A mustár, a ketchup, a majonéz, valamint a torma a világ legnépszerűbb nedves ételízesítői közé tartozik – mindegyik termékből számos fajta kapható, különböző fűszerezésben és kiszerelésben.

Egészséges és finom
Az év végi ünnepek hagyományosan jelentősen befolyásolják a bio nedves ételízesítők, szószok (ketchup, ­majonéz, mustár) iránti keresletet. Imre Ervin, a VitalPlus Trade Kft. ügyvezető igazgatója megemlítette, hogy a tapasztalatok alapján 2-3-szoros forgalmat realizál a cég ezekből a termékekből az átlaghoz képest.
A jó minőségű, egészségvédő hazai és külföldi termékek piacra juttatásával foglalkozó VitalPlus Trade Kft. által forgalmazott termékekkel, köztük a bioélelmiszerekkel az egészséges életmódot kívánja megcélozni, illetve hozzá­segíteni. A nedves ételízesítők termékkínálata terén is számos innovációs termékmegjelenéssel találkozni. Imre Ervin elárulta, hogy egyre több különböző zöldségalapú innováció jelenik az Alce Nero márkacsalád klasszikus olasz ízei mellett. „Nagyon várjuk a közeljövőben piacra kerülő sárga ­paradicsomszószt, ami krémesebb textúrával bír” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a cég kínálatából az ünnepi ételek nemcsak finom, de egészséges kiegészítői az Alce Nero 500 ml paradicsomszószok, akár bazsalikomos vagy natúr formában, de népszerű a 200 ml-es Alce Nero Napoletana ­paradicsomszósz és a magas hústartalommal bíró Alce Nero Bio Bolognai szósz is. A mustárok közül a Biona Bio ­klasszikus mustár verhetetlen, csakúgy, mint az eredeti Biona Bio majonéz. A legkisebbek a Rapunzel almával édesített Bio Tigris ketchupot preferálják.
„A trendeknek megfelelően a piac jelenleg kiemelt figyelmet fordít a cukormentességre. A tapasztalat azt ­mutatja, hogy a tudatos vevők az eredeti ízeket keresik, az igazán egészségre figyelő gyártók minimalizálják a cukrot, esetleg agavé- vagy kókuszszirupot használnak, de például az Alce Nero paradicsomszószok nem tartalmaznak hozzáadott ­cukrot” – ismertette Imre Ervin.
A jelenlegi járványhelyzet valamennyire előtérbe ­hozta az egészséges élelmiszerek fogyasztásának fontosságát, azonban Imre Ervin szerint arra, hogy milyen hatással lehet a ­koronavírus-járvány az idei év végi forgalomra, nagyon ­nehéz válaszolni. „Reméljük, hogy a fogyasztók minél több vitamint, természetes és bioterméket fognak választani, így is erősítve ellenállóképességüket. Az online kommunikáció mellett, kereskedelmi partnereink csatornáit próbáljuk tartalommal megtölteni. Hiszünk benne, az eladási helyhez kapcsolódó marketingkommunikáció értékes” – fogalmazott.

A gyártói márkák dominálják a szószok eladását

Elérte a 23 milliárd forintot a majonéz, a ketchup és a mustár összesített kiskereskedelmi forgalma 2019. október és 2020 szeptembere között. Ez 8%-kal magasabb érték az ezt megelőző, azonos időszakhoz viszonyítva. Mennyiségben közel 235 ezer hektoliter fogyott ezekből a szószokból, ami 5%-os emelkedést jelent.
A ketchup értékben mért éves eladása meg­haladta a 7 és fél milliárd forintot a vizsgált időszakban, ami 8%-kal több az előző periódushoz viszonyítva. Volument tekintve pedig 6%-os emelkedés jellemzi a kategóriát. A bevétel mintegy három­negyede gyártói termékek eladásából származik.
A 401–2500 m2-es csatornáé a ketchup értékben mért forgalmának 43%-a. Az ennél nagyobb boltok (2500+ nm) az eladás több mint egyharmadát hasítják ki, az 51–200 m2-es üzletekre pedig több mint egytizedes piaci részesedés jut.
A három nedves szósz közül a majonéz eladása növekedett a legmagasabb mértékben: a vizsgált időszak során értékben 10, mennyiségben 8%-os növekedést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe az azt megelőző 12 hónappal összevetve. A kategória kiskereskedelmi forgalma tavaly október és 2020. szeptember közt 10 és fél milliárd forintot tett ki. A gyártói márkák értékben 72%-ot hasítanak ki a teljes piacból.
A mustár éves forgalma értékben 5%-kal nőtt, így megközelíti az 5 milliárd forintot. Volumenben az egy évvel korábbihoz viszonyítva az eladás stagnált a vizsgált időszakban. A gyártói és a kereskedelmi márkák közt négyötöd-egyötöd (79–21) arányban oszlik meg a piac.

Csemege, csípős, pikáns és ünnepi
Az ALDI tapasztalatai szerint a karácsonyi szezonban egyértelműen megnövekszik a kereslet a különböző szószok iránt. Mint megtudtuk, az ünnepi időszakban egységesen nő a forgalma mind a karácsonyi menühöz illő, mind a szilveszteri fogásokhoz passzoló csípős és pikáns szószoknak, de a hétköznapi fogásokhoz megszokott csemege ízű termékek iránt is emelkedik a kereslet. „Az üzletlánc vásárlói előszeretettel választják a magas minőségű, kiváló ár-érték arányú exkluzív saját márkás termékeket” – közölték.
A tapasztalatok szerint az ünnepi élelmiszereknél is a minőségi termékek felé tolódik a kereslet. A magyar vásárlók a hagyományos ízvilágú alapanyagok mellett egyre nyitottabbak az újdonságok iránt. A termékkör minden tagja iránt nagy a fogyasztói érdeklődés, az egészségesebb, azaz tartósítószerektől mentes, csökkentett cukortartalmú, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, illetve vegán termékek egyre kedveltebbek a vásárlók körében. Az ALDI – a vásárlói igényeknek megfelelően – a jövőben is ilyen irányú termékfejlesztéseket tervez.
A klasszikus karácsonyi és szilveszteri termékek iránt nem csökken a kereslet: az ALDI a koronavírus-járvány mellett is az elmúlt években tapasztalt forgalomra számít, és arra készül, hogy a vevők a szokott módokon fogják beszerezni az ünnepi fogásokhoz szükséges szószokat is. „A járvány első hulláma alatt előtérbe került az otthoni főzés, és ez, illetve a nyári grillszezon egyaránt növelték a nedves szószok iránti keresletet. A karácsonyi szezonból fakadóan és az aktuális járványügyi intézkedések miatt feltételezhetően még többen fognak otthonaikban főzni, sütni, ez valószínűleg tovább fogja növelni a termékek forgalmát” – ismertette az ALDI.

Hűségesek a vásárlók
A nedves szószok kategóriája nemcsak szilveszter előtt, hanem a teljes ünnepi időszakban kiemeltnek számít. Ilyenkor a kereslet annyira megnő, hogy egy-egy akciós majonéz, ­ketchup vagy mustár esetében a forgalom körülbelül ­ötszöröse a normál akciós mennyiségnek, ha például a ­szeptemberi hónappal hasonlítjuk össze.
„Az Auchan legtöbb áruháza hipermarket, ezért nálunk inkább a nagy kiszerelésű termékeket keresik vásárlóink, így a 600-800 gramm körüli változatok iránt a legnagyobb a ­kereslet. Ugyanakkor a különleges ízekből, a speciális fűszerezésű termékekből a 100-200 grammos kiszerelés a kedvelt, ezeket talán kevesebbszer használják a mindennapi ­étkezések során, ezért választják a kisebbeket” – fejtette ki az Auchan Retail Magyarország. Mint elárulták, a 2019-es adatok ­alapján elmondható, hogy körülbelül a vásárlók fele márkahű, a többiek pedig inkább az akciós terméket keresik. Az idei évben azonban a pandémia megváltoztatta ezt a trendet. „Mi azt tapasztaltuk, hogy a nagybevásárlások során a vevők a szokásos, bevált termékeiket vásárolták meg és nem feltétlenül választották az akciókat. Ugyanakkor az év vége felé ebben is változást láthatunk, ugyanis kezd újra visszarendeződni a helyzet és ismét nő az akciós termékek ­iránti kereslet” – ismertette lapunkkal az Auchan sajtóosztálya.

Klasszikus és pikáns ízek
„Ahogy a húsvéti szezon alatt, úgy a karácsony és a szilveszter időszaka alatt is megnő a mustár és a majonéz iránt a kereslet, azonban megfigyelhető, hogy az év végi, szilveszteri időszak előtt a ketchup forgalma is emelkedik. A szószokon kívül az év végi időszak a torma forgalmára is jelentős hatással van, ezen termékek fogyása ugyancsak növekedést mutat ezen időszak alatt” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.
Az alapforgalmat a klasszikus ízű majonézek, mustárok, ketchupok adják, azonban egyre jobban növekszik az ízesített termékek iránti kereslet. Ketchupok esetén a csípős, a mustároknál a dijoni, az ízesített, extra csípős termékeket is szeretik kipróbálni a fogyasztók. „Míg a klasszikus ízek erősebbek a piacon, a torta nagy részét még ezen termékek hasítják ki. Azonban az új ízekre erős nyitottság mutatkozik. Ezen termékek forgalma jelentős növekedésben van, de forgalmi részarányban erősen elmaradnak a klasszikus ízek mögött” – jegyezte meg a kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy a húsvéthoz hasonlóan, karácsonykor is a klasszikus ízek a kedvencek. Azonban a magyar fogyasztók szeretnek a klasszikus termékek mellett kipróbálni új, karakteres ízeket, például a mustár esetében a dijoni, csípős, mustármagos, a torma esetében pedig a tejszínes, wasabis termékeket. A szószok esetében a BBQ-szószok a legkedveltebbek és erősen nő a nemzetek íze konyhájába tartozó, például az ázsiai szószok iránti kereslet.
Maczelka Márk szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók a különböző mártások, szószok esetében is szeretik az újdonságokat, a különleges ízvilágot (például BBQ szószok, füstölt szószok, nemzetek íze ízvilág). A hagyományos, ­csemege ízek mellett más terméket választanak a ­halhoz, a húshoz vagy a zöldséges ételekhez, salátákhoz vagy köretek­hez. Ezenkívül kedveltek lettek a chutneyk, a gyümölcsös szószok, a lekvárok, melyeket különböző húsokhoz fogyasztanak (pl. hagymalekvár, mangó-ananász, szilvás szósz).
A koronavírus-járvány miatt idén nem egészen a hagyományos év végi ünnepi készülődésnek néz elébe a világ. Maczelka Márk hangsúlyozta, hogy a SPAR áruházakban és a SPAR Online Shopban minden igénynek megpróbálnak megfelelni és kielégítő választékot biztosítani a vásárlóknak, akár tésztaszószokat, húsételekhez illő szószokat, dresszingeket tekintve, mind az alapízeket, a speciális ízeket, illetve a különböző extra nemzetek ízeit figyelembe véve.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. december)

BELELAPOZOK