Az egészséges, észszerű étkezés nem elérhetetlen. A fogyasztók széles választékból választhatnak minden kategóriából ahhoz, hogy ne csak jóllakottak, de fittek, energikusak és életerősek is legyenek.

Elméletben mindenki tudja, hogyan kell(ene) egészségesen élni, egészségesen étkezni. Vagyis kiegyensúlyozottan érdemes zöldséget és gyümölcsöt, halat és húsárut fogyasztani, valamint sok teljes kiőrlésű gabonafélét, tejterméket és mérsékelten kevés cukortartalmú ételt enni. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a gyártóknak érdemes termékeik pozitív hatásait, illetve az egészségtudatos táplálkozás előnyeit megismertetni és hangsúlyozni.
Csodatévő táplálékok nincsenek, az immunrendszert az egészséges életmód védi a leghatékonyabban – vallja a TÉT Platform Egyesület szakmai vezetője. Antal Emese kifejtette: a táplálkozásban is a mennyiség helyett a minőségre kell törekedni. Nemcsak az idénygyümölcsök és friss zöldségek időszaka válik elérhetővé a tavaszi szezon beköszöntével, hanem az egészségtudatos életmódra is valamivel nagyobb figyelem kerül.
A szakértő szerint a vitaminhiányt sokan a kevés C-vitaminnal azonosítják, holott a zsírban oldódó vitaminokról sem szabad megfeledkezni, hiszen a fáradtság és a gyengeség érzését sokszor ez okozza. Kiegyensúlyozott táplálkozással, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával kell ügyelni a vitaminok, ásványi anyagok, folyadékok és fehérjék bevitelére. Az egészséges életmód ráadásul nem csupán a kiegyensúlyozott táplálkozáson múlik, ki kell egészülnie rendszeres testmozgással és elegendő pihenéssel is - hangsúlyozta Antal Emese.
Mi köti össze az egészséges táplálkozás divatját, az egészséges táplálkozás iránti érdeklődés tavaszi csúcsát és a húsvétot? Természetesen a finomságok, amelyekre az elkövetkező hetekben nagyobb figyelmet fordítanak mind a gyártók, mind a vásárlók.

Új ízek és bővülő termékkínálat
A müzli- és zabszeleteket, gabonapelyheket és instant zabkásákat felölelő termékkínálatával a Cornexi Food hangsúlyosan az egészséges életmódra törekszik. A Cornexi portfólió minden termékcsaládjában megtalálhatóak a hozzáadott cukor nélküli ízvariánsok. Emellett a gyártó tavaly év végén vezette be az új Protein Zabkása portfólióját, amely 2 íz vegán, 3 féle növényi proteinforrást tartalmaz. „A »HCN«, azaz hozzáadott cukor nélküli védjegyünk mellett tehát egy újabb tudatos táplálkozást segítő termékelőnnyel színesítettük a termékpalettánkat” – említette a Cornexi key account managere, Czimer-Szőke Imola, aki hozzáfűzte: a tapasztalatok azt mutatják, hogy minden évben erőteljes, 2 számjegyű növekedés tapasztalható ebben a kategóriában. Az áruházláncok is egyre nagyobb teret, lehetőséget adnak ennek a kategóriának. Mint megtudtuk, a gluténmentes kategória még mindig élen jár, emellett a laktózmentes, a vegán és a hozzáadott cukor nélküli termékkörök iránti kereslet is folyamatosan növekszik.
A fogyasztókat számos tényező befolyásolja a termék­választás során, legyen szó az ízvilágról, a minőségről, a cukortartalomról, a csomagolásról vagy akár az árról. „Termékfejlesztéseink során mindig az élvezeti érték az első, törekszünk arra, hogy a hozzáadott értékek és a kiváló minőség mellett finom termékeket készítsünk. Emellett fontosnak tartjuk a fogyasztók árérzékenységét, például a hozzá­adott cukor nélküli termékeket keresik és preferálják, de nem annyira, hogy többet is fizessenek érte. Úgy látjuk, hogy a ­többi mentes, tudatos kategóriában ennyire nincs jelen az ár­érzékenység” – fogalmazott Czimer-Szőke Imola.
A Cornexi key account managere megjegyezte, hogy az egészséges, illetve mentes cereáliák fogyasztásával kapcsolatban kiugró szezonalitásról nem igazán lehet beszélni, mivel a tudatos vásárlók egész évben fogyasztják a termékeket, de az kétségtelen, hogy év elején (január –március), illetve az őszi időszakban, szeptember és október környékén kicsit nagyobb fókusz helyeződik ezekre a termékekre. Októberben vannak többnyire az ehhez a kategóriához kapcsolódó rendezvények és termékversenyek is, tette hozzá.
„Elsősorban az átlagnál egészségtudatosabb vevőket célunk elérni. A HCN portfóliónk fő mottója is erre utal: »Édes élet hozzáadott cukor nélkül«. A hozzáadott cukor nélküli szeletes termékeinket egy köztes étkezésként cukorbetegek is előszeretettel fogyasztják” – ismertette Czimer-Szőke Imola, megemlítve: bár a gabonapelyheket a gyermekek fogyasztják elsősorban, a Cornexi HCN termékei a felnőttek körében is népszerűek, főleg egészséges „nasiként” fogyasztják őket.
Mint megtudtuk, a termékfejlesztésekben elöljáró vállalat a vegán és fehérjével dúsított fejlesztési vonalat továbbviszi a szeletes termékeire is. „Teljesen új, kategóriateremtő termékeket tervezünk bevezetni még az idei évben” – jegyezte meg a key account manager.
A kásaportfólióba idén szezonális ízeket vezet be a Cornexi, illetve továbbra is kiemelt fókuszban vannak a múlt év végén bevezetett protein zabkása termékek, amelyek jelentős innovációt jelentenek ebben a kategóriában, mert a többi instant zabkásával ellentétben hideg vízzel is elkészíthetőek.
Az egészséges életmódra törekvő fogyasztókra jellemző, hogy az átlagosnál tudatosabban olvassák el a termékek címkéit, több csatornán is utánanéznek az újdonságoknak. A Cornexi key account managere hangsúlyozta, hogy a cég termékcsomagolásai nagyon informatívak, „illetve a social mediaban igyekszünk edukálni a fogyasztóinkat, hogy eloszlassuk a tévhiteket. Az év során több jelentős sportrendezvényen személyesen is találkozhatnak velünk a rajongóink, itt is van lehetőség információcserére, illetve a tudatosság elvi megalapozására. Elindult az Instagram oldalunk is év elején, amelyen, a népszerű FB oldalunk mellett, szintén szervezünk nyereményjátékokat, fogyasztói promóciókat”.

Jótékony hatású finomságok
Az egészséges élelmiszerek forgalma évről évre növekszik és egyre több az egészségtudatos vásárló. Keresztesi Ferenc, az olajos magvak és aszalt gyümölcsök importjával, feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó Gilan Trading Kft. kereskedelmi igazgatója megemlítette, hogy az egészséges táplálkozás és az egészséges életmód megatrenddé erősödött az elmúlt évek során. A Z generációt már élénken foglalkoztatja az egészsége és ebbe az irányba alakítja a hétköznapjait, akár egy aszalványokkal feldobott chia-reggeli formájában vagy egy marék natúr mandulával csillapítva az éhségét futás után.
Mint hozzáfűzte: „a Kalifa a kezdetek óta őszinte örömmel vesz részt ennek magyarországi népszerűsítésében, hiszen termékeinkkel mi magunk is az egészséges élelmiszerek piacán vagyunk »hazai terepen«. Termékpalettánk híven tükrözi az egészséges táplálkozás iránti elkötelezettségünket. A fogyasztók körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a Kalifa hozzáadott cukrot nem tartalmazó aszalványai és natúr olajos magvai is. A téli időszakban az aszalt szilva és barack mellett látványosan megnő a szárított füge forgalma is, melyek rendszeres fogyasztása megkerülhetetlen erőforrást jelent immunrendszerünk megfelelő működéséhez” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató.
Keresztesi Ferenc elmondta: az egészségtudatos táplálkozás irányába változó fogyasztói igényekre a cég a már megszokott magas minőség fenntartása mellett folyamatos innovációval reagál. „Az elmúlt években több olyan fogyasztói visszajelzést kaptunk, amelyek egyértelművé tették a sózatlan pisztácia iránti igényt. Ennek jegyében idén már kapható a Kalifa natúr, hántolt pisztácia, 50 grammos kiszerelésben” – tette hozzá.
A kereskedelmi igazgató szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy az egészséges táplálkozás megatrendjén belül sok állandó és sok-sok változékony jelenség alakítja a fogyasztók vásárlási szokásait.
„Mi hiszünk az »Örömteli egészség« üzenetében, amit zászlónkra tűztünk. Egy-egy termék »jótékony hatása« önmagában nem elég, ha nem szolgál egyben örömforrásként is” – hangsúlyozta Keresztesi Ferenc. Mint mondta: az aszalványok és az olajos magvak egészéges finomságok, természetes csemegék, ahogy a cég sütés-főzés alapanyagai is nagy élvezeti értékkel bírnak, amellett, hogy fogyasztásuk hozzájárul a szervezet egészséges működéséhez.
A Kalifa legtöbb terméke laktóz és „E-szám” mentes, így könnyen beilleszthetőek a szigorúbb étrendekbe is. Magyarországon is egyre többen küzdenek valamilyen élelmiszer-érzékenységgel, azonban ezt a fogyasztói réteget is, a már említett „Örömteli egészség” szlogen jegyében szólítja meg a cég: e szerint a „mentes étrend” nem egyenlő a lemondással, hiszen egy kis fantáziával és minőségi termékekkel „mentesen” is várnak ránk kulináris élmények.
A piacot is befolyásolható, megfigyelhetően sok tévhit alakítja negatív módon a vásárlási szokásokat, hiszen sok és sokféle információ veszi körül a fogyasztókat. Kérdésünkre Keresztesi Ferenc elmondta: a Kalifa kiemelt feladatának tartja az egészséges életmód hazai népszerűsítését és a hiteles, tényekre alapozott kommunikációt.
„A táplálkozástudomány például már régóta differenciálja a zsírokat és többek között kiemeli, hogy olajos magvakkal „jótékony zsírokhoz” juttathatjuk a szervezetünket, melyek szív-és érrendszeri védő hatással bírnak. A tények makacs dolgok, szokták mondani, és mi hiszünk benne, hogy a tévhitek idővel háttérbe szorulnak. Minden, számunkra elérhető felületen igyekszünk hiteles információk segítségével népszerűsíteni az egészséges táplálkozást, ennek jegyében pedig elismert sportolókkal és dietetikusokkal is együttműködünk” – fogalmazott.
„Terveink szerint idén a termékfejlesztések mellett termékeink csomagolásával is szintet lépünk” – árulta el lapunknak Keresztesi Ferenc. Mint megtudtuk, jelentős gépberuházásnak köszönhetően idén több Kalifa és saját márkás termék is visszazárható csomagolásba kerül, így az aszalványok tovább maradnak zamatosak, az olajos magvak pedig hosszabb ideig megőrzik ropogósságukat – ezzel is növelve a Kalifa termékek élvezeti értékét.

A mindennapok kiegészítőjeként
Az „Egészségőr” termékcsaládját az elmúlt években fejlesztette ki a Nagykőrösi Konzerv Kft.. A termékek segítenek az egészségünk megőrzésében, beilleszthetők a napi táplálkozásba ételként és italként egyaránt.
„A termékek előállítása során nagy figyelmet fordítunk az értékes összetevők megőrzésére, ezért kíméletes hőkezeléssel tartósítjuk a termékeket. A csomagolásra használt üveget visszaváltjuk és újra felhasználjuk; adalékanyagokat (színezéket, aromát, állományjavítót, aromát, tartósítószert, ízfokozót) nem használunk; színezésre pedig intenzív színű gyümölcsöket, zöldségeket használunk; és a savasság beállítását is savanyú gyümölccsel és zöldséggel végezzük. Mindemellett édesítésre nem használunk hozzáadott cukrot és édesítőszert, mert a szükséges édesítést gyümölcslé sűrítmények adagolásával érjük el. A frissesség miatt az alapanyagok beszerzését igyekszünk 60 km-es körzeten belülről végezni” – ismertette Bálint Zoltán, a Nagykőrösi Konzerv Kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a tapasztalat azt mutatja, hogy az egészséges termékek piaca dinamikusan növekszik.
A cég termékkínálatában zöldség-gyümölcslevek, pesztók, vala­mint zöldség-gyümölcs üdítők szerepelnek. A zöldség­leveket préseléssel állítjuk elő. Az „Egészségőr” termékekhez hasonló koncepció szerint – hétféle ízkombinációban – készülnek az „Üde” üdítők, ez szintén zöldség-gyümölcslevek keveréke, de az üdítőkhöz hasonlóan édesebb ízzel. Mint megtudtuk, ezek a termékek fogyaszthatók akár leves helyett is, de kiválóan alkalmasak arra, hogy a gyermekekkel megszerettessék a zöldségek ízét.
„Glutén- és laktózmentes termékeinket minden korosztálynak, 6 hónapostól a 100 évesig ajánljuk. Hiszek abban, hogy a színes kínálatunkban mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő összetételt” – fűzte hozzá Bálint Zoltán.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)