A húsvéti szezonban a nedves ételízesítők közül elsősorban a hagyományos termékek, köztük a mustár, majonéz, ketchup és a torma iránt nő meg a kereslet. Azonban a trendeknek megfelelően a vevőket jóval színesebb és szélesebb kínálattal várják az üzletek.

A húsvéti ételek fűszerezéséhez elengedhetetlenek a magyaros ételízesítők, hagymakrémek, grillkrémek és zöldségkrémek, és a megterített húsvéti asztalokról nem hiányozhatnak a nedves ételízesítők – majonéz, mustár, ketchup, salátaöntetek és asztali szószok.
A nedves ételízesítők egyes kategóriáit sokáig az alap­termékek uralták, ma már azonban a választék sokkal színesebb. A fogyasztók barátkoznak a pikánsabb ízekkel, a nemzet­közi konyhákkal, miközben a márkáknak a természetesség, egészségtudatosság hívószavaira is van válaszuk.

Számít a minőség ünnepek idején
A húsvét a kiskereskedelemben a karácsony után a második legkiemelkedőbb forgalmat hozó évszaka az évnek, a forgalom évek óta magas az ALDI áruházakban. Általában megfigyelhető: amellett, hogy a fogyasztók számára fontos az ár-érték arány, ünnepek idején még inkább számít a minőség.
„A húsvéti étkezési szokásokból adódóan magasabb arányú értékesítésre számítunk majonéz és mustár esetében. Természetesen a friss, hűtött tormát is akciósan elérhetővé tesszük durvára reszelt és tejszínes ízben is” – ismertette az ALDI.
A húsvéti ünnep elmaradhatatlan kelléke a tojás is. Az ALDI állandó kínálatában négyfajta található, amit a húsvét előtti időszakban egy szezonálisan elérhető harminc darabos, tálcás változat egészít majd ki. Akciós termékekkel is készül az üzletlánc, például a GMO-mentes tojások és extra fehér héjú, direkt festéshez ideális tojások is kaphatók. Mint megtudtuk, a becslések szerint tojásból több millió darab kerül ilyenkor a vásárlók kosarába.

Szószban gazdag a kínálat
„A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a húsvétot megelőző negyedik héttől kezdik megvásárolni az ünnepekre a hideg szószokat a vásárlók. E tekintetben saját márkás termékeink esetében is azonos tendenciákat tapasztalunk ebben az időszakban” – ismertette az Auchan Retail Magyarország.
Mint hangsúlyozták, ebben a szezonban a torma kiemelkedően népszerű. Ezt a terméket már korábban, az ünnepek előtt öt héttel elkezdik beszerezni a családok, és hétről hétre szinte duplázódik a megvásárolt mennyiség, így a húsvét előtti néhány napban az átlagos heti mennyiség két-háromszorosát értékesíti az áruházlánc. A mustár kategóriájában ezekben a hetekben 15-30%-os forgalomemelkedés az évek óta megszokott, a majonézek esetében heti szinten 20–30%-os, a ketchupok esetében pedig 30-40% közöttire esik a vásárlás. A különböző grill szószok és salátaöntetek forgalma húsvét előtt két héttel kezd növekedni, nagyjából 30-40%-kal.
Mint megtudtuk, a grillszószok és salátaöntetek az elmúlt 2-3 évben egyre népszerűbbek a fiatalok körében, ez az érdeklődés a húsvéti szezonban is megmutatkozik. Az idősebb korosztály elsősorban a klasszikus ízeket keresi, míg a fiatalok nyitottabbak az újdonságokra.
„A nagy érdeklődés miatt az elmúlt időszakban jelentősen bővítettük kínálatunkat ezekben a termékkategóriákban, például már egész évben, nem csak a grillszezonban kínálunk BBQ szószokat, gyümölcsös önteteket húsokhoz és salátákhoz, hamburger és hot dog szószokat, amelyek húsvétkor is népszerűek” – tudtuk meg.
Noha továbbra is az alapízek a legnépszerűbbek, mint például a normál majonéz, a ketchup és a csemege torma, egyre több vásárló nyitott az olyan különlegességekre is, mint például az almás, narancsos-tejszínes vagy áfonyás torma.
„Húsvétkor egy kéthetes gasztro katalógust adunk ki, amelyekben kiemelt szerepet kapnak az Auchan áruházakban kapható ünnepi prémium termékek. Bizalomkártyás vásárlóinkat egyedi ajánlatokkal lepjük meg, és számos szezonális terméket kínálunk majd akciós áron” – ismertette az Auchan.

Húsvétkor is a klasszikus ízek a kedvencek
A húsvéti szezon a nedves szószok esetén a mustárra és a majonézre van kiemelkedő hatással a SPAR és INTERSPAR áruházakban is. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elmondta, hogy a mustárok mennyisége egy másik hónaphoz képest +10%-os, a majonézek mennyisége +25%-os növekedést mutat a húsvéti időszak alatt. A szószokon kívül a húsvéti időszak a torma forgalmára van jelentős hatással, ezen termékek ­fogyása +70% mennyiségi növekedést mutat ezen időszak alatt. 
„Az alapforgalmat a klasszikus ízű majonézek, mustárok, ketchupok adják, azonban egyre jobban növekszik az ízesített termékek iránti kereslet. Ketchupok esetén a csípős, a mustároknál a dijoni, az ízesített, extra csípős termékeket is szeretik kipróbálni a fogyasztók. Azonban az új ízekre erős nyitottság mutatkozik. Ezen termékek forgalma erősen nő, de még forgalmi részarányban jelentősen elmaradnak a klasszikus ízek mögött” – ismertette Maczelka Márk, megemlítve, hogy a húsvéti szezon a SPAR saját márkás termékei iránti kereslet esetén is azt mutatja, mint a brand termékeknél.
Mint megtudtuk, a vevők kedvelik az újdonságokat és a különleges ízvilágokat a különböző mártások és szószok – amik nem olyan szorosan kapcsolódnak a húsvéti étkezési hagyományokhoz – esetében is, ilyenek például a BBQ szószok, füstölt szószok, nemzetek íze. Ezen kívül kedveltek lettek a chutnik, a gyümölcsös szószok, lekvárok, melyeket különböző húsokhoz fogyasztanak (pl. hagymalekvár, mangó-ananász, szilvás szósz). A tapasztalat szerint a fogyasztók a klasszikus termékek mellett szívesen kipróbálják az új, karakteres ízeket, pl. a mustárnál a dijoni, csípős, mustármagos, a torma esetében a tejszínes, illetve wasabis ízesítésű termékeket. A szószoknál a BBQ szószok a legkedveltebbek, de erősen nő a nemzetek íze konyhájába tartozó termékek (pl. ázsiai szószok) iránti kereslet.
A kommunikációs vezető hozzáfűzte: megfigyelhető, hogy a húsvéti ünnepek alatt a meleg szószok iránti kereslet is megnő. A kész szószok köre a tésztaszószokat és húsételekhez illő szószokat, a dresszingek köre az alapízeket és a speciális ízeket, illetve a különböző extra nemzetek íze szószokat öleli fel. De a SPAR választékában szerepelnek paradicsom és tejszínes alapú, zöldségesek és hústartalmú termékek is.
„A fogyasztók egy része egyre jobban egészségtudatos, azonban az E-mentes, glutén- és laktózmentes termékek felé sajnos nemcsak az egészségtudatosság miatt fordulnak, hanem az egyre jobban növekvő allergén egészségügyi problémák miatt is. A SPAR folyamatosan növeli ezen termékek választékát. A cél az, hogy a fogyasztók minden – azaz a nedves ételízesítők esetében is – termékcsoportban megtalálják az általuk fogyasztható termékeket” – hangsúlyozta Maczelka Márk.
Akárcsak tavaly és tavalyelőtt, idén húsvétkor is kiemelt fókuszban vannak ezen termékek. Mint megtudtuk, a SPAR promóciós újságokban, promóciós áron kínálja a szezonhoz kapcsolódó termékeket. Emellett a kiemelt ajánlatok óriásplakátos megjelenést is kapnak, az áruházakban pedig másodkihelyezéssel támogatják a termékeket.

Újdonságokkal bővülő kínálat
Az alap nedves ételízesítők (ketchup, mustár, majonéz) piacát tekintve a hagyományos, klasszikus variánsok adják a forgalom túlnyomó részét. Kis szeletet hasítanak ki az eladásokból a fűszerezett, különlegesebb ízek, mint például egy csípős ­ketchup vagy egy mézes mustár.
„Az innovatív újdonságok és különlegesebb, fűszeres ízek relevanciáját a szószok piacán látjuk. Ez a kategória a többi nedves ételízesítőhöz képest még kicsi, de rendkívül dinamikusan fejlődik az egyre népszerűbb grillezésnek, kerti partiknak és baráti/családi összejöveteleknek köszönhetően” – ismertette Plánk Anita, az Unilever Magyarország Kft. élelmiszer kategóriájának ideation leadje.
Alapvetően minden nedves ételízesítő kiemelkedő forgalmat generál húsvétkor, de a majonéz és a torma iránt kifejezetten nagy vásárlói igény merül fel. Mint megtudtuk, a piac erős szezonalitást mutat, a húsvéti és karácsonyi időszakban értékesíti termékeinek körülbelül a felét az Unilever. „Húsvétkor szinte minden család asztalán megjelenik a majonéz vagy a torma, az év végi ünnepek idején pedig szeretünk minden típusú dresszingből bevásárolni a különböző fogásokhoz, illetve ilyenkor akár különlegesebb variánsokat is kipróbálunk” – mondta Plánk Anita.
A szakember szerint a nedves ételízesítők növekedése mögött az élelmiszerpiacot általánosságban befolyásoló trendek állnak. „Tény, hogy egyre kevesebbet főzünk, főleg a fiatalabb generációk, viszont egyre népszerűbbek a kerti grillpartik és a nagy baráti és családi összejövetelek, főleg a nyári időszakban” – jegyezte meg. Mint mondta: a 2019-ben bevezetett Globus szószok nagy sikerére alapozva a vállalat 2020-ban tovább bővíti és optimalizálja a portfóliót. Az új szószok nemcsak a sültekhez vagy grillezett húsokhoz, de például hamburgerhez vagy majonézes salátákhoz is kiváló ízélményt nyújtanak.
Napjainkban egyre növekvő tudatosság és tájékozottság tapasztalható az élet minden területén, a vegán étrendet követő fogyasztók köre is évről évre bővül. Erre reagált a vállalat azzal, hogy a tavaly bevezetett Hellmann’s Vegán majonézt a vegánok is nyugodtan fogyaszthatják, mely sikerének köszönhetően idén egyre több áruházláncnál lesz elérhető.
Ma a fogyasztók az egészségük mellett a környezetükre is egyre jobban odafigyelnek, ami a vásárlási választásaikban is egyre inkább kezd megjelenni. „Az Unilevernél kifejezetten nagy fókuszt fordítunk arra, hogy csökkentsük ­ökológiai lábnyomunkat. Az Unilever tavaly év végén tett vállalást arra, hogy 2025-ig több mint 100 ezer tonnával csökkenti a felhasznált műanyagcsomagolás mennyiségét, továbbá az általa kibocsátott mennyiségnél több műanyagcsomagolást fog újrafeldolgozni” – tudtuk meg.
Ennek szellemében a vállalat mindkét dresszing márkája, a Globus és a Hellmann’s életében is hoz változásokat az idei év. A Globus ketchupok tavaly új, környezettudatosabb csomagolásba kerültek, melyek átlátszóak és jóval kevesebb műanyagot tartalmaznak, mint az előző csomagolás. Idén a Globus majonézek kerülnek hasonlóan új, környezetkímélőbb flakonba. A Hellmann’s termékek pedig 100%-ban újrahasznosított műanyagból készülő és újrahasznosítható flakonokba kerülnek.
„Öt év szünet után a Globus márkánkkal az újrapozícionálás jegyében kezdtünk el újra kommunikálni, melyet idén is folytatunk. A kommunikáció középpontjában az íz és az étel élvezete áll, olyan étkezési pillanatok, melyek során a Globus segít hagyományos és modern ételeinket ellenállhatatlan finomsággá varázsolni” – ismertette az Unilever élelmiszer kategóriájának ideation leadje. A kommunikáció fő eleme egy helyi fejlesztésű reklámfilm a Quimby zenekar „Magam adom” című dalának aláfestésével, mely a Globus szlogenjét is ihlette: „Aminek megadom magam”. „Idén a húsvéti időszakban a Globus majonézek lesznek fókuszban – tette hozzá Plánk Anita. – A TV kampány erős digitális és trade támogatással egészül ki idén is. Nyáron pedig folytatjuk a szószokkal.”

Megfűszerezve, de nem csak húsvétkor
„A húsvéti időszakban egyfelől a sütéshez használatos termékek forgalma erősödik meg (fahéj, mézessütemény keverék, citromhéj stb.), másfelől az Édesmalom termékeink iránti kereslet is megnő ebben az időszakban. A fűszer­keverékek közül a húsos ételekhez, magyaros ételekhez használatos termékek forgalma válik intenzívebbé” – ismertette Galácz Márta, a Kotányi Hungária Zrt. ügyvezető igazgatója. Mint mondta, a fűszerpiacon klasszikus szezonoknak a karácsonyi és a nyári grill időszakot lehet tekinteni. A húsvét ­hatása kisebb mértékben érvényesül a kategóriában.
Mint megtudtuk, a fűszerpiacon ma a klasszikus, hagyományos magyar konyhába illeszkedő fűszerkeverékek dominanciája érzékelhető, például a Kotányi klasszikus sültcsirke fűszersó-keveréke a legnagyobb darabszámban fogyó termék, és kiemelendő a sült oldalas és a sertéssült is. A klasszikus, nem édes fűszerkeverékek közül a TOP 20-ban erős dominanciában vannak a hagyományosabb, hazai ízek. „Ugyanakkor évek óta megfigyelhető a nemzetközi fűszerkeverékek iránti kereslet erősödése – tette hozzá Galácz Márta. – A gyros-görög sültek termék előreláthatólag ugyan még jó ideig kisajátítja az első helyet a szegmensben, és van még pár klasszikus állócsillag (pl. Kentucky csirkeszárny, chilis bab stb.), de érezhető igény van a kínálat bővítésére. 2019-ben ezért is bővítettük tovább a nemzetközi ételekhez készült „Secrets of” elnevezésű termékcsaládunkat a thai Tom Kha Gai levessel, valamint a mexikói ízek kedvelőinek burrito fűszerkeverékkel. A nemzetközi ételek közül az ázsiai és olasz ételekhez használatos keverékek különösen népszerűek itthon.
Az egészséges összetevőkből álló étrend, illetve az egészségtudatos táplálkozás trendje erős hatással bír a fűszerpiacra is. „Kotányi termékeink esetében már évek óta kommunikáljuk, hogy ízfokozó, tartósítószer, színezőanyag mentes termékek. Tavaly újra bevezettük a Horváth Rozi természetes kősó termékcsaládot, amely előállítása során sem fehérítést, sem csomósodásgátlót nem használunk, viszont ásványi anyag tartalma magasabb mint a többi sóé. A vege­táriánus ételekhez használatos Veggy és a kurkuma alapú fűszer­keverékeink hozzáadott só nélkül készülnek, igazodva ­ahhoz a trendhez, hogy a fogyasztó szeretné a sóbevitelt egyre jobban kontroll alatt tartani” – sorolta.
A vásárlók szívesen kísérleteznek, kipróbálnak új ízeket, ezért a Kotányi idén több különleges limitált szériás termékkel jelentkezik a grill szegmensben. Emellett a klasszikus termékek esetében is szükség van a friss ízekre, erre reagálva jelentkezett a vállalat a négy termékből álló sültkrumpli fűszercsaláddal, amely a Klasszikustól az Édesburgonyáig széles spektrumot lefed. Galácz Márta szerint a felgyorsult életritmusunkhoz igazodva kiemelkedő szerepe van a kényelmi termékeknek, amelyeknél az egyszerű használat, az állandó magas minőség és a gyors elkészíthetőség az alapelvárás.
Mind a Kotányi, mind a Horváth Rozi márkát erős ­online kommunikáció és meghatározó instore jelenlét jellemzi. „A Kotányi számára kiemelten fontos a fogyasztókkal való kapcsolattartás. Idén először részt vettünk a SIRHA Budapest 2020 élelmiszeripari szakkiállításon, és nagy örömünkre szolgált, hogy hosszú évek után ismét a széleskörben elismert Kovács Lázár séf prezentálásával kóstolhatták meg a látogatók ételbemutatóinkat. Horváth Rozi márkánk esetében közel két éve dolgozunk együtt bloggerekkel, akik social media felületeinkre és weboldalunkra készítenek dedikált tartalmakat” – említette Galácz Márta. Mint megtudtuk, idén is fontos szerepet kapnak a Kotányi BBQ Smokehouse elnevezésű foodtruck köré szervezett kitelepülések, amelyeket például rendhagyó módon, benti standinstallációként használtak a SIRHA kiállításon.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)