Míg korábban a szabadtéri főzés jellemzően szalonnasütésből és bográcsozásból állt, napjainkban már Magyarországon is népszerű a grillezés és a barbecue sütés. Jellemzően a grilltermékek piaca május és szeptember között szárnyal; és úgy tűnik, a koronavírus-járvány nem befolyásolja a grillerek, grillkolbászok, grillsajtok és grillfűszerek kínálatát.

A grillpiac Magyarországon egy-két éve már dinamikusan nő, erre a trendre reagáltak a termelők is, hiszen a magyar piacon is egyre szélesebb árukínálattal, félkész és késztermékekkel jelentkeznek a piac résztvevői. A grillezés és a barbecue sütés már nem kizárólag a nyári napsütéshez és a kerti partikhoz köthető, ami a gyártók egész éves kínálatában is tükröződik.
S bár a koronavírus-járvány bizonyos mértékig hatással van a szabadtéri tevékenységekre, így a kisebb-nagyobb társasággal együtt járó szabad ég alatti, illetve otthoni sütésre is: a grillezés megengedett, de kerülve a külső helyszínekről érkezőkkel való fizikai érintkezést, csak szűk családi körben.

Pikáns újdonságokkal
Az alapanyagok egyelőre zavartalanul érkeznek a Kométa 99 Zrt. sertés­feldolgozó üzemébe, így a termelés is folyamatos. Zab Gábor,Kométa 99 Zrt. készítmény-­értékesítési igazgatója elárulta, hogy az aktuális tervek szerint a járvány miatt kialakult helyzet nem befolyásolja a vállalat grilltermék választékát. Magát a grillezés folyamatát, helyszínét bizonyára jelentősen átalakítja a karantén helyzet, hiszen nem mindenkinek van lehetősége kertben, szabadban grillezni – az új termékcsalád azonban serpenyőben is ­kiválóan elkészíthető.
„A Kométa 99 Zrt. Magyarország nemzeti szempontból egyik létfontosságú élelmiszer-előállító üzeme. A krízis okozta megnövekedett fogyasztói igény kielégítése miatt a kaposvári üzemben az eddigiekhez képest több műszakban és akár hétvégén is teljes kapacitással zajlik a termelés. Hetente átlagosan 11000 sertést dolgoznak fel, voltak hetek, amikor 450 000 tálca védőgázas húst szállítottak kereskedelmi partnereiknek. Az üzemben dolgozó munkatársak áldozatos és fegyelmezett munkáját megemelt összegű fizetéssel jutalmazzuk” – ismertette Zab Gábor. Mint mondta, a cég az egyébként is magas szintű higiéniai szabványait már a járvány kezdetekor tovább szigorította és azóta újabb óvintézkedéseket vezetett be a kaposvári üzemben. A telephelyre érkezéskor minden kollégánál testhőmérsékletet mérnek, egy profi, a repterekről ismert hőkamerát is beszereztek a beléptető helyiségbe, ezáltal nemcsak a gyártó egységekbe, de már a telep területére sem juthat be szigorított ellenőrzés nélkül senki. Mindemellett kötelezővé vált a csuklyás védőmaszk viselése is.
„A keresletnek megfelelően egyre szélesebb a kínálat a ­piacon. Tapasztalatunk szerint folyamatosan erősödik ­ebben a kategóriában is a különlegességek és a minőségi termékek iránti kereslet” – említette Zab Gábor, hozzátéve, hogy emellett jellemző, hogy a mono termékeknél népszerű a kisebb kiszerelés, míg a nagyobb kiszerelésű termékek esetében célszerűbb mixtermékekkel megjelenni.


A helyes táplálkozás elvei, valamint a fogyasztói igények figyelembevételével a vállalat folyamatosan fejleszti termékeit, így az idei szezonban megújul a Kométa grill kínálata is. „Grill termékcsaládunkban a grillkolbászok 300 g-os kiszerelésben lesznek elérhetőek. A tavalyi évben nagy sikert aratott a magyaros és sajtos ízesítésű grillkolbászunk. Ezen termékek mellett az idei évben bajor, mediterrán és jalapeñós ízesítésű grillkolbászokkal bővítjük a termékcsaládot. A fogyasztói terméktesztjeink során a jalapeño ízű grillkolbászunk kimagasló eredményt ért el, ennélfogva ezt a különleges termékünket várjuk a 2020-as grillszezon legnagyobb pozitív meglepetésének, de bízunk benne, hogy a többi ízesítés is kedvelt lesz a fogyasztók körében” – ismertette Zab Gábor.
A grillkolbászok mellett a grillezéshez is kiváló választás lehet a Gyorsvacsora termékcsalád bármely tagja. Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi helyzetben, a vásárlók számára egyre fontosabb a kényelmi kiszerelések elérhetősége, amelyet otthon akár egy serpenyőben is el tudnak készíteni a család számára. Mint megtudtuk, a kínálat részét kitűnő minőségű pácolt húsok, hamburgerpogácsák és húsgolyók képezik. A pácolt hústermékeket BBQ, mediterrán, zöldfűszeres-fokhagymás és magyaros ízben találhatják meg a vásárlók a boltok polcain. Mivel a Kométa üzeme teljesen szójamentes – a gyártás során nem kerül az új termékbe se glutén, glutamát és a sajtos termékek kivételével laktóz és tejfehérje sem -, ennek köszönhetően a grill termékeket is bátran fogyaszthatják azok, akiknek kerülniük kell ezeket az összetevőket.
„A tavalyi évben mix csomagolásban voltak jelen a piacon grillkolbász termékeink, és nagy sikert aratott a magyaros és sajtos ízesítésű mix. Az idei évben azonban mono csomagolást kap az öt különböző ízesítésű termék” – említette a készítmény-értékesítési igazgató. Mint mondta, a termék­tesztek tapasztalatai alapján a jalapeño paprikás ízesítéstől várja a cég, hogy gyorsan a vásárlóközönség új kedvence lesz, a többi népszerű ízesítés mellett.
„A grilltermékeink értékesítését a szezon folyamán főként online és BTL eszközökkel tervezzük támogatni, kiemelten felhasználva a trade marketing eszköztár ­nyújtotta lehetőségeket. Bízunk benne, hogy idén is sok fogyasztó fogja megtalálni kedvenc termékét a Kométa megújult grill kínálatában”.

Ilyenkor indul a grillszezon

A grillezés jellemzően szezonális műfaj, az előző években stabilan nőtt az érintett kategóriák értékbeli és mennyiségi forgalma a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. Az előző két szezonból ez világosan kirajzolódik. Előrevetítenénk, hogy a 2020-as forgalmi adatokról predikcióink nincsenek, a COVID-19 pandémia azonban átírhatja a trendeket.

Grillkolbász, mint a grillszezon alapeleme
A grillkolbász esetében az eladás jellemzően a késő tavaszi-nyári hónapokra, májustól augusztusig koncentrálódik: 2018-ban a teljes éves (január-decemberi) értékbeli eladás háromnegyedét tette ki a szezon, tavaly pedig az éves értékbeli forgalom négyötödét is elérte az említett négy hónap eladása, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
A grillkolbász iránti kereslet szezonról szezonra emelkedni látszik: értékben közel 12%-kal gyarapo­dott a kategória forgalma, mennyiségben pedig 10%-kal többet adtak el a kiskereskedelemben 2019. május-augusztus között a 2018-as szezonnal össze­vetve. A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma a vizsgált időszakban a 2 és fél milliárd forintot is meghaladta. Mennyiségben kifejezve közel 1300 tonna grillkolbászt értékesítettek.
A Nielsen kiskereskedelmi indexéből ­kiviláglik, hogy továbbra is erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom. A vizsgált időszakban, 2019. május-augusztusban a grillkolbász értékbeli eladásának 92%-a a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódott. Ezt tovább bontva: a kategória értékbeli forgalmának több mint egyharmada a 2500 négyzetmétert meghaladó boltokban generálódott, további 57%-a pedig a 401-2500 négyzetméteres üzletekben került a kasszákba. Ez utóbbi csatornánál figyelhető meg a legnagyobb, több mint 3 százalék­pontos növekedés az előző, 2018-as szezon­hoz viszonyítva.

Lendületben a grillsajt
A grillsajtról, csakúgy, mint a grillkolbász kategóriájáról, elmondható, hogy forgalma a késő tavaszi és a nyári hónapokra koncentrálódik. 2018-ban a május és augusztus közötti időszakban realizálódott a teljes éves (január-decemberi) értékbeli forgalom háromötöde. 2019-ben ez az arány nagyobb volt, az éves adatokkal összevetve a szezon értékbeli részesedése a kétharmadot is megközelítette.
Továbbra is növekszik a grillsajt forgalma: a Nielsen kiskereskedelmi indexe a kategória értékbeli forgalmában 47%-os növekedést regisztrált a 2019-es szezonban (május-augusztus) a 2018-as azonos periódussal összevetve. Volument tekintve valamivel nagyobb mértékben, másfélszeresére gyarapodott az eladás. Így a 370 tonnát is megközelítette a szezonban megvásárolt grillsajt mennyisége. A kategória piacának szezonbeli forgalma értékben meg­haladta az 1 milliárd forintot.
A grillsajt esetében is igen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom: Érték szempontjából az eladás kilenctizedét a 400 négyzetméternél nagyobb egységek vitték el a legutóbbi, 2019-es grillszezon (május-augusztus) során. Ezekből a 401-2500 négyzetméteres boltok önmagukban a kategória összforgalmának 56 százalékát teszik ki. Ez a csatorna egyébként kimagasló növekedést tudhat magáénak egyik szezonról a másikra: értékben 80, mennyiségben pedig 87%-kal gyarapodott a grillsajtforgalom ezekben az üzletekben.

Sikeresek az egyedi fűszermixek
„A koronavírus-járvány grillfűszer szezon forgalomra gyakorolt hatásáról még nem tudunk nyilatkozni, hiszen a hagyományos grillfűszer szezon májustól augusztusig tart a kiskereskedelemben. Kínálati oldalon a márciusi időszakban kezdtük el bevezetni a kiskereskedelembe idei éves innovációinkat, ezen folyamatot nem akasztotta meg a járvány” – fogalmazott Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A vállalat számára elsődleges a munkatársak egészségének a védelme, és az adott munkakör lehetőségeihez mérten maxi­málisan támogatják az otthoni munkavégzést. Galácz Márta hangsúlyozta, hogy a Kotányi cégcsoport a járvány alatt is stabil, kiszámítható hátteret biztosít munkavállalói részére.
Mint megtudtuk, a Kotányi Hungária Kft. évek óta szoros együttműködésben van a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, és arany fokozatú támogatóként vesz részt a rászorulók támogatásában. A cég támogatja az ingyen konyhákat is, amelyeknek nagyon felértékelődött a szerepük, hiszen az iskolai bezárások miatt sok gyereknek csak innen jut meleg étel.
„Széleskörű kínálatunkban megtalálhatóak egyfelől a hagyományos grillfűszer keverékek (Klasszikus, Zöldség, Fokhagymás stb.) mellett a pácokhoz használatos keverékek is, utóbbiak hozzáadott só nélkül készült termékek. Ki kell emelni a Rub (szárazpác) termékszegmenst, A „rub” jelentése „bedörzsölni”, ami a fűszer használatára utal. A Kotányi rubkeverék használatával a fűszerezés különleges világát ismerhetjük meg és egyedi harmóniát alkot bennük a barbecue fűszerek intenzív ízvilága és a barnacukornak köszönhető kis édesség. Hamburger fűszerkeverékeink közül a Klasszikus és Amerikai BBQ keverékeink igen népszerűek. Utófűszerezés terén még szerepet kapnak a bors, só, chili termékek. Valamint a köretekhez kapcsolódóan megélénkül a saláta fűszerkeverékeink forgalma is a szezonban” – ismertette az ügyvezető igazgató.


A Kotányi idén limitált szériás termékekkel is bővíti választékát – az Argentin Chimuchurri szószhoz készült fűszerkeverék, amely kiváló marhához, steakhez vagy halakhoz, valamint a füstös, aromás Grill Texas és az egzotikus India keverék –, melyek valódi különlegességet jelentenek az idei grill szezonban.
Mint megtudtuk, a fűszerkeverékek közül a hagyományosabb ízek, a Grill Klasszikus, Barbecue vagy a Fokhagymás termékek iránt folyamatosan nagy az érdeklődés, de évek óta erősödő kereslet mutatkozik a különlegesebb ízek és termékek iránt is.
A cég grilltermék-szegmensében a tasakos termékek a meghatározóak, magát a termékkategóriát is ez a kiszerelés dominálja. A grillfűszer-keverékek, -pácok a Kotányi keverékek standard pirosas-sárgás színű csomagolásában találhatóak meg, míg a kategórián belül magasabbra pozícionált Rub (szárazpác) és Hamburger szegmensek termékei fekete színű csomagolásban kaphatóak.
„Az eladótérben a másodlagos kihelyezések szerepe még jobban felértékelődik, tekintve, hogy a fogyasztók minél rövidebb idő alatt kívánják elvégezni bevásárlásukat, így a termékek láthatósága kulcsfontosságú. Terveink szerint média mixünkben tovább növeljük az online kommunikáció eddig is jelentős súlyát, többek között social media jelenlétünk is még hangsúlyosabbá fog válni a grillszezontól kezdve, vala­mint a használt online kommunikációs eszközök körét is tovább bővítjük” – ismertette Galácz Márta a Kotányi kommunikációs megjelenéseit.

Komoly tervek előtt állva
A koronavírus megjelenése a Szarvasi Mozarella mindennapjaira is kihat, mint megtudtuk, a megszokott biztonságos munkaruházaton túl minden lehetséges védőfelszerelést biztosít a munkatársak számára a vállalat. „Fokozott higiéniai intézkedéseket vezettünk be mind a gyárban, mind az irodában dolgozó kollégák megóvása érdekében. Akinek a munkaköre megengedte, az otthon, azaz home office-ban dolgozik. Azt hiszem, minden tőlünk telhetőt megtettünk annak érdekében, hogy a vírus terjedését visszaszorítsuk” – ismertette Rohony Miklós, a Szarvasi Mozzarella Kft. marketingvezetője.
A grillszezonban a vállalat akár salátákhoz is fogyasztható sajtjai mellett a fogyasztók a már tavaly megszokott Natúr és (hagyományosan) Füstölt Grill mozzarellákkal is találkozhatnak az üzletekben.
A marketingvezető elmondta, hogy a Grill termékcsalád designja nagyon komoly és részletes tervezői munka eredménye: a Grill mozzarella csomagolásának megtervezésekor figyelembe kellett venni, hogy praktikus legyen és kiemelkedő az üzletek polcain.
„A közeljövőben két termékünknek is szeretnénk a csomagolását megújítani, még szebbé varázsolni. A gyártásunk tekintetében is komoly beruházásokat tervezünk, melyeket már el is kezdtük” – ismertette a marketingigazgató, utalva rá, hogy ezen beruházások gyakorlatilag az egész gyár modernizálására irányulnak.
Mint megtudtuk, alapvetően, mint minden más termék helyzetében, a Grill mozzarella esetében is forgalomvisszaesés mutatkozott az elmúlt időszakban. „Azt sajnos még nem látni, hogy milyen változást okozhat a termékek forgalmában a járvány okozta kritikus helyzet” – fűzte hozzá Rohony Miklós.
Mint megtudtuk, a Szarvasi Mozarella lehetőségeihez mérten igyekszik minden felületen támogatni termékeit, azonban a kialakult helyzetre való tekintettel, a marketing tevékenységben is megszorításokat kell alkalmazni.

Megújulva kívül-belül
„A grillpiac egy dinamikusan fejlődő, innovációkkal teli szegmens, ami idén is sok újdonságot rejt számunkra. Igaz, hogy grillezni legtöbbször kisebb-nagyobb társaságban szoktunk kellemes időtöltésként a családunkkal vagy barátainkkal, így a jelenlegi helyzet nem túl kedvező ennek a szegmensnek, ugyanakkor úgy látjuk, hogy sok lehetőséget is rejt” – fogalmazott Giczi Csenge, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. márkamenedzsere.
Mint mondta: mivel a grillsajtok pár perc alatt, serpenyőben is elkészíthető kényelmi termékek, így tökéletes választás, ha valaki gyorsan és könnyen szeretné feldobni otthon a mindennapokat.
„Nagyon fontos számunkra fogyasztóink jó közér­zete, ezért a kialakult helyzetben digitális kommunikációval igyekszünk segíteni őket a nehéz napokban, többek között könnyen elkészíthető recepteket osztunk meg, amivel feldobhatják a mindennapokat” – mondta Giczi Csenge, megemlítve, hogy a Karaván és a Tihany grillsajtokkal például pár pillanat alatt könnyedén változatos fogásokat lehet varázsolni két meeting között délben, vagy akár egy nehéz nap végén.
A Savencia Fromage & Dairy Hungary idén is több újdonsággal jelentkezik, hogy még változatosabbá tegyék a grillezést. A Karaván Grillsajt mellett megújult formában jelenik meg két ízben a Karaván Sajt Steak, mely a karakteres, füstös ízek kedvelői számára tökéletes választás akár húsok helyett is. Így már nemcsak a húsimádók élvezhetik a steakeket, hanem a sajtok szerelmesei is.
A Tihany portfólió is megújul: az ínycsiklandó fűszerkeveréken kívül idén már áfonya és levendula szószokkal is ízesíthetők lesznek a lágy és krémes grill camembert sajtok. A márkamenedzser szerint az édes ízek kedvelői számára kihagyhatatlan a két ízvariáns.
Mindemellett idén a Karaván és a Tihany grill termékek is megújult csomagolásban jelennek meg a polcokon. „Mindkét esetben magas minőségű, a márka arculatának megfelelő, ugyanakkor a grillszegmenshez illő friss és lendületes megjelenést kölcsönzünk a termékeinknek” – fűzte hozzá Giczi Csenge.
A márkamenedzser elárulta, hogy a kialakult helyzet miatt a cég kiemelt figyelmet fordít a digitális kommunikációjára. „Amellett, hogy változatos és könnyen elkészíthető receptekkel látjuk el fogyasztóinkat, pozitív üzenetekkel igyekszünk könnyebbé tenni számukra a mindennapokat.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)