erőfeszítéssel hamar sikerült orvosolni, adott esetben időszakos szortimentbővítéssel is. Mint megjegyezte: a kategória forgalma szép növekedést mutatott a tavalyi év során, amelyhez a koronavírus is hozzájárult.
Takács László úgy véli, hogy az eddigi tapasztalat és gyakorlat alapján valószínűsíthető a kategória iránti megnövekedett kereslet fennmaradása a járvány megfékezése után is, hiszen a tavalyi év miatt komoly átalakuláson mentek át a háztartási szokások papíráru felhasználás tekintetében. „Feltételezhetően nagymértékben idén még nem fog változni a higiéniához való új hozzáállásunk, illetve sokan fognak továbbra is home office-ban dolgozni” – tette hozzá.
A járvány számos változást hozott a piacon, így kihatott a termékfejlesztésekre, újdonságok előállítására is. A szortiment­menedzser szerint a tavalyi év kevésbé szólt az innovációkról, mint inkább a készletek megfelelő biztosításáról. „Ettől függetlenül a dm idén is számos ­innovációt tudott felmutatni: igyekeztük feldobni az otthon eltöltött hétköznapokat a papíráruk színesítésével, és mindemellett figyeltünk a fenntarthatóságra is (pl. papír csomagolású papír­törlők, színes-kedves mintás toalettpapírok, papír zsebkendők, papírtörlők)” – ismertette Takács László.
Érezhető és tapintható előrelépés tapasztalható a piac prémium termékeinek területén. „Bár újrahasznosított termék, mégis a 4 réteg miatt prémium kategóriába sorolható dobozos újrahasznosított 100 db-os papír zsebkendőnk kiemelkedő teljesítményével komoly változást eredményezett, talán ennek is köszönhető a dobozos szegmens irányába történt eltolódás. Megfigyeltük még, hogy a Zewa 5 rétegű toalettpapírja mutatott komoly fejlődést” – sorolta Takács László, hozzá­téve, hogy mind a két termék a maga nemében egyedi, hiszen az előző nemcsak fenntartható, azáltal hogy 100%-ban újrahasznosított rostokból készül és Kék Angyal minősítést visel magán, hanem prémium is, hiszen 4 rétegű és puha, az 5 rétegű toalettpapír pedig „igazán különleges minőségű termék”.
Mint megtudtuk, a dm áruházakban a kategórián belül a papírtörlők iránt növekedett meg legjobban a kereslet, mivel ezeket a termékeket az elmúlt évben sokkal univerzálisabban használták fel, például a felületek fertőtlenítése utáni szárazra törlésre is.
A járvány nem lehetett hatással a fenntarthatósági törekvésekre. Tavaly először megtalálható volt mind szállítói, mind saját márkás oldalon a papír csomagolású papírtörlő – a dm saját márkás termékben guriga nélkül, ezzel is csökkentve a felesleges hulladékot. „Ezt az irányt idén is nemhogy megtartjuk, hanem tovább is szeretnénk fejleszteni, hiszen a dm számára a fenntarthatóság az egyik legfontosabb szempont a termékfejlesztés és kiválasztás során” – fűzte hozzá a szortiment menedzser.
Mint megtudtuk, a tavalyi évben a papír zsebkendő szegmens elég változatosan teljesített, néhány termék kifejezetten alul-, másik pedig nem várt módon felülteljesített.
Takács László elárulta, hogy a csomagos papír zsebkendő iránti kereslet csökkenését több okra is vissza lehet vezetni: egyrészt a vírus miatti óvatosság lecsökkentette az ­influenzás és náthás megbetegedések számát, másrészt ezt a fajta zsebkendőt utazáshoz is használják, melyek száma a korona­vírus miatt elmaradt a korábbiakhoz képest. Ezzel szemben egyértelmű fejlődést mutat a díszdobozos kategória, valószínűsíthetően az otthon eltöltött lényegesen több idő miatt. Mint a szortiment menedzser megjegyezte, ezek közül a dm újrahasznosított 4 rétegű 100 db-os dobozos termék fejlődése volt kiemelkedő, illetve ez a szegmens bővült tavaly is, és idén is várható újdonság.
„Számunkra nagyon fontos a fenntarthatóság mellett a folyamatos megújulás, színesítés, amit a papír zsebkendő kategórián belül a megszokott csomagos zsebkendők (6x8; 15x10; 30x10; 42x10 db), illetve a dobozosok idén is hozni fognak, ahogy csomagolásaik váltakoznak évszaknak és hangulatnak megfelelően” – említette Takács László.
Általánosságban elmondható, hogy a gyermekeknek szánt papír zsebkendők kisebb méretűek és mókás, vicces figurákkal vannak díszítve a külső csomagoláson. Sok esetben egyesével a zsebkendők is nyomottak, így adva vidám perceket a legkisebbeknek még orrfújás közben is.
Takács László szerint a járvány alatt jellemzővé vált a ­szinte egésznapos otthontartózkodás, home office, illetve otthon­tanulás stb. miatt is érzékelhető a megnövekedett igény a nagyobb kiszerelések iránt. „Ez a papír zsebkendő és a toalettpapír kategóriában is igaz, valamint a korábbiakban említettek szerint a papír zsebkendő kategóriában látszik egy eltolódás a dobozos kiszerelések irányába – és ezen belül is a nagyobb kiszerelések felé” – fűzte hozzá.
Mint megtudtuk, a dm a tavalyihoz hasonló módon számos különféle izgalmas marketing aktivitással támogatja a termékeit idén is, nagy hangsúlyt fektetve a fejlődésre: így több online/social media jelenlét várható, hogy minden korosztály minél hamarabb értesülhessen az újdonságokról. Várhatók a már jól bevált dm magazin megjelenések, és másodkihelyezésekre, valamint törzsvásárlói többszörös pont aktivitásra számíthatnak a vásárlók.
„A papír termékeknél is alkalmazzuk a „Mindig megéri” tartós árgaranciát. Idén ünnepli 3. születésnapját a webshopunk, többszörös pont promóciókkal készülünk a vásárlóknak az év során, továbbá a törzsvásárlókat hírlevelekkel és személyre szabott ajánlatokkal szólítjuk meg. Megújult az applikációnk is, amelyben szintén kényelmesen elérhetők a kuponcenterünk többszörös pont kuponjai” – ismertette Takács László.

Termékfejlesztéssel a minőség jegyében
Az ALDI üzleteiben a háztartási papíráruk forgalma 2020-ban jelentős mértékben emelkedett. Az áruházlánc vásárlói elő­szeretettel választják a nagyobb ­kiszerelésű termékeket, a piac világosan ezek felé a termékek felé tolódott el az utóbbi időben.
Mint megtudtuk, a vállalat egész évben forgalomnövekedést tapasztalt, de tavasszal, a koronavírus-járvány kezdetén, a felvásárlási időszakban kiugró volt a kereslet növekedése.
A háztartási papíráruk közül a legdinamikusabban fejlődő kategória a kéztörlőké, amelyek között az ALDI saját márkás termékei nagyon keresettek. A diszkontlánc kínálatát meghatározza a környezetvédelem iránti elkötelezettség, ami a kategóriában is megmutatkozik. A fenntarthatóság jegyében a piacon megjelentek a műanyag csomagolástól mentes toalettpapírok és kéztörlők is. A nedves toalettpapírokat ugyancsak nagyon kedvelik az áruházlánc vásárlói, ez a szegmens is jól teljesít, a saját márkás prémium kategória különösen közkedvelt a vásárlók körében.
A papír zsebkendő termékkategórián belül megtalálható szezontermékeket az ALDI kifejezetten a gyerekeknek szánja. Ezek a 4 rétegű, 6x9 darabos licenc papír zsebkendők a megszokottól kisebb kiszerelésűek, dizájnjukat a gyerekek által kedvelt rajzfilmek adják. A motívumokkal díszített kis kiszerelésű papír zsebkendők mellett kedveltek a dísz­dobozos zsebkendők is. Az esztétikus csomagolású zsebkendők egyre több motívummal érhetők el az ALDI üzleteiben, a díszdobozos választék kínálata szezononként eltérő. A szegmens legkeresettebb termékei azonban továbbra is a 100 darabos kiszerelésű papír zsebkendők, amelyek meg­találhatóak illatmentes, illetve Aloe vera illatú variációban is. Az ALDI elárulta lapunknak, hogy saját márkás háztartási papíráru termékskálája a közeljövőben megújul. A megszokott magas minőséget ezentúl Kokett márkanév alatt találják majd meg a vásárlók az üzletek polcain.

Fontos a hatékonyság és a minőség
A huzamos idő óta fennálló távoktatás és a több vállalat által is bevezetett távmunka, amelynek célja a diákok, illetve az alkalmazottak biztonságának biztosítása a világjárvány idején, több változást is hozott a háztartások vásárlási szokásaiban. Tavasszal, a korona­vírus-járvány első hullámában hazánkban is megjelenő „pánik­vásárlás” során a toalettpapír mellett a papírtörlő és a papír zsebkendő iránt is nagy volt a kereslet a Tesco áruházakban is. Ennek okát elsősorban az áruhiánytól való félelem okozta, azonban hamar észrevehető lett, hogy nem kell ettől tartani, így mára normalizálódott a vásárlói kedv.
A korona-válság kezdetén, ahogy a drogériákban, úgy a nagyobb szuper- és hipermarketekben is megugrott a papírtörlők értékesítése. S bár a „pánik” jó ideje lecsengett, a már hónapok óta tartó vírushelyzet a higiéniai cikkek többletvásárlását eredményezi. A TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. online és bolti kínálatában egyaránt megtalálhatók a 2 és 3 rétegű háztartási papírtörlők, különböző kiszerelésekben. Mint megtudtuk, jellemzően a prémium 3 rétegű termékek iránt is megnőtt a kereslet, hiszen a papírtörlők nemcsak lehetővé teszik a kézmosás utáni hatékony kézszárítást, de egyéb felülettisztításra is kiválóan alkalmasak.
Jellemzően szeptembertől áprilisig megnő a papír zsebkendők iránti kereslet. Az elmúlt hónapokban a háztartások tagjai fokozottan több időt töltöttek otthon, ami kis mértékben, de érezhető változást okozott a kategóriában. A polcokon található kínálatból többször vették le a vonzóbb csomagolású, akár a lakás díszítő elemként is használható dobozos papír zsebkendőket. Sokan választják a Tesco saját márkás termékeit, közülük is az olcsóbb, két- és három­rétegű, ­valamint a prémium kategóriás négyrétegű, illatmentes és illatosított zsebkendőket.
A papírszalvéták esetében a vevők elsősorban a jó nedvszívóképességű termékeket keresik, amelyek megfelelő díszei is a terített asztalnak. Noha a kategória iránt egész évben kiegyensúlyozott, nem fokozott az érdeklődés, a szezonális ünnepek (karácsony, húsvét stb.), illetve a háztartásokban zajló események (pl. születésnap, befőzési időszak stb.) befolyásolják mind a kínálatot, mind a keresletet.

Választék mindenki számára
A tapasztalat azt mutatja, hogy a háztartási papíráruk területén volt az egyik legkiugróbb fejlődés a Covid–19-járvány megjelenésekor, természetesen a tisztítószerek, valamint a tartós élelmiszerek mellett, fogalmazott az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya, hozzátéve, hogy az áruházlánc kínálatából az elmúlt évben a papírtörlő kategória tudott a legdinamikusabban fejlődni.
A polcokon egyre több olyan termék jelenik meg, melyeket a fenntarthatóság szempontjai alapján fejlesztettek ki. „Vállalatunk számára kimondottan fontos a környezetvédelem és a fenntartható kínálat biztosítása, ezért választékunkban számos környezettudatos, pl. magas lapszámú, papír csomagolású termék is szerepel, de természetesen kínálatunkat a jövőben még jobban szeretnénk bővíteni a különböző zöld megoldásokkal” – említették.
A háztartási papíráruk széles kínálata – az alaptermékektől a prémiumtermékekig – elérhető az Auchan áruházak vásárlói számára. A toalettpapír esetében az egyrétegű termék már nem képezi az áruházlánc választékát, ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy egyre népszerűbbek a négy- és ötrétegű termékek, de a kínálat javát továbbra is a háromrétegű változatok teszik ki, ugyanis ezek a legnépszerűbbek a vásárlók körében.
Hasonló helyzet alakult ki a papír zsebkendő esetében is, a kétrétegű termékek már csak minimális számban találhatók meg az Auchan áruházakban, ugyanis, mint megjegyezték, a vásárlók itt is egyre inkább keresik a minőségi, leginkább a háromrétegű termékeket, ugyanakkor a négyrétegű papír zsebkendők is egyre felkapottabbak.
Jellemzően a papír zsebkendők esetében továbbra is az ömlesztett kategória a legkedveltebb az Auchan vásárlói körében. A gyártók, forgalmazók részéről egyre több egyedi dizájnú, aktualizált tematikájú, mintás csomagolású termék jelenik meg, így lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogy a számukra leginkább szimpatikus csomagolású terméket választhassák.
A gyerekek általában arra kérik szüleiket, hogy valamely általuk kedvelt meseszereplő, vagy egy számukra szimpatikus figura (pl. állat) jelenjen meg a csomagoláson. A tapasztalat azt mutatja, hogy az ő esetükben kiemelt szerepet kap a minőség, így a nekik »szóló« termékekből három- vagy négyrétegű változatokat kínál leginkább az Auchan.
A kiszereléseket illetően jelentősebb változást nem tapasztalt az áruházlánc. „A vásárlók elsősorban a jó minőségű, általuk kedvelt márkát választják, valamint természetesen előnyben részesítik, ha mindez akciósan érhető el. Azt mondhatjuk, hogy a jó minőséget keresik, kedvezményes áron” – közölték.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. februári szám)

BELELAPOZOK