A Mintel közvélemény-kutató cég három trendet prezentált, amelyek elemzői vélemények szerint kulcsfontosságúak lesznek a világon az idei év élelmiszer- és italpiacán, valamint a gasztronómiában. Az elemzéshez javaslatok társulnak, amelyek öt évet meghaladó hosszabb távon veszik számításba a fogyasztói magatartást.

A három trendet a Mintel a következőképpen nevezte el: Tápláld az elmédet! (az élelmiszer- és italtermékek innovatív receptjei gondoskodnak a fogyasztók mentális és érzelmi jóllétéről új alapokra helyezve az egészséges táplálkozást), A  minőség új definíciója (olyan fogalmak újra fogalmazása, mint a „bizalom”, „ minőség”, és „szükséges” – a márkák számára egy aktuális kihívás), Ételek általi egység (az élelmiszer- és italszektor márkái mérlegelik a kivételesség egyedi szükségletét és a hasonlóan gondolkodó emberek közösségéhez való tartozás iránti igényt).

A jövőbe tekintve Alex Beckett, a Mintel Food & Drink társigazgatója, kifejti, hogy a fogyasztói viselkedés változásai milyen módon kapcsolódnak össze olyan tényezőkkel, mint a jóllét, érték és önazonosság; ezek inspirálni fogják a recepteket, a csomagolást és egyéb kezdeményezéseket a következő években.

Tápláld az elmédet!

2021-ben és az utána következő években az élelmiszer-, ital- és gasztronómiai ágazat márkái fellélegzést kínálnak a fogyasztóknak olyan termékeknek köszönhetően, amelyek pihentető hatású recepteken és rituálékon alapulnak. Mivel a COVID-19 fertőzés elkerülésének egyetlen célja egyre kevésbé lesz lényeges, a fogyasztók komolyabb kötelezettségeket fognak vállalni az egészségtelen étrend kockázatának csökkentése céljából, érdeklődésüket a tudatosabb, intuitív táplálkozás felé irányítva, valamint igazolást és motivációt keresve a technológiában.

Beckett szerint a globális COVID-19 járvány tudatosította a fogyasztókban, hogy milyen fontos a jóllétükről való gondoskodás. A következő években a fogyasztók egyre gyakrabban fogják azokat a termékeket és szolgáltatásokat keresni, amelyek mentális és érzelmi egészségük számára kínálnak előnyöket.

- A funkcionális megjelenés és a multiszenzoriális, érzelmekre ható termékek segítenek az élelmiszer-, ital- és gasztronómiai ágazat márkáinak nagyobb szelet tortát kihasítani a mentális és érzelmi jóllétet biztosító lehetőségek szektorából. Előrelátható, hogy az innovatív élelmiszer- és italreceptek segítik a fogyasztók tájékozódását abban, milyen módon hat az étrend a mentális és érzelmi egészségre, ami viszont növeli az érdeklődést az egészséges táplálkozás pszichológiai megközelítése iránt – olvasható a Mintel közleményében.

A minőség új definíciója

A Mintel véleménye szerint várható, hogy növekedni fog a kereslet a különleges, ünnepi alkalomhoz kötött, otthon fogyasztott, megfizethető luxusételek iránt. A márkák és üzlethálózatok etikai vagy ökológiai küldetéssel bíró termékeket fognak forgalomba hozni elérhető áron, a vásárlók viszont érintés nélküli megoldásokat, köztük kísérleti jellegű szolgáltatásokat várnak az üzletektől. A következő öt évben és a távolabbi jövőben a kiskereskedelembe és az egészséges élelmiszerek méltányos hozzáférésébe fektető márkák és piaci szereplők fognak sikereket elérni.

- A pandémia kiváltotta sokk után érték szempontjából a fogyasztók keresik a visszatérést afelé, ami szükséges. A vásárlók jelenleg a minimális fogyasztásra és a vásárlások lehető legjobb megtérülésére koncentrálnak – magyarázza Beckett.

Hozzáteszi: - A COVID-19 miatt bevezetett korlátozások után a piacok megnyitásával az élet lendületet kap, és növekedni fog a kereslet a „convenience” kategóriájú, gyors, higiénikus és merész termékek iránt az élelmiszer- és gasztronómiai szektorban. A következő néhány évben a márkáknak meg kell felelniük a minőség új definíciójából eredő kihívásoknak, és biztosítaniuk kell az e-kereskedelemhez való hozzáférést minden társadalmi-gazdasági réteg vásárlója számára. A legjobb minőség vonzó áron való megszerzésének vágya a termék árának kérdésében nagyobb átláthatóságra motiválja a márkákat, ezért tájékoztatást nyújtanak annak összetevőiről, így az alapanyagokról, a gyártási folyamatról és az abban résztvevők munkájáról.

Ételek általi egység

A Mintel cég szerint a következő 12 hónap során az élelmiszer-, ital- és gasztronómiai ágazat cégei arra fogják ösztönözni a vásárlókat, hogy egyéniségük kifejezésére és identitásuk pandémia előtti helyreállítására használják a márkákat. Várhatóan fejlődni fog a közösségi kereskedelem, amely közösségek létrehozásán keresztül kiegészítő jövedelem esélyét jelentheti a márkák számára; a márkák kihasználhatják erőforrásaikat, hírnevüket és hatáskörüket is, hogy a fogyasztók fontos társadalmi kérdésekben tevékenykedhessenek.

- A COVID-19 járvány felerősítette a közösség szerepét a fogyasztók körében. Értékelve a kapcsolatok és a kölcsönös segítségnyújtás súlyát a fogyasztók hasonlóan gondolkodó emberek közösségeiben fognak egyesülni társadalmi célokból és az egység érzéséért. Az élelmiszer-, ital- és gasztronómiai szolgáltatások márkái kihasználják azt a tényt, hogy közös érdekek és szenvedélyek tárgyai, amelyekkel a fogyasztók azonosulni tudnak, és aktív résztvevői lehetnek rajongói közösségeknek. A közösség közös márkában (vagy márkákban) való egyesülése bővíti majd tagjainak társadalmi köreit, és kollektív fellépésre sarkallja a változás javára – hangsúlyozza Alex Beckett.