A koronavírus-járvány befolyásolja a kereskedelem forgalmát. A számtalan globális negatív jelentés ellenére az élelmiszer-kereskedelem az egészségügyi termékek gyártói mellett a koronavírus-járvány nyertesei között szerepelhet. Erről számol be a „Food & Beverage Sector Report“, az Edge by Ascential 2020. júliusában megjelent tanulmánya.

A koronavírus-járvány befolyásolja a kereskedelem forgalmának alakulását – néhány szektornak, pl. a ruhaiparnak súlyos veszteségekkel kell számolnia, más üzletágak pedig olyan magas forgalmat könyvelhetnek el, mint még soha. 2020 júliusában az Edge by Ascentials „Food & Beverage Sector Report“ című tanulmányában arra a következtetésre jutott, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem az egészségügyi termékek mellett a győztesek közé tartozik.

Az élelmiszerkereskedelem online forgalma 2020-ban emelkedik
Az Edge by Ascential előrejelzése szerint az élelmiszerkereskedelemre vonatkozóan, a koronavírus-járvány következtében világszerte 2,9%-kal emelkedik a forgalom. Ez a megállapítás arra vezethető vissza, hogy a kijárási korlátozások miatt sokan egyre gyakrabban főznek otthon és ­feltehetően ez a krízis után is folytatódni fog. 2020 első fél évében a raktá­rozási törekvés világszerte ahhoz vezetett, hogy az emberek tartalékokat halmoztak fel, amely szintén fellendítette az élelmiszer-kereskedelmet.

Különböző előrejelzések a különböző piacokra
A tanulmány szerint a legnagyobb forgalomnövekedést (+3,8%) a világ egyik legnagyobb élelmiszerpiaca, Németország könyvelheti el, miközben a japán piac, ahol a pandémiát viszonylag gyorsan megfékezték, 1,5%-kal előreláthatólag a legalacsonyabb forgalomnövekedést ­könyvelheti el. Az Edge by Ascential Nagy-Britannia számára 2020-ra az előző évhez képest visszaesést feltételez a Brexit miatt előállt gazdasági bizonytalanság következtében. Később ezt a prognózist felfelé korrigálták, amely a Covid-19 miatt megváltozott vásárlási szokások számlájára írható. A vevők vásárlási szokásai világszerte megváltoztak, az üzletekben csak minimális időt töltenek el, miközben az online megvásárolható élelmiszerek iránti kereslet meredeken emelkedett. Ezért most az élelmiszer-kiskereskedők ­arra törekednek, hogy változtassanak értékesítési csatornáikon. Sokan közülük javítanak online funkcióikon, hogy növeljék a hatótávolságukat, és előmozdítsák a növekedést.

A rangsor várhatóan nem változik
Az előrejelzés szerint a vezető élelmiszer-kiskereskedők rangsora 2020-ban változatlan maradt, ezen belül is (a Tesco kivételével) minden főbb vállalat számára növekedést jósol az előző évhez képest. A legnagyobb kiskereskedő, a Walmart az előrejelzés szerint 2020-ban meg fogja erősíteni pozícióját és teljes forgalmát a Covid-19-nek köszönhetően 6,5 milliárddal növelheti. Ezt a fejlődést meggyorsítja a vállalat ez év első negyedévében foganatosított online fullfillment funkcióinak meggyorsítása és a Walmart hosszú távú fókusza a digitális transzformáción. Az Edge by Ascential a második és a harmadik legnagyobb diszkonthálózat, a Schwarz Group és az Aldi számára is jelentős forgalomnövekedést jósol, mivel ezen vállalatok esetében a pandémia által okozott gazdasági bizonytalanság ahhoz vezet, hogy a vevők tudatosabban szeretnék bonyolítani a vásárlásaikat. Ez a megváltozott fogyasztói magatartás a többcsatornás élelmiszerkereskedőkhöz (Walmart, Carrefour) képest a diszkontoknál nagyobb növekedést eredményez.